Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május GYŐRI PÉTER – MÓZER PÉTER: AZ ÖNKORMÁNYZATI SZOCIÁLIS ELLÁTÓ RENDSZER ÚJRAÉPÍTÉSÉNEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
"Tékozló koldus ruháját szaggatja„
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A közmunkaprogramok tapasztalatai,
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Családi napközi.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei
Szakmai Gyakorlat Keszthelyi Katalin. Budapesti Módszertani Szociális Központ A Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei a legnagyobb budapesti.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Győri Péter: A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai – 2. Balatonföldvár, A hajléktalan ellátás lehetséges útelágazásai, Budapest, folytatása.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Irányított Területi Kiegyenlítési Rendszer Ghyczy Gellért
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Kinek profit a NON Profit?
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kórházátalakítási pályázat
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május GYŐRI PÉTER – MÓZER PÉTER: AZ ÖNKORMÁNYZATI SZOCIÁLIS ELLÁTÓ RENDSZER ÚJRAÉPÍTÉSÉNEK STRATÉGIÁJA PROGRAM-TERVEZET 01. VÁLTOZAT Nyilvános megbeszélés május

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Amire a program megoldást nyújthat - az átalakítás céljai  Hogyan lehet az arra rászorultak szükségleteit - ugyanannyiból - a jelenleginél jobban kielégíteni?  A központi állam és a helyi önkormányzatok feladatainak-felelősségének jelenleginél egyértelműbb tisztázása – ennek megfelelő mechanizmusok kialakítása  Az új (EU) források perspektívikus, eddigieknél jobb felhasználása  A véges források („kapacitásszabályozás”) szükségletorientált működtetése  Az ellátási „fehér foltok” tudatos csökkentése, a legrászorultabbak támogatása  A finanszírozók és a szolgáltatók szerepének kiegyensúlyozása

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május központi állami normatív finanszírozás szükségletorientált szolgáltatások ? helyi önkormányzatok központi állami kötelezése egyre duzzadó kapcsolódó tevékenységek és intézmények egyre részletesebb központi állami szabályozás Kiinduló tézisek – súlyponti problémák (Az átalakítás szükségessége)  helyi önkormányzatok dirigens kötelezésének elburjánzása  direkt utasításos rendszer űjraépülése a jogszabályi kötelezéseken keresztül  pénzbeli támogatások helyett néhány szolgáltatással történő (látszat)orvosolás  a nyitott, decentralizált és átlátható központi állam kialakításának elmaradása

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május A szociális szolgáltatások központi állami normatív finanszírozásának a problémái  nyílt végű támogatási kasszát feltételez  nem ösztönöz eredményességre, hatékonyságra, szükségletorientált szolgáltatásokra  fennmaradásra, a normatív finanszírozás előírásainak való megfelelésre ösztönöz  nem differenciál semmi szerint („buta, de biztonságos")  nem differenciál szükségletek szerint  folyamatosan túlszabályozást indukál  nem érte el és nem is érheti el az "országos lefedettséget"  igazságtalan és növeli az egyenlőtlenséget  a legrászorultabbak által lakott településeken nem lehet hozzájutni a normatívával támogatott szolgáltatásokhoz  nem kompatíbilis (sőt ellentmond) az EU-pályázatokkal

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május A helyi önkormányzatok elburjánzó központi állami kötelezésének a problémái  a konkrét szolgáltatási forma létrehozatalára és működtetésére kötelezés alkotmányossági szempontból aggályos, nem számonkérhető  a kötelező szabályozás ellenére kialakultak ún. ellátási fehér foltok  (de facto és de jure) növeli a települések közötti egyenlőtlenséget  elvonja a forrásokat a helyi szükségletek kielégítésére irányuló szolgáltatásoktól  visszafejlesztésre, vagy megszűnésre ítéli a központi szabályozástól eltérő szolgáltatásokat  eltorzítja az egész helyi szolgáltatási struktúrát  drága, fokozatosan kiszorítja az egyéb potenciális szereplők részvállalását

