a Támogatási Szükségletmérő Mentorok munkájáról

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
TÁMOP /A
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A gyakorlatvezető mentor
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A dolgozók képzési mentorainak bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Szentkatolnay Miklós A mentorhálózat működése – aktuális helyzetkép és a lehetséges jövő I. Országos Mentortalálkozó Budapest, október 3.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„Bölcs ember nem csak gondolkodik a cselekvésről, hanem cselekszik is
A beiskolázás előkészítése
Tantárgygondozó szaktanácsadás
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Érzelmi intelligencia
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Hit-tudás-fejlődés Egy projekt a mindennapokhoz vajda norbert szakmai vezető támop /
A kistérségi gyerekesély programok tervezési folyamata Kalmár Ildikó - Dandé István - Herman Szabolcs Regionális koordinátorok Magyar Tudományos Akadémia.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Önértékelési projektterv
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
Előadás másolata:

a Támogatási Szükségletmérő Mentorok munkájáról Beszámoló a Támogatási Szükségletmérő Mentorok munkájáról

Háttér 2. A Komplex Támogatási Szükségletmérő Adatlap egy új eszköz a szükségleteknek és az igényeknek megfelelő szolgáltatási csomag összeállítására. A csoportmunka során felmerült lehetséges szerepek - feladatok: felmérés; összegzés – kiértékelés; minőségi kontroll; nyomon követés; betanítás (Kit?, Mire?) A rendelkezésre álló 88 óra / intézmény órakeret a felmérések újbóli elvégzésére nem elegendő. Értelmesen feladattal feltölteni ezt a keretet csak abban az esetekben lehet, ha: A TSZA mentor a munkáját a kiváltásra készülő intézmények részére 2012. tavaszán ezzel az eszközzel elvégzett felmérésekre alapozva kezdi meg. 2017.04.05.

A szerep megnevezése, felelősség, hatáskör 3. TSZA felmérés felülvizsgálata: a pályázati felkészülés során elkészített dokumentáció áttekintése összevetése a felmérés alapján készített Lakhatási forma indoklása dokumentummal javaslattétel az esetleg szükséges új felmérésekre Kimenet: Az intézményi mentorokkal és dolgozókkal történő egyeztetést követően felmérési csomagot állít össze, és javaslatot tesz az új felmérésekre, illetve a korrekciós lehetőségekre 2017.04.05.

A szerep megnevezése, felelősség, hatáskör II. 4. TSZA felmérés elkészítése: – azokban az esetekben, ahol a felkészülés során nem történt felmérés, vagy az elkészített felmérés nem megfelelő színvonalú, vagy az eltelt időben nagyfokú változás tapasztalható, vagy nem megfelelő a felmérés alapján kijelölt lakóforma és szolgáltatási terv. Elvégzi a felmérést újból. A rendelkezésre álló és új felmérések alapján a szolgáltatási terv/javaslat elkészítése, egyeztetve az intézményi mentorokkal és a dolgozókkal – részben az időkeret függvényében. 2017.04.05.

Folyamatábra TSZA mentor Tájékozódás a hiányzó felmérésekről 5. TSZA mentor Korábbi felmérések összevetése - a rendelkezésre álló dokumentációval, - a „Lakhatási szolgáltatás indoklása” lappal. Egyeztetés az intézmény dolgozóival. Tájékozódás a hiányzó felmérésekről (új ellátottak) Megfelelő a dokumentáció Felmérés szükséges Új felmérés szükséges Felmérések elvégzése Szolgáltatási terv/javaslat elkészítése (egyeztetve az intézményi mentorokkal és a dolgozókkal) 2017.04.05.

A szerephez tartozó cél 6. A komplex támogatási szükségletmérő rendszer célja, hogy a szociális szolgáltatást igénybe vevő szükségleteiről, a szociális és demográfiai helyzetéről, a szükségletei kielégítéséhez szükséges beavatkozás mértékéről és módjáról egzakt, az aktuális helyzetet jól mutató összképet adjon. 2017.04.05.

A szerepben rejlő lehetőségek, felelősség, hatáskör 7. Alapozó szerep: A felmérés a folyamat első találkozási pontja, a folyamat „arca” a kliensek és a dolgozók felé Mintaadó, attitűd formáló; kommunikációs és szemléleti mintát nyújt Felkészített felmérők, egységes dokumentációs rendszer pontos, objektív kép Tanulási lehetőség minden szereplő számára (új megoldások, új megközelítések, rácsodálkozás, utat nyit). A kliens számára is tanulási folyamat kezdete lehet a felmérés (pl. kifejezni az igényeit, és egyáltalán gondolkodni azon). A szükségletek alapos megismerésére ad lehetőséget. Ez a tervezés kiindulási pontja. Ezzel szolgáltatástervezési folyamatba is bekapcsolódik. Tehát a független támogatási szükségletfelmérő mentor a felmérés alapján megismeri a klienst, hitelesen képviseli  ezzel segíti a személyre szabott és eredményes tervezési munkát. -> nagyon nagy felelősség!!! 2017.04.05.

