A Magyar Köztársaság évi költségvetési törvény tervezete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Béren kívüli jutatások 2012 IVSZ Badak Béla okl.könyvvizsgáló
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
Elkülönített állami pénzalapok
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
SZJA PÉLDÁK ADÓJÓVÁÍRÁS
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A tételek eljuttatása az iskolákba
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
A DEBRECENI EGYETEM TUDOMÁNYEGYETEMI KAROK ÉVI BELSŐ GAZDÁLKODÁSI KÖLTSÉGVETÉSE Debrecen, március
2012. évi költségvetés (oktatást érintő)
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
szakmérnök hallgatók számára
2009. február 3. Dienes Renáta Szakmai tanácsadó A évi költségvetési törvény közoktatási normatív hozzájárulásai.
Segélyezési rendszer átalakítása
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Oktatás-gazdaságtan Oktatás fő finanszírozói 1. Egyének 2. Munkaadók - általános képzés - speciális képzés 3. Állam - extern hatások - oktatási piac tökéletlensége.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Összeállította: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár
Összeállította: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Kétszintű érettségi.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Nyugdíjrendszer átalakítása?
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Biztos Kezdet Gyerekházak
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
Államháztartási alapismeretek
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az államháztartás.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Költségvetés.
Előadás másolata:

A Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetési törvény tervezete Összeállította: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár

I. Megjegyzések: 1. Tudomásul kell vennünk, hogy az Európai Unió is még további éveken keresztül elhúzódó pénzügyi- gazdasági válsággal küzdő övezet lesz. A konvergenciaprogram és a válság terhei egyaránt erősítve, nagyítva hatnak a magyar gazdaságra, a költségvetésre. Ez 2012-ben mintegy ezer milliárd kivonást eredményez, ez pedig megszorítások sorát vonzza maga után. Ez egy kényszer szülte költségvetés. 2. Az elhúzódó európai válság egyik oka az, hogy az Európai Unió sok állama nem tudja megállítani államadóssága növekedését. Állampolgári és közösségi túlköltés jellemző.

3. A Kormány azt állítja, hogy Magyarország 2011-ben elkezdte államadóssága csökkentését, és az euróválság magyarországi hatásainak kivédése érdekében a költségvetés hiánya stabilan, tartósan 3% alatt van. 4. A Kormány 2012-re is 2,5% költségvetési hiánycélt tűzött ki, a nyugdíjak védelme céljából zárttá nyilvánította a nyugdíjkasszát, és az egészségügyi ellátások biztosítása érdekében is lépéseket akar tenni a zárttá tétel irányába. A nyugdíjalap bevétele és kiadása a profiltisztítás révén egyenlegben van, az EU kassza még az 1% járulékemeléssel együtt is majdnem 34,5 milliárd hiányt mutat.

5. A büdzsét nagymértékben befolyásolja a Kormány adópolitikája: elkötelezett az általa arányosnak vélt egykulcsos 16%-os SZJA-val; 213 ezer forintos fizetésig teljesen kivezetni szándékozik a szuperbruttót, felette 2 lépésben tervezi a kinevezést; megszünteti az adójóváírást, ezért 2012-ben nemcsak a közszférában, de a munka világában is kompenzációra van szükség, még a 92 ezer forintra tervezett minimálbér mellett is. Ezek fedezete céltartalékokban megtervezett (közel 150 milliárd).

a reprezentáció és az üzleti ajándékozás SZJA-mentessége megszűnik; az ÁFA-kulcs 25%-ról 27%-ra nő; a jövedéki adó már 2011 novemberétől sok terméknél növekszik (gázolaj, alkoholok, dohánytermékek); változik a regisztrációs adó, a játékadó; bevezetésre kerül a baleseti adó, ami módosítani fogja a kötelező és casco biztosítás díját.