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Az egyre részletesebb központi állami szabályozás problémái  öngerjesztő folyamattá válik (korrekciók korrekciója, nő a szabályozási ellentmondások előfordulási gyakorisága, átláthatatlan és ellentmondásos szabályozási-jogi környezet kialakulásához vezet)  rontja mind a szolgáltatók, mind a rászorulók jogbiztonságát, a hozzáférés kalkulálhatóságát  egyre jobban elbürokratizálja a szociális szolgáltatók működését  elterjeszti a megkerülés, kijátszás, „kiskapu keresés” mechanizmusait  egyre részletesebb sémákba szorítja a szolgáltatási formákat  kiszorítja az újabb és újabb előírásokhoz alkalmazkodni nem tudó, nem akaró szolgáltatókat  infantilizálja a szükségletek köré szerveződő érdekérvényesítési mechanizmusokat  a kapcsolódó tevékenységek és intézmények egyre jelentősebb kapacitásokat, forrásokat vonnak el a szolgáltatásoktól és a rászorulóktól

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Az átalakítás főbb irányai  A szolgáltatások központi normatív finanszírozásának és szabályozásának jelentős visszaszorítása  Új pénzbeli támogatási formák kialakítása – az állami normatívák kiváltására  A pénzbeli ellátások körének és normativitásának megerősítése, szélesítése, szükség esetén mértékének emelése  A központi állami támogatások felosztásának, elosztásának, a szolgáltatás- finanszírozás nagy részének regionális szintre delegálása  Probléma- és szükségletorientált központi állami programtámogatások kialakítása (figyelemmel az EU-támogatások keretében létrejövő, illetve létre nem jövő szolgáltatásokra is)  A szolgáltatásokra vonatkozó központi jogszabályok maximális deregulálása  A szolgáltatások körében - ahol lehetséges - jövedelemfüggő térítési díj bevezetése

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Az átalakítás eredményeképpen (az egyes alapelveknek megfelelően):  (önkormányzatiság) a helyi önkormányzatok szerepe "kötelezett"-ből támogatott szolgáltatás- szervezővé válna (miközben a döntéseket is a jelenleginél sokkal hatékonyabban tudnák befolyásolni)  (szereplők aktív részvétele) a jelenleginél határozottan nagyobb szerephez jutnának az egyes ellátásnyújtók, ellátásfenntartók a döntéshozatalban  (ellenőrizhetőség) egyértelműbbé válhat az egyes feladatok végrehajtásának számonkérhetősége  (ésszerűség a szükségletkielégítésben) megszüntethető a konkrét szolgáltatásnyújtás országosan egységes finanszírozása-szabályozása  (szubszidiaritás) a döntéshozatal közelebb kerülne a valós szükségletek, információk helyéhez (így lehetőség nyílna a problémaorientált, szükségletorientált sajátos szolgáltatások finanszírozására, kialakulására)  (alapszükségletek biztosítása) a központi kormányzat speciális programtámogatási (illetve regionális elosztási) formákkal, a jelenleginél sokkal célzottabban tudná kezelni az ún. fehér foltokat, a legelmaradottabb kistérségeket

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Melyek azok a szolgáltatási körök, amelyeket az állam a polgárok olyan alapszükségletének tart, hogy azokat az ország egész területén, egyenlő hozzáférést biztosítva garanciálisan működtetni kíván? Mindenképpen szükséges: a)Állami gyermekvédelem és gyámügy b)Állami munkaügyi, foglalkoztatási szolgáltatások A mára kialakult helyzetet is figyelembe véve, ilyen lehetséges szolgáltatások: a) étkeztetés (gyerek, idős, hajléktalan) b) házi gondozás c) tanya- és falugondnoki hálózat d) védőnői hálózat e) bentlakásos intézmények, vagy speciális támogatott lakhatási formák (idős, fogyatékos, szenvedélybetegek, hajléktalan)

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Annyi és olyan szolgáltatás, amennyi szükséges és lehetséges. Ez új koncepciót igényel, melyhez újra kell gondolni a következőket: a) minimálisan szükséges szolgáltatások köre b) központi kormányzat szerepe c) szabályozási kérdések d) finanszírozás – kapacitásszabályozás e) szükségletszabályozás

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Egyes főbb irányok lehetséges megvalósítási vázlata Állami foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi intézményrendszer Állami gyámügyi és gyermekvédelmi rendszer Regionális Szociálpolitikai Tanácsok Szociális szolgáltatások

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Otthoni ápolás - házi szociális gondozás - bentlakásos intézmények finanszírozása A szolgáltatás-szervezés egyes kérdései  finanszírozás – kapacitásszabályozás – felelősségi körök összehangolása  átjárhatóság  közös elveken nyugvó szabályozás  összehangolt szervezeti-eljárási-szabályozási rendszer ForrásKözponti kormányzatRégióEllátott Költség típus HotelszolgáltatásSpeciális lakhatási támogatás Személyes térítési díj HumánszolgáltatásÁpolási-gondozási járadék Intézmény- működtetés általános költségei Kiegészítő intézmény-támogatás Kiegészítő intézmény-támogatás

