A prezentáció felépítése Elmélet és gyakorlat 1. rész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A tanári munka értékelése
Az iskolai szociálismunka
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Primer és szekunder kutatás
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Készítette: Magyar Orsolya
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A szervezeti problémák kezelése
Módszertani megújulás a nevelő munkában
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Vállalkozások elemzése
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Foglalkoztatás-politika
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A prezentáció felépítése Elmélet és gyakorlat 1. rész Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam A prezentáció felépítése Elmélet és gyakorlat 1. rész Kutatási koncepció (Vázlat) 2. rész - Kutatás (általános séma) - Értékelés, elemzés (általános séma) - Egészséghatás vizsgálat (EHV) 3. rész Gyakorlati példa / A pozitív mentális egészség támogatása csecsemő-, kisgyermek- és iskolás korban

1. rész: Kutatási koncepció /Vázlat/ A szociológia módszertana Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam 1. rész: Kutatási koncepció /Vázlat/ A szociológia módszertana Az adatgyűjtésnél és az elemzésnél is figyelemmel kell lenni a vizsgált téma, probléma történetileg kialakult sajátosságaira. Különböző eszközök felhasználásával információk, adatok összegyűjtése /ezek révén minél jobban megismerni az emberek viselkedésének törvényszerűségeit./ Legkézenfekvőbb módszer: a tapasztalat, a megfigyelés. /Számos előnye és hátránya lehet./ Fontos eleme az összehasonlítás, melyből felvetődik a következő kérdés: melyek e különbségek okai? Felderítő kutatások,leíró kutatások, magyarázó kutatások.

A kutatási probléma meghatározása. Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam A kutatás menete A kutatási probléma meghatározása. /Pontosan definiálni kell, hogy a vizsgálni kívánt társadalmi jelenség mely aspektusával foglalkozunk./ Elemzési egységek és az időfaktor kiválasztása. /Egyes ember, csoportok, szervezetek/ Korábbi eredmények áttekintése A hipotézis megfogalmazása /Ez a mi előzetes elképzelésünk, a kutatás ezt megerősítheti, vagy akár meg is cáfolhatja./ Konceptualizálás és operacionalizálás /Pontosítani a fogalmakat és az ezek mérésére szolgáló technikákat./

A kutatási módszerek kiválasztása Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam A kutatási módszerek kiválasztása /Kérdőíves adatfelvétel (survey), ill. interjú/ Mintavétel /A teljes populációból egyenlő esélyt kell biztosítani, hogy a mintába bekerüljön./ A valószínűségen alapuló mintavétel típusai: egyszerű véletlen mintavétel, rétegzett mintavétel, többlépcsős csoportos mintavétel. Adatgyűjtés. A kutatás egyik legfontosabb szakasza. Fontos, hogy az adatgyűjtés megfelelő legyen, a kapott információk mennyiségileg és minőségileg is megfeleljenek a kutatás céljaira. Elemzés és értékelés. /Az adatokat elemezhető formába kell hozni kódolással, majd számítógépes felhasználásra alkalmas formában történő rögzítéssel. Érvényesség !/ Az eredmények közlése.

Az információkereső és –gyűjtő módszerek Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Az információkereső és –gyűjtő módszerek Megfigyelés, kísérlet, tartalomelemzés, interjúk, /célzott, mély, személyes, csoportos/ kérdőívek /survey/ A kérdőívek összeállítása és a kérdések megfogalmazása, a szerkezete, típusa: önkitöltős - kérdezőbiztos. Az információt feldolgozó módszerek közül az egyváltozós és a többváltozós elemzési eljárások segítenek az eredmények feldolgozásakor. Felhasznált irodalom: Bőhm A.- Kulcsár L.: Társadalmi alapismeretek /EKTF Líceum Kiadó, Eger, 1997 PTE-ETK előadás jegyzetek (Kutatás módszertan alapjai – Dr.Jeges Sára)

2. rész: Kutatás (általános séma) Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam 2. rész: Kutatás (általános séma) Kutatási módszerek: A vizsgálatok főbb típusai Probléma megfogalmazó vagy felderítő célú Leíró jellegű Magyarázó jellegű A módszerválasztás kritériumai - megbízhatóság - érvényesség - kutatás célja - viselkedés (probléma) aspektusai Adatgyűjtési módszerek I. - kvalitatív - kvantitatív

Adatgyűjtési módszerek II. - Dokumentum-elemzés  kvantitatív Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Adatgyűjtési módszerek II. - Dokumentum-elemzés  kvantitatív  tartalomelemzés - Megfigyelés  stukturálatlan (résztvevő(k) megfigyelése  stukturált Adatgyűjtési módszerek III. - Kísérlet - Kérdezés  kérdőíves lekérdezés  interjú-készítés  fókuszcsoportos beszélgetés

