Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ
1.A felsőfokú szakképzés (FSZ) dinamikus fejlődése és helyzete (intézményrendszer, képzési szerkezet, diákok, munkáltatók) ! 2.Az FSZ eredményei és további tervek… 3.Az AIFSZ Kollégium Egyesület mit tekint a legfontosabb problémának, megoldandó feladatnak a képzés jövője szempontjából ? HELYZETELEMZÉS: TÉNYEK
AZ EREDMÉNYEK: Ma a felsőoktatásban tanulók %-a (30 fő) FSZ diák, Stabil jogszabályi keret Híd szerep a felsőoktatás és a középiskolák között Erős szakmai, érdekvédelmi szervezet (AIFSZ Kollégium Egyesület) Működő kreditbeszámítás a felsőoktatásba Tartalomszolgáltatás – szaktanácsadás Pályázati eredmények, fejlesztések HELYZETELEMZÉS: TÉNYEK
PROBLÉMÁK - MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK KÍNÁLATI aspektus 1.Nem megfelelő a képzési szerkezet (Phare záró jelentés már jelezte), az új OKJ globális átalakítására nem volt lehetőség, a „rosszat vittük tovább) – KÍNÁLATI aspektus 2. A munkáltatók nem keresik, nem ismerik az FSZ képzések jelentős részét – KERESLETI aspektus 3. Nem a tényekre alapozott vélemények rontják a hitelét a képzéseknek és a végzetteknek 4. Nem kellően gyakorlatorientált volt ! – ÚJ OKJ 3 hónapos alkalmazási gyakorlat 5. Felnőttképzés számára rugalmas formák kínálata nem megfelelő és nem elegendő ! TÉNYEK ELEMZÉSE TÉNYEK ELEMZÉSE
AZ RFKB döntés eredménye a Közép- Magyarországi Régióban FSZ KATEGÓRIÁBA SOROLÁSA Fejlesztendő Szintentartó Csökkentendő
A képzési szerkezet, melyet alapvetően a PHARE fejlesztés határozott meg, az új OKJ bevezetése módosítja (a teljes bevezetés késik !) TÉNYEK – KÉPZÉSI SZERKEZET TÉNYEK – KÉPZÉSI SZERKEZET
73,3 %,94904 fő A „Top 10” szakma az elmúlt 9 évben az összes diák (H/T) létszámának 73,3 %, fő TÉNYEK ÉS SZÁMOK
AZ ELSŐ 10 KÉPZÉS A TÉNYEK ÉS A SZÁMOK
AZ ELSŐ 20 KÉPZÉS A TÉNYEK ÉS A SZÁMOK Az első húsz szakmában tanulók az összlétszám 91.5 %-át teszik ki ! fő
A TÉNYEK ÉS A SZÁMOK 68 szakma volt, ebből 11 nem indult el soha. 37 szakmában képzettek összesen 8.5 %- át teszik ki az összes létszámnak !!!
Az első 9 évi eredmény: fő (100 %) HELYZETELEMZÉS: TÉNYEK Közgazdasági+ kereskedelem, marketing+ idegenforgalom, vendéglátás 55 % ( ) az összes lét- számnak
A PROBLÉMÁK ELEMZÉSE UTÁN LEHETSÉGES ÚT: OKJ radikális változtatására (5.5 szint) 1.További elemzés (finomelemzések) és javaslat az OKJ radikális változtatására (5.5 szint) KÍNÁLAT módosítása a KERESLETNEK megfelelően 2.A kamarával és a munkáltatókkal közösen a szakmai gyakorlat megvalósítása – a KERESLET növelése, munkáltatói érdekeltség növelése felnőttek számára iskolai rendszerben, 3.A felnőttek számára iskolai rendszerben, de rugalmas képzési formákban (blended képzés) biztosítani a képzések indítását növekvő létszámmal (a kereslet adott !!!) TERVEK ÉS FELADATOK A JÖVŐRE TERVEK ÉS FELADATOK A JÖVŐRE
4.A képzések munkaerő-piaci elfogadtatása 5.A RFKB-val való kapcsolatfelvétel 6.Új TISZK-ekkel való intenzívebb együttműködés 7. További pályázatok megvalósítása 8. Program- és tananyagfejlesztések 9. E-learnig fejlesztés, tartalomszolgáltatás 10. Tanártovábbképzés TERVEK ÉS FELADATOK A JÖVŐRE
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET