Készítette: Kocsis Ildikó Anikó Szociális munkás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Szociális munka az onkológiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Alkoholizmus.
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
Motivációs kérdezés technikája
Gyermekkori depresszió
„Minden ember boldog akar lenni…”
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
A munkahely és a stressz
Hogyan ismerhetjük fel a dializált betegek terapeutát igénylő
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
„Adj szót fájdalmadnak” ( Veszteség, Gyász )
A haldokló beteg ápolása
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Skizofrénia.
Szociálpolitikai keretek
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A lelki egészség védelme az iskolában
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Személyközpontú gondozás
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Készítette: Kocsis Ildikó Anikó Szociális munkás „Érzelmi hullámvasút” A mentális támogatás az onkológiai szociális munka alappillére Készítette: Kocsis Ildikó Anikó Szociális munkás

A kórházi szociális munka A szociális munka sajátos területe az egészségügy, ahol a betegekkel/kockázatnak kitett emberek (családjuk, csoportjuk, közösségük) szociális problémáinak megoldásához kell szakszerű segítséget nyújtani. A szociális munka egyes gyakorlati tevékenységei nagyon is sajátos közegben jelennek meg. Speciális ismeretet és módszert igényel a klienskör. (Török Judit)

Miért jó? A kórházban a szociális munkás Költségmegtakarítás a kórházaknak Rendszerben gyorsíthatja a beteg útját Hatékonyabb a betegellátás Otthonában a K bekapcsoljuk az alapellátásba Segítheti a beteg egészségügyi kooperációját Szakmai nyilvánosság felé kilépés bekapcsolódás az egészségügyi szakképzésbe

A kórházi szociális munka szempontjai A bio-pszicho-szociális tényezőt tartja szem előtt Komplex nézőpontból látja a klienst Dinamikusan változó Környezettel kapcsolatban lévő nyitott rendszerű Szolgáltatás megtalálása Érdekképviselet Felvilágosítás

„Siker kulcsa” Konstruktivitás „Elfogad engem, megért engem és beszél velem.” „kapcsolat” létrehozásáról szól, „módról” Kulcs= beszélgetés + nyelv Kliens önértékelésének és önbizalmának fokozása Elhiggyék, hogy értékes és mások által értékelt emberi lények „gondolkodás” = beszédfolyamat Melyben a beszélgetés és a nyelv jelenti az identitás megértésének kulcsát

„Amikor valakivel beszélsz, sose azzal kezdd, amiben eltér a véleményetek. Kezdd azzal, hogy kiemeled és hangsúlyozod azokat a dolgokat, amiben megegyeztek.” (Szókratész)

Szociális munkás személye a kórházban „Muszáj valamit tenni” szindróma – cselekvés kényszeres formát ölthet Mély önismeret (Ki vagyok én? Melyek az erős és gyenge pontjaim? Mit miért teszek? Hol vannak a határaim?Hol tartok most az életemben?) A bennünk lévő állapotok és érzések helyzetek, hatással vannak a segítségnyújtás módjára, minőségére és ennek az egész folyamatára Jó kommunikációs készség technika morális ítéletektől, összehasonlításoktól mentes Egészségügyi tájékozottság Szakmai professzió – Mi a baja? Betegség fizikai és lelki jelei? Mit érez? Mik az igényei? Mire van szüksége? Miben tudok neki segíteni, miben nem? Mik a számára megfelelő és elérhető szociális szolgáltatások?

Holisztikus szemlélet Az egyén nem csupán részek összessége Az egyént test-lelki-szociális-környezet-életszemléleti egységben kell vizsgálni Az egyén önmagával és embertársaival való viszonyát Fejleszteni kell az önismeretünket, egyéb ismereteinket, mely növeli nyitottságunkat a másság iránt (filozófia, pszichológia, ezoterika, természetgyógyászat, tudományok, spiritualitás)

„Színek” az onkológia betegellátásban Család, hozzátartozók Barátok Szociális munkás Mentálhigiénikus Pszichológus Lelkészek Önkéntes segítők

Beteg ember Félelem Biztonságérzet Betegség tudat Informáltság Szembesül! Félelem Betegség tudat (nincs, gyenge, erőteljes) Betegségélmény („támadás minden segítő kéz”) („fenyegető a hírtelen mozdulat”) Gyanakvás – kérdezőre Szorongás Fontos! Biztonságérzet Informáltság Kiszolgáltatottság elkerülése Gondok – Szociális problémák Támogatás