6. A Kormány állítja, hogy Magyarország a fejlettségéhez képest az általános közszolgáltatásokra és a szociális védelemre az átlagosnál többet fordít, és kiemelkedően magas a gyógyszerekre fordított kiadások aránya. 7. A Kormány a Széll Kálmán-tervben hat olyan kritikus területet sorolt fel, ahol szerinte az állami kiadások érdemben nagyobbak, mint szerinte a gazdasági fejlettség, társadalmi berendezkedése és fenntartott intézményrendszere indokolná. Ezek: a munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer,

a közösségi közlekedés, a felsőoktatás, a gyógyszer-támogatási rendszer, az önkormányzatokat és vállalkozásokat terhelő adminisztrációs költségek. A 2012-es költségvetési törvény e területeken akart változtatni, ezzel csökkenteni az állami újraelosztás arányát, növekedésbaráttá tenni az állami kiadások szerkezetét.

8. A Kormány állítja, hogy a 2012 8. A Kormány állítja, hogy a 2012. évi költségvetési kiadási előirányzatok számos reformelemet tartalmaznak, de a takarékos költségvetési terv miatt: a közszférában nem emelkednek az illetmények, a központi költségvetési szerveknél jelentősen szigorodnak a pénzköltési szabályok, csökkennek a dologi kiadások, a 2011. évi stabilizáció tartalékkal (elvonás új neve! – H. P.) csökkentett bázis a tervezés alapja, a szociális ellátások rendszerében olyan átalakítást terveznek, hogy az a munkavállalásra ösztönözzön, csökkennek az ártámogatások (gáz, távhő, gyógyszer),

célként jelölték meg a közlekedési társaságok hatékonyabb (olcsóbb – H célként jelölték meg a közlekedési társaságok hatékonyabb (olcsóbb – H. P.) működését, megkezdődik a nagy ellátórendszerek (köz- és felsőoktatás, egészségügy) rendszerszintű átalakítása (nagymérető forráskivonása – H. P.), elindul az önkormányzatok átszervezése, a központi igazgatás racionalizálása, jelentős mértékű (5-6 ezer fő) létszámleépítés foganatosítása. (Itt jegyzem meg, hogy a törvénytervezet fő szövege, mellékletei nem mutatják a közoktatás finanszírozás átalakítását, pedig az oktatásra vonatkozó összegek csak 2012. szeptember 1-jétől érvényesek.)

10. A Kormány állítja, hogy a kamatkiadásokat nem tartalmazó, úgynevezett „elsődleges egyenleg” 2012-ben 1,4% szuficitet (többletet) mutat, vagyis, ha a GDP 4%-ot kitevő kamatteher 1000 milliárdját nem kellene fizetni, azt oktatásügyre, egészségügyre lehetne fordítani. A 2,5%-os hiánycél biztonságos tartása érdekében a rendkívüli kormányzati intézkedések tartalék-előirányzata kiegészül az „Országvédelmi Alap” új előirányzatával. (150 000 millió forint)

10. A Kormány ígérete szerint az uniós forrásokhoz kötelezően biztosítandó központi költségvetési finanszírozás továbbra is prioritást élvez az egyes fejezetek költségvetésében. Az uniós támogatásokkal együtt az állam az egészségügyre, az oktatásra, a társadalmi felzárkóztatásra, a gazdaságfejlesztésre többet költ, mint tavaly, de ezek az intézmények működésére nem használhatók fel, csak fejlesztést és annak későbbi kötelező működtetésének kötelezettségét jelentik.

11. Ebben a kényszer szülte költségvetésben az a legérdekesebb, hogy sem az önkormányzati rendszer reformja, sem az oktatási intézmények fenntartóváltása nincs “beárazva”, szó sem esik róla. A 3., 5., 8. sz. mellékletekben és a törvény szövegében első támogatás összegekben és járandóságok megállapításában cask nagyon kicsi és jelentéktelen változások vannak, de azok se a nagy tömegeket érintő tételekben.

12. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium fejezeten belül kiemelt figyelmet kap: a határon túli kapcsolatok erősítése, a kisiskolák további támogatása, már nemcsak újraindításra, de a fenntartás megsegítése is, növekszik a nem állami, nem önkormányzati fenntartású közoktatási intézmények finanszírozására fordítandó előirányzat (a 2011. évi jelentős intézményátadás miatt), az egyházi fenntartású felsőoktatás finanszírozását is segíti a NEFMI hozzájárulása.

