Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egymásrafényképezések

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egymásrafényképezések"— Előadás másolata:

1 Egymásrafényképezések
… és más technikai trükkök használata a némafilmkorszakban

2 Edgar Morin A film újításai elhasználódnak
míg Méliès-nél az egymásrafényképezés primitív és mágikus erővel rendelkezik (szellemek, jelenések, megkettőződések) Később jelzésértékűvé válik: „egy rossz beidegződés és a trükk közötti félúton”

3 Christian Metz Egymásra fényképezés és áttűnés – olyan filmes elemek, amelyek egyszerre technikai és mágikus, kevert jellegű: Egybeolvadás és elkülönülés Kijelentő és felidéző jegy Az elsődleges és a másodlagos a metafora és a metonímia keveréke Tehát: a nosztalgia kitüntetett alakzata, feszültségkeltés+kontempláció

4 Marc Vernet Az egymásrafényképezés – két perspektivikus kép egymásra helyezése által mind a két képet megsemmisíti Kétdimenzionalitás – a mélység megszüntetése A háttér felszínre kerül, a felszín révén a háttér eltűnik Eltérés a fotografikusságtól

5 Az arc egymásra fényképezése
Egyazon keretben megjelenő táj és arc közti méretarány elhagyása A ráfényképezett elemnek nincs háttere, csak az, amire ráhelyeződik Hozzátoldó eljárás, mise en abyme-szerű Egy másik keretben bekeretezett rész (fölöttes regiszter) vs. Egy képbe beillesztett másik kép

6 Ráfényképezett arc - szétterjed a kép egészében
Kivéve – amikor tiszteletben tartják a perspektívát (mágia, Méliès, trükk, pl. Schüfftan-eljárás) A ráfényképezett elem elkeretezése hatja át a képmező egészét Pl. Clarence Brown: Flesh and the Devil, 1926

7 Reprezentációs fokozatok a kereten belül
Jelenlét v. hiány?

8 Piero della Francesca: Kr. ostorozása

9 Spiritista fotográfia
1850-től az egymásrafényképezés által realista keretben jelenítette meg a spirituálist

10

11 Oscar Rejlander: Hard Times

12 1934, Brown Lady

13 Egymásra helyezés – megidézés
A fikció szintjén: láthatóvá teszi a láthatalant A diskurzus szintjén: láttatja film működését (a filmforgatás és a vetítés ált. folyamatára utal)

14 Kezdetben nem rendelkezett mágikus erővel: éttűnés – zökkenőmentes átmenet két snitt között

15 Utazás a Holdra Zecca: Egy gyilkosság története

16 Nosferatu (1922)

17 -Tartalmazó tartalmazott viszony
Terek más tereket (metonimikus viszony) Arc nagyközeliben + ráfényképezés jelzi, hogy az emberi alak a gondolat, emlék, álom, érzés tartalmazója

18 King Vidor: The Crowd (1928)
Hős homlokán lokalizálja a keretet Behatolás a belső világba Kulesov-effektus egy képkeretben

19 Tükröződések

20

21 Komikus hatás

22 Avantgárd

23

24

25

26 Mauritz Stiller: Arne úr kincse (1919)

27 Victor Sjöström: a halál kocsisa (1922)


Letölteni ppt "Egymásrafényképezések"

Hasonló előadás


Google Hirdetések