Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló 2008. Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Az OH TÁMOP fejlesztései
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
„ A SZAKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKÍTÁSA, AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSE ” 10 ÉVES A FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉS ORSZÁGOS KONFERENCIA Budapest, XII. 6.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
© Szöllősi és Társai Bt. Marketingkommunikáció a TISZK rendszerében.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola Felnőttképzési és Szakképzési Központ

1. A Bologna rendszerű képzéssel szemben támasztott társadalmi-gazdasági, munkaerő-piaci elvárások „Felsőfokú végzettség + szakképzettség igénye” „Felsőfokú végzettség + szakképzettség igénye” Rövid ciklusú, gyakorlat orientált felsőfokú szakképzés iránti igény (Minden fejlett ország képzési rendszerében megtalálható.) Rövid ciklusú, gyakorlat orientált felsőfokú szakképzés iránti igény (Minden fejlett ország képzési rendszerében megtalálható.) Kreditbeszámítás (30-60 kredit) az alapképzési rendszerbe Kreditbeszámítás (30-60 kredit) az alapképzési rendszerbe Előtanulmányok beszámítása (BSC  FSZ) befejezett képzettség megszerzése céljából Előtanulmányok beszámítása (BSC  FSZ) befejezett képzettség megszerzése céljából Az FSZ képzés szakmastruktúrája az új OKJ-ban és a programindítás kérdései Az FSZ képzés szakmastruktúrája az új OKJ-ban és a programindítás kérdései Az FSZ hallgatói létszám meghatározása stratégiai kérdés Az FSZ hallgatói létszám meghatározása stratégiai kérdés

A csökkenő hallgatói létszám (demográfiai helyzet, társadalmi- gazdasági igények, okok, finanszírozás) A csökkenő hallgatói létszám (demográfiai helyzet, társadalmi- gazdasági igények, okok, finanszírozás) FSZ szakképzési programok harmonizációja egyéb képzésekkel, illetve az intézmények között FSZ szakképzési programok harmonizációja egyéb képzésekkel, illetve az intézmények között A szakképzési hozzájárulás, mint a gyakorlati képzés- fejlesztésének forrása, a „Hallgatói szerződés” bevezetése – a munka világában eltöltött külső gyakorlat A szakképzési hozzájárulás, mint a gyakorlati képzés- fejlesztésének forrása, a „Hallgatói szerződés” bevezetése – a munka világában eltöltött külső gyakorlat A TISZK- ekkel történő együttműködés lehetőségei az NFT-II -ben A TISZK- ekkel történő együttműködés lehetőségei az NFT-II -ben 2. A felsőoktatás szerepvállalása az FSZ képzésben

3. Az FSZ képzők: egyetemi, főiskolai oktatók, középiskolai tanárok – a két intézményrendszer sajátosságait is tükrözi A felsőfokú szakképzés oktatói és tanárai számára akkreditált tanár-továbbképzési program tervezése és kidolgozása, az innovatív módszerek és eszközök alkalmazása, a motiváló és eredményes tanítás-tanulás megvalósítása érdekében. A felsőfokú szakképzés oktatói és tanárai számára akkreditált tanár-továbbképzési program tervezése és kidolgozása, az innovatív módszerek és eszközök alkalmazása, a motiváló és eredményes tanítás-tanulás megvalósítása érdekében. A képzések minőségbiztosítása (szakok minőségbiztosítása, széleskörű egyeztetés) A képzések minőségbiztosítása (szakok minőségbiztosítása, széleskörű egyeztetés)

