Praxis management a haszonállatok állatorvosi ellátásában Összeállította: Dr. Móré Attila Kaposvár 2007. október 05.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Csináljunk üzletet! Avagy,
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
EREDMÉNYKIMUTATÁS.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
A piac Szakiskola.
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Munkavédelmi előírások rendszere
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
A NEMZETKÖZI TŐKEMOZGÁS SAJÁTOSSÁGAI DR. KOVÁCS JÁNOS.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Minőség menedzsment 6.előadás
ResPig módszer alkalmazása. A cég bemutatása -Teljes vertikumban m ű köd ő árutermel ő telep -Telepi rekonstrukció: ig -Fajta: TOPIGS, átkeresztezés.
Munkavédelem és controlling
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
LÁTLELET MAGÁN – JOGOSULT - HATÓSÁGI ÁLLATORVOS
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
VIII. Állatorvosi Kongresszus (Budapest, )
A munkahelyi biztonság és egészségvédelem mindenkit érint. Jó Önnek. Jó a vállalkozásoknak. Együtt a kockázatok megelőzéséért Egészséges munkahelyek kampány.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
„Ajak a jövő települése” a munka tükrében
Tapasztalatok a Zuprevo és Bovilis Bovipast RSP készítmények alkalmazásáról a szarvasmarha tartásban MVDr. Lubomír Horák.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
MEZŐGAZDASÁGI ALAPISMERETEK
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Biyovis a mi üzletünk.
A piac és a piacgazdaság
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

Praxis management a haszonállatok állatorvosi ellátásában Összeállította: Dr. Móré Attila Kaposvár október 05.

Haszonállat állatorvosi ellátás a rendszerváltozást megelőzően a./ nagyüzemek (termelőszövetkezet, állami gazdaság) alkalmazásában lévő állatorvosok (ún.: üzemi állatorvosok) b./ az állam alkalmazásában lévő körzeti állatorvosok (ún.: hatósági állatorvosok)

Haszonállat állatorvosi ellátás a rendszerváltozást megelőzően a./ Üzemi állatorvosok Jellemzői: a./a munkáltató határozott kívánsága szerinti munkavégzés b./az állattartó telep vezetői felelősségétől való tartózkodás c./”nem tudunk változtatni, a rajtunk kívülálló adottságokon” (pénzhiány, munkaerő színvonala, takarmányminőség, zsúfoltság stb.)

Haszonállat állatorvosi ellátás a rendszerváltozást megelőzően b./ az állam alkalmazásában lévő KÖRZETI ÁLLATORVOSOK (kvázi hűbéruralmi rendszer) Jellemzői: a./ „úgysem az állami fizetésből élek” fizetésű pozíció b./ a háztáji ellátás bezzeg az állami fizetésen felüli és mindenkoron biztos bevételével (orbánc, kolera oltás, vitaminozás, stb.) c./ így a vidéki értelmiség kiemelkedő jövedelmű tagja

Haszonállat állatorvosi ellátás a rendszer- változáskor A privatizáció során az új tulajdonosok elsősorban a termelő tevékenységbe szervesen bekapcsolódni nem tudó állatorvostól szabadultak meg bemutatván, hogy szerintük nem rendelkezünk olyan tudással, hozzáállással, amely a megváltozott körülmények között kellő hasznot, gazdasági eredményt produkál. Ennek következménye a tömeges (az első két évben 400 főt érintő) elbocsátás, leépítés és a létbizonytalanság.

Haszonállat állatorvosi ellátás a rendszer- változáskor A rendszerváltás előtti állatorvos igazából nem ismerte a mezőgazdasági gazdálkodás piaci mozzanatait, ezért kimaradt, perifériára szorult a rendszerváltás alkalmával.

A haszonállat állatorvosi ellátással szemben viszont: A kisállatpraxis a normális kapitalizmus sajátosságainak megfelelő ellátó rend- szert hozott létre. Ennek lényege, hogy a szolgáltató állatorvos valamennyi olyan szolgáltatását adja, kínálja, rendelkezésre bocsátja vevőjének, amely legteljesebben igyekszik ennek igényeit, szük- ségleteit kielégíteni, sőt akár befolyásolni, fejleszteni is.

Megindult ezen a területen a specializálódás: -szemészet, -csontműtét, -izületi betegségek kezelői, -labor diagnosztika, -fogászat,

Lengyelországban, vagy Csehországban a haszonállat állatorvosi ellátás területén is létrejöttek – gyakorlatilag a körzetek helyén – a vidéki állatorvosi praxisok, amelyek – hasonlóan a hazai kisállat praxisokhoz – teljes körű szolgáltatást nyújtanak a haszonállat tartók részére. A műtétek elvégzésétől, a gyógyszer ellátásig, a készítmények beadásától, a prevenciós programok kidolgozásáig.

Hazánkban mindez gyakorlatilag nem valósult meg.

A mai magyarországi gyakorlatban az állatorvos vagy alkalmazottként vagy szerződéssel látja el a haszonállat tartó telepek állategészségügyi teendőit. Akármelyik módszerrel történik is rendszerint kívülállóként, külső szemlélőként, idegenként, megtűrt, szükséges rosszként tekintenek kollégáinkra, még azokon a helyeken is, ahol értik és tudják a terület kiemelkedő fontosságát.

Ennek okai: 1./ Nem tudtuk az elmúlt időszakban igazolni, hogy alkalmazásunk jelentős profit forrása, 2./ Nem tudtuk igazolni, hogy csak abban vagyunk elkötelezettek, hogy a szívós szakmai munkával megtermelt jövedelem kerüljön részünkre is el- osztásra, 3./ Nem tudtuk igazolni, hogy olyan ismeretek birtokában vagyunk, amelyek nélkül a XXI. század modern állattenyésztése nem tud létezni, 4./ Nem mélyedtünk el a megváltozott lehetőségek között a korábban már megszenvedve-megtanult módszerek megkövetelésében,

5./ Mondjuk ki nyíltan: Nem a termelés teljes vertikuma végén realizált profit elosztásában, hanem a termelés során, menet közben akartuk a még nem létező eredményt felhasználni.

Egyszóval nem tudtuk elfogadtatni az állattenyésztő társadalommal, hogy szükségük van ránk.

A haszonállattartó gazdasági egy- ségek esetében az állatorvos csupán potenciális szolgáltató képessége jelentéktelenül kis százalékát (az idejét) értékesíti, így elfogadott- sága, beleszólása, megbecsültsége, haszontermelő képessége csekély, negligálható.

A magyarországi állatorvosi haszonállat praxisban gyakorlatilag ismeretlen, hogy az állatorvos teljeskörű – kölcsönös érdekeltségen alapuló – szolgáltatást nyújtson:  elkészítse a telepen jelenleg előforduló fertőző betegségek elleni védekezés stratégiáját,  az elvégzett diagnosztikai vizsgálatokra alapozottan hosszabb távú, egységes, a körültekintő gyógyszer felhasználásról rendelkezzen,  regisztrált kontrol alatt tartson minden olyan területet, amely munkája befolyásolja a telep gazdaságos termelését,  kezdeményező résztvevője legyen a fejlesztési terveknek  folyamatosan képezze a vele együtt dolgozó munkatársakat,  irányítsa, meghatározza a gyógyszerek körét, felhasználásának módját,  és mindezt a saját vállalkozása kockázatára, és a tevékenysége révén a termelőnél keletkezett profit növeléséből származó nagyobb eredményességre alapozva.

 Kevés ma az olyan állatorvos, aki minden, az állategészségügyi szolgáltatás nyújtásához szükséges eszközt, gyógyszert, szaktudást, gépkocsit, vizsgálatot, munkaerőt stb. maga finanszíroz,  az e tevékenység révén keletkező extra profitból részesedni kíván.  Elenyészően kevés, mert ez pénzügyileg kockázatos, számos tényező által befolyásolt, nehezen keresztülvihető a gyakran változó tulajdonosi körben, és a haszonállat gyakorlat sajátosságai miatt lassan térül meg.  Éppen a fenti sajátosságok miatt úgy kell számolnunk, hogy az elkövetkező 5 évben számottevő változás a haszonállattartás állatorvosi ellátásának stratégiájában nem lesz.

Mi a jelenlegi stratégia? 1./ Egy-két nagylétszámú teleppel alkalmazotti, vagy szerződéses jogviszony kialakítása. 2./ Megpróbálni a gyógyszer ellátást saját kezemben tartani, akár úgy, hogy én rendelem azokat és abból kapjak jutalékot, akár úgy, hogy közreműködői díjat kapjak. (Fontos, hogy mindkettőt függetleníteni legyek képes az alkalmazó, megbízó fizetőképességétől.) 3./ Folyamatosan megőrizni az egyéb területi munkavégzés lehető- ségét (kutyaoltás, 1-2 órás hatósági munka, háztáji praxis, garázsrendelő). 4./ Rendszeresen a termelő szegénységére hivatkozva távoltartani magamat a kockázatos új módszerek alkalmazásától. 5./ A lehető legritkábban megengedni tevékenységem gazdasági eredményeinek elemzését, mert az bizonytalan, veszélyes vizekre visz.

A stratégia világos, bár kétségtelen, hogy hosszú távon nem tartható fenn. A külföldi tulajdonú agrárcégek fényes bizonyítékát adják ennek: Előírt, megváltoztathatatlan technoló- gia, a magyar állatorvos véleményének teljes figyelmen kívül hagyása, a gyógyszerrendelés központosítása, ( az állatorvos csupán a hatóanyag meghatározására jogosult, stb.)

A haszonállat menedzsment területén a fenti sajátosságokra figyelemmel, legalább három területen kell előrelépni: 1./ Az irányító Főosztály szintjén. 2./ A Magyar Állatorvosi Kamara szintjén. 3./ Az ellátó állatorvosok szintjén.

1./ Az irányító Főosztály szintjén. Minden fórumon el kell fogadtatni, hogy a hazai állattenyésztés fennmaradásának egyedüli lehetősége, hogy a./ minden vonatkozásban teljesítjük az EU előírásait, b./ néhány nagy gazdasági kárt okozó fertőző betegség vonatkozásában túlteljesítjük, és ezáltal állategész- ségügyi igazgatási eszközökkel biztosítjuk az állat- tenyésztés magyarországi hagyományainak, színvona- lának, jövedelemtermelő képességének megtartását.

Konkrétan: Sertés: PRRS, rühösség, leptospirozis mentesítés, Szarvasmarha: IBR, VD mentesítés, Juh: rühösség mentesítés Baromfi: szalmonella mentesség Valamennyi állatfaj: prudens antibiotikum használat- élelmiszer biztonság

2. A Magyar Állatorvosi Kamara szintjén: a./ kezdeményező szerep a fenti programok beindítására, b./ a programok menetének ellenőrzése, szigorú szakmai szempontok szerinti kontrolja, c./ összefogás a tenyésztői egyesületekkel a programok végrehajtásában, d./ olyan szaktanácsadói minősítési rendszer kidolgozása, amely a kiemelkedő szakmai tudást és szorgalmat preferálja, e./ olyan gyógyszerforgalmazói képviseleti minősítési rendszer kidolgozása, amely a kóklerek, a szakmailag alkalmatlanok ellehetetlenülését biztosítja, f./ módszertani ajánlások, objektív – nem sponzori pénzekhez kötött – értékelése, g./ a HACCP és egyéb minőségbiztosítási rendszerek állategészségügyi kontroljának megszerzése.

3. Az ellátó állatorvos szintjén: a./ Az állatállomány profittermelő képességének fokozása. A profit megosztásának bevétele a vevő- szolgáltató megállapodásba (pl: ha IBR mentes leszek 3 éven belül, (pl: ha IBR mentes leszek 3 éven belül, ha a termelt tej szomatikus sejtszáma csökken, ha megszabadulok a rühösségtől, ha a szopós, battériás, elhullás (kiesés) csökken, ha a légzőszervi megbetegedések súlyossága csökken, ha a tüdő elváltozások száma csökken, ha bevezetem a mesterséges termékenyítést, ha az ellés után 8 napon belüli méhgyulladás előfordulási aránya csökken, stb.)

b./ HACCP (HAZARD ANALYSIS CRITICAL CONTROL POINTS) és egyéb minőség biztosítási rendszerek folyamatos karbantartása. c./ A telepi dolgozók folyamatos továbbképzése. d./ Munkánk haszontermelő képességének folyamatos biztosítása és bizonyítása.

Köszönöm a figyelmet!