A felnőttek tanulásfelfogása A kutatás eredményei II. A felnőttek tanulásfelfogása A kutatás eredményei II. © Tókos Katalin PhD

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A határ menti együttműködés fontossága Tóth Károly a Fórum Kisebbségkutató Intézet igazgatója Somorja,
Friss diplomások a versenyszektorban
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A kutatási program rövid bemutatása
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A gyakorlatvezető mentor
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Kultúra és Szocializáció
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
A vidéki tér sikertényezői
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
(Iskolán belüli elmozdulások)
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A szakiskola jelene és jövője
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

A felnőttek tanulásfelfogása A kutatás eredményei II. A felnőttek tanulásfelfogása A kutatás eredményei II. © Tókos Katalin PhD Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Kar Művelődés- és Társadalomtudományi Tanszék Budapest, okt. 29.

Kérdések, amelyekre választ kerestünk:  A korábbi családi, iskolai, iskolán kívüli tapasztalatok (az életút- szemlélet, tanulás-történet) alapján hogyan vélekednek a tanuló és nem tanuló felnőttek a tanulásról és a tudásról?  Milyen tapasztalataik vannak a tanulás különböző formáiról, mely tanulási színtereken szerezték legfontosabbnak tartott ismereteiket, készségeiket, hogyan látják ezek hasznosíthatóságát életpályájuk alakulásában?  Hogyan vélekednek a nem formális úton szerzett tudás társadalmi megítéléséről, elfogadottságáról?  Tapasztalataik alapján melyek az így szerzett tudás tényleges felhasználását és elismerését megnehezítő vagy azt támogató tényezők, van-e tudomásuk ezekről a (nem formális tanulási) lehetőségekről, s miben látják ezek jelentőségét?

A „hasznosítható tudás”, a tanulási képességek fejleszthetőségébe vetett hit  A felnőttek meg vannak győződve, hogy a tanulás több annál, mint amit a hagyományos, szervezett keretek közötti, iskolai tanulás jelent, s a tanulásnak, az iskolai tanuláson kívül, még számos formája és módja létezik  A tanulás megítélésének referenciája: ha közvetlen hatása van az egyén életére, munkaerő-piaci pozíciójára, konkrétan hasznosítható mindennapi élethelyzeteiben  Felismerik a tudás önmagában való fontosságát is, azonban annak valódi társadalmi értékéről, sikerességéről már nincsenek meggyőződve  A tanulással kapcsolatos értelmezések jórészt iskolai tanulási előítéleteiken alapulnak, de a válaszadók több mint fele hisz a személyes növekedésben, képességei gyarapíthatóságában

A tudás sikerességét magyarázó „naiv elmélet” Az igazi tudás az, amely a cselekvés által, a gyakorlatban mutatkozik meg ténylegesen (65,01%), de ennek a tudásnak nincs igazi értéke a munkaerőpiacon, hiszen az életben való érvényesülést a megnyilatkozók csaknem fele szerint (49,70%) sokkal inkább a kapcsolati tőke, a „kiskapuk” határozzák meg, semmint a tudás, a válaszadók csaknem fele úgy ítéli meg, hogy az emberek többsége nem a valós tudásának köszönhetően ért el jelentős sikereket az életben (40,91%) „Minden attól függ, ki hogy keresi a kapcsolatot”, „Az elhelyezkedéshez nemcsak szakma, hanem összeköttetés, ismeretség is kell”, „Mivel nincs elég munkahely, fontos a kapcsolat, mert e nélkül nem vesznek fel dolgozni”, „Volt már rá példa, hogy úgy találtam kőműves munkát, hogy körbetelefonáltam a barátaimnak, hogy segítsenek, és ők ajánlottak be.”

A tanulás családi „támogatottsága”

Az iskolarendszerű oktatás tapasztalatai: élmények, kudarcok A legemlékezetesebb, pozitív tartalmú iskolai élmények főként a tanulással (tantárgyakkal, előmenetellel) (21,14%), az iskolán kívüli közösségi alkalmakkal kapcsolatosak (kirándulások, rendezvények) (17,83%), megelőzve az iskolán belüli közösségi (11,58%), illetve a pedagógusokkal kapcsolatos (9,10%) pozitív emlékeket Az iskolai kudarcok első számú forrásának is valamely tanulással kapcsolatos negatív emlék tekinthető (42,27%), valamint a pedagógusi értékeléssel kapcsolatos negatív élmények „ „A ballagásra régen együtt varrtuk a ruhákat, ez is közösségi élet volt”, „Mi nem ilyenek voltunk, nem mentünk neki a tanárnak, ez túl bátor dolog”, „Elfogadtuk, amit a tanár mond, tiszteltük, nem mertünk lógni”. A múlt megszépül???

