MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Konfliktuskezelés és vitarendezés Nagybörzsönyben
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Csoport munka.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”

Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Magyar Bíróképző Akadémia február.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
A fiatalkori bűnelkövetés kezelésének speciális színtere – a közösségi foglalkoztató fejlesztése alprojekt TÁMOP Siófok, december
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Soft skills.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon (1.) november 21.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása TÁMOP A projekt.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Mi segít az erőszakkal szemben?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Resztoratív módszerek az iskolában
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Intézményi akkreditációs lajstromszám: AL – 1868 Intézményi nyilvántartási.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
A Mediáció.
A lelki egészség védelme az iskolában
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Gyermekeket érintő ügyekkel kapcsolatos konfliktusok feloldása – A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazhatósága Előadó: Fellegi Borbála Miskolci Egyetem.


Mediation and Restorative Justice in Prison Settings Empirikus kutatás- OKRI Kísérleti modellprogram –Foresee Partnerek: Balassagyarmati Fegyház.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.

Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A beiskolázás előkészítése
KONSZENZUS BUDAPEST KONSZENZUS BUDAPEST „ BÉKE AZ AKÁCFÁK ALATT” Mediáció a közösségi és távoltartási konfliktusok kezelésében EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNER: NÓGRÁD.
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Bűnmegelőzési Akadémia február.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
KÖZÖSSÉGI KONFLIKTUSKEZELÉS ÉS ESÉLYTEREMTÉS „ÉLHETŐ TELEPÜLÉS EGYENLŐ ESÉLYEKKEL” MANORKA KONFERENCIA IVÁNYINÉ SZABÓ ANDREA.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
Előadó: Fellegi Borbála Aszódi Javítóintézet május 20.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK? Dr. Fellegi Borbála, Foresee Kutatócsoport „Lépés-váltás” c. konferencia, 2013. 05. 15.

A PÁRBESZÉD FOLYAMATA MÚLT Mi történt? Mit éreztél, gondoltál akkor? KONZEKVENCIÁK Ez kit és hogyan érintett? Mi volt a legnehezebb? Mit érzel, gondolsz most? JÖVŐ Mi számodra a legfontosabb most? Mi jelentene számodra megnyugtatást? Te mit tudsz ehhez vállalni? Minden olvasat megismerése, pártatlan levezetés mellett.

FŐBB RESZTORATÍV GYAKORLATOK Mediáció Körök (ítélő, békítő, gyógyító, stb.…) Konferencia-modell Informális technikák F: Facilitátor Á: Áldozat E: Elkövető ET: e.támogatója ÁT: á.támogatója H: hatóság SSz: segítő szakember K: közösség egyéb tagja Mediátor Á V ÁT ÁT K H F SSz ÉRINTETT 1 ÉRINTETT 2 K K ET E ET F SSz H ÁT ET ELŐNYÖK FORGATÓKÖNYV MI KELL HOZZÁ? HOGYAN LEHET BENNE RÉSZT VENNI? KIK A SZEREPLŐK MIT LEHET EGY INTÉZMÉNYBEN TENNI? MIT TESZ A FORESEE? VENTILLÁLÁS ELVÁRÁSOK ÉRINTETT 1 ÉRINTETT 2 Á E ÁT ET K K K K

MI KELL A RESZTORATÍV GYAKORLATOK ALKALMAZHATÓSÁGÁHOZ? : ESÉLY AZ ÉRINTETTEK BEVONÁSÁRA „HIÁNYZIK” A KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTEL? Tudatosíts: 2. Segítsd az emberekben az érzetet és tudatot, hogy “össze vagyunk kötve”. AZ ÖSSZEKÖTTTSÉG ÉRZÉSE ÉS TUDATA alacsony magas My initial question was what is community? And based on what factors we can do this work? What factors does it depend on whether we are able to involve community or not? Bonding – from the individual’s point of view - might also be understood as „belonging to a community”. But the question can be raised to each person: What are those communities to which you feel you belong to? As for counsioussness, it can – on the one hand – mean, that someone recognises that there is a problem, a conflict, someone is hurt and they need to deal with it. On the other hand, in many cases, eg in little villages, people indeed feel that there are problems, but they don’t dare to express their concerns. So our task is also to empower them to feel that they can express their concerns about certain conflicts without the fear from retaliation. Then I have realised that with PMC our duty is also to help people to recognise their COMPETENCE and their IMPORTANCE in the understanding and resolution of the conflict. „It would be important that you come and tell your story, how you see and how you feel about it.” And we need to do it from person to person, since Hungary is lacking of institutions, civil organisations that would have the potential to make people feel, they are important for the society in different ways. To sum up, the chances for involving the community is highly case and country sensitive depending on several factors as the figures show. alacsony magas A KONFLIKTUS ÉRZÉKELÉSE, TUDATOSÍTÁSA: „az érintettek is vajon úgy érzik, hogy van konfliktus?”

