Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők"— Előadás másolata:

1 Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők
Dr. Rohács Dániel, egyetemi adjunktus 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők 1.2. Szerep a repülésben 2. Légtér 3. Légtér közlekedési szabályai 4. Légi irányítás 5. Légi irányítás jövője 6. Összefoglaló Rohács Dániel

2 1. Légkör 1.1. Általános jellemzők
Definíció: a Naprendszer bolygójának a szilárd tömegéhez kapcsolódó gázburok Terjedelme: alsó és felső határát nehéz meghúzni Alsó határa: a folyadék/jég felszíne (a talajfelszín nem mindig határ, mert a föld alatti barlangokat üregeket is levegő tölti ki) Felső határa: Elméleti úton: a Földhöz rögzített koordináta rendszerben számított centrifugális és nehézségi erő egyensúlya ( km) Tapasztalati úton: meteoritok felvillanásának magassága (kb km) Rádióhullámok visszaverődésének magassága (kb km) [Makra László, Szegedi Tudományegyetem] Rohács Dániel

3 1. Légkör 1.1. Általános jellemzők
Légkör hőmérséklet szerinti szerkezete: Troposzféra: 0-12 km Sztratoszféra: km Mezoszféra: km Termoszféra: km Magnetoszféra: km Exoszféra: km - Eastern Illinois University Rohács Dániel

4 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben Jet Stream (futó áram)
Tropopauza magasságában előforduló keskeny áram Az eltérő tulajdonságú légtömegek hozzák létre A Föld északi/déli féltekén hullámszerűen terjedő áramlat km/h sebességű áramlás (átlagosan km/h) Kihasználása lerövidíti az utazási időt, csökkenti a fogyasztást Rohács Dániel

5 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben Légnyomás:
kalibrált barométerrel mért légnyomás érték útján (barometrikus magasságmérés) azaz a magasság megadása egy kezdeti (nyomás)érték alapján Nyomást befolyásoló tényezők: Tengerszint feletti magasság Földrajzi szélesség Évszak Hőmérséklet Relatív nedvesség Rohács Dániel

6 az eltérő kalibrálási érték problémát okozhat
1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben az eltérő kalibrálási érték problémát okozhat két repülő ugyanazon a magasságon repülhet miközben műszerük eltérő értéket mutat 200 ft 300 ft repülőtér B 100 ft repülőtér A Rohács Dániel

7 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben
International Standard Atmosphere (Nemzetközi Egyezményes Légkör) International Civil Aviation Organization (ICAO): 7488-CD (1993) Magasságmérés egy alap kalibrálási érték útján: p = 1013,25 hPa Azonos magasságon, azonos helyen az összes műszer ugyanazt az értéket mutatja Flight Level (FL): ISA alapján számolt magassági érték 100-al osztva (lábban) A repülőtéri manőverezéseket kivéve a FL használatos Repülőtér környezetében: a repülőtérhez viszonyított magasság alkalmazott FL 120 FL 110 FL 90 FÖLD 1013,25 hPa Rohács Dániel

8 2. Légtér Légtér: A légkörnek a repülés számára felhasznált közege
Általánosan a szubszonikus repülés esetében a földtől ~10-12 km magasságig terjed Kialakítások Légifolyosó rendszer (eleinte 10, majd 20 km széles folyosók a polgári légi közlekedés számára) Rohács Dániel

9 2. Légtér Kialakítások (folyt.) Nyomvonal rendszer Rohács Dániel

10 2. Légtér Légtér osztályozások: Nemzetközi előírás:
International Civil Aviation Organisation (ICAO) légterek meghatározások Nemzeti előírás: 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KVVM együttes rendelet Légtér közlekedési célra történő kijelöléséről (Hatályos: 2007 május10) Alapvető osztályok: ELLENŐRZÖTT NEM ELLENŐZTÖTT irányító felelős az elkülönítésért pilóta felelős az elkülönítésért Rohács Dániel

11 2. Légtér Speciális esetek az irányítás felelőségében… Rohács Dániel

12 2. Légtér Különböző szempontok szerinti további csoportosítás:
ELLENŐRZÖTT irányító felelős az elkülönítésért NEM ELLENŐZTÖTT pilóta felelős az elkülönítésért Különböző szempontok szerinti további csoportosítás: Repülés típusa (VFR/IFR), Elkülönítés, Nyújtott szolgálat (ATC, forgalmi tájékoztatás, légiforgalmi tanácsadás, repülés tájékoztatás), Látástávolság, Sebességkorlátozások, Rádióösszeköttetés fajtája, ATC engedély kötelezettség Rohács Dániel