II. A törvénytervezet bemutatása

2. A központi alrendszer mérlege (bevétel, kiadás) 2012. évi előirányzat Bevétel Központi költségvetés Gazdálkodó szervezetek befizetései Társasági adó Hitelintézeti járadék Cégautóadó Energiaellátók jövedelemadója Egyszerűsített vállakozói adó Ökoadó Bányajáradék Játékadó Egyéb befizetések Egyéb központosított bevételek Pénzügyi szervezetek különadója Egyes ágazatokat terhelő különadó 13 950 631,9 9 095 891,2 1 359 221,2 356 200,0 8 100,0 46 000,0 14 000,0 179 100,0 26 400,0 93 000,0 82 400,0 33 000,0 179 021,2 187 000,0 155 000,0

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Fogyasztáshoz kapcsolt adók Általános forgalmi adó Jövedéki adó Regisztrációs adó Lakosság befizetései Személyi jövedelemadó Adóbefizetések Illeték befizetések Magánszemélyek jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó különadója Költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei Költségvetési szervek bevételei Fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei 3 634 800,0 2 697 700,0 898 100,0 39 000,0 1 653 550,0 1 550 700,0 150,0 102 500,0 200,0 2 220 889,8 677 971,7 1 542 918,1

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Bevételek az államháztartás alrendszereiből Központi költségvetési szervektől származó befizetések Hozzájárulás a Nemzeti Szociálpolitikai Alaphoz Állami vagyonnal kapcsolatos befizetések Kamatbevételek Egyéb bevételek Egyéb uniós bevételek Uniós támogatások utólagos megtérülése Vám- és cukorágazati hozzájárulás beszedési költség megtérítése 49 094,2 31 380,2 17 714,0 50 423,8 59 331,0 19 950,4 48 630,8 39 813,2 8 817,6

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Elkülönített állami pénzalapok Központi Nukleáris Pénzügyi Alap Munkaerőpiaci Alap Szakképzési hozzájárulás Egészségbiztosítási- és munkaerőpiaci járulék MPA-t megillető hányada Egyéb bevételek Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap Kutatási és Technológiai Innovációs Alap Bethlen Gábor Alap Nemzeti Kulturális Alap 336 593,2 19 337,0 282 895,2 51 000,0 197 000,0 34 895,2 5,0 23 200,0 1 040,0 10 116,0

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Társadalombiztosítás pénzügyi alapjai Nyugdíjbiztosítási Alap Munkáltatói nyugdíj-hozzájárulás és biztosítotti járulék Egyéb járulékok és hozzájárulások GYED-ben részesülők után átvett pénzeszköz Késedelmi pótlék és bírság Költségvetési támogatások, térítések Egyéb bevételek 4 518 147,5 2 796 907,6 2 643 662,1 37 751,0 21 948,0 13 660,0 68 153,5 11 733,0

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Egészségbiztosítási Alap Munkáltatói és biztosítotti járulék Egyéb járulékok és hozzájárulások Egészségügyi hozzájárulás Késedelmi pótlék és bírság Költségvetési támogatások, térítések Rokkantsági, rehabilitációs ellátások fedezetére Ny. Alaptól átvett pénzeszköz Egyéb bevételek 1 721 239,9 720 678,2 40 435,4 56 349,0 3 900,0 568 804,7 206 045,5 125 027,1

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Kiadás Központi költségvetés Egyedi és normatív támogatás Közszolgálati műsorszolgáltatás támogatása Fogyasztói árkiegészítés Lakásépítési támogatások Nemzeti Szociálpolitikai Alap Családi támogatások Korhatár alatti ellátások Jövedelempótló és kiegészítő szociális támogatások Különféle jogcímen adott térítések Költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok Költségvetési szervek kiadásai Szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásai 14 527 173,1 9 603 214,1 237 544,0 64 800,0 93 000,0 120 100,0 863 399,7 456 079,0 312 72 68 041,0 26 550,0 4 468 538,1 2 025 068,8 2 443 469,39,7

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Az államháztartás alrendszereinek támogatása Garancia és hozzájárulás a társadalombiztosítási alapok kiadásaihoz Helyi önkormányzatok támogatása Kamatkiadások Kamat kockázati tartalék Társadalmi önszerveződések támogatása Kormányzati rendkívüli kiadások Kezességérvényesítés Egyéb kiadások Tartalékok Rendkívüli kormányzati intézkedések Céltartalékok Országvédelmi Alap Hozzájárulás az EU költségvetéséhez Állami vagyonnal kapcsolatos kiadások 1 772 113,9 631 558,2 1 140 555,7 1 064 983,8 50 000,0 3 809,8 12 507,2 41 087,5 33 058,0 403 600,0 100 000,0 153 600,0 150 000,0 264 336,6 110 335,5