Az egészségfelmérésekbe tartozó információk Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Az egészségfelmérésekbe tartozó információk A népesség jellemzésének fő szempontjai: • nagyság; • kor és nem szerinti összetétel; • alapvető statisztikai adatok; • egészségi állapot; • egyenlőtlenségek (sérülékeny vagy hátrányos helyzetű csoportok azonosítása); • életvitel; • életkörülmények; • társadalmi-gazdasági körülmények; • fizikai környezet; • fizikai és társas infrastruktúra; • népegészségügyi szolgáltatások és stratégiák (beleértve a szolgáltatások hozzáférhetőségét és minőségét). Részletek: City Health Profiles: how to report on health in your city. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe, 1994.

A kutatási folyamat lépései 1. A probléma meghatározása Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam A kutatási folyamat lépései 1. A probléma meghatározása 2. A szakirodalom áttekintése (kritikus értékelés) 3. A hipotézis megfogalmazása 4. A kutatási terv kidolgozása 5. A kutatás elvégzése 6. Az eredmények értékelése 7. A kutatási eredmények közlése

Beavatkozások (program) tervezése Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Beavatkozások (program) tervezése  MEGVALÓSÍTÁS

Az egészségvédelmi kezdeményezések értékelésének kerete Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Az egészségvédelmi kezdeményezések értékelésének kerete 1. lépés: A program leírása 2. lépés: A problémák és a kérdések megfogalmazása 3. lépés: Az adatgyűjtési folyamat megtervezése 4. lépés: Adatgyűjtés 5. lépés: Az adatok elemzése és értékelése 6. lépés: Az ajánlások megfogalmazása 7. lépés: Az értékelés eredményeinek elterjesztése 8. lépés: Cselekvés

- Értékelés, elemzés (általános séma) Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam - Értékelés, elemzés (általános séma) Elemzés: - mi alapján született a döntés?  vezetők  belső tartalékok Területei, feladatai: Egyes tevékenységek elemzése Erőforrások kapacitás kihasználásának elemzése Hibák okainak feltárása

Módszerei: - Deduktív  levezető módszer Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Módszerei: - Deduktív  levezető módszer Az egészet részekre bontja és ok-okozati összefüggéseket keres és vizsgál ( Megjegyzés:Az ábrát „Barba papa” rugalmasságúnak kell képzelni)

Egy részjelenségből következtet az egészre Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam - Induktív Egy részjelenségből következtet az egészre

- előkalkulációs elemzés (vezetői döntés előkészítés) Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Fajtái: (1., időtartam szerint) - előkalkulációs elemzés (vezetői döntés előkészítés) - operatív elemzés (a végrehajtás szakaszában történő elemzés, monitoring) - utókalkulációs elemzés (a végrehajtás után, hibák feltárása, okok keresése (2., terjedelme szerint) - átfogó (egy programot teljes egészében elemez, meta-analízis) - részleges (részegységek, tevékenységek elemzése) (3., dinamikáját tekintve) - statikus (álló: adott időpontban ilyen az állapota, „ez van” - dinamikus (mozgó: változást fejez ki)

* információt nyújt: Folyamata: Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Folyamata: - adatok gyűjtése, rendszerezése, csoportosítása - mutatószámrendszer - elemzés, értékelés - javaslatok Információ az értékeléshez, elemzéshez: Beszámolók, szakmai és laikus vélemények* Statisztikák, jogszabályok, kutatási eredmények, szakirodalom, szakcikkek, tapasztalat * információt nyújt: a résztvevőknek, a támogatóknak, színtér és szektor szereplőknek, intézményeknek  aktív  passzív (legközelebb aktív lehet!)

- Egészséghatás vizsgálat (EHV) Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam - Egészséghatás vizsgálat (EHV) Mire hat? Egyén – társadalom Színterek – szektorok (országok) Döntéshozás befolyásolása Szakpolitikák befolyásolása Egészséghatékonyság Költséghatékonyság gazdasághatékonyság

Kulcsfontosságú, hogy magára nézve mindenki felvállalja! Működési elv: Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Értékrendszer: Demokrácia, egyenlőség, fenntartható fejlődés, információk etikus felhasználása, tudományos eredmények megalapozottságára  a legnagyobb következetességgel Kulcsfontosságú, hogy magára nézve mindenki felvállalja! Működési elv: Partnerség Közösségi részvétel Elszámoltathatóság Független elemzés és értékelés A munka etikai felügyelete Átláthatóság