Kockázatok 8. Érdekek ütközése. Beágyazódott tapasztalatok, túlvédés, félelmek a dolgozók részéről. A felmérésben résztvevő dolgozók releváns információkkal rendelkeznek? Adminisztrációs teher a felmérés során – segítség kell! Időtényező – egyénre szabott tevékenységek időigénye magas Folyamatjelleg biztosítása fontos – szükségletek változnak! 2017.04.05.

A célokhoz tartozó feladatok 9. A korábban elkészült TSZA felmérés felülvizsgálata, összevetése, egyeztetések (fentiekben részletezve) Felmérési javaslatcsomag összeállítása az új ill. ismételt felmérésekre vonatkozóan (tartalmazza a felmérések számát, ütemezését, felmérők beosztását) Felmérések elvégzése (új, ill. ismétlő) A felmérések során nagyon sok dologra kell figyelni (korábban 2 fő végezte), így az alapos adminisztráció már túlzottan megterhelő, ehhez segítségre van szükség! Értékelő összegzés elkészítése a felméréseket követően Együttműködés Minden intézményben 1-2 vagy több megfelelő képzettséggel és kompetenciával rendelkező munkatárs részt vesz a felmérésen. A felmérés elvégzése során a TSZA mentor hozzáállásával, mintaadásával betekintést nyújt az intézmény dolgozóinak az eszköz használatába AZONBAN! 2017.04.05.

Nem tanít be! 10. A TSZA előírt módszertana alapján történő felmérés pozitív hatásai/értékei: A protokoll szerint a felmérést független szakember végzi: Objektivitás külső szem, nyitottság kliens hangjának, önképviseletének felerősítője belső érdekellentétek kezelése, érdeksemlegesség szakmai felkészültség, szerteágazó - többrétű tapasztalat, keretek tartása pozitív, partneri munkakultúra megjelenítője attitűdformáló szerep Indoklás: A betanítással – ha érintett dolgozók végeznék a további felmérést: a pozitív hatások/értékek sérülnének (pl. objektivitás, nyitottság, tapasztalat), módszertan alkalmazása sérül, az intézményben dolgozók kompetenciája és felkészültsége nem mindenhol adott, javarészt helyi – beágyazódott tapasztalatok a betanításba a jelenleg felkészített mentorok töredéke tudna bekapcsolódni, mert erre a felkészítés nem szólt, illetve felmérést kevesen végeztek, a betanítást követően nincs lehetőség a szakmai munka kontrollálására és a visszajelzések begyűjtésére 2017.04.05.

A felmérés során alkalmazott módszertan alapvető elemei, konkrét feladatok 11. Szervezés – koordinálás, megfelelő intimitást biztosító helyszín és időkeretek biztosítása, klienst ismerő dolgozók bevonása Felmérés előtt minimális info. megkérdezése a kliensről, interjúelemek kockázatáról (pszichiátriai betegeknél fontos). Dokumentáció megtekintése inkább utólag lehet célszerű. Az interjúhelyzetnek megfelelő „ülésrend” kialakítása (felmérő a kliens mellett átlósan ülve ideális, kliens felé fordulva, a többi résztvevő szemben és másik oldalt a látótér határán) Bemutatkozás (magázódás! de pl. autista személy esetén vagy egyénileg szükséges lehet a kölcsönös tegeződés) Tájékoztatás. Keretek meghatározása. Megfelelő kommunikációs helyzet kialakítása, szükség szerint alternatív kommunikációs eszközök ill. kommunikációt segítő személy igénybevétele. Partneri kommunikáció biztosítása. 2017.04.05.

Feladatok a felmérés során és azt követően 12. A felmérés során feladat: Beszélgetés koordinálása, visszajelzések Függő, szimbiotikus viszonyok ill. előfeltételezések, továbbá nem megfelelő kommunikációs mód kezelése a résztvevők között  helyzetbe hozás Ventilálás kezelése Felmérést követően: Értékelő összegzés elkészítése a kitagolást előkészítő szolgáltatási terv/javaslat előkészítéséhez Egyeztetés az intézményi mentorokkal és a dolgozókkal Jelző, delegáló funkció szükséges lehet Visszacsatolás, folyamat jelleg biztosítása fontos lenne. 2017.04.05.