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Elkülönített állami pénzalapok Központi Nukleáris Pénzügyi Alap Munkaerőpiaci Alap Passzív kiadások Működési kiadások Egyéb kiadások Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap Kutatási és Technológiai Innovációs Alap Bethlen Gábor Alap Nemzeti Kulturális Alap 371 391,3 13 173,3 307 632,3 68 700,0 300,0 238 632,3 20,3 30 238,1 12 612,8 7 714,5

A központi alrendszer mérlege 2012. évi előirányzat Társadalombiztosítás pénzügyi alapjai Nyugdíjbiztosítási Alap Nyugellátások TB költségvetési szervek kiadásai Egyéb kiadások Egészségbiztosítási Alap Táppénz GYED EA egyéb pénzbeli ellátásai Rokkantsági, rehabilitációs ellátások Gyógyító megelőző ellátás Gyógyszertámogatás Gyógyászati segédeszköz támogatás EA egyéb természetbeni ellátásai 4 552 567,7 2 796 907,6 2 554 958,4 11 036,7 230 912,5 1 755 660,1 73 007,3 91 450,0 48 725,0 342 342,2 824 906,4 276 000,0 43 313,0 20 436,1 9 272,1 26 208,0

Egyenlegek pénzforgalmi szemléletben Központi költségvetés Elkülönített állami pénzalapok Társadalombiztosítás pénzügyi alapjai Nyugdíjbiztosítási Alap Egészségbiztosítási Alap Központi alrendszer összesen: -507 322,9 -34 798,1 -34 420,2 0,0 -576 541,2

3. A költségvetési törvénytervezet fő szövegének oktatást érintő részeinek bemutatása 1. § Az Országgyűlés a központi alrendszerének 2012. évi a) bevételi főösszegét 13 950 631,9 millió forintban, b) kiadási főösszegét 14 527 173,1 millió forintban, c) hiányát 576 541,2 millió forintban állapítja meg. 11. § „(1) A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 129. §-ának (3) bekezdése szerint 2012. január 1-jétől az egy főre megállapított hallgatói normatíva 119 000 Ft/év, a doktori képzésben részt vevők egy főre megállapított támogatási normatívája 1 116 000 Ft/év, a köztársasági ösztöndíjban részesülők normatívája 340 000 Ft/év, a kollégiumi-diákotthoni elhelyezés normatívája 116 500 Ft/év, a lakhatási támogatás normatívája 60 000 Ft/év, a tankönyv- és jegyzettámogatás, valamint a sport- és kulturális tevékenység normatívája 11 900 Ft/év.

11. § „(1) A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 129 11. § „(1) A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 129. §-ának (3) bekezdése szerint 2012. január 1-jétől az egy főre megállapított hallgatói normatíva 119 000 Ft/év, a doktori képzésben részt vevők egy főre megállapított támogatási normatívája 1 116 000 Ft/év, a köztársasági ösztöndíjban részesülők normatívája 340 000 Ft/év, a kollégiumi-diákotthoni elhelyezés normatívája 116 500 Ft/év, a lakhatási támogatás normatívája 60 000 Ft/év, a tankönyv- és jegyzettámogatás, valamint a sport- és kulturális tevékenység normatívája 11 900 Ft/év.   11. § (3) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.). 79/E. §-a alapján az egyetemi tanári munkakör 1. fizetési fokozatának garantált illetménye 2012. január 1-jétõl 437 300 forint.

12. § „(1) A központi költségvetési szervként működő felsőoktatási intézményeket az általuk ellátott közoktatási feladatokra a 3. számú melléklet 15., 16. a)- e) pontjában, az 5. számú melléklet 5., 11. pont a)-d) alpontjában, továbbá a 8. számú melléklet I. részének 1-5. pontjában meghatározott, a települési önkormányzatok normatív hozzájárulásaival és támogatásaival azonos jogcímeken és feltételek mellett normatív hozzájárulás és támogatás illeti meg.

(2) A központi költségvetési szervként működő felsőoktatási intézmények gyakorló intézményei esetén a 3. számú melléklet 15., 16. a)-d) pontja és a 16. pont a)-d) alpontjai és a 16. pont ae) alpontja szerinti jogcímek tekintetében a normatív hozzájárulások kétszerese jár.” (3) ... legalább 70%-ba gyakorlati felkészítés, 25% időkeret a gyakorló feladatokra.

35. § „(1) A helyi önkormányzatokat együttesen az állandó lakóhely szerint az adózók által 2010. évre bevallott – a NAV által településenként kimutatott – személyi jövedelemadó 8%-a illeti meg.   (2) A gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett adó 100%-a az önkormányzatot illeti meg. (3) A termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni – a települési önkormányzatok által beszedett – személyi jövedelemadó 100%-a a földterület fekvése szerinti települési önkormányzatot illeti meg.

Az illetékek és más bevételek szabályozása 39. § „(2) A közoktatási közfeladatot ellátó egyház a normatív hozzájáruláson és támogatáson túl az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeiről szóló 1997. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: az egyházak támogatásáról szóló törvény) 6. §-ában meghatározottak szerint kiegészítő támogatásra jogosult. A támogatási összeg – függetlenül az igénybe vett közoktatási szolgáltatás számától – 230 000 forint/év minden valós – a Közokt. tv. 1. számú mellékletében meghatározottak szerint számított – gyermek, illetve tanuló létszám után.”

56. § „(1) A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 24. § (2) bekezdése szerinti járulékfizetési felső határ egy naptári napra jutó összege 2012. évben 21 700 forint.   (2) A 2012 januárjában esedékes nyugdíjemelés meghatározásánál a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. §-a (1) bekezdésének a) pontja szerinti 4,2%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni.”

58. § „(1) A Kjt. a) 66. §-ának (1) bekezdése szerinti, a közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozatához tartozó illetmény garantált összegét, valamint a növekvő számú fizetési fokozatokhoz tartozó – az első fizetési fokozat garantált illetményére épülő – legkisebb szorzószámokat a 2012. évre a 11. számú melléklet tartalmazza;  b) 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja a 2012. évben 20 000 forint. 61. § „ A Közokt. tv. 118. §-ának (13) bekezdésében meghatározott, kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés számítási alapja 2012. évben 5250 forint/fő/hónap.”

4. A költségvetési törvény mellékletében az oktatást érintő részek 14. Gyermekek napközbeni ellátása a) Bölcsődei ellátás FAJLAGOS ÖSSZEG: 494 100 forint/fő b) Családi napközi ellátás és- gyermekfelügyelet FAJLAGOS ÖSSZEG: 268 200 forint/fő 15. Közoktatási alap-hozzájárulás FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 350 000 forint / teljesítmény- mutató / év a 2012/2013 nevelési évre, tanévre

A számítás átlaglétszámnyi csoportra készült, kevesebb tanulónál ez kisebb, átlaglétszám feletti tanulólétszám esetén nagyobb összeg. Pontos számítását a 3. sz. melléklet kiegészítő szabályok 10/f,g. pontja szerint kell elvégezni.

16. d) Nemzetiségi nyelvű, két tanítási nyelvű oktatás, nyelvi felkészítő oktatás 64 000 16. e) Egyes pedagógiai programok, szakmai feladatok 16. ea) Párhuzamos művészet-oktatás 210 000 16. eb) A középszintű érettségi vizsga és a szakmai vizsga lebonyolítása 6 000 16. f) Középiskolába, szakiskolába bejáró tanulók ellátása 15 300 16. g) Intézményi társulás óvodájába, általános iskolájába járó gyermek, tanuló támogatása 32 000

Fontosak a 3. sz. melléklet kiegészítő szabályai. Különösen fontos: 10. pont b), c), d), e) b) E jogcímek tartalmazzák a Közokt. tv.-ben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott közoktatási, kötelezően ellátandó szakmai feladatokhoz, a pedagógus juttatásokhoz – beleértve az iskolai- és diáksporthoz, a szabadidős programok szervezéséhez, kulturális neveléshez - kapcsolódó hozzájárulást. A 4. számú melléklet tartalmazza a települési önkormány- zatok jövedelem-differenciálódásának mérséklését. Az 5. számú melléklet a 2010. évi CLXIX. törvényhez olyan központosított előírányzatokat tartalmaz, melyeket általában igényelni szükséges az önkormányzatoknak.  

5. Kiegészítő támogatás nemzetiségi nevelési, oktatási feladatokhoz Előirányzat: 900,0 millió forint/év (903,0 millió forint volt) 7. Helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása Előirányzat: 6800,0 millió forint (5 400,0 millió forint volt) 9. Önkormányzatok és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatai saját forrás kiegészítésének támogatása Előirányzat: 12 650,0 millió forint (10 600,0 millió forint volt)

11. Esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támo- gatások   11. Esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támo- gatások a) Esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések támogatása Előirányzat: 3 584,0 millió forint/év (3 750,0 millió forint volt) b) Az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatása Előirányzat: 3 253,0 millió forint/év (3 420,0 millió forint volt) c) Arany János Programok támogatása Előirányzat: 2 700,0 millió forint/év (1 200,0 millió forint volt) d) Egyes sajátos közoktatási feladatok támogatása Előirányzat: 770,0 millió forint/év (800,0 millió forint volt) e) Biztos Kezdet Gyermekházak támogatása Előirányzat: 293,0 millió forint/év

12. Gyermekszegénység elleni program keretében nyári étkeztetés biztosítása Előirányzat: 2 400,0 millió forint (2750,0 millió forint volt) 13. Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések Előirányzat: 5 500,0 millió forint 19. A 2011. évről áthúzódó bérkompenzáció támogatása Előirányzat: 1 250,0 millió forint

I. KIEGÉSZÍTŐ TÁMOGATÁS EGYES KÖZOKTATÁSI FELADATOKHOZ 1. Pedagógiai szakszolgálat   ELŐIRÁNYZAT: 4300,8 millió forint (4 868 millió forint volt) FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 200 000 forint 2. Pedagógus szakvizsga, továbbképzés, szakmai szolgáltatások igénybevételének támogatása   ELŐIRÁNYZAT: 781,0 millió forint/fő/év (1 461,1 millió forint volt) FAJLAGOS ÖSSZEG: 6300 forint/fő/év (10 500 forint volt) 3. Támogatás egyes pedagóguspótlékok kiegészítéséhez a) Osztályfőnöki pótlék kiegészítése ELŐIRÁNYZAT: 1187,0 millió forint (1 334,7 millió forint volt) FAJLAGOS ÖSSZEG: 26 000 forint/fő/év b) Gyógypedagógiai pótlék kiegészítése ELŐIRÁNYZAT: 391,1 millió forint (663,9 millió forint volt) FAJLAGOS ÖSSZEG: 65 000 forint/fő/év

4. Szociális juttatások, egyéb szolgáltatások a) ÖSSZEG: 1 750 forint/fő/év Kedvezményes óvodai, iskolai, kollégiumi étkeztetés ELŐIRÁNYZAT: 29 580,4 millió forint FAJLAGOS ÖSSZEG: 68 000 forint/fő/év b) Tanulók ingyenes tankönyvellátásának támogatása ELŐIRÁNYZAT: 5 771,8 millió forint FAJLAGOS ÖSSZEG: 12 000 forint/fő/év 5. Szakmai, tanügyigazgatási informatikai feladatok támogatása ELŐIRÁNYZAT: 1 655,9 millió forint FAJLAGOS ÖSSZEG: 1 750 forint/fő/év

II. EGYES SZOCIÁLIS FELADATOK TÁMOGATÁSA 2. Szociális továbbképzés és szakvizsga támogatása ELŐIRÁNYZAT: 44,8 millió forint (363,3 millió forint volt) FAJLAGOS ÖSSZEG: 1640 forint/fő (9400 forint/fő volt) 3. Ingyenes és kedvezményes intézményi étkeztetés ELŐIRÁNYZAT: 243,3 millió forint FAJLAGOS ÖSSZEG: 68 000 forint/fő

III. A TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁSOK TÁMOGATÁSA ELŐIRÁNYZAT: 31 805,0 millió forint (31 048,8 millió forint volt) 2.2.1. Közoktatási intézményi feladat a) Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény FAJLAGOS ÖSSZEG: 98 000 forint/fő/év (100 000 forint/fő/év volt) Intézményi társulás által fenntartott intézmény óvodás és 1– 4. évfolyamos tanulói után FAJLAGOS ÖSSZEG: 70 000 forint/fő/év Intézményi társulás által fenntartott intézmény 5-8. évfolyamos tanulói után FAJLAGOS ÖSSZEG: 78 000 forint/fő/év (90 000 forint/fő/év volt)

b) Autóbusszal utaztatott gyermekek, tanulók alapján járó támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG: 70 000 forint/fő/év (80 000 forint/fő/év volt) c) A többcélú kistérségi társulás által fenntartott egységes iskola 9–13. évfolyamára bejáró tanulók alapján járó támogatás Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény FAJLAGOS ÖSSZEG: 100 000 forint/fő/év

d) Tagintézményi támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG: 70 000 forint/fő/év (90 000 forint/fő/év volt) e) Kistelepülési tagintézményi támogatás FAJLAGOS ÖSSZEG: 16 710 forint/fő/év (21 000 forint/fő/év volt) 2.2.2 Közoktatási szakszolgálati feladat Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás FAJLAGOS ÖSSZEG: 2 000 forint/fő/év Nevelési tanácsadás; gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás; fejlesztő felkészítés, logopédiai ellátás; gyógytestnevelés. FAJLAGOS ÖSSZEG: 11 000 forint/fő/év (14 000 forint/fő/év volt)

A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok 2012. évben

B) A közalkalmazotti illetménytábla bértételei forintban (Ft/hó)* Fizetési fokozatok Fizetési osztályok A B C D E F G H I J 1. 69 000 77 000 78 000 79 000 89 000 122 000 127 000 129 500 142 000 154 500 2. 70 200 78 300 79 600 81 000 91 400 126 300 131 400 136 000 148 400 163 800 3. 71 400 79 700 81 100 83 000 93 900 130 800 136 200 142 500 156 600 175 400 4. 72 600 83 100 84 900 97 000 135 400 141 000 148 900 165 800 186 900 5. 73 800 82 400 85 000 86 900 100 100 140 000 145 700 155 400 176 400 198 500 6. 75 000 83 700 86 800 88 900 103 200 144 600 150 500 163 200 187 100 210 100 7. 76 400 85 300 88 700 91 000 106 600 149 100 155 300 172 900 197 700 219 400 8. 77 800 87 800 90 700 93 800 109 900 154 300 161 600 182 600 208 400 229 000 9. 79 400 90 300 93 200 96 800 113 300 159 500 169 200 192 300 216 900 238 700 10. 80 900 93 000 95 900 99 700 116 600 166 800 177 200 202 000 225 400 248 400 11. 82 500 95 700 98 900 102 700 119 900 174 200 185 100 210 400 233 900 258 000 12. 84 000 98 400 101 800 105 700 122 600 181 500 193 000 218 900 242 500 267 700 13. 85 600 101 100 104 700 108 600 125 300 188 800 201 000 227 300 252 400 278 500 14. 87 100 104 000 107 600 111 600 128 400 196 100 208 900 235 700 262 300 289 300 A minimálbér és a garantált bérminimum tervezett emelkedése (90, illetve 108 ezer) miatt az eddiginél is jobban torzul a közalkalmazotti illetménytábla. Az A-B-C oszlopban mind a 14 fokozat, az D-ben 12, az E-ben 7 fokozat lesz azonos, a 70 fokozatból 61-ben. Ez nagy feszültséget indukál.

II. Az érdekegyeztetési tárgyalásokon résztvevőknek ajánlom: - feladatellátás védelmét - év közben nem lehet átszervezés - Kt. 52. §, 53. § és mellékletben való órakedvezmények, stb. szerinti intézményi óraszám védelmét - ha volt ezen felüli óraszám, annak védése, ezzel pedagógus-álláshely védés - adminisztratív-technikai létszám védelme - cafetériának nevezett béren kívüli juttatások védelme - okos kompromisszumok megkötése.

VÉGE