Légi forgalom irányítása konfliktushelyzetek feloldására Gaál Marcell Konzulens: Dr. Harmati István 2013. május 21. IB310. 15:55
1. A feladat ismertetése ATM – Air Traffic Management (Free flight) Két repülős modell Állandó repülési magasság: repülőgépek pályája egy közös síkra illeszkedik Konfliktushelyzet: két gép trajektóriája keresztezi egymást, pontosabban a gépek „elég közel” kerülnek egymáshoz
1. A feladat ismertetése Mit jelent az „elég közel”?
2. Mozgásegyenletek levezetése Pozíció megadása: SE(2) Lie csoport egy eleme Sebesség: a Lie-csoporton értelmezett balinvariáns-vektormező, így az se(2) Lie-algebra eleme
3. Játékelméleti modell
3. Játékelméleti modell Cél: elérhető (= ahonnan elindítva a rendszert konfliktus alakulhat ki) tartományok számítása Kétszemélyes, zérusösszegű, differenciáljáték nyeregpontját kell meghatározni Visszavezethető optimális irányítási feladat megoldására, amire már a Pontrjagin-féle maximumelv alkalmazható
3. Játékelméleti modell Megoldás a Pontrjagin-féle maximumelv alkalmazásával
4. Szimulációs eredmények
4. Szimulációs eredmények
4. Szimulációs eredmények
5. Konfliktus feloldási stratégia Hibrid automata
6. Továbblépés Eddigiektől eltérő stratégiák 2D-ben 3D mozgás Több repülőgép (esetek 98 %-ban elég két repülőgépet vizsgálni!) Sztochasztikus algoritmusok Rokon területek: mobilis robotok, multiágens rendszerek
7. Köszönöm a figyelmet!