Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
VIZUÁLIS MEGISMERÉS VIZUÁLIS ALKOTÁS - VÁLTOZATOK
Művészet By: Turi Krisztina.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 11. A tanítás (fizikai) feltételei.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Térábrázolás különböző életkorokban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Vizuális kommunikáció bevezetés
Gondolatok a művészet rendszeréről
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Rajzfejlődés-áttekintés
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Ki mit tud? december óra 330 terem
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Előadás másolata:

Vizuális nevelés tantárgypedagógia 2. A VIZUÁLIS NEVELÉS JELLEMZŐI, RENDSZERE Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

Mi a vizuális nevelés? mire irányul? hol történik? ki végzi? A vizuális nevelés és a vizuális kultúra tanításának általános jellemzői Mi a vizuális nevelés? a tanítvány a társadalmi elvárások a tananyagok a tanító irányából A vizuális nevelő tevékenységei mire irányul? hol történik? ki végzi?

nevelés vizualitással vizuális kultúrával vizuális kommunikációban Mi a vizuális nevelés? nevelés (Első megközelítésként) A vizualitásra (azaz a látásra) alapozott nevelés. A vizuális kultúra közegeiben és ismeretei segítségével történő nevelés. A vizuális kommunikáció alkotó- és befogadó folyamataiban történő nevelés. vizualitással vizuális kultúrával vizuális kommunikációban válassza ki a kulcsfogalmakat!

Hol történik vizuális nevelés? 1. minden (más) tantárgyban különösen: környezetismeret, matematika, irodalom, technika 2. a vizuális nevelésre koncentrált tantárgyban 3. szakkörön, napköziben, tanulmányi úton, … neve: vizuális kultúra, vizuális nevelés, rajz, … Mit jelent a vizuális nevelés a rá épített tantárgyban? a vizuális nevelésre célzott tantárgyban a vizuális kultúra tanulása-tanítása folyik, a tanulók vizuális műveltséget szereznek

A VIZUÁLIS NEVELÉS ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI 1. a tanítványok vizuális képességeinek fejlesztése, alkotó és befogadó/elemző kompetenciák kialakítása 2. a vizuális gondolkodás és vizuális érzékenység kiművelése 3. vizuális nyelvi és vizuális kommunikációs műveltség megalapozása 4. esztétikai ítélőképesség kialakítása 5. vizuális és (vizuális) művészeti ismeretek elsajátíttatása 6*. pedagógiai „szerepek”: a) köznapi kommunikáció oktatása b) esztétikai-művészeti nevelés * ezek nem mások, mint a pedagógus tevékenységi formái, amelyek módszertani alaphelyzeteit is meghatározzák

az előzőek háttéranyaga a vizuális megismerés tantárgyból ISMÉTLÉS: az előzőek háttéranyaga a vizuális megismerés tantárgyból

Háttéranyag – ismétlés-1: A VIZUÁLIS NYELV a vizuális nyelv elemei: forma, szín, fény, felület, vonal, pont a vizuális nyelvi elemek minõségei (objektív és viszonylagos elemi minõségek) [pl. kicsi forma, nagy forma, egyenletes vonal, hideg szín, telt szín] a nyelvi elemek minõségviszonylatai: ellentét, hasonlóság és átmenet [pl. kicsi-nagy formaellentét, rövidebb vonal; színkontrasztok: hõfokkontraszt, stb.] képtér és képmezõ (képhatár) a vizuális nyelv összetett viszonylatai: arány és harmónia, ritmus; építkezés/szerkezet figyelemirányítás, vizuális dinamika komponálás / kompozíció a vizuális nyelvi együttállásokban ragadható meg vizuális úton a tér és idõ; a térábrázolás és az idõábrázolás módjai; a hatás (érzet) keltés módjai optikai ábrázolási módok

Háttéranyag – ismétlés-2: A VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ a) tranzaktív felfogása (Sándor)

b) a vizuális kommunikáció egy komplex felfogása társadalmi összefüggésekre és kognitív pszichológiai tényezőkre figyelő felfogás (Sándor)

Háttéranyag – ismétlés-3: A VIZUÁLIS KULTÚRA érzékelhető tárgy- és jelenségvilág elérésük és létrehozásuk (használat) a használatra vonatkozó felkészültségek (érintetlen természet) vizuális-esztétikai értelmezés, befogadás (természeti) anyag- és tárgy/látvány értelmezési képesség, befogadóképességek, Ismeretek, esztétikai érzékenység humanizált természet természeti tárgy/látvány alakítása és átalakítása egyéni és társadalmi célok érdekében (természeti) anyag- és tárgy alakítási/átalakítási képesség és kompetencia, ismeretek emberalkotta, (egészében és részben) vizuális jelenségvilág: 1. objektív képek, 2. tárgyi-környezeti (funkcionális), 3. kifejező és képzőművészeti (autonóm) alkotó- és befogadó tevékenység - mindhárom területen alkotó- és befogadó tevékenységekhez szükséges képességek, kompetenciák és ismeretek A vizuális kultúra tartalma, szerkezete. (Szellemi előzmény: Miklós Pál definíciója, átalakítás/ábra: Sándor)

Háttéranyag – ismétlés-4: A KÉPI VILÁG praktikus közlések praktikus és tudományos céllal 1. műszaki ábrázolás 1.1. tárgy/építmény (téries) szerkezeti rajza 1.2. nézetrajz 1.3. metszetrajz [téries, nézeti] 1.4. alaprajz 1.5. szerelési rajz 1.6. tervrajz és makett/modell 2. ábrázoló geometriai (és mértani) szerkesztések 3. térképészeti ábrázolás 3.1. földrajzi, domborzati 3.2. közlekedési, úthálózati 3.3. idegenforgalmi/tájékoztató, túrista 4. értelmező, magyarázó és szemléltető (szabadkézi) ábrázolás 4.1. tárgy felépítését magyarázó rajz [téries, „átlátszó”; nézetszerű, metszetes] 4.2. útvonalrajz 4.3. folyamatot értelmező rajz [tárgy összeszerelése, gép működése, eszköz használata, , stb. 5. szemléltető célú, illusztratív ábrázolás; ábra [nem vizuális tartalmak vizualizálása] 5.1. grafikon, diagram 5.2. működési elv elvont jelekkel 6. praktikus köznapi és műszaki tárgy 6.1. köznapi szükségletek egyszerű tárgyai (mint a facsemetéhez kötözött karó) 6.2. gépek belső szerkezete, alkatrészek 7. látvány/tárgy leképező ábrázolása speciális elektrotechnika-függő kódolással [a nem látható láthatóvá tétele] 7.1. röntgenkép 7.2. hődiagram 7.3. csillagászati felvétel 7.4. elektronmikroszkópos felvétel

praktikus közlések művészi vonatkozással 8. látványhű/tárgyhű és látványra visszavezethető ábrázolás [képzőművészeti kapcsolódású] 8.1. leképező naturalista ábrázolás látszatszerű (szabadkézzel) látványfotó, fotódokument, filmdokument képanyaga (ábrázolás kamerával) mesterrajz, tudományos illusztráció; makett, modell 8.2. látványszerű szelektív ábrázolás [mint iskolai gyakorlat]: tónusos tanulmány, stb. 8.3. látványt idéző (erősen) redukált ábrázolás (mint iskolai gyakorlat) [változatai] 9. modell nélküli (nonfiguratív) ábrázolás a vizuális nyelv tanulmányozására 9.1. minőségek 9.2. minőségviszonylatok 9.3. ritmusok 9.4. kompozíciós megoldások 10. információközlő jelszerű ábrázolás [alkalmazott grafikai/művészeti kapcsolódású] 10.1. nonfiguratív vizuális jelek irányított nyíl; tagadás, tiltás; írásjel, betű 10.2. tájékoztató jelrendszerek/piktogramok térképészeti; közlekedési; menetrendi; Windows, Internet 10.3. tulajdont, hovatartozást közlő jelek címer, zászló; védjegy, pecsét, billog, mesterjegy embléma, cégjel, cégtáblapraktikus vonatkozással

művészi közlések és nem művészek díszítő-szépítő-expresszív közlései használati vonatkozással 11. tárgy és környezet /kézmű és szériatermék/ (népművészet, iparművészet, építőművészet, design) 11.1. használati tárgy 11.2. építmény 11.3. település, kert/park 11.4. dísztárgy 12. ún. alkalmazott művészetek (a vizuális közlés is "alkalmazkodik") 12.1. csomagolás 12.2. plakát, meghívó, reklám 12.3. díszítés, díszítmény 12.4. dekoráció