Stressz Fizikai és pszichikai vagy pszichológiai Események = Stresszorok Stressz = „urbanizációs betegség” Betegségsorozat elindítója lehet Folyamatos stressz depresszióhoz vezet Stressz keltő események munkahelyi traumatikus egyéni élet nagyobb fordulatai

Stressz keltő események jellemzői Életesemény Házastárs halála Válás Különélés Közeli családtag halála Baleset vagy betegség Állás elvesztése Nyugdíjazás Anyagi helyzet változása Közeli barát halála Stressz értéke 100 73 65 63 53 47 45 38 37

Daganatos betegeknél azon faktorok melyek tünetekhez kapcsolódóan depresszióhoz vezethetnek A daganat helye a szervezetben A betegség súlyossága A betegség progressziója Szociális támasz minősége Beteg betegséghez való viszonya, alkalmazkodása A diagnózis óta eltelt idő Kezelések típusa Stresszel teli életeseményekre adott reakciók

Daganatos betegségek miatt kialakult lelki jelenségek Félelem! Haláltól Életterek kivitelezhetetlenségétől Autonómia elvesztésétől Izolációtól Stigmáktól Megsemmisüléstől Testsémában történő változástól Ön-érték változástól Szociális szférában betöltött szerepek változásától Rokkantság-csökkentértékűségtől Fájdalomtól

Depresszió hatása daganatos betegeknél Gyógyulást gátolhatja – reménytelenség, tehetetlenség, énkép zavar Együttműködést gátolhatja – motiváció hiánya Betegség kimenetelét befolyásolja - hangulat ingadozások

2006-ban az Onkológiai Osztályon végzett segítő beavatkozások

2006-ban az Onkológiai Osztályon a külső szakemberekkel való kapcsolattartás

2006-ban az Onkológiai Osztályon jövedelemmel kapcsolatos ügyintézések

2007-ben az Onkológiai Osztályon végzett tevékenységek

Segítő kapcsolat alapja (Rogers) Empátia Feltétel nélküli elfogadás Kongruencia-önazonosság, őszinteség, hitelesség Feed-back – vissza kérdezés

alkalmazkodási nehézségek múlt eseményeinek feltárása Segítő beszélgetés Hatékony kommunikáció személyiségfejlődés alkalmazkodási nehézségek érzelmileg telített helyzetekben múlt eseményeinek feltárása Kulcsszavak: Meghallgatni Megérteni Elkísérni

Kommunikációs gátak Prédikálás Kioktatás- mit kellett volna tenni Kritizálás, helytelenítés Megbélyegzés Értelmezés, elemzés Kikérdezés Irányítás

Kommunikációt megkönnyíti Passzív hallgatás –csend Megerősítő reagálások „ajtónyitó” segítő kérdések- beszélgetés indítók Aktív hallgatás

Mentálhigiéné fogalma „…nem csupán a pszichés megbetegedések és magatartás zavarok megelőzése, hanem a lelki egészségvédelem is, mégpedig pozitív értelemben mindazoknak a folyamatoknak és intézkedéseknek, tevékenységeknek összessége, amelyek az emberi személyiséget és közösségi kapcsolatot erősebbé, fejlettebbé, magasabb szervezettségűvé teszik.” (Buda, Veér)

A lelki egészség képlete Jó minőségű környezet+önbecsülés+érzelmi érettség+önmagával bánni tudás+társadalmi támogatás Lepusztult környezet+érzelmi visszaélés+érzelmi elhanyagolás+stressz+kizsákmányolás

Mentálhigiéné prevenció 3 színtere Primer – lelki bántalmak előfordulásának csökkentése (self-”én védelme”, rizikó személyiségek kiszűrése, család szerepének hangsúlyozása, megkapaszkodás jelentőségének hangsúlyozása) Szekunder – lelki ártalmak megrövidítése (korai krízis kezelés, gyors hatékony megoldások) Tercier – a pszichés betegségek által okozott kár csökkentése (mindent megtenni a betegség elidegenedése ellen, izoláció és kiszolgáltatottság ellen, stimulálni kell a beteg produktivitását, ösztönzés, minden eszközzel segíteni a beteg közösségbe való beilleszkedést)

„Legtöbb ember egy életet tölt el azzal, hogy módszeresen, izzadva, szorgalmasan és ernyedetlenül készül a boldogságra. Terveket dolgoznak ki, hogy boldogok legyenek, utaznak és munkálkodnak e célból, gyűjtik a boldogság kellékeit, a hangya szorgalmával és a tigris ragadozó mohóságával. S mikor eltelt az élet, megtudják, hogy nem elég megszerezni a boldogság összes kellékeit. Boldognak is kell lenni, közben. S erről megfeledkeztek.”  (Márai Sándor)

Mentálhigiéné „pozitív tényezői” „Ép testben ép lélek”

Kórházi életút - Stádiumok Szűrés - félelem Kontroll – visszarendelés - rettegés Diagnózis közlés – düh, agresszió - összeomlás Invazív beavatkozás – remény, félelem, szorongás, krízis (akcidentális) Kemo és radio terápia – remény, félelem, szorongás, kétségbeesés Szupportív terápia - reménytelenség Palliatív ellátás - halálfélelem Hospice - feladás

Diagnózis közlés után Bűntudat Érzelmi labilitás Harag és ellenségesség érzése Funkció gátoltság

Invazív beavatkozás - testséma változás? Énkép, önbecsülés, nőiesség elvesztése Stigma, kiszolgáltatottság Képességcsökkenés Kapcsolatok megszakadása Gyászmunka-veszteség feldolgozása Szexuális kapcsolatok zavara Csalódottság Szociális elszigetelődés Depresszió

Kemoterápiás időszak Rosszullét, hányinger, hányás Gyengeség, fáradékonyság Fogyás Bőrszárazság Öregedés Fogazat elvesztése Hajhullás Karban fájdalom, állandó véna gyulladás, ödémás testrészek

Erősebbnek hittem magam! A küzdelemben alulmaradt Fáradtság Krónikus kórforma lesz Érzelmi és testi hanyatlás Én védő mechanizmusok kudarca Verbális kommunikáció megrekedt magába zárkózik Depresszió – képleteket gyakran a cytosztatikumok hatásának tekintik

Kemoterápia hatása vagy depresszió? Daganatos beteg jellemzői kemoterápiás kezelés alatt Apátia Szociális izoláció Alvászavar Fáradtág Súlyveszteség Étvágy csökkenése Kognitív zavarok Csökkent libidó Depresszió tünetei Levert hangulat-felhangolt Érdeklődés, öröm csökkenése Étvágy csökkenése Alvászavar Motoros gátoltság Fáradtság Értéktelenség érzése Ön-vádlás Csökkent koncentrációs képesség Suicid gondolatok és cselekedetek

Hurrá optimizmust felváltja a pesszimizmus A jelenlegi testi állapot és életminőség hanyatlása kihat a lelki tényezőkre Tartós hangulat zavar miatt a szenvedők fogékonyabbak a negatív életesemények szűrésére és rögzítésére Tehetetlenség a betegséggel szemben Mindent megtettem, kibírtam mit kilehet, még sincs változás A türelem a végére ért

Eltelt az első sokkoló ciklus A Damoklész szindróma Kontroll – metasztázis- újabb kezelés A munkahely elvesztésének gondolata Elindítani a rokkant nyugdíjazást –mindenhez rokkant vagyok! Valós betegség képlet Fizikai aktivitás csökken Hasznosság érzése zéró. Tartós fájdalom Fájdalomcsillapítókhoz való hozzászokás- kontrollálatlan viselkedés, aluszékonyság

Mélyrepülés- Depresszió külső intézményi hatások szerepe Magas egészségkárosodás-súlyosabbnak ítélik az állapotát a szakemberek, mint ahogyan egyébként érzi magát? Megrémül! Az első rokkant nyugdíj összege olyan alacsony, hogy attól retten meg, miből fog megélni, és a családot fenntartani! Miből lesz az alternatív gyógymódokra pénz, mikor az orvos által felírt készítményeket sem tudja kiváltani! Magas gyógyszerárak – a közgyógyellátási igazolvány mire jó? Félelem és kétségbeesés, hogy nem tud mindent megtenni a gyógyulásáért! Erősen korlátozott lehetőségek! (jövedelem-árak) Életminőség romlása Úgy érzi a társadalom lemondott róla! Halálra ítélték!?