Az eddig elért eredmények áttekintése Biztosított a jogszabályi keret a képzés alapításához és folytatásához. Biztosított a jogszabályi keret a képzés alapításához és folytatásához. Két – együttműködő – intézményrendszer a felsőfokú szakképzéshez, melyet az intézmények a kölcsönös előnyök alapján szerveznek. Két – együttműködő – intézményrendszer a felsőfokú szakképzéshez, melyet az intézmények a kölcsönös előnyök alapján szerveznek. Erős szakmai, érdekvédelmi szervezet működése 2001 óta (AIFSZ Kollégium Egyesület). Erős szakmai, érdekvédelmi szervezet működése 2001 óta (AIFSZ Kollégium Egyesület). Hatékony együttműködés a Kamarákkal, munkaadókkal, szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel. Hatékony együttműködés a Kamarákkal, munkaadókkal, szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel. 63 képzési program a régi OKJ-ban, 70 program az új OKJ-ban. 63 képzési program a régi OKJ-ban, 70 program az új OKJ-ban. 25 ezer résztvevő (tanuló és hallgató). 25 ezer résztvevő (tanuló és hallgató). Működő kreditbeszámítás a felsőoktatásban. Működő kreditbeszámítás a felsőoktatásban. Képzés- és tananyag fejlesztési eredmények. Képzés- és tananyag fejlesztési eredmények. Megvalósított szakmai gyakorlatok (céges), illetve olyan komplex rendszerek, melyek mintaként is szolgálhatnak a jelen helyzetben szükséges keretek tervezéséhez, kialakításához. Megvalósított szakmai gyakorlatok (céges), illetve olyan komplex rendszerek, melyek mintaként is szolgálhatnak a jelen helyzetben szükséges keretek tervezéséhez, kialakításához. Az infrastruktúra kialakítása, fejlesztése (tanirodák, nyelvi laborok) pályázati támogatással. Az infrastruktúra kialakítása, fejlesztése (tanirodák, nyelvi laborok) pályázati támogatással. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények. Nemzetközi és hazai kutatási eredmények. Országos konferenciák szervezése, szakmai konferenciákon önálló szekcióban tájékoztatás és fórum biztosítása. Országos konferenciák szervezése, szakmai konferenciákon önálló szekcióban tájékoztatás és fórum biztosítása.

Fejlesztési javaslatok- I. A jogszabályi környezet hiányzó elemeinek pótlása (SZVK kiadás, szakképzési programok, FSZ tanárfelkészítés); A jogszabályi környezet hiányzó elemeinek pótlása (SZVK kiadás, szakképzési programok, FSZ tanárfelkészítés); Az FSZ gyakorlati képzés megerősítése, hallgatói szerződés bevezetése; Az FSZ gyakorlati képzés megerősítése, hallgatói szerződés bevezetése; Az FSZ képzéshez kapcsolódó PR tevékenység fejlesztése; Az FSZ képzéshez kapcsolódó PR tevékenység fejlesztése; A lemorzsolódás csökkentése, hallgatói nyomon követés, pályabeválás-vizsgálatok; A lemorzsolódás csökkentése, hallgatói nyomon követés, pályabeválás-vizsgálatok; Az FSZ képzés tankönyv- és programpiacának fejlesztése. Az FSZ képzés tankönyv- és programpiacának fejlesztése.

Az FSZ képzés társadalmi-,munkaerő-piaci elismertségének növelése: Az FSZ képzés társadalmi-,munkaerő-piaci elismertségének növelése: Az FSZ képzések többségének gyakorlat orientáltsága gyenge. A külső, összefüggő szakmai gyakorlat megerősítésének és a munkatapasztalat szerzésnek jelentős szerepe lehet a munkaerő-piaci elismertség megteremtésében. (Az új OKJ szerinti SZVK tervezetekből jórészt kimaradt.) Az FSZ képzések többségének gyakorlat orientáltsága gyenge. A külső, összefüggő szakmai gyakorlat megerősítésének és a munkatapasztalat szerzésnek jelentős szerepe lehet a munkaerő-piaci elismertség megteremtésében. (Az új OKJ szerinti SZVK tervezetekből jórészt kimaradt.) Az FSZ képzésben végzettek erőteljesen a diplomát adó szakirányú továbbtanulás irányába orientálódtak. Az FSZ képzésben végzettek erőteljesen a diplomát adó szakirányú továbbtanulás irányába orientálódtak. Fejlesztési javaslatok- II.

