Szociális marketing 1. Dr Skrabski Árpád
PIACORIENTÁCIÓ Koncepció Cél Stratégia Termelési olcsó, elfogadható termelékenység Termék legjobb tökéletesítés Értékesítés fogyasztó ügynöki befolyásolása tevékenység Marketing célpiaci igények fogyasztó orientáció Holisztikus célpiaci igények és fogyasztó marketing társadalmi orientáció felelősség visszafordítható
STRATÉGIA TERVEZÉSE SWOT külső környezet megva-lósítás küldetés cél program kelső környezet visszacsatolás, ellenőrzés
Biztonság (biztonság, védelem) Fiziológiai (éhség, szomjúság, lakás) MASLOW SZÜKSÉGLET HIERARCHIÁJA Önmeg- valósítás Elismerés (önbecsülés, statusz) Szociális (valahová tartozás, szeretet) Biztonság (biztonság, védelem) Fiziológiai (éhség, szomjúság, lakás)
A KÜLDETÉS ÖT KOMPONENSE Tradíció Pillanatnyi preferenciák Környezet Erőforrás Speciális kompetencia A KÜLDETÉS DIMENZIÓI Ágazat Piac Vertikális Földrajzi
STRATÉGIA 1 Nagy Közepes Kicsi Erős Gyenge Pozícióvédelem Fejlesztés Szelektív fejlesztés Közepes Szelektivitás, nyereségmegőrzés Korlátozott bővítés vagy felélés Kicsi Védekezik és újra összpontosít nyereségmegőrzés Leépítés Piaci része-sedés Piaci pozició Erős Gyenge
STRATÉGIA 2 SZTÁR ? piac növe- kedé- sé- nek üte- me FEJŐS TEHÉN SEREG HAJTÓ piac növe- kedé- sé- nek üte- me kompetitív pozició
KOMUNIKÁCIÓS MIX Reklám Jelkép, jel Csomagolás Postázás Nyomtatott Katalógus Képes újság Könyvecske Hirdető tábla Bolti reklám Sugárzott Audiovizuális Mozgó kép Értékesítés ösztönzés Verseny, játék Ajándék Áruminta Vásár, kiállítás Kupon Engedmény Hitel alacsony kamatra Szórakoztatás Visszavásárlás Árukapcsolás Propaganda Sajtó tájé-koztató Beszédek, Szemináriumok Éves jelentés Jótékonyság PR (külső, belső) Személyes Értékesítési bemutató Értékesítési találkozó Ügynöki tevékenység Vásár Telemarketing
CIMJEGYZÉKEK EGY FŐISKOLÁN Diákok Öreg diákok Tanárok Gyakorló helyek Minisztériumok, hatóságok, helyhatóságok Finanszírozó, pályáztató szervezetek Szakmai kapcsolatok, más főiskolák, egyetemek Tudományos kapcsolatok (hazai, külföldi) Szakmai szervezetek, egyesületek, alapítványok Helyi termelő egységek, üzemek Helyi véleményformáló személyek Sajtó (TV, rádió. újság) Könyvkiadók, könyvesboltok, börze
ELŐADÁS TERVEZÉSE 1. Az előadás típusai: újságírók tájékoztatása beszámoló a szervezet tevékenységéről előadás potenciális előadóknak motiválása és informálása a stábnak A hallgatóság: hogyan hat az előadás tárgya a hallgatókra megértést segítő eszközök példák vizuális segédeszközök struktúra ismétlések által adott nyomaték
ELŐADÁS TERVEZÉSE 2. Az előadás tervezése: tárgy ötletek, prioritások a megértést legjobban szolgáló sorrend, a szöveg - bevezetés - tárgyalás - következtetések - cselekvésre ösztönzés Az előadás kivitelezése: bemutatkozás, köszönet (captatio benevolentia) a tartalom ismertetése az üzenet ismertetés arról, amit hallottak szem kapcsolat, mosoly (visszajelzés), szünetek, hang tónus Vizuális segédeszközök
Megszólítás, reklám, írott sajtó Blikkfangos cím: mi az ami a megszólított érdeklődését kiváltja, egyáltalán milyen az érdeklődése? Cím: Miről szól a közlemény? Első mondatok: Tömören közöljük az egész mondanivalót. (A megszólítás célja, hogy ez után alkalmat kérhessünk részletesebb kifejtésre, kontakt személy megjelölése, időpont és telefonszám) További néhány bekezdés: A mondanivaló kifejtése. Néhány történet, személyes tapasztalat névvel, hellyel, időponttal. Felhívás, meghívás, ajánlat: mit tegyen az olvasó? Lopakodó technika: Csak itt közöljük, hogy ki foglalkozik a probléma megoldásával. Esetleg csak egy logo, e-mail cím, honlap, erejéig, vagy név és cím is. Lényeg: Az olvasó bármikor abba hagyhatja az olvasást, a megszólított a beszélgetést. Addig is kapja meg a közlés lényegét!!!
SAJTÓ TÁJÉKOZTATÓ Meghívó: Általános tájékoztatás: hely, időpont Üzenet: Jelmondat, rövid célmeghatározás Rendezők: Intézmény szakemberei, közvéleményt formáló személyek Meghívás többszöri megerősítése telefonon Tájékoztató anyag 1. figyelemfelhívó cím 2. tartalomra utaló cím 3. teljes üzenet röviden 4. Üzenet rövid kifejtése, érvelés 5. Üzenet részletes kifejtése
Philip Kotler, Kevin Lane Keller: Marketingmenedzsment Akadémia Kiadó, Budapest, 2006 Al Reis, Jack Trout: A marketing 22 vastörvénye Bagolyvár Könyvkiadó, 1995