Metafora - metonímia A filmben?
Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus tengelynek Nyelvészet: paradigma – szintagma Retorika: metafora – metonímia (hasonlóság – összetartozás)
Roman Jakobson A filmre is kiterjesztette az elképzelését, szerinte: Griffith filmnyelve metonímiára épül Chaplin, Eisenstein filmnyelve metaforikus A filmi metaforát a nyelvi modell alapján képzelte el
Jean Mitry Szerinte a nyelvi modell nem alkalmazható a filmre, mert: A képek mindig egyediek, konkrétak a nyelv elvontságával szemben, hogy mutathat egy tárgy képe túl önmagán? A metaforák megtörik a diegézist. A filmre inkább a metonímia a jellemző.
Susan Hayward Jakobson nyomán a metaforát és a metonímiát a jelentések átadásának fontos eszközeinek tekinti Metonímia: helyettesítés, ide tartozik a szinekdokhé is Filmen pl. egy látható tárgy, ami egy hiányzó tárgyra, szubjektumra utal Pl. Citizen Kane - rosebud
Metafora: ismeretlen fogalmat vmi ismerőssel helyettesíteni (paradigmatikusan működnek) A metonímia szintagmatikusan Ez a kettő közti különbség alapja
Noël Carroll Trevor Whittock elemzéseiből indul ki Kiszélesíti azoknak az alakzatoknak a körét, amire a metafora fogalma alkalmazható Carroll szerint kimarad a metafora típusok közül az, amelyik a legtipikusabb példája a filmi metaforának, aminek a szerkezete a legjobban megfelel a metafora definícióknak
N. Carroll Példája: a Metropolisban a Moloch-jelenet Gép és szörny Egymásrafényképezés Egyszerre van jelen a metafora 2 eleme További pl.: Eisenstein: Sztrájk
Ember és gép viszonyának ábrázolása