Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pásztor Tibor főosztályvezető
Advertisements

„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
A kamarák szerepe a felnőttképzésben
A kereskedelmi és iparkamarák gazdaságszervező szerepének változása Pekó László.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Keresletvezérelt szakképzés
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Informatikai iskolák szakképzési igények és kapacítások
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A TISZK szerepe Nógrád megye szakképzésében. A TISZK és a költészet MIÉRT? MIKOR? MINEK? MEDDIG? MICSODÁT?
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Takács Erika Zádori Zoltán
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
EURÓPAI PARTNERSÉG A BEFOGADÓ ÉS ÖKOTUDATOS VENDÉGLÁTÓ-IPARI ÉS IDEGENFORGALMI SZAKKÉPZÉS JÓ GYAKORLATAINAK CSERÉJÉRE Együd János Lászlóné nemzetközi.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Az egyházi szakképzés helyzete Koblencz Attila
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
MÉCS konferencia március 21. Mezőtúr
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
„Út a munkához”program
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ

1.A felsőfokú szakképzés (FSZ) dinamikus fejlődése és helyzete (intézményrendszer, képzési szerkezet, diákok, munkáltatók) ! 2.Az FSZ eredményei és további tervek… 3.Az AIFSZ Kollégium Egyesület mit tekint a legfontosabb problémának, megoldandó feladatnak a képzés jövője szempontjából ? HELYZETELEMZÉS: TÉNYEK

AZ EREDMÉNYEK:  Ma a felsőoktatásban tanulók %-a (30 fő) FSZ diák,  Stabil jogszabályi keret  Híd szerep a felsőoktatás és a középiskolák között  Erős szakmai, érdekvédelmi szervezet (AIFSZ Kollégium Egyesület)  Működő kreditbeszámítás a felsőoktatásba  Tartalomszolgáltatás – szaktanácsadás  Pályázati eredmények, fejlesztések HELYZETELEMZÉS: TÉNYEK

PROBLÉMÁK - MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK KÍNÁLATI aspektus 1.Nem megfelelő a képzési szerkezet (Phare záró jelentés már jelezte), az új OKJ globális átalakítására nem volt lehetőség, a „rosszat vittük tovább) – KÍNÁLATI aspektus 2. A munkáltatók nem keresik, nem ismerik az FSZ képzések jelentős részét – KERESLETI aspektus 3. Nem a tényekre alapozott vélemények rontják a hitelét a képzéseknek és a végzetteknek 4. Nem kellően gyakorlatorientált volt ! – ÚJ OKJ 3 hónapos alkalmazási gyakorlat 5. Felnőttképzés számára rugalmas formák kínálata nem megfelelő és nem elegendő ! TÉNYEK ELEMZÉSE TÉNYEK ELEMZÉSE

AZ RFKB döntés eredménye a Közép- Magyarországi Régióban FSZ KATEGÓRIÁBA SOROLÁSA Fejlesztendő Szintentartó Csökkentendő

A képzési szerkezet, melyet alapvetően a PHARE fejlesztés határozott meg, az új OKJ bevezetése módosítja (a teljes bevezetés késik !) TÉNYEK – KÉPZÉSI SZERKEZET TÉNYEK – KÉPZÉSI SZERKEZET

73,3 %,94904 fő A „Top 10” szakma az elmúlt 9 évben az összes diák (H/T) létszámának 73,3 %, fő TÉNYEK ÉS SZÁMOK

AZ ELSŐ 10 KÉPZÉS A TÉNYEK ÉS A SZÁMOK

AZ ELSŐ 20 KÉPZÉS A TÉNYEK ÉS A SZÁMOK Az első húsz szakmában tanulók az összlétszám 91.5 %-át teszik ki ! fő

A TÉNYEK ÉS A SZÁMOK 68 szakma volt, ebből 11 nem indult el soha. 37 szakmában képzettek összesen 8.5 %- át teszik ki az összes létszámnak !!!

Az első 9 évi eredmény: fő (100 %) HELYZETELEMZÉS: TÉNYEK Közgazdasági+ kereskedelem, marketing+ idegenforgalom, vendéglátás 55 % ( ) az összes lét- számnak

A PROBLÉMÁK ELEMZÉSE UTÁN LEHETSÉGES ÚT: OKJ radikális változtatására (5.5 szint) 1.További elemzés (finomelemzések) és javaslat az OKJ radikális változtatására (5.5 szint) KÍNÁLAT módosítása a KERESLETNEK megfelelően 2.A kamarával és a munkáltatókkal közösen a szakmai gyakorlat megvalósítása – a KERESLET növelése, munkáltatói érdekeltség növelése felnőttek számára iskolai rendszerben, 3.A felnőttek számára iskolai rendszerben, de rugalmas képzési formákban (blended képzés) biztosítani a képzések indítását növekvő létszámmal (a kereslet adott !!!) TERVEK ÉS FELADATOK A JÖVŐRE TERVEK ÉS FELADATOK A JÖVŐRE

4.A képzések munkaerő-piaci elfogadtatása 5.A RFKB-val való kapcsolatfelvétel 6.Új TISZK-ekkel való intenzívebb együttműködés 7. További pályázatok megvalósítása 8. Program- és tananyagfejlesztések 9. E-learnig fejlesztés, tartalomszolgáltatás 10. Tanártovábbképzés TERVEK ÉS FELADATOK A JÖVŐRE

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET