A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Rehabilitáció és dementia
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
TÁMOP /A
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A mozgáskorlátozott emberek szükségletei a kitagolási programban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Mentorszolgáltatás kialakításának lépései a Debreceni Egyetemen Juhász Béla Szilárd- DEMEK.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Az egyéni fejlesztési terv
Családi napközi.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Lehetőségek a nagy létszámú
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület Titkára
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Integráló iskolák a közoktatásban
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Fogyatékosok gondozása
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Kézenfogva Alapítvány módszertani újdonságok 2009 november, Nyíregyháza 1.Aktív Műhely a fenntartható foglalkoztatásért! - pályázat 2.Európai Gondozási.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A támogatott lakhatás kihívásai
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Megbecsülés az idős embereknek
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Műtét előtt- műtét után
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi Dorottya Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató (IFKT) mentor képzése –

Siketvakság fogalma Siketvaknak azokat a személyeket nevezzük, akiknek látás- és hallássérülése egyidejűleg fennáll, és ezért csak speciális módszerekkel lehet velük felvenni a kapcsolatot, a kommunikációt kialakítani, fenntartani. Oktatásukban is sajátos módszereket kell alkalmazni. A siketvak kifejezés nem feltétlenül jelenti azt, hogy valaki teljesen siket és teljesen vak, hanem ide soroljuk azokat is, akiknek ugyan van látás- vagy hallásmaradványa, de támogatásuk, fejlesztésük és kommunikációjuk csak a két sérülés együttes jelenlétének figyelembevételével képzelhető el. A velük való foglalkozás során a számukra szervezett segítségnyújtás (kommunikációs segítés, személyi segítés) is csak a kettős sérülés figyelembevételével szervezhető meg. Siketvaknak azokat a személyeket nevezzük, akiknek látás- és hallássérülése egyidejűleg fennáll, és ezért csak speciális módszerekkel lehet velük felvenni a kapcsolatot, a kommunikációt kialakítani, fenntartani. Oktatásukban is sajátos módszereket kell alkalmazni. A siketvak kifejezés nem feltétlenül jelenti azt, hogy valaki teljesen siket és teljesen vak, hanem ide soroljuk azokat is, akiknek ugyan van látás- vagy hallásmaradványa, de támogatásuk, fejlesztésük és kommunikációjuk csak a két sérülés együttes jelenlétének figyelembevételével képzelhető el. A velük való foglalkozás során a számukra szervezett segítségnyújtás (kommunikációs segítés, személyi segítés) is csak a kettős sérülés figyelembevételével szervezhető meg.

A siketvak állapot kialakulás időpontja szerinti csoportosítás Veleszületetten siketvakok Veleszületetten siketvakok Születéskor, vagy a nyelvfejlődés kezdeti szakaszában (2 éves kor alatt) kialakul a sérülés Szerzetten siketvakok Szerzetten siketvakok Nyelvelsajátítás (lehet hangzó beszéd vagy jelnyelv is) alakul ki a sérülés Nyelvelsajátítás (lehet hangzó beszéd vagy jelnyelv is) alakul ki a sérülés

Kiket érinthet leginkább a kitagolási program először? Veleszületetten siketvakok Veleszületetten siketvakok Halmozottan sérült, szerzetten siketvak személyek Halmozottan sérült, szerzetten siketvak személyek

Veleszületetten siketvakok felnőtt korban Nehézségek Család magára maradása Család magára maradása Szakemberhiány Szakemberhiány Lakóotthonok hiánya Lakóotthonok hiánya Segédeszköz ellátás gyökeres megváltozása Segédeszköz ellátás gyökeres megváltozása Pontos orvosi és pedagógiai diagnózisok hiánya Pontos orvosi és pedagógiai diagnózisok hiánya Kapcsolódó törvények, rendeletek Segédeszköz támogatás rendszere 2009-ben elfogadásra került Jelnyelvi Törvény Lakóotthoni normatív támogatási rendszer Kitagolási Program

Siketvak személyek alapvető szükségletei Megfelelő orvosi és pedagógiai diagnózisok, felmérések Megfelelő orvosi és pedagógiai diagnózisok, felmérések Megfelelő segédeszköz ellátás Megfelelő segédeszköz ellátás Megfelelően képzett szakemberhálózat Megfelelően képzett szakemberhálózat Egyéni igényekhez igazodó lakhatási megoldások kialakítása Egyéni igényekhez igazodó lakhatási megoldások kialakítása Élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása Élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása

Kitagolási folyamat Egyének felmérése Egyének felmérése Kiválasztás Kiválasztás Környezet kialakítása - egyéni igényekhez igazítása Környezet kialakítása - egyéni igényekhez igazítása Egyénre szabott környezetben az egyéni igények folyamatos kiszolgálása Egyénre szabott környezetben az egyéni igények folyamatos kiszolgálása Szakemberek képzése, bevonása a felmérés és kiválasztás időszakára Szakemberek felkészítése a mindennapi feladatokra

Legfontosabb szükséglet Infokommunikációs akadálymentesítés Infokommunikációs akadálymentesítés Élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása Élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása