MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK? Dr. Fellegi Borbála, Foresee Kutatócsoport „Lépés-váltás” c. konferencia, 2013. 05. 15.
A PÁRBESZÉD FOLYAMATA MÚLT Mi történt? Mit éreztél, gondoltál akkor? KONZEKVENCIÁK Ez kit és hogyan érintett? Mi volt a legnehezebb? Mit érzel, gondolsz most? JÖVŐ Mi számodra a legfontosabb most? Mi jelentene számodra megnyugtatást? Te mit tudsz ehhez vállalni? Minden olvasat megismerése, pártatlan levezetés mellett.
FŐBB RESZTORATÍV GYAKORLATOK Mediáció Körök (ítélő, békítő, gyógyító, stb.…) Konferencia-modell Informális technikák F: Facilitátor Á: Áldozat E: Elkövető ET: e.támogatója ÁT: á.támogatója H: hatóság SSz: segítő szakember K: közösség egyéb tagja Mediátor Á V ÁT ÁT K H F SSz ÉRINTETT 1 ÉRINTETT 2 K K ET E ET F SSz H ÁT ET ELŐNYÖK FORGATÓKÖNYV MI KELL HOZZÁ? HOGYAN LEHET BENNE RÉSZT VENNI? KIK A SZEREPLŐK MIT LEHET EGY INTÉZMÉNYBEN TENNI? MIT TESZ A FORESEE? VENTILLÁLÁS ELVÁRÁSOK ÉRINTETT 1 ÉRINTETT 2 Á E ÁT ET K K K K
MI KELL A RESZTORATÍV GYAKORLATOK ALKALMAZHATÓSÁGÁHOZ? : ESÉLY AZ ÉRINTETTEK BEVONÁSÁRA „HIÁNYZIK” A KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTEL? Tudatosíts: 2. Segítsd az emberekben az érzetet és tudatot, hogy “össze vagyunk kötve”. AZ ÖSSZEKÖTTTSÉG ÉRZÉSE ÉS TUDATA alacsony magas My initial question was what is community? And based on what factors we can do this work? What factors does it depend on whether we are able to involve community or not? Bonding – from the individual’s point of view - might also be understood as „belonging to a community”. But the question can be raised to each person: What are those communities to which you feel you belong to? As for counsioussness, it can – on the one hand – mean, that someone recognises that there is a problem, a conflict, someone is hurt and they need to deal with it. On the other hand, in many cases, eg in little villages, people indeed feel that there are problems, but they don’t dare to express their concerns. So our task is also to empower them to feel that they can express their concerns about certain conflicts without the fear from retaliation. Then I have realised that with PMC our duty is also to help people to recognise their COMPETENCE and their IMPORTANCE in the understanding and resolution of the conflict. „It would be important that you come and tell your story, how you see and how you feel about it.” And we need to do it from person to person, since Hungary is lacking of institutions, civil organisations that would have the potential to make people feel, they are important for the society in different ways. To sum up, the chances for involving the community is highly case and country sensitive depending on several factors as the figures show. alacsony magas A KONFLIKTUS ÉRZÉKELÉSE, TUDATOSÍTÁSA: „az érintettek is vajon úgy érzik, hogy van konfliktus?”
HOGYAN SEGÍTHETŐ A BEVONÓDÁS ÉS A RÉSZVÉTEL? TEGYÉL MAGADÉRT TEGYÉL MÁSÉRT FELEK TÁMOGATÓK KÖZÖSSÉG KÖZVETLEN ÉRINTETTSÉG KÖZVETETT NEM JÖN EL CSENDES „FORMÁLIS” SZEMÉLYES A RÉSZVÉTEL INTENZITÁSA CÉL: VALAMENNYIT FELFELÉ HOGYAN? KÖSD ÖSSZE ÉRZÉKENYÍTSD ERŐSÍTSD MEG LÁTTASD A SAJÁT FELELŐSSÉGET TEDD SZEMÉLYESSÉ AKTIVIZÁLJ ISMERD FEL ÉRTSD MEG & FOGADD EL When we talk about the competence and importance of community, I also mean professionals, police, pros., judge, probation officer, social worker etc. They have their story and people and supporters directly affected by a crime need to understand the broader context and the rationales based on which these professionals and institutional systems are operating. Also, professionals need to recognise their importance in the management of certain cases. Sometimes they are already burnt out, not seeing the purpose and effect of their activities and give up the idea that they indeed have an important role in supporting citizens, their families and hence the society, in large. Dialogues such as a circle can clearly point out what these professionals can help with their knowledge and expertise. This experience is important for them, also. X line: And if we manage to empower people coming, being there not only passively, neither just formally but also, personally, these personal faces and stories can lead to actual turning points at the meetings. And this personal face can be brought in by directly affected parties as well as more outsider community member, once she-he has found any connection point with the others and their stories. GONDOL-KOZZ!
