Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN
Napjainkban telekommunikáció és a számítástechnika rohamos fejlődésének vagyunk szemtanúi. információs forradalom információs társadalom hálózattársadalom
A tanítók helye és helyzet az információs társadalomban....benne kell, hogy éljen.... Kiteljesedésének anyagi jellegű korlátai:
Lélekatani korlátok: presztízsvesztésátlagéletkor emelkedése A tanulás előremozdítói tudásvágy, a késztetést, valamint a kényszer. 1)Félelem a változástól, a régi szakértelem elavulásától 2)Azonosulási képtelenség a tanári szerep változásával 3)A diákok behozhatatlannak tűnő előnye 4) Félelem más nyelv, más kultúra dominanciájától.
A tanítók megváltozott szerepköre az információs társadalom iskoláiban hagyományos iskola (tanulási környezet) - korszerű iskola Szilárd alapismeretek elsajátíttatása A A tanulási környezet fejlesztése és a tanulási folyamat szervezése A A tanuló számára szükséges segítség, motiváció és megerősítés biztosítása
Ha az iskola tényleg azzal foglalkozik, hogy a gyerekeket egy igazi világra, a valóságos életre készíti fel, akkor elképzelhetetlen, ....hogy ne készítsen fel az információs társadalom kihívásaira ....hogy az ne közösségben történjék
Az információs társadalomban a hiperlink az információ igen gyakori, számítógépes megtestesítője. A keresési technikák elsajátítása mellett az információt megtestitő dokumentum elmentése, tárolása, felhasználása, esetleg továbbküldése is a fontos kompetenciák közé tartozik.
Jürgen Mittelstrass: "Az információs szupersztráda feltételezi az ítélőképességet és az önálló, kritikus gondolkodást, azonban ezeket nem alakítja ki."