Felmérés keretei Késést és hamarabb kilépést nem engedjük 13. Késést és hamarabb kilépést nem engedjük Jelen lévő dolgozók részéről alapfeltétel a kliens ismerete. Ideális, ha személyi segítő/gondozó és fejlesztésben részt vevő munkatárs is jelen van Körülmények és eszközök (TSZA, kommunikációs eszközök)biztosítása Előzetes információk megosztása: Szerepek és keretek tisztázása már előre is a dolgozókkal Alapdiagnózis tisztázása Kommunikációs akadályok és lehetőségek tisztázása Van-e olyan témakör, ami kényes, amire figyelni kell? Hány éves a kliens? 2017.04.05.

Feladatok időkeretei Meghatározható időkeretek: 14. Meghatározható időkeretek: Felméréseket megelőző és utólagos információ megosztás, tájékoztatás, egyéni feltételek megteremtése – kb.15 perc Felmérés és interjú elvégzése – átlag 1 óra 15 perc Egyéni értékelő összegzés elkészítése a felmérést követően a kitagolást előkészítő szolgáltatási terv/javaslathoz – 60 perc Időkeretek előre nem meghatározhatóak: Felmérések előkészítése, szervezés, koordinálás A korábban elkészült TSZA felmérés felülvizsgálata, összevetése a felmérés alapján készített Lakhatási forma indoklása dokumentummal, egyeztetések az intézményi mentorokkal és dolgozókkal Felmérési javaslatcsomag összeállítása az új ill. ismételt felmérésekre vonatkozóan (tartalmazza a felmérések számát, ütemezését, felmérők beosztását) Együttműködés 2017.04.05.

A mentori kompetenciák I. Tudás 15. Esetviteli tapasztalat Felmérési - értékelési tapasztalat Eszköz ismerete Fogalomrendszer (életminőség, közösségi szolgáltatások, személyre szabott szolgáltatás és személyközpontú tervezés) ismerete Fogalomrendszer gyakorlati vetülete Rendszerismeret Tervezési gyakorlat Értékelésben szerzett gyakorlat Célcsoport ismerete 2017.04.05.

A mentori kompetenciák II. Készség, képesség 16. Kommunikáció Értő figyelem, hallgatás képessége Empátia „Kérdésfeltevés” képessége Ventillálás és konfliktusok kezelése Együttműködés, team vezetése Rendszerszemléletű gondolkodás Kreativitás Önismeret 2017.04.05.

A mentori kompetenciák III. Attitűd, hozzáállás, meghatározó értékek 17. Objektivitás Hitelesség Nyitottság Felelősség Átláthatóság Partnerség Személyközpontúság Bizalom Feltétel nélküli elfogadás Rugalmasság Azonos tudás, informáltság 2017.04.05.

A 10 alapérték 18. ÁTLÁTHATÓSÁG – a felmérésben és a felhasználása érdekében FELELŐSSÉGVÁLLALÁS – nálunk is kiemelt érték EMPOWERMENT – a kliens és a dolgozó felé is tanulási folyamat FENNTARTHATÓSÁG – a folyamat jelleg biztosítása fontos ÁTFOGÓ, ERŐTELJES MEGÚJULÁS – a felmérés a tervezés alapja PARTNERSÉG – a felmérést, a kommunikációnkat meghatározza EMBERI MÉLTÓSÁG – EMBERI MÉLTÓSÁG TISZTELETE - alapvető ELKÖTELEZŐDÉS – hát persze  SZAKÉRTELEM – SZAKMAI ALÁZAT – CSAPATMUNKA - alapvető SZEMÉLYKÖZPONTÚSÁG – az eszköz alapgondolata BIZALOM, BIZTONSÁG, KLIENSKÖZPONTÚSÁG – meg kell teremtenünk a felmérés elvégzéséhez HITELESSÉG – nálunk is kiemelt érték, csak így működik a TSZ 2017.04.05.

Együttműködés Köszönjük a figyelmet! 19. Mentor hálózat, kulcsmentorok Szakmentorok Intézmény vezetése, dolgozói Felmérő team Kliens természetes támaszai Társintézmények munkatársai Klienssel kapcsolatos korábbi tapasztalatok , folyamatosság – élettörténet megtartása érdekében max. 1 éven belüli odaköltözés esetén Köszönjük a figyelmet! 2017.04.05.