13 2. Légtér Rohács Dániel

14 2. Légtér Rohács Dániel

15 2. Légtér Légtér osztályozások (folyt.):
Repülőtéri irányító körzet (CTR) A repülőtér közvetlen megközelítésére szolgáló ellenőrzött légtér (pl. ILS megközelítés) ~20 km átmérőjű A föld vagy a víz felszínétől a felette lévő ellenőrzött légtér alsó határáig terjed Magyarországon C osztályú légtérnek számít Repülőtéri közelkörzet (TMA) ellenőrzött légtér Akár ~ km-es környezetében a repülőtérnek Repülőgépek süllyedése/emelkedése a repülőtér környékén CTR megközelítése/elhagyása Rohács Dániel

16 2. Légtér Légtér osztályozások (folyt.):
TSA: Temporary Segregated Area Időszakosan elkülönített légtér Olyan repülési tevékenység helyszíne, amely a több légijárműre veszélyes lehet pl. katonai légi gyakorlatok TRA: Temporary Restricted Area Időszakosan korlátozott légtér Prohibited: tiltott légtér: légiközlekedés állandó jelleggel tilos Restricted: korlátozott légtér: pl. Budaörs: 250 kt-nál kisebb sebességű járművek számára igénybevételére a légiközlekedési hatóság ad engedélyt Danger: veszélyes légtér: pl. lőterek: Várpalota, Nagykanizsa, Kiskunhalas, Nagyoroszi Paks Rohács Dániel

17 veszélyes légtér (Nagyoroszi lőtér)
korlátozott légtér LHBP TMA, CTR Tiltott légtér: Paks TSA Kecskemét Fent: Danger, veszelyes legter, nagyoroszi loter! Fenti piros: Budapest TMA, benne Budapest CTR, melette restricted airspce Kozepso piros: kecskemet TSA: katonak miatt Also piros: Paks tiltott legter Rohács Dániel

18 3. Légtér közlekedési szabályai
Alapvető szabályok: Betartásáért a légijármű parancsnoka felelős Légijármű hajózó személyzet tagjaként nem tevékenykedhet az aki szeszes ital, kábítószer vagy olyan gyógyszer hatása alatt áll, ami csökkenti a cselekvőképességet Kitérési szabályok Kettő szembe (közel szembe) tartó légijármű: mindkettő köteles irányától jobbra kitérni (alányomással vagy fölérepüléssel kitérni tilos) Rohács Dániel

19 3. Légtér közlekedési szabályai
Kettő összetartó légijármű azonos magasságon: az tér ki, amelyik a másikat jobbról látja, kivéve: levegőnél nehezebb hajtóművel rendelkező légijármű köteles utat adni valamennyi hajtómű nélküli légijárműnek; a levegőnél könnyebb, hajtóművel rendelkező légijármű köteles kitérni valamennyi hajtómű nélküli légijárműnek, a levegőnél nehezebb hajtómű nélküli légijármű köteles kitérni a levegőnél könnyebb hajtómű nélküli légijárműnek; hajtóművel működő légijármű köteles kitérni annak a légijárműnek, amely láthatólag más légijárművet, vagy tárgyat vontat. Rohács Dániel

20 3. Légtér közlekedési szabályai
Előzés: Az előzés alatt álló légijármű jogosult a változatlan irány repülésre, míg az előzést végzőnek jobbra történő kitéréssel kell biztosítania a másik légijármű útját A körülmények semmilyen változása sem mentesíti az előzést végző légijárművet ezen kötelezettsége alól, mindaddig, amíg a másik légijárművet teljesen meg nem előzte és útját szabaddá nem tette Rohács Dániel

21 3. Légtér közlekedési szabályai
Leszállás: A levegőben lévő, vagy a földön üzemelő légijárműveknek utat kell adniuk a leszálló légijárműveknek Ha két, vagy több levegőnél nehezebb légijármű közeledik leszállás céljából valamelyik repülőtérhez, a nagyobb magasságon lévő légijármű köteles utat adni az alacsonyabb magasságon lévő légijárműnek Egy leszállóban lévő légijármű elé vágni tilos Ha a légijármű vezetőjének tudomására jut, hogy egy másik légijármű kényszerleszállást hajt végre, akkor annak köteles utat engedni 2 1 Rohács Dániel

22 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges?
Jelentős forgalom: Mennyi lehet? Európában naponta átlagosan járat van Rohács Dániel

23 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges?
Jelentős forgalom: Mennyi lehet? Európában naponta átlagosan napi járat van Rohács Dániel

24 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges?
Jelentős forgalom Rohács Dániel

25 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges?
Jelentős repülési sebesség Két egymás felé tartó gép cca. 800 km/h = cca. 500 m / s (!) Rohács Dániel