Az iskolán kívüli képzés tapasztalatai A válaszolók jelentős része úgy gondolja, hogy amit valaki a tankötelezettség alatt elmulasztott, azt a felnőttoktatás, felnőttképzés képes pótolni, a legtöbben viszont azért nem élnek a „második eséllyel”, mert nincsenek információik ezekről a lehetőségekről (43,08%) A felnőttek jól látják azt is, hogy leginkább azokat veszélyezteti a munkanélküliség, akiknek a tankötelezettség alatt nem sikerült befejezni tanulmányaikat (57,08%), így ők azok is, akik a későbbiekben hajlamosabbak lesznek feladni a tanulást (46,10%) „most fizetned kell, ezért nagyok az elvárások”, „nem azt tanuljuk, amit megígértek”, „felületes, rendszertelen a tanítás”, „hiába képeznek, nincs munka”, „csak fölösleges pénzkidobás”

A nem formális tudás társadalmi értéke, elfogadottsága

A nem formális tudás elismerése és értékelése Úgy látják, hogy anyagi és erkölcsi értelemben sem kellő mértékű és súlyú a támogatás (10,66%) Közepes megítélés alá esik, hogy ennek a kérdésnek a támogatását vagy az önkormányzatok feladatává teszik (38,51)%, vagy áthárítják a gazdasági szereplőkre, vállalatokra (39,78%) Leginkább úgy érzik, rájuk van bízva, hogy vállalják és fedezzék ennek a költségeit (37,13%) Ha az élet más területén szerzett tudást is elismernék, nemcsak az iskolai tudást, az mindenki számára nagyobb ösztönző erőt jelentene. Ezt erősítette meg a válaszadók 56,24%-a.

Következtetések A felnőttek tanulás-felfogása jórészt iskolai előítéleteiken alapul Az iskolai kultúra merevsége és kötöttségei határozzák meg az iskolán kívül szerzett tudások „érvényesíthetőségét” is, beleértve a különböző tanulási formák által megszerezhető végzettségek elismertetésének kereteit A tudás értékének megítélési alapját egybehangzóan a tanulás „hasznosíthatósága” jelenti A tanulási eredményesség, sikeresség hátterét egy olyan „ naiv elmélettel” magyarázzák, amely egyben felmentést is jelenthet bizonyos, az életpálya alakulásában szerepet játszó felelősségvállalás alól, de a további tanulási motiváció akadálya is lehet A család jelentős tanulási közeget jelent Az iskolán kívüli tanulás során szerzett tudás társadalmi támogatottságáról, elismeréséről lesújtó tapasztalataik vannak A kép a felnőttképzés finanszírozásának, a támogatási mechanizmusok működésének visszásságaira mutat rá

Javaslatok, perspektívák  Elismerni azokat a tudásokat, képességeket is, amelyek nem „papír-alapúak”, de jelentős gyakorlati tapasztalat által formálódtak, s ezzel a felnőttek önbizalmát, önbecsülésének helyreállítását, a személyes tanulási aktivitás fontosságának felismerését is elősegíteni  Az egész felnőttoktatás gyakorlatában elismertebbé tenni a családi tanulás területét, s tudatosítani az élethosszig tartó tanulásban játszott szerepének jelentőségét  A formális tudásra összpontosítás helyett a készségek alkalmazására történő gyakorlatias kompetencia-alapú képzés, az egyénre és tanulásra összpontosító szemlélet és gyakorlat széles körű elterjesztése  A piaci képzési mechanizmusokban különös figyelmet fordítani a szektorok (privát, non-profit, közszféra) versenyegyenlőségére, a minőségbiztosításra, amelybe a tanulás minden formájának elismerése is bele kell hogy tartozzon

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!