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Jelenlegi intézményi normatíva Speciális lakhatási támogatás Ápolási-gondozási járadék Kiegészítő intézményi támogatás Hotelszolgáltatás költségei Humánszolgáltatás költségei Intézmény-működtetés általános költségei Igénybe vevő jövedelme Regionális elosztó Akkor mi is lesz a jelenlegi normatívával? Hogyan jutnak az intézmények a költségek fedezetéhez?

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Várható előnyök: o A (speciális) lakhatási támogatás összehangolható a jelenlegi lakhatást elősegítő pénzbeli támogatásokkal o A „gondozási járadék” megállapítása összehangolható a jelenlegi házi szociális gondozás és a jelenlegi ápolási díj megállapítására irányuló eljárással o A támogatást nyújtók számára reális alternatívaként működhet az intézményi versus otthoni, szolgáltatói versus magán ápolás-gondozás lehetősége/szükségessége o Mindkét támogatás jövedelemfüggő jellege a jelenleginél igazságosabban osztaná meg a terheket az ellátásra szorulók és a támogatást nyújtók között o Javíthatja a szolgáltatók szükségletorientált (igénybe vevő orientált) működésre ösztönzését, o Növelheti az igénybe vevők autonóm választásának lehetőségét (reális keretek között) o Erősítené a szolgáltatások szektorsemleges (önkormányzati, civil, piaci) jellegét o Megkönnyítené a – jövőbeli - ápolásbizosítási rendszerre történő (részleges, vagy szélesebb körű) áttérést. o Az így kialakított támogatási rendszerrel közelebb kerülnénk az Európai Únió jóléti államaiban kialakult gyakorlathoz

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Ha nem egy törvény és jogszabályok utasítják az önálló önkormányzatokat arra, hogy mit és hogyan csináljanak, nem kapja meg minden engedélyezett szolgáltató automatikusan az egységes összegű normatív támogatást, akkor kik, hol és mi alapján döntsenek a támogatásokról? Elméletileg lehetséges szolgáltatás-vásárlók (egyes esetekben párhuzamosan, szolgáltatásonként nem egységesen):  Szolgáltatásra jogosult magánszemély (és/vagy családja)  Központi állam (minisztérium)  Szociális szolgáltatások országos ügynöksége  Helyi önkormányzat testülete  Helyi „szociális kerekasztal”  Közép szintű önkormányzat testülete  Központi állam dekoncentrált hivatala  Közép szintű (regionális) szociálpolitikai tanács

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Néhány alapelv a döntési és ellenőrzési folyamatok kialakításakor:  A döntések előkészítésében azoknak legyen meghatározó szerepük, akik leginkább meg tudják ítélni egy-egy szolgáltatás szükségességét, mínőségét  A döntések meghozatalában azoknak legyen meghatározó szerepük, akik felelősek az általuk kezelt források mire fordításáért  A döntési és ellenőrzési folyamatok bürokratikus költségei a lehető legminimálisabb szinten maradjanak

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Regionális Szociálpolitikai Tanácsok erős szabályozásigyenge szabályozási Központi kormányzat erős működés-szabályozásgyenge működés-szabályozás erős eljárási szabályokgyenge eljárási szabályok erős személyi reprezentációgyenge személyi reprezentáció erős prioritás-, célmeghatározásgyenge prioritás-, célmeghatározás erős forrásfelosztási kompetenciákgyenge forrásfelosztási kompetenciák erős döntési kompetenciákgyenge döntési kompetenciák kompetenciák …… Regionális szervezetó A javaslat előnyei:  Nem szükséges gyökeresen átalakítani a közigazgatást.  Nagyon sok központi szabályozás megszűnne, így javítva az átláthatóságot. A transzparencia mellett a rendszer ésszerűen és hatásosabban működne.  A döntések közelebb kerülnek az igénybevevőkhöz, ami a szükségletek kielégítésének hatékonyabb eszköze.