26 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges?
Korlátozott látási körülmények (nappal is!) Rohács Dániel

27 Miért nem ütköznek össze a gépek?
4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért nem ütköznek össze a gépek? Légiforgalmi irányítás (ATC): Megléte állami feladat Feladata: Elsődlegesen a légijárművek elkülönítése: Vertikálisan 1000 láb Horizontálisan 5 tengeri mérföld (irányított légtérben) Másodlagosan: Biztosítani a forgalom folytonosságát: minimális késések Időjárási és forgalmi adatok közlése a pilóták számára Rohács Dániel

28 Légi irányítás (Air Traffic Control)
4.2. Légi irányítás menete Légi irányítás (Air Traffic Control) Repülőréri (Aerodrome/Tower Control) Közelkörzeti (Terminal Radar Approach Control: TRACON) Távolkörzeti (Air Route Traffic Control) Rohács Dániel

29 Schwechat www.pbase.com
4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Repülőtéri: Repülőtéri Irányító Körzeten (CTR) belül irányít Fel/leszálló és a repülőtéren lévő bármilyen forgalomért felelős Földi irányítás (Ground Control): A repülőtéri manőverezési zónákért felelős: gurtulóutak, előterek, kereszteződések Bárki aki a repülőtéren dolgozik a manőverezési zónákban (repülőgép, ember, üzemanyagszállító kocsi), a földi irányítótól köteles engedélyt kérni VHF rádióval kommunikálnak Gurító radar használnak Légi irányítás (Air Control): Fel/leszállási engedélyt ad, elkülönítés a fel/leszállás alatt A pálya rendelkezésre állását biztosítja a forgalom számára Közelkörzettel együttműködik, hogy igazítsa a forgalmat a repülőtér kapacitásához Engedélyek (Clearance Delivery): Engedélyek adása a SLOT betartása érdekében Rohács Dániel Schwechat

30 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Közelkörzeti (TRACON):
A repülőtér ~100 km-es környezetében belül irányít Nagyobb városok esetében (pl. New York) egy TRACON Feladata, hogy rendezze a forgalmat, sorolja be a leszálló gépeket San Francisco, TRACON Photo: FAA London, TRACON Rohács Dániel

31 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Rohács Dániel
31L megkozelites Rohács Dániel

32 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Rohács Dániel
31L ILS megkozelites Rohács Dániel

33 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete 31L SID Rohács Dániel

34 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Távolkörzeti (en-route):
Légiirányítási központok az átrepülőforgalom irányítására (egy adott területen belül) Magyarországon 1, de pl. USA 21 központ Irányítás központtól központig tart Két központ határánál felelősség átadása (hand-off), pilóta átvált a másik központ rádiófrekvenciájára Egy központ légtere kisebb alrészekre, un. szektorokra van bontva Kialakításuk függ a forgalom jellegétől Egy irányító csak egy szektorért felelős San Francisco, TRACON Rohács Dániel

35 School of Information Technology and Electrical Engineering
5. Légi irányítás jövője Free Flight Miert Free Flight? Legtöbb járat nem a legrövidebb úton repül ATC miatti útvonalváltoztatások 1994: elkezdődik a koncepció vizsgálata Lényege: ATC-től függetlenül, a pilóták választhassák meg a repülni kívánt útvonalat Korszerű fedélzeti rendszerek alkalmazása: gép körüli forgalom ábrázolása (pl. ADS-B) Előnye: Horizontális Free Flight: legrövidebb útvonal megválasztása Vertikális Free Flight: legoptimálisabb magasság kiválasztása: üzemanyag spórolás Rohács Dániel School of Information Technology and Electrical Engineering Camberra, Australia

36 5. Légi irányítás jövője Tunnel in the Sky
Repülőgép nyomvonalának 4D (3D+idő) kijelzése Rossz időjárási körülmények között is könnyen tartható az ideális konfliktus mentes nyomvonal TU Delft TU Munich Rohács Dániel

37 5. Légi irányítás jövője Útvonal alapú irányítás (Trajectory-based control) ATC1 ATC2 ATC3 ATC Rohács Dániel

38 6. Összefoglaló A légkör hőmérséklet szerinti szerkezeti
részei eltérő tulajdonsággal rendelkeznek Tropopauzában a repülés számára fontos jelenség: Jet Stream Nemzetközi Egyezményes Légkör Légifolyosó rendszer Nyomvonal rendszer Légiközlekedésnek alapvető szabálya a jobbra kerülés Légiforgalmi irányítás: repülőtéri, közelkörzet, távolkörzet Jövő ATC-je radikálisan eltérhet a mai rendszertől Rohács Dániel


Letölteni ppt "Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők"

Hasonló előadás


Google Hirdetések