NÖVENDÉKEK DOLGOZÓK CSALÁD KAPCSOLATAINK – KONFLIKTUSAINK ÖSSZEKÖTNEK…. DOLGOZÓK SÉRTETTEK KÖZÖSSÉG NÖVENDÉKEK CSALÁD DE ITT HÚZÓDIK AZ INTÉZET FALA…
RESZTORATÍV TECHNIKÁK INTÉZMÉNYEN BELÜL JÓVÁ- TÉTEL MEDIÁCIÓ BÉKÍTŐKÖRÖK KONFERENCIA REAKTÍV KÖRÖK, INFORMÁLIS TECHNIKÁK EGYÉNI ÉS KÖZÖSSÉGI SZINEN SÉRELMEK ORVOSLÁSA KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS NYITÓKÖRÖK, ZÁRÓKÖRÖK, VISSZAJELZÉSEK, PROAKTÍV KÖRÖK … KAPCSOLATOK MEGERŐSÍTÉSE SZOCIÁLIS ÉS ÉRZELMI KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉGEK FEJLESZTÉSE Morrison és Thorsborne nyomán, 2004
Konfliktuskezelési kultúra (közösségek, család, iskola stb.) A RESZTORATÍV GYAKORLATOK ALKALMAZHATÓSÁGA – A FORESEE PROJEKTJEI MEREPS ZÁRT INT. BÉKÍTKÖRÖK Szankció + Jóvátétel Bírósági szak BÉKÍTŐKÖRÖK ALTERNATÍV: Települési közösségi párbeszéd KLÍMA POZITÍV: Iskolai konfliktuskezelés CSDCS, Családi mediáció Jóvátétel büntetőügyekben Ügyészi elterelés Konfliktuskezelési kultúra (közösségek, család, iskola stb.) Bűnmegelőzés Braithwaite (2002) és Walgrave (2008) alapján
HOGY FIGYELHESSÜNK A MÁSIKRA: SAJÁT IDŐ A SAJÁT TÖRTÉNETEKRE DE A VENTILLÁLÁS AZ ELSŐ…. HOGY FIGYELHESSÜNK A MÁSIKRA: SAJÁT IDŐ A SAJÁT TÖRTÉNETEKRE
MIT VÁRUNK A FELEKTŐL? ÉS SAJÁT MUNKÁNKBAN MENNYIRE KÉPVISELJÜK biztonságérzet; önbizalom, pozitív énkép; felelősségvállalás; őszinteség; a saját szükségletek feltárásának képessége; nyílt érdekartikuláció a vállalt szerepnek megfelelően; bizalomra való képesség; közösségérzet; tisztelet, a másik elismerése; törődés egymás iránt; a másik oldal szempontjainak meghallgatása és meghallása; együttműködés; a konfrontáció és támogatás (befogadás) együttes képviselete; belátásra és tanulásra való ösztönzés; esély felkínálása a jóvátételre; kommunikációs készségek; hit a nyerő–nyerő kimenetelben nyitottság és bizalom a külső és független „közvetítő” beengedésére; partneri kommunikáció; igény a külső értékelésre és visszajelzésre; a gyakorlat során a mögöttes elvekre való folyamatos reflexió; az egyéni és önkéntes vállalások szorgalmazása és figyelembevétele. ÉS SAJÁT MUNKÁNKBAN MENNYIRE KÉPVISELJÜK EZEKET?
TI HOGY LÁTJÁTOK MINDEZT? KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Fellegi Borbála www.foresee.hu Borbala.fellegi@foresee.hu