A szervezeti kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Civil szerepek és civil szereplők
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
DPR kommunikáció alapelvei
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Közönségkapcsolatok (PR)
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Interkulturális kommunikáció (1.ea.)
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
Egyéni döntések a szervezetben
SZEMÉLYZETI MARKETING
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
A kulturális intelligencia
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A projekt szervezeti formái
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Nemzetközi üzleti környezet
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Szervezeti kultúra.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Informatikai alapfogalmak
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Női Erőforrás Menedzsment Tanácsadás nők, vállalatok számára Dr.habil. Ternovszky Ferenc főiskolai tanár BGF.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
LEADER, Identitás, Sport
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Teamek, kommunikáció.
Változó szakma-változó értékek?
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kultúra és kommunikáció
Kommunikáció típusai.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szervezeti Kommunikáció
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A szervezeti kommunikáció 2010. április 30.

„a kultúra a tudás, amelyet egy személynek birtokolnia kell ahhoz, hogy megoldja a mindennapi élet feladatát.”

Minden kultúrára jellemző, hogy: - tanult, - kollektív, az adott közösség tagjaira jellemző, ebből következően csoportspecifikus - relatív, egyik kultúra sem állíthatja magáról, hogy magasabb szinten van a többinél.

- holland szociálpszichológus 1.1 Az ember szellemi beprogramozásának szintjei GEERT HOFSTEDE (1994) - holland szociálpszichológus az ember szellemi beprogramozásának három szintje van: a kultúra (tanult) az emberi természet (örökölt) a személyiség (tanult+örökölt)

1.2 A kultúra rétegei A HOFSTEDEI „HAGYMA” MODELL

1.3 A kultúra szintjei Az emberek többsége egyszerre több csoport tagja (család, munkahely, baráti kör stb.). A kultúra számos szinten értelmezhető, a következőkben felsoroltakat tekinti Hofstede a legfontosabbaknak: - Nemzeti kultúra - Regionális kultúra - Etnikai és-vagy vallási hovatartozás szerinti kultúra

- Nyelvi hovatartozás szerinti kultúra - Nemi kultúra - Generációs hovatartozás szerinti szint - Társadalmi osztály/réteg kultúra - Szervezeti kultúra

1.4 A szervezeti kultúra Charles Handy brit szociológus a szervezeti kultúra típusokra irányuló kutatásai során a következő megkülönböztethető tényezőket határozta meg: a hatalomgyakorlás módja (jutalmazás, büntetés) az irányítás gyakorlata (részvétel) a tervezés időhorizontja a munkamegosztás, munkaszervezés

a formalitás, a bürokrácia foka a beosztotti kezdeményezés támogatottsága a munkafegyelem, a munkaidő betartása a szabályok fontossága, betartása az eredmények fontossága az egyéni viselkedés (pl. öltözködés, különcködés) kezelése.

1.5 Négy isten a menedzsmentben A „Klub” kultúra: Zeusz

A kapcsolat a „pókkal” sokkal fontosabb, mint a valódi beosztás. Leginkább a családi, baráti kapcsolatokon alapuló kisvállalkozásoknál figyelhető meg. Előnye a döntések gyorsasága. A jó működés záloga a bizalom, az empátia és a motiváció. Az ilyen szervezetben általában szívesen dolgoznak a munkatársak.

A „tevékenységközpontú” kultúra: Apolló

Döntően a szervezetben betöltött szerepre, a tevékenységre, a munkakörre koncentrál, nem pedig a személyekre, akik ott dolgoznak. A tipikus karrier: valaki elkezd dolgozni az egyik oszlop alján és végigjárva a szamárlétrát, felküzdi magát a timpanonra. Felfelé megy az információ, lefelé az utasítás. Az Apolló-kultúra jól működik olyankor, ha a jövő nagy biztonsággal előre látható, tervezhető. A stabilitás és tervezhetőség a két kulcsszava ennek a kultúrának.

Az eredményközpontú kultúra: Athéné

A teljes szervezet rugalmasan kapcsolódó egységek hálózata, amiben minden egység javarészt öntörvényű, de meghatározott felelőssége van a teljes szervezet stratégiájának megvalósulásában. A vezetés és a személyek közötti konfliktusok ritkák, a munkatársak kölcsönösen elismerik és tisztelik egymást. Jellemző tanácsadó cégeknél, hirdetési ügynökségeknél, stb.

A személyiségközpontú kultúra: Dionüszosz

A szervezet van azért, hogy az egyének saját céljaikat is megvalósíthassák. A csillagok általában magasan képzett szakemberek, akik létrehozzák a szervezetet azért, hogy egyéni céljaikat olcsóbban, jobban tudják elérni. (pl. ügyvédek) Ebben a szervezetben öröm dolgozni, hiszen a személyiség és annak autonómiája áll a középpontban.

2. Szervezeti kommunikáció 2.1 A kommunikációról általában: Elengedhetetlen a túléléshez A kommunikáció latin eredetű szó: communis (mn.) = közös, általános communitas (fn.) = közösség communicatio = 1. közzététel 2. teljesítés 3. gondolatok közlése a hallgatókkal

2.2 A kommunikáció alapelemei: 1. a közlő 2. az üzenet 3. az eszközrendszer 4. a nyelv 5. a közeg 6. a befogadó

A társadalom nagy intézményrendszeri mindegyikének van kommunikációs aspektusa. Az egyes intézményrendszereknél: - alapvető (pl. tudományok, művészetek, oktatás, egyházak), másoknál viszont - eszközjellegű (gazdaság, politika, igazságszolgáltatás, közigazgatás, egészségügy, sport, erőszakszervezetek).

A szervezet kommunikációja egyszerre belső (intern) és külső (extern). Egyszerre zajlik formális és informális csatornákon.

Hatékony kommunikációs eszközök, pl. Nagy plénumnak tartott tájékoztatók Workshop-ok (műhelymunka) Személyes beszélgetések Megbeszélés vezetőkkel és munkahelyi irányítókkal Csoport- és osztálymegbeszélések E-mail és más információs technológia alkalmazása Vezetői prezentáció Vállalati hírlevél és belső újság Információs csomag Dolgozói kézikönyv Új dolgozók orientációja Újító és javaslattevő program

Kevésbé hatékony kommunikációs eszközök, pl. Információs telefon-vonal Dolgozói folyosói pletyka Videó Tájékoztató tábla Helyi újság és televízió

A kommunikáció funkciói: informálás - kontroll meggyőző funkció érzelmi funkció motiváló funkció A kommunikáció síkjai: tartalmi és emberi sík

Köszönöm a figyelmet! D. Fizel Natasa