Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség Falukutatás A lokalitás ereje a globalitásban, a falu-város újszövetsége - a falukutatás "jó gyakorlata" ‑ módszertani.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
Advertisements

Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
Szociális munka a börtönben
Add tovább! Fiatalokkal a települési közösségekért! – országos mozgalom A fiatalok részvételének fokozása a közjóért!
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A tevékenység neve „Fiatalból felnőtt” Ifjúsági Multiplikátor Képzés.
1. Konzorciumi Partnerek •Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) •Magyar Iparszövetség (OKISZ) •Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ)
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
1. Előzmények -Munkavállalói és Munkáltatói érdekképviseleti szervezetek együttműködése -Meglévő MSZOSZ jogsegély szolgálat és a Partnerek helyszíneinek,
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A kutatási program rövid bemutatása
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
PÁLYÁZATI TÁMOGATÁSOK Bárczi Gusztáv Módszertani Központ.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Közigazgatási kommunikáció
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A vidéki tér sikertényezői
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt Motiváció felkeltése és fenntartása internethasználattal.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség Személy- és csapatépítési program.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A társadalmi felelősségvállalás civil példái – jó gyakorlatok a Nyugat-dunántúli és Észak- alföldi régióból Kóbor Krisztina 2010.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Hejőkeresztúr Község.  Komplex Instrukciós Program  Táblajáték Program  Generációk Közötti Párbeszéd Program  Tehetséggondozás (képzőművészet, zene,
Barcsák Marianna - KPSZTI
TOP vas megyei aktualitásai
Tervezési folyamat.
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Boldogság a Sziget Fesztiválon
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség Falukutatás A lokalitás ereje a globalitásban, a falu-város újszövetsége - a falukutatás "jó gyakorlata" ‑ módszertani kutatás

A tevékenység (a projekt, a képzési program) neve, címe  A lokalitás ereje a globalitásban, a falu- város újszövetsége  - a falukutatás "jó gyakorlata" ‑ módszertani kutatás  (Falukutatás, a falu megismerése, a település feltárás módszerei)

Kapcsolat  Falufejlesztési Társaság. Levelezési cím: 1051 Budapest, Zrínyi u. 16.  Nagy Júlia: ; 

A képzési program célja és kitűzött konkrétan elérhető eredményei  felkínálni a tudáscsere lehetőségét  pedagógiai célja az értelmiségi szerepvállalásra való felkészülés A falukutatás szakmai célja:

A képzési program célja és kitűzött konkrétan elérhető eredményei II.  valós „ezt, itt, most” helyzet feltárása,  falvanként kb interjú készíthető  a társadalomkutatással megalapozzuk a kistáji kulturális animációt  olyan embereket gyűjtünk, akikkel a falukutatás után is együttműködünk  a falu-város, egymás problémáinak megértése, feltárása, a megoldások elősegítése  kistérségi együttműködések beindulása

A tevékenység időtartama  A falukutatást célszerű 10 napos intenzív együttléttel és csoportmunkával, bentlakásos formában megvalósítani, időtartama 100 óra.

Célcsoport  A falukutatás résztvevői hagyományosan főiskolás, egyetemista fiatalok  A falukutatás terepe a hátrányos helyzetű régiókban, kistájon élő települési közösségek  Az érintett településeken élő fiatalok, városi beköltözők, nyaralók, vállalkozók, közösségszervező laikusok, az önkormányzat és intézményei, a helyi munkahelyek, iskola, óvoda, valamint a társas érintkezés intézményei

A tevékenység megvalósításában résztvevő eddigi partnerek  Corvinus Egyetem  Szent István Egyetem  Babes - Bolyai Egyetem  Beregszászi Tanárképző Főiskola  Ungvári Egyetem  Az érintett, fogadó települések önkormányzatai, intézményei, civil szervezetei

Megvalósításkor alkalmazott (antropológiai) módszerek  Társadalmi-gazdasági helyzetfeltárás akciókutatással  Helyi tudás, helyi történet feltárása részvevői megfigyeléssel, életútinterjú készítése beszélgetésvázlat segítségével  Helyi cselekvés lehetőségeinek feltárása rásegítő beszélgetésekkel