HOGYAN SEGÍTHETŐ A BEVONÓDÁS ÉS A RÉSZVÉTEL? TEGYÉL MAGADÉRT TEGYÉL MÁSÉRT FELEK TÁMOGATÓK KÖZÖSSÉG KÖZVETLEN ÉRINTETTSÉG KÖZVETETT NEM JÖN EL CSENDES „FORMÁLIS” SZEMÉLYES A RÉSZVÉTEL INTENZITÁSA CÉL: VALAMENNYIT FELFELÉ HOGYAN? KÖSD ÖSSZE ÉRZÉKENYÍTSD ERŐSÍTSD MEG LÁTTASD A SAJÁT FELELŐSSÉGET TEDD SZEMÉLYESSÉ AKTIVIZÁLJ ISMERD FEL ÉRTSD MEG & FOGADD EL When we talk about the competence and importance of community, I also mean professionals, police, pros., judge, probation officer, social worker etc. They have their story and people and supporters directly affected by a crime need to understand the broader context and the rationales based on which these professionals and institutional systems are operating. Also, professionals need to recognise their importance in the management of certain cases. Sometimes they are already burnt out, not seeing the purpose and effect of their activities and give up the idea that they indeed have an important role in supporting citizens, their families and hence the society, in large. Dialogues such as a circle can clearly point out what these professionals can help with their knowledge and expertise. This experience is important for them, also. X line: And if we manage to empower people coming, being there not only passively, neither just formally but also, personally, these personal faces and stories can lead to actual turning points at the meetings. And this personal face can be brought in by directly affected parties as well as more outsider community member, once she-he has found any connection point with the others and their stories. GONDOL-KOZZ!

NÖVENDÉKEK DOLGOZÓK CSALÁD KAPCSOLATAINK – KONFLIKTUSAINK ÖSSZEKÖTNEK…. DOLGOZÓK SÉRTETTEK KÖZÖSSÉG NÖVENDÉKEK CSALÁD DE ITT HÚZÓDIK AZ INTÉZET FALA…

RESZTORATÍV TECHNIKÁK INTÉZMÉNYEN BELÜL JÓVÁ- TÉTEL MEDIÁCIÓ BÉKÍTŐKÖRÖK KONFERENCIA REAKTÍV KÖRÖK, INFORMÁLIS TECHNIKÁK EGYÉNI ÉS KÖZÖSSÉGI SZINEN SÉRELMEK ORVOSLÁSA KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS NYITÓKÖRÖK, ZÁRÓKÖRÖK, VISSZAJELZÉSEK, PROAKTÍV KÖRÖK … KAPCSOLATOK MEGERŐSÍTÉSE SZOCIÁLIS ÉS ÉRZELMI KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉGEK FEJLESZTÉSE Morrison és Thorsborne nyomán, 2004

Konfliktuskezelési kultúra (közösségek, család, iskola stb.) A RESZTORATÍV GYAKORLATOK ALKALMAZHATÓSÁGA – A FORESEE PROJEKTJEI MEREPS ZÁRT INT. BÉKÍTKÖRÖK Szankció + Jóvátétel Bírósági szak BÉKÍTŐKÖRÖK ALTERNATÍV: Települési közösségi párbeszéd KLÍMA POZITÍV: Iskolai konfliktuskezelés CSDCS, Családi mediáció Jóvátétel büntetőügyekben Ügyészi elterelés Konfliktuskezelési kultúra (közösségek, család, iskola stb.) Bűnmegelőzés Braithwaite (2002) és Walgrave (2008) alapján

HOGY FIGYELHESSÜNK A MÁSIKRA: SAJÁT IDŐ A SAJÁT TÖRTÉNETEKRE DE A VENTILLÁLÁS AZ ELSŐ…. HOGY FIGYELHESSÜNK A MÁSIKRA: SAJÁT IDŐ A SAJÁT TÖRTÉNETEKRE

MIT VÁRUNK A FELEKTŐL? ÉS SAJÁT MUNKÁNKBAN MENNYIRE KÉPVISELJÜK biztonságérzet; önbizalom, pozitív énkép; felelősségvállalás; őszinteség; a saját szükségletek feltárásának képessége; nyílt érdekartikuláció a vállalt szerepnek megfelelően; bizalomra való képesség; közösségérzet; tisztelet, a másik elismerése; törődés egymás iránt; a másik oldal szempontjainak meghallgatása és meghallása; együttműködés; a konfrontáció és támogatás (befogadás) együttes képviselete; belátásra és tanulásra való ösztönzés; esély felkínálása a jóvátételre; kommunikációs készségek; hit a nyerő–nyerő kimenetelben nyitottság és bizalom a külső és független „közvetítő” beengedésére; partneri kommunikáció; igény a külső értékelésre és visszajelzésre; a gyakorlat során a mögöttes elvekre való folyamatos reflexió; az egyéni és önkéntes vállalások szorgalmazása és figyelembevétele. ÉS SAJÁT MUNKÁNKBAN MENNYIRE KÉPVISELJÜK EZEKET?

TI HOGY LÁTJÁTOK MINDEZT? KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Fellegi Borbála www.foresee.hu Borbala.fellegi@foresee.hu