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Megyei, megyei jogú városi önkormányzatok delegálnak Ágazati miniszter delegál Városi önkormányzatok delegálnak Non-profit fenntartók delegálnak Regionális Szociálpolitikai Tanács RSzT alágazati szakbizottsága szakbizottságok képviselői RSzT alágazati szakbizottsága RSzT alágazati szakbizottsága Alágazatok ellátó szervezetei delegálnak Kistérségi önkormányzato k delegálnak Piaci fenntartók delegálnak Egyházi fenntartók delegálnak Alágazatok országos érdekvédelmi szervezetei delegálnak Alágazatok ellátó szervezetei delegálnak Alágazatok ellátó szervezetei delegálnak

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Regionális Szociálpolitikai Tanács Funkciója: a) a szükségletek meghatározása b) a döntés meghozatala, szerződéskötés c) ellenőrzés Regionális Szociálpolitikai Tanács Bizottságai A bizottságok alágazati szinten szerveződnek. Funkciója: a) információ szolgáltatás b) javaslattétel a szükséges szolgáltatói kapacitásokra (a pályázati, tender kiírásokra) vonatkozóan c) döntéselőkészítés (lehetséges pályázati nyertesek kiválasztása, a Tanács csak ezen belül dönthet a nyertesekről) d) a Tanács „kontrollja” az üléseken való részvételen keresztül (összeférhetetlenség, tisztességtelen lobbizás megakadályozása stb.)

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Döntéstámogató formák: (Jelenleg meglévő formákból, átalakítva) Regionális Szociálpolitikai Tanács RSzT alágazati szakbizottságai Munkaügyi Tanácsok Helyi szociálpolitikai kerekasztalok Regionális Egészségügyi Tanácsok Regionális Forrásközpontok Szolgáltatásfejlesztési koncepciók (sztk-k) Regionális módszertani központok Szociális ágazat regionális fejlesztési tervei Érdekképviseleti szervezetek

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május A „Regionális Szociálpolitikai Tanács” javaslat fontos elemei:  A tanács összetétele vegyes mind szektorok, mind település-típusok szerint  A bizottságok összetétele (nagyjából) homogén szolgáltatási főcsoportonként  A tanácsba a szektorok és települések delegálják képviselőjüket  A bizottságokba a szolgáltatók delegálják képviselőjüket  A tanács döntéseiben részt vesz a központi állam képviselője  A bizottságok döntéseiben részt vesz az érdekképviseleti szervezet képviselője  A tanács konkrét szervezet támogatásáról csak a bizottságok javaslata alapján dönthet A „Regionális Szociálpolitikai Tanács” javaslat változtatható elemei:  A tanács döntési kompetenciájának terjedelme (keretek, fajlagos összegek)  A tanács döntését önálló (szerződött) iroda, vagy központi iroda hajtja végre  A tanács döntései alapján a központi állam képviselője hozza meg a végső döntést  …..

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Szolgáltató Fenntartó Szociális és Gyámügyi Hivatal Helyi jegyző Magyar Államkincstár Szociális Minisztérium Regionális Szocpol. Tanács Szolgáltatást igénybe vevő A támogatások eljuttatásának és a szabályozási irányoknak a sémája Támogatás Szabályozás

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május A szolgáltatáshoz jutás egy lehetséges eljárása Állapotfelmérés (szükségletteszt) Jövedelemfelmérés (jövedelemteszt) Döntés a szolgáltatásra való jogosultságról A szolgáltatásra való jogosultság, a támogatási összeg ellenőrzése Döntés a szolgáltatók támogatásáról Szerződés kötése a támogatott szolgáltatókkal Jegyző, vagy Szoc.Gyám. Hivatal Szoc.Gyám. Hivatal szerződéskötés Regionális Szociálpolitikai Tanács Szoc.Gyám.Hivatal Térítési díjfizetés Államilag ellenőrzött szolgáltató Döntés a pénzbeli támogatásra való jogosultságról Jogosult Szolgáltató

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Kérdések, kételyek, dilemmák: Mennyi időre lehet szerződést kötni a régióban egy-egy szolgáltatóval: egy költségvetési évre, vagy több évre vonatkozóan is (a jelenlegi ellátási szerződésekhez hasonlóan)? A pályáztatott támogatások kiterjedjenek-e a működési költségek finanszírozásán túl a fejlesztésekre, beruházásokra is? Milyen eszközökkel, eljárásokkal teremthető meg a kívánatos egyensúly a szolgáltatási rendszer stabilitása és rugalmassága között, lehetőség biztosítása az új belépők részére? Milyen eszközökkel, eljárásokkal lehet kiszűrni a nem kívánatos összefonódásokat, miközben jelentősen növelni kell a részvételi formák súlyát? Hogyan kezelhetők azok a szükségletek, melyre a régió „vak”? (Eddigi javaslatunk: központi állami programpénzek, illetve az ágazati miniszter, vagy a tanács meghatározhatja azt az összeget, arányt, melyet olyan (új) szolgáltatásokra kell fordítani, melyek eddig nem működtek, vagy olyan területekre kell fordítani, ahol eddig nem volt szolgáltatás… )

