Projektzárás MARCALI 2010
Miért van szükség a magyar közoktatásban változásokra ? Összeállította: dr. Bertók Sándor Közoktatási szakért ő
Pedagógus-létszám igény
Uniós források a közoktatás fejlesztésére ROP-os pályázatok ( bővitgés, éületfdelújítás) Infrastrukturális pályázat ( TIOP Eszközfejlesztés ) Szakmai fejlesztés ( HEFOP ; TÁMOP )
A változások okai Milyen szerkezetben és milyen módszerekkel tanítottunk?
Mentális életkor Ma 14 éves korig elsősorban az életkor szabja meg,hogy ki mit tanul. A mentális fejlettség szintjét a biológiai életkorhoz hasonlóan években mérik. 100 pontosan 10 éves gyermeket vizsgálva az alábbi eredményt kapjuk Ment. életko r Tan. Sz
A gondolkodás szintjeinek Bloom-féle modellje 1. IsmeretAzonosít,leír,összegyűjt,meghatároz, felidéz,megjelöl,felsorol,válogat,reprodukálás, azonosít 2. MegértésMegkülönböztet, felbecsül, megmagyaráz, általánosít,kiterjeszt, példáz, újraír, összegez, kiegészít 3. AlkalmazásMegcserél, bemutat, módosít, megjósol, megold, felhasznál, demonstrál 4. ElemzésKülönbséget tesz, összevet, csoportosít, következményt keres, részekre bont 5. Egybefoglalás Tervez,kombinál, megoldást javasol, összeállít ( szöveget ) alkot,módosít átalakít 6.ÉrtékelésMegítél, kritizál, érvel, cáfol, bizonyít, összegez, rangsorol, dönt, feltételeket szab,kritériumokat állít
Mit mértünk és mit mérünk ?. 6.Értékelés 5. Egybefoglalás 4. Elemzés 3. Alkalmazás PISA INNÉN 2. Megértés IEA 1. Ismeret Kihulló tartalom
A tudás megszerzésének időszintjei
Meghatározó kompetenciaterületek ( amelyre az országos kompetenciamérés épül) Oktatás - nevelés területei: Matematikai logika Szövegértés, szövegalkotás Idegen nyelv IKT Nevelés –oktatás területei: Életpálya- építés Szociális kompetencia
Amire elengedhetetlenül szükség van IKT ismerete (és tanítása)
és Új tanulásszervezési eljárások alkalmazására
Megvalósítás szinterei A kompetencia-alapú oktatás implementációja Pedagógiai dokumentumokban Az intézmény innovációs tevékenységében Fejlesztési innovávió: - tantárgytömbösítés - moduláris oktatás - témahét - három hetet meghaladó projekt - műveltségterület tantárgyi bontás nélküli tanítása Önálló intézményi innováció Kilépés az intézmény falai közül Együttműködés más intézményekkel,szervezetekkel Mást és máskééppen !
Innovatív tantestületek (HEFOP) Ezekben az intézményben dolgoznak azok Feladatot vállaltak más intézményekben a men- torálás területén Folyamattanácsadói feladatokat láttak el Jó gyakorlatokat készítettek Referenciaintézményi szerepről
És még valami ! A társadalmi elvárásoknak való megfelelés Vagyis : Felkészítés az egész életen át tartó tanulásra (LLL)
„Csoda csak a cselekvőkkel történik!”