Fejlesztési javaslatok- III. Az oktatás-gazdaság szorosabb együttműködésének megvalósítása: Az oktatás-gazdaság szorosabb együttműködésének megvalósítása: A tanulószerződés mintájára hallgatói szerződés bevezetése a gyakorlati képzésben, amelyet a cégek a Szakképzési Alap terhére finanszírozhatnak. A tanulószerződés mintájára hallgatói szerződés bevezetése a gyakorlati képzésben, amelyet a cégek a Szakképzési Alap terhére finanszírozhatnak. Fontosnak tartjuk az egységes rendszer (jogi, dokumentációs, pénzügyi, elszámolási, szakmai, működési) kialakítását és működtetését azonosan az FSZ minden TANULÓJÁRA és HALLGATÓJÁRA. Fontosnak tartjuk az egységes rendszer (jogi, dokumentációs, pénzügyi, elszámolási, szakmai, működési) kialakítását és működtetését azonosan az FSZ minden TANULÓJÁRA és HALLGATÓJÁRA. A munkaerő-piac aktív részvételének biztosítása az FSZ képesítések kimeneti követelményeinek meghatározásában. A munkaerő-piac aktív részvételének biztosítása az FSZ képesítések kimeneti követelményeinek meghatározásában. Az FSZ képzettséggel betölthető munkakörök meghatározása a különböző szektorokban a valós kompetenciákra, szakképzési programokra építve. Az FSZ képzettséggel betölthető munkakörök meghatározása a különböző szektorokban a valós kompetenciákra, szakképzési programokra építve.

Fejlesztési javaslatok- IV. Az FSZ képesítések társadalmi, munkaerő-piaci megismertetése: Az FSZ képesítések társadalmi, munkaerő-piaci megismertetése: Jelentősen javítani szükséges az FSZ képzéssel kapcsolatos PR tevékenységet, hiszen sem a társadalom, sem a munkaadók nem ismerik az FSZ képesítések mögött rejlő szakmai kvalifikációt. (Az Új Magyarországért tájékoztatási program keretébe ezt célszerű lenne beintegrálni.) Jelentősen javítani szükséges az FSZ képzéssel kapcsolatos PR tevékenységet, hiszen sem a társadalom, sem a munkaadók nem ismerik az FSZ képesítések mögött rejlő szakmai kvalifikációt. (Az Új Magyarországért tájékoztatási program keretébe ezt célszerű lenne beintegrálni.) Egységes rendszerben nyilvánossá kell tenni az intézmények kredit-beszámítási gyakorlatát. (Más OKJ-s képzésekből is vizsgálandó a beszámítás lehetősége- ezzel is vonzóbb képzéssé válhat az FSZ.) Egységes rendszerben nyilvánossá kell tenni az intézmények kredit-beszámítási gyakorlatát. (Más OKJ-s képzésekből is vizsgálandó a beszámítás lehetősége- ezzel is vonzóbb képzéssé válhat az FSZ.) Releváns és célzottabb pályaválasztási kommunikáció megvalósítása: Korrekt tájékoztatás és kommunikáció az érdekelt célcsoportokkal, elsősorban a tanulókkal, a szülőkkel és a pályaválasztást segítő tanárokkal és intézményekkel. Releváns és célzottabb pályaválasztási kommunikáció megvalósítása: Korrekt tájékoztatás és kommunikáció az érdekelt célcsoportokkal, elsősorban a tanulókkal, a szülőkkel és a pályaválasztást segítő tanárokkal és intézményekkel.

Fejlesztési javaslatok- V. Kutatások tervezése, az eredmények felhasználása az alábbi témakörökben: Kutatások tervezése, az eredmények felhasználása az alábbi témakörökben: Lemorzsolódás csökkentése: előzetes és megszerzett tudás beszámítása fölfelé (BSc. kredit) és lefelé (alacsonyabb szintkódú szakképzés) egyaránt. Lemorzsolódás csökkentése: előzetes és megszerzett tudás beszámítása fölfelé (BSc. kredit) és lefelé (alacsonyabb szintkódú szakképzés) egyaránt. Tanulókövetés tervezése és megoldási alternatívák kidolgozása. Tanulókövetés tervezése és megoldási alternatívák kidolgozása. A képzés kettős célnak való megfelelése (munkaerő-piac illetve továbbtanulás) A képzés kettős célnak való megfelelése (munkaerő-piac illetve továbbtanulás) Kimeneti eredmények, elhelyezkedési esélyek, a gazdaság fogadókészsége és a munkáltatói tapasztalatok összegyűjtése és visszacsatolása. Kimeneti eredmények, elhelyezkedési esélyek, a gazdaság fogadókészsége és a munkáltatói tapasztalatok összegyűjtése és visszacsatolása.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!