Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről Összeállította: Patyán László 2010. Július 01.
Összegző megállapítások A mesterképzésbe belépő hallgatók jelentős része több, mint egy évtizedes munkatapasztalattal a háta mögött lépett be a képzésbe A képzésbe jelentkezők közül sokan nem élvezhetik a munkahely támogatását tanulmányaikkal kapcsolatban A tanulás munkával való összeegyeztetése miatt maradnak sokan távol a kurzusoktól A képzéssel kapcsolatban alapvetően elégedettek voltak a végzősök Fejlesztésre szorul a képzés szakirodalommal való ellátottsága Az egészségtudományi és szociális területről érkező hallgatók képzéssel kapcsolatos elégedettségét tekintve nem találtunk szignifikáns eltéréseket. Ugyanazokat az értékeket és problémákat határozta meg mindkét csoport. A szakdolgozat tartalmi, formai követelményeit át kell dolgozni.
Két módszer… Záróvizsga bizottság (elnökök, külső tagok) értékelése Végzett hallgatók értékelése N=66
Ahogy a hallgatók látták….főbb megállapítások Végzettek iskolai végzettsége belépéskor
Milyen végzettséggel jött a képzésbe?
Hol szerzett munkatapasztalatot?
Hány éves munkatapasztalat után jött a képzésbe?
Honnan értesült a képzésről?
Miért választotta a mi képzésünket?
Milyen képzési formára adta be a jelentkezését? Csak állami képzést 12 fő vállalt, csak költségtérítéses képzést 13 fő. Elsőnek állami, másodiknak költségtérítéses képzést jelölt be 30 fő. (Őket jellemzően állami képzésbe vettük fel.) Jelentkezett – e egy időben másik MA képzésbe? 16 fő jelentkezett. A képzési forma nem releváns.
Támogatta – e munkáltatója?
Költségtérítésről… Túl magasnak tartja 10% A jövedelméhez képest magas 21% A többi MA képzés költségeihez képest magas 10% A többi MA képzéshez képest alacsony1,5% Versenyképes 9%
Szolgáltatásokkal való elégedettség medián érték (1-5 fokozatú skálán) Szakirodalom: 2,9 Könyvtár: 4,2 Honlap: 4,4 TO: 4,4 Szaki Hivatal: 4,2 Tudományos élet: 4,5 Választható kurzusok: 4,55 Nemzetközi kurzusok: 4,5 Oktatók elérhetősége: 4,5 Konzultációs rend: 4,2 Óraterhelés: 4,3 Vizsgarend: 4,2
A kurzusok látogatottsága
Távolmaradás, vagy részvétel fő okai Nem volt szabadideje, szabadsága Munkahely nem engedte Azért jött, hogy tanuljon Érdekelték a kurzusok
Az órák hány %-a maradt el?
Oktatókról, kurzusokról… Elméleti oktatók felkészültsége: 4,5 Elméleti kurzusok ismeretei: 4,5 Elméleti kurzusok oktatási módszerei: 4,3 Elméleti kurzusok számonkérési technikái: 4,3 Gyakorlati oktatók felkészültsége: 4,7 Gyakorlati követelmények: 4,5 Gyakorlat oktatási módszerek: 4,5 Gyakorlat számonkérés: 4,6 Képzésfejlesztési javaslatok: gyakorlatiasabb órák, több gyakorlat, számonkérés módszereinek fejlesztése, gyakorlat fejlesztése, túlzott számonkérés a gyakorlat során, új ismeretek beépítése
Legszínvonalasabb kurzusok (első helyen) Gerontológia Szociális munka gyakorlata Egészségpolitika Rehabilitáció Pszichiátria Egészségpszichológia
Legszínvonalasabb kurzusok (második helyen) Egészségügyi szociális munka Gerontológia Menedzsment Egészségpszichológia Rehabilitáció Fogyatékos személyek életminősége
Legszínvonalasabb kurzusok (harmadik helyen) Egészségügyi szociális munka Kutatásmódszertan Segítő kapcsolatok pszichológiája Szociális munka gyakorlat Szociális munka idősekkel
Legalacsonyabb színvonalú kurzusok (az egynél több gyakorisággal említett esetekben) Első helyen: Rehabilitáció (8) Második helyen: Fogyatékos személyek életminősége (2) Harmadik helyen: nincsen
Oktatók, vizsgabizottságok véleménye A szakdolgozatok megítélése rosszabb volt az alapszaki értékeléseknél - Tartalmi és formai követelmények átdolgozása - Tudományos igény - Új eredmények - Kutatás, értékelés, eredmények prezentációja
Oktatók, vizsgabizottságok véleménye Elméleti tudás - Magasabb színvonalú volt az alapszak hallgatóiénál - Egyes esetekben kimagasló tudás, felkészültség Az egészségügyi területről vizsgáztatók szerint túl kevés az egészségtudomány A társadalomtudományi területről vizsgáztatók szerint túl kevés a társadalomtudomány