művészi /esztétikai céllal 13. más művészetekkel társulva művészetet teremtő 13.1. díszlet, kellék 13.2. színpadkép-, játéktér-terv 13.3. jelmez, maszk 13.4. testbeszéd (mozdulat, mimika, gesztus) képisége 13.5. báb 13.6. fényhatások 13.7. képregény-rajz, animációs filmek képei, mozgófilm-kép 13.8. happening, perfomance, ... látványelemei (képzőművészet - konvencionálisan:) 14. más művészeteket illusztráló 14.1. miniatúra, iniciálé 14.2. szépirodalmi illusztráció 14.3. zenei illusztráció 15. más vizuális művészetekhez kapcsolódó, ill./és/vagy társadalmi vagy vallásos célokat szolgáló 15.1. oltár 15.2. emlékmű és köztéri történelmi szobor 15.3. plakett, érme 15.4. falfestmény, mozaik, pannó, üvegablak 16. független 16.1. művészfotó 16.2. kisplasztika, "nagyplasztika" (dombormű és kerekszobor) 16.3. táblakép festmény 16.4. sokszorosító grafikai lap (mély-. magas-, síknyomás) 16.5. egyedi grafikai lap (rajz, monotípia) (mindegyiken belül tematikailag: portré, csendélet, tájkép, életkép, vallásos, mitológiai élmény, élet/érzés, hangulat, gondolat figuratív ábrázolása élmény, élet/érzés, hangulat, gondolat nonfiguratív ábrázolása 16.6. konvencionálisan nem besorolható

ábrázolás kifejezés

ábrázolások kifejezés

ábrázolások (egy témában)

kifejezések (egy témában)

A TANÍTÓ A VIZUÁLIS NEVELÉS ÓRÁJÁN: vizuális élményt nyújt - vizuálisan szemléltet segíti és szervezi a tanulói tennivalókat - empatikus és toleráns amikor NEVEL: - megenged, elfogad nem mérhet  dicsér egyéni meglátást, véleményt fejleszt amikor OKTAT: követel, számonkér méri a teljesítményt ismereteket nyújt - közérthetőséget fejleszt Mi a vizuális nevelés? ESZTÉTIKAI-MŰVÉSZETI NEVELÉS KÖZNAPI, TUDOMÁNYOS, INFORMATÍV VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSA

a vizuális nevelés rendszere Bálványos-Sánta: Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció; oldal

VIZUÁLIS KOMOMMUNIKÁCIÓ VÁLTOZATOK PRIMER: imitáció - modell utáni ábrázolás külső látványra figyelő szerkezetre figyelő tudomány: biológia – határozó célú ábrázolás [ művészet] DIREKT: ábra, magyarázó-értelmező ábrázolás, alaprajz, metszetrajz, nézetrajz, térképrajz séma, jel, reklám tudomány: természettudomány, építészzettudomány művészet: alkalmazott grafika INDIREKT: tárgy, környezet, építmény; díszítés művészetek: építészet népi tárgyalkotó és díszítő művészet iparművészet, dizájn kertépítészet, városépítészet, … SZEMÉLYES: kifejezések: hangulat, érzés, élmény, elképzelés,... képzőművészet: festészet, egyedi és sokszorosító grafika, szobrászat, fotó, happening, installáció, térberendezés, …

rajz növénytani könyvből primer rajz növénytani könyvből (fotó: Sándor)

4. osztályos tanuló csomagolásterve (Gyakorló iskola, 2002) direkt folyamatábra térképrajz 4. osztályos tanuló csomagolásterve (Gyakorló iskola, 2002)

indirekt Fajanszváza, Zsolnay, 18. sz. Pálinkásbutykos, magyar népi kerámia, 18. sz.

személyes + képzőművészet Gozzoli freskói a Palazzo Medici Riccardi kápolnájában, Firenze (15.sz.) Dürer: Orrszarvú. 1515. Fametszet Dürer anyja. 1514. Szénrajz, 42,1 x 30,3 cm Berlin, Kupferstichkabinett

a vizuális nevelés rendszere VIZ.KOM. VÁLTOZA-TOK ELSAJÁTÍ-TANDÓ KÉPES-SÉGEK ALKOTÁS ELEMZÉS MŰVELT-SÉG-ÉRTÉKEK a tanulók tevékenységei PRIMER OBJEKTÍV OKTATÁS DIREKT INDIREKT SZUBJEKTÍV NEVELÉS SZEMÉ-LYES töltse ki a vizuális kommunikáció változatainak táblázatát!

KÖZNAPI, INFORMATÍV, TUDOMÁNYOS VIZUÁLIS KOMMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSA NEVELÉS: ESZTÉTIKAI-MŰVÉSZETI NEVELÉS OBJEKTÍV KÖZLÉSEK: PRIMER, DIREKT SZUBJEKTÍV KÖZLÉSEK: INDIREKT, SZEMÉLYES

egyéni meglátást, véleményt fejleszt amikor NEVEL: - megenged, elfogad nem mérhet  dicsér egyéni meglátást, véleményt fejleszt Mi jellemzi a tanító kétféle tevékenységét? ESZTÉTIKAI-MŰVÉSZETI NEVELÉS KÖZNAPI, TUDOMÁNYOS, INFORMATÍV VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSA milyen alkotás-fajta? amikor OKTAT: - követel, számonkér - méri a teljesítményt ismereteket nyújt - közérthetőséget fejleszt