Környezeti-hatásvizsgálat (KHV) Stratégiai-hatásvizsgálat (SHV) Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Környezeti-hatásvizsgálat (KHV) Stratégiai-hatásvizsgálat (SHV) Egészséghatás-vizsgálat (EHV) - előrenéző - jelenbeli - visszatekintő EHV – szintje I.: 1. Felmérés EH további vizsgálata szükséges EH további vizsgálata nem szükséges, mivel a H-ok jól ismertek EH további vizsgálata nem szükséges, mivel a H. elhanyagolható 2. Egyeztetés Feladatközök kiosztása Jól tervezett, értékhű legyen Módszertan, szerepei és felelősei világosan láthatók legyenek

3. Kiértékelés 4. Beszámoló Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam 3. Kiértékelés Lehetőségek értékelése: pozitív? – negatív? Eredmények szignifikanciája? Olyan járható utak, melyek a pozitív eredményeket növeli, a negatívakat csökkenti. Bizonyítékgyűjtés – értékelés 4. Beszámoló Rögzítés EHV eredményeinek és bizonyítékainak közvetítése Terjesztése (egyeztetések, részbeszámolók)

6. Monitorozás és értékelés Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam 5. Döntéshozatal Szükséges változások (pos. növelés, neg. csökk.) Mindenki bevonása Elfogadás? Elutasítás? Megváltoztatás? 6. Monitorozás és értékelés A folyamat értékelésére javaslatok Ellenőrzés (foly.) Bizonyítékalap kiépítése EHV előrejelzés tesztelése Káros hatások kiszűrése Korrigálás Eredmények megosztása

1-6. Kiértékelése Gyors / részvételen alapuló – részvétel nélküli / Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam 1-6. Kiértékelése Gyors / részvételen alapuló – részvétel nélküli / Közbenső Átfogó Csinálva tanulni! Tanulj másoktól! Ültesd át az EHV-t a gyakorlatba! Azonosítsd az EHV építőköveit városodban (településeden, térségedben)!

Az EHV potenciális érintettjei Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam II. szint Egyeztetés EHV-hoz szükséges ismeretek: szakértői, kutatói, menedzseri Az EHV potenciális érintettjei Az érintett népesség közösségeinek képviselői; • szomszédos közösségek képviselői; • a szakpolitika, program, projekt támogatói; • szakértők, akiknek a szakterülete fontos a politika, program, projekt szempontjából; • a közszféra idetartozó dolgozói, ideértve a szolgáltató személyzetet, például: beteglátogatók, orvosok, szociális munkások, közösségfejlesztési szakértők, rendőrök, tanárok stb.; • az idetartozó magánszervezetek képviselői; • az üzleti, kereskedelmi szféra képviselői; • a politika, program vagy projekt végrehajtásában részt vevő döntéshozók; • helyi választott politikusok (ha döntéshozóként nem szerepelnek). Forrás: Ison, Erica. Resource for Health Impact Assessment: The Main Resource, Volumes I-II. (http://www.londonshealth.gov.uk/allpubs.htm#hia). London: NHS Executive, 2000 (accessed 16 Feb. 04).

A legszélesebb körben, minden elérhető eszközt megragadva! Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam - KOMMUNIKÁCIÓ A legszélesebb körben, minden elérhető eszközt megragadva! III. szint: hogyan lássunk munkához? KIÉRTÉKELÉS  IV. szint: Előterjesztés (elemzés) Helyzetelemzés (A népesség jellemző fő szempontjai) Egészségi hatások azonosítása Egészségi hatások jellemzése Bizonyítékok gyűjtése - kvantitatív - kvalitatív

Az előterjesztések elemzésének fő szempontjai: • tartalom; • értékek; Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Az előterjesztések elemzésének fő szempontjai: • tartalom; • értékek; • célok, célkitűzések; • politikai kontextus; • más szakpolitikákkal való kapcsolat; • prioritások, súlypontok; • célcsoportok, közösségek, népesség; • eredmények; • tervezett eredmények; • adott tényezők; • a hatékony végrehajtást akadályozó tényezők; • a politika és az EHV értékei közt feszülő lehetséges ellentétek. Forrás: ISON, E. Resource for Health Impact Assessment: The Main Resource, Volumes I-II. (http://www.londonshealth.gov.uk/allpubs.htm#hia). London: NHS Executive, 2000 (accessed 16 Feb. 04).

***** V. szint: Döntéshozatal VI. szint: Monitorozás és értékelés Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam V. szint: Döntéshozatal VI. szint: Monitorozás és értékelés - a folyamat értékelése - EHV hatékonyságának értékelése - Az egészséget érintő végeredmények értékelése ***** Tervezze meg az értékelést! Azonosítsa az értékelés kérdéseit, és a kutatási eszközöket! Állítsa fel a vezetést! Tervezze meg a terjesztést! Vegye számba a forrásokat, a költségeket és az eredményeket! Felhasznált irodalom: - Az egészségfejlesztési módszertani füzetek kiadványsorozat kötetei: OEFI, Budapest, 2007/ 6. Kutatás-monitorozás, értékelés az egészségfejlesztésben / 7. Az egészséghatás vizsgálat / Dr. Kishegyi Júlia, Dr. Makara Péter, Dr. Vokó Zoltán - PTE-ETK előadás jegyzet- Dr. Tigyiné Dr. Pusztafalvi Henriette

Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam 3. rész: Gyakorlati példa A pozitív mentális egészség fejlesztése csecsemő-, kisgyermek- és iskolás korúaknál Kik az egészségfejlesztés alanyai? Univerzális megközelítés: szélesebb csoport –előnyei, hátrányai Szelektív megközelítés: feltételezhető a mentális probléma Indukált megközelítés: akiknél szubklinikus jelei mutatkoznak Milyen színtéren történik az egészségfejlesztés? Család, óvoda, iskola, munkahely, egészségügy, közösségek Milyen problémakörrel foglalkozik?

A pozitív mentális egészség fejlesztése Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam CÉL: A pozitív mentális egészség fejlesztése A társas érzelmi intelligencia fejlesztése csecsemő-, kisgyermek- és iskolás korúaknál A pozitív mentális egészség hangsúlyozása azoknak a pszichológiai és társas erőforrásoknak a fejlesztését emeli ki amelyek: - hozzájárulnak a stresszel való megküzdéshez - a jobb alkalmazkodáshoz - a produktivitáshoz - a személyes és társadalmi jólléthez - a személyek optimális működéséhez Szoros kapcsolatban áll a pozitív pszichológia mozgalommal, amely a poz. érzelmeket, személyiségjellemzőket (erősségek, és személyes értékek) és a poz. intézményeket (iskolák, óvodák, munkahely, közszolgáltatások) vizsgálják.

Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam  ami elvezet a személyek, csoportok és intézmények optimális működéséhez és fejlődéséhez. A poz. mentális egészség összetevői: (Keyes, 2007) - pozitív érzelmek: - pozitív affektusok - az élettel való elégedettség - pozitív pszichés működés: (pl. pszichológiai jóllét) - önelfogadás - a személyes növekedés keresése - életcélok - környezeti hatóképesség - autonómia - pozitív kapcsolatok másokkal - pozitív társas funkcionálás - mások elfogadása - társas kapcsolatok kialakítása - hozzájárulás a közösség és mások jóllétéhez - érdeklődés a társadalmi és közösségi élet iránt - társas integráció Ártó tényezők: felgyorsult élettempó, demokratizálódási folyamatok, információ robbanás Támogató tényezők: társas és érzelmi készségeket és képességeket, kompetenciákat és társas és érzelmi intelligenciát növelő tevékenységek

 fokozza a stresszel szembeni pszichés ellenálló képességet Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam  fokozza a stresszel szembeni pszichés ellenálló képességet  Hozzájárul a megelőzéshez (problémakör) erőszak, drog… Több kontextusban: Családi környezetben Iskolában (egyéb intézményben) Szabadidőben Csecsemő és kisgyermekkorban: biztonságos kötődés az alapja a társas és érzelmi intelligenciának. Meleg családi légkör Anya – gyerek érzelmi egymásra hangolódása is alapfeltétel Meleg, biztonságos légkör  amely biztosítja a negatív érzelmek kimutatását is Befolyásolja a szülői nevelői stílus is Fontos a későbbi érzelemszabályozó képesség szempontjából Kritikus pont! Figyelem a negatív érzelmi állapotra  megnyugtatás!

Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Kedvező: Azokat az érzelem megnyilvánulásokat korlátozni, amelyekkel másokat bántana Ne korlátozza a sérülékenységet sugalló érzelmek kimutatását (pl. félelem, szorongás) Szülő – gyerek közötti érzelmekkel kapcsolatos beszélgetések, az érzelmek tudatosságának fejlesztésében és az empátia fejlesztésében kulcsszerepet játszanak. Fontos az érzelmek megnevezése  érzelmi válasz okának megnevezése, következménye A felnőttnek segíteni kell letisztázni és megérteni a gyermek érzelmi tapasztalatait. Fontos, hogy a szülők beszéljenek az érzelemszabályozás szükségességéről is. (Saarni, 2005)

Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Iskoláskorban A társas és érzelmi intelligencia fejlesztése elősegíti: A jobb tanulmányi előmenetelt Az állampolgári tudatosságot és részvételt Csökkenti annak valószínüségét, hogy a diákok olyan maladaptív és veszélyes viselkedésbe kezdjenek, mint az erőszak elkövetés, drog, a korai és nem biztonságos szexuális aktivitás (Graczik és mtsai, 2000) A társas és érzelmi intelligencia fejleszthető: Az érzelmekkel kapcsolatos tudás növelésével Érzelmi és társas készségek tanításával Minden szociális tekintély taníthatja! - tanárok, nevelők - szülők - kortársak - média

Támogató környezet kialakítása: Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Támogató környezet kialakítása: - a társas és érzelmi intelligencia fejlődését a támogató iskolai és osztálylégkör alapozza meg Kedvező környezet: ahol a diákok kölcsönösen támogatják egymást Segítőkészek Tekintettel vannak egymásra Szociális felelősséget mutatnak egymás iránt A tanárok minden egyes diákot az egyéni teljesítőképessége birtokában támogatnak Az egyéni normaorientáció értelmében állítanak fel velük szemben követelményeket Fontos a személyes kapcsolat  kölcsönös bizalom! – mely minden érzelmi és társas készség fejlesztésének alapkövetelménye (Jerusalem és Klein-HeBling,2002)

A társas és érzelmi intelligencia támogatásának módszerei: Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam A társas és érzelmi intelligencia támogatásának módszerei: Csecsemő- és kisgyermekkorban - szülői képességek tanítása - szocio-emocionális kommunikáció - pozitív érzelmek megosztásának gyakorlása A szülői képességek fejlesztésének célja: - növelni az érzelmi melegséget - a gondozók, nevelők válaszkészségét és érzékenységét - az érzelmek fontosságának tudatosítását Eszközök: - védőnői családlátogatások, tanácsadások - csecsemőgondozók, óvónők képzése - pozitív szülői viselkedéstréning kidolgozása a modern tudományos eredmények és szemléletek tükrében Ismeretterjesztő anyagok anyáknak, nevelőknek és pedagógusoknak az érzelmi fejlődésről, a társas és érzelmi készségek támogatását szolgáló családi környezetről

Iskoláskorban: - átfogó stratégiát igényel Részei: - képzések Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Iskoláskorban: - átfogó stratégiát igényel Részei: - képzések - tréningek a tanárok számára a proaktív és interaktív és a kooperációra épülő tanítási formák bevezetésére - szülők képzése a gyerek viselkedésének hatékonyabb kezelésére - a tanulás elősegítésére, támogató otthoni környezet kialakítására - A gyerekek személyközi problémamegoldó képességének, az érzelmekről és azok szabályozásáról való életkornak megfelelő ismereteinek fejlesztése - Barátságos iskolai és társas légkör kialakítása, ahol az iskolához való kötődés megerősödhet

A társas és érzelmi intelligencia fejlesztésének stratégiái: Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam A társas és érzelmi intelligencia fejlesztésének stratégiái: - A társas és érzelmi kompetencia fejlesztésének módszerei önálló tárgyként való beépítése a védőnők, óvónők és pedagógusok képzésébe - A szülők képzése a szülői készségek fejlesztését illetően, a képzés feltételeinek megteremtése, programok kidolgozása óvodáknak, iskoláknak - Az iskola és a szülők közötti kapcsolat megerősítése - A pedagógusok által, a szülőknek tartott foglalkozások kialakítása - Nemzetközileg ismert iskolai programok adaptálása és hatásvizsgálata a társas és érzelmi intelligencia fejlesztésére

 CSÖKKENŐ PROBLÉMAKÖR Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Várható hatás:  CSÖKKENŐ PROBLÉMAKÖR  melyet egy újabb egészséghatás-vizsgálat igazolhat, tehát, kezdjünk mindent az elejéről!

Kutatási módszerek és értékelés az egészségfejlesztésben Készítette: Keilbach Józsefné PTE-ETK Népegészségügyi MSc. 1. évfolyam Köszönöm a figyelmet! Felhasznált irodalom: Mentális egészségfejlesztési stratégia – pozitív egészségfejlesztés és primer prevenció / Módszertani sorozatfüzetek /Budapest, OEFI, 2007) PTE ETK órai jegyzetek 2005, 2012 / Dr. Tigyiné Dr. Pusztafalvi Henriette