A felkészülés (két nap, 20 óra)  bevezetés a falukutatásba, falukutatás egykor és most (rövid történeti áttekintés)  a faluról tudni érdemes dolgok  a falu megközelítése - faluközösség  beszélgetés vázlat témái, és használata: a személyes életutak, családfák, az ezekből kialakuló falutörténet, a házak, telkek (szomszédok), határon túli rokonok számba vétele, az interjúk utáni emlékeztető megírása

A terepmunka (7 nap, 70 óra)  részvevői megfigyelés  mentális térkép készítése  társadalmi kapcsolatok elemzése  terepen felvett helyi adatbázisok számba vétele

Összefoglalás, a falukutató tábor zárása (1 nap, 10 óra)  „feedback”, azaz az érintettek személyes visszajelzései, bizalmi viszony kialakulása  napló, életútinterjúk / emlékeztetők megírása  általános helyzetkép, a helyi cselekvés lehetőségeinek bogozása, megbeszélése

Költségek  Összköltség:

Bevételek  Pályázaton nyerhető összeg (NKA, NCA, ROP, Megyei Önkormányzat)  Helyi támogatás (települési önkormányzat, vállalkozók)

A képzési program erősségei  a résztvevők kölcsönösen tanulnak egymástól, elsajátítják a hátrányos helyzetű kistelepülések problémaközpontú, érzékeny megközelítését  a nem formális tanulással, akció-kutatással a befogadás helyett az aktív, a gondolkodó, a problémafelvető, és a megoldást kereső jelleg érvényesül  gazdag tartalmú, intenzív, nem formális tanulási forma

A képzési program erősségei II.  saját élményen alapuló esetmegbeszélések, tapasztalatcsere  közösségi élmény  Rugalmasság  valós társadalmi ismeretek, a konkrét problémák konkrét megoldása őszinte megvitatása  csoportos munkamódszerek

A képzési program erősségei III.  olyan szemlélet, beállítódás kialakítása, amely a szelíd falufejlesztést (alulról építkező, önszervező helyi társadalom) segíti elő  a bentlakásos helyzetben a diákok is jobban megismerik egymást, leendő értelmiségi szakmájukat hivatásnak, szolgálatnak érzik  bővül azok köre, akik „felvállalják a falut”

A képzési program gyenge oldala  az elsődleges élmény (találkozás a faluval, emberekkel, kisebb közösségekkel) hatására inkább empirikus, azaz a problémákat megállapító, de kevésbé elemző helyzetkép születik  a szakmai dokumentálás hiányos  a falukutatás hiányzik a közgondolkodásból, az értékek nem váltak / válnak ismertté  társadalmi hasznosulása erőtlen

Eredmények  Egy-egy faluról / település együttesről, kistájról megfogalmazódik a hiteles történet  Létrejön a lokális csapat,  Fejlődik a demokratikus állampolgári kompetencia  Erősödnek a lokális kultúra, önazonosítás, önkép, a helyi kezdeményezések

Eredmények II.  Beindul a faluközösségek képviselete a kultúra legkülönbözőbb területein  Kialakul egy megvalósítható terv, a regionális élénkülés  a falu-város, egymás problémáinak megértése, feltárása, a megoldások elősegítése  kistérségi együttműködések beindulása

A program alkalmazhatósága  Megérteni, megértetni szándékozzuk a „közép-kelet európai piramist” (valós helyzetképet) – és fel kívánjuk kínálni a vidéki közösségfejlesztés szerepét, lehetőségeit!

A közép-kelet európai piramis tőkehiány - ismeretek hiánya - információ hiány - az együttműködés hiánya - bizalomhiány

A falukutatás összehasonlító normái a kitűzött célok szerint  a valódi fejlődést segítő szakértői beavatkozás eredményessége, kiegészülve a jó szándékú kormányzati kezdeményezésekkel, a fejlesztési – támogatási programokkal,  a hiteles társadalomképen, társadalomkutatáson, a lokális igényeken, szükségleten, valamint a fejlesztési folyamatban résztvevő, helyi / kistérségi közösség - helyi társadalom együttműködési képességén múlik

Budapest Környéki Népfőiskolai Szövetség