„A halálról alkotott képet az élők állandóan alakítják, változtatják, viszonyuk hozzá szintén folyamatosan alakul: nemzedékek során át éppen úgy, mint egy emberöltőn belül életkoronként. Így az ismeretlen halál köre az emberiség története során felhalmozott jelképekből az egyén mindig mást és mást ért meg.” (Kunt Ernő)

A család támogatása Anticipációs gyász- haldoklók és családtagok már az elmúlás előtt foglalkoznak a halál lehetőségével Pozitív attitűd „Harcos szellem” fontossága Védő, óvó, támogató szerep Krónikus kórfolyamat hatására ez átalakul: Kezdeti lelkes támogatás után fáradtság, az emberfeletti terhek miatt, apátia, tehetetlenség, kétségbeesés, anyagi csőd

Miben segíthet a szociális munkás? Segítő beszélgetés (ventilláció) Családkonzultáció Krízis kezelés-krízisintervenció Folyamatos kapcsolattartás- igény szerint Mentális szűrés Utógondozás megszervezése Pszichológus (profi) szakemberrel való összekapcsolás, igény szerint Híd szerep - közvetít a beteg-orvos, beteg-család, beteg-egészségügyi és szociális intézmények között. Szociális támogató rendszer bevonása - támogatások

Esetmenedzselés fázisai Munkakapcsolat kiépítése – stabilitás Probléma vizsgálata – akadályok+források Tervezés – célok+prioritások+stratégia+idő Források elérése – érdekképviselet+akadályok Koordináció – „híd”K+szolgáltató(szolgáltatás) Leválás – segítő aktivitás csökkentése, elengedés

Daganatos betegek és az elhárító mechanizmusok Tagadás- időt nyer-kizárja a kellemetlen szorongást keltő eseményt Regresszió-korábbi fejlődési szintre visszaesés (érzelmi,viselkedési, helyzetmegoldó) Elfojtás- óriási energiával- Nincs semmi bajom, jól vagyok! Projekció- rossz érzéseit kivetíti(család gyógyító személyzet) – fenntartja addigi önértékelését Racionalizáció- ésszerűsítés, okok, indokok- Miért éppen én? Deperszonalizáció- elszemélytelenít, álomban él, mereven védekezik- külső szemlélő Intellektualizáció – tárgyilagos, analitikus gondolkodás-egyre többet megtudni a betegségről

Megküzdési stratégiák Optimális célkitűzések Személyiség erősítése (önsegítés) Családi kötelékek erősítése Érzelmi áramlás segítése Kommunikáció erősítése (orvos-beteg) „Harcos beteg” szerep fenntartása Testképlet elfogadtatása Segítés elfogadásának erősítése Harmónia-egyensúly megtalálása Képességek és készségek szinten tartása Döntési folyamatokba aktív bevonása

Paradoxon „Ház, mely betonkézzel ölel…”- rendszerben működni, érteni az orvosi szakkifejezéseket, könnyebb a beilleszkedés „Húzzad jobban, menjen a munka, aki itt van mindenki húzza.”- szűkre szabott lehetőségek, idő és hely hiány „A semmi ágán…”- képzések megoldatlanok, autodidakta fejlesztés, szakvizsgák nem igazodnak a kiemelt osztályokhoz, elvárásokhoz „Mindenre kapható…”- multi funkcionalitás, mindenhez értés, át lépve a szakmai feladatokat és kompetenciákat

Dilemmák Kit képviselek - beteget, hozzátartozót, osztályt? Mert mindenkinek más az érdeke. Valóban segítek-e az alkalmazott munkamódszerrel? Megvalósul-e, a kívánatos hospice szellemiség a bekapcsolható ellátási formák által? Adott betegség stádiumokban, sikerült-e megvalósítani az optimális életminőséget? Rehabilitációval kapcsolatos érdektelenség?! A szociális munkás – mentálhigiénikus professzionális vagy laikus segítő a haldokló betegellátásban?

„Az életnek értéket csak a szolgálat adhat, amellyel az emberek ügye felé fordulunk.” (Márai Sándor)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!