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május A források átrendezésének sematikus modellje Jelenlegi normatív pénzbeli támogatások Szolgáltatásra jogosultak, igénybe vevők Program-támogatások Munkaügyi, egészségügyi, egyéb szolgáltatás- vásárlók Szolgáltatások jelenlegi normatív támogatása Regionális Szocpol. Tanácsok Szolgáltatók Önkormányzatok EUJelenlegi központi programok Szolgáltatások támogatása Normatív pénzbeli támogatások

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Lehetséges-e a szükséges? „Természetesen a kormányzati szervezeti reform jelentős ellenállásra is számíthat…ugyanis a kormányzati szervezetrendszer növekedéséhez-túltagolásához, a vezető állások szaporításához, a hatásköri rendezetlenséghez, az állandóan változó közigazgatási, illetve háttérintézményi szervezetdzsungel fennmaradásához jelentős egyéni és rétegérdekek fűződnek. (…) A legnagyobb visszafogó erő azonban a társadalmi közhangulat, az állami paternalizmus, a változatlanság iránti – szocialista társadalomból származó – igény, megszokás, tradíció. Ezt a hangulatot tudják a jelenlegi kaotikus és túlméretezett intézményrendszer haszonélvezői meglovagolni, azt a látszatot keltve, hogy a kormányzati modernizáció egyoldalú megszorítást, leépítést jelent, a „megint kisebbek lettünk” tiborci panaszt hangoztatva. (…) Fel kell hívni a figyelmet egy jóval burkoltabb ellenállási módszerre. Bár nyilván nem helyes kidolgozatlan-megalapozatlan javaslatokat tenni, ám még a legalapozottabb javaslatots is meg lehet fúrni, látszólag pozitív kifogásokkal: „alapvetően egyetértek, de még vannak nem vizsgált összefüggések is”, „még részletesebben ki kell dolgozni bizonyos elemeket”, „ne most, később, mert zavarja a folyamatos munkát”.”[ 1][ 1] [1][1] Sárközy Tamás: Államszervezetünk potenciálzavarai. A betegség okai, a beteg állapota, a gyógyulás útjai. Javaslat egy hatékony és modern kormányzati szervezet kialakítására, HVGORAC, 2006, Budapest., old.

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Az átalakítás megvalósításának lehetséges lépései Alapelvek:  Előkészítés során ésszerű kompromisszumok kialakítása, alternatívák mérlegelése  Bevezetés során - a fokozatosság elvének szem előtt tartása  Határozott megvalósítás - az alapvetően kitűzött célok. megőrzése  Pánikszerű kapkodás elkerülése  Folyamatos munkálatok  Döntések időben történő meghozatala

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május Az átalakítás megvalósításának lehetséges lépései  Megtervezett, ütemezett, folyamatában is áttekinthető és transzparens, alapos és körültekintő előkészítés.  A párbeszéd fontossága mind a változtatás szükségességére, mind a változtatás lehetséges módozataira, mind a megvalósítás lépéseire vonatkozóan.  Ki-ki lehetőleg tisztán és világosan lássa a maga és munkaszervezete jövőbeli helyét a bevezetést követően. A program-tervezet további munkálatai során erre különösen törekedni kell.  Szükséges a változás-menedzselés megfelelő szervezeti kereteinek kialakítása, mely mind az előkészítés, mind a bevezetés-átalakítás során összehangolja és felügyeli a munkálatokat.  A változtatásra vonatkozó döntések meghozatalának határideje legkésőbb szeptembere  Az átalakítás első, fontosabb előkészítő lépéseinek bevezetésére januárjában kerülhet sor  Az átalakítás tervezett ideje: január 1.

Győri Péter – Mózer Péter "Tékozló koldus ruháját szaggatja"2006. április-május A program előkészítését folytatjuk. A dokumentum és következő változatai megtaláltahóak a honlapon.