Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
10. Erőszak a családban, válás
Életünk és a stressz Dr. Móré E. Csaba Nagykálló Március 16.
Kell a gyereknek a korlát!?
A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az ütközések fejlesztő ereje -
Pénzkérdés… A zsebpénztől a felelős gazdálkodásig.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Magatartászavarokkal a matematikaórán
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Szociális tanulás formái
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
„VIRÁGOK KÖZT VELED LENNI, TUDOM SZÉP VOLNA KEDVESEM” (BRÓDY JÁNOS)
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
SzülőSuli 5. Hogyan határozza meg gyermekünk jövőjét párkapcsolatunk és jelenlegi családmodellünk? Tölgyesi Klára Pécel, Egylépcső.
V ESZÉLYES - E EZ A VILÁG ? A CSALÁD LEHETŐSÉGEI A GYEREKEK BIZTONSÁGOS FEJLŐDÉSÉBEN. Tölgyesi Klára Pécel, PIOK Petőfi Sándor Általános Iskola
Az ütközések fejlesztő ereje -
Mit tartunk ma normális családnak?
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Nevelés és nevelői attitűdök
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Quality Human Management
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
A lelki egészség védelme az iskolában
Mindennapi veszteségeink
A hatékony stresszkezelés titkai
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Speciális gyermekvédelem
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Készítette:Tóth Sándorné
Személyközpontú gondozás
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Irgalom a családban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A család ahonnan jövök.
A diszfunkcionálisan működő család
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely 2119 Pécel, Tas vezér u. 5. www.egylepcso.hu 06 30 975-56-83 Életrevaló gyerekek - önbizalomról és a gyerekek megküzdési stratégiáiról a stresszel szemben Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 2011.11.23. Szeged

Életrevaló az a gyerek, aki… kompetensnek éli meg önmagát (képes megtenni dolgokat, a kapcsolataiban képes hatni) bátran kezdeményez életörömre képes spontán, kreatív, szabad a korlátokat, kontrollt képes elfogadni sikerorientált

Az életrevaló gyerekek… Tudják, hogy szeretik őket, és ők is tudnak szeretni Szeretnek ölelni, puszit adni, és örülnek az ölelésnek és a pusziknak Érzékenyek és elhúzódnak a manipulatív ölelésektől Nincsenek kiéhezve az ölelésekre, ez számukra természetes, otthonos érzés. Nem követelik a fizikai gyengédséget Kimutatják és lelkesek, ha öröm éri őket. Elmosolyodnak, izgatottan felugranak, körbeugrálnak Nem félnek saját dühüktől, szomorúságuktól

Önbizalma annak a gyereknek van, aki.. biztonsággal kötődhetett a kezdeményezéseit észreveszik és válaszolnak rá (ennek örülnek) kap megerősítő válaszokat, bátorítást mindenek előtt arról kap visszajelzést, amit már jól csinál, amit már megtanult, amire már képes akit nem címkéznek, inkább viselkedéseire reagálnak

„A stressz az élet sava-borsa.” /Sellye János/ A stressz arra ösztönöz bennünket, hogy fejlődjünk, problémákat oldjunk meg, változzunk, legyünk kreatívak. Stressz hiányában unalomról, fáradtságról panaszkodunk, frusztráltak, elégedetlenek vagyunk. A túl sok stressz ingerlékennyé tesz bennünket, csökkenti hatékonyságunkat, kimerültnek érezzük magunkat.

Túl kevés stressz esetén… unottak fáradtak frusztráltak boldogtalanok betegségre hajlamosak vagyunk

Túl sok stressz terhe alatt… ingerlékenyek nyomottak, enerváltak világos gondolkodásra képtelenek betegségre hajlamosak vagyunk

A megfelelő mennyiségű stressz… boldoggá motiválttá aktívvá hatékonnyá tesz minket.

Stressz a gyerekek nézőpontjából A számunkra fontos, nehéz eseményeket viszonylag könnyen kezelik. A kis mindennapos dolgok számukra óriási stresszt jelentenek A jelentős dolgokkal kapcsolatos stresszüket, apródolgokon keresztül juttatják kifejezésre. (Ld. Életesemény skála)

A gyerekek stresszként élnek meg minden olyan hatást, amely… az adottságaikhoz, egyéni fejlődési tempójukhoz képest akadályozza őket a fejlődésben… maradandó károkat okoz én-képének alakulásában testében vagy testén test-lélek-szellem pszichéjének alakulásában szellemi v. kognitív fejlődésében

Stressz-keltő események a családban Kötődési problémák (0-3 éves korban) Teljesítménytől függő elismerés (a feltétel nélküli elfogadás hiánya) Túlzott elvárások Kritizáló hajlamú szülő, családtag, pedagógus Testi bántalmazás Szexuális bántalmazás Szokatlanul súlyos büntetés Elhanyagolás Érzelmi elhanyagolás Lélektani bántalmazás A gyermek erőforrásait, képességeit meghaladó feladatok

Stressz-keltő események a családban Agresszív, erőszakos szülő, mint szerepmodell Merev házi szabályok (pl. nincs lázadás – anorexia) Merev hiedelemrendszer A túl gondos szülő Verbális erőszak Családon belüli erőszak Érzések elfojtása vagy tagadása (pszichoszomatikus tünetek megjelenése) Információhiány Elválástól vagy elvesztéstől való félelem A szülő és a gyermek szerepeinek felcserélődése Titok a családban A megbélyegzés az iskolában vagy otthon

Lehetőségek a veszélyekben Ellenazonosulás egy súlyos szülői mintával Megküzdő stratégiák kialakulása Megszületik az igény a külső szakember bevonására, s ezzel a rendszer működése pozitív irányú változást vehet A szenvedő felek „láncszakító”-k lesznek a családi patológiában A krízisek tudatossá teszik a működést, elindulunk a megoldások felé

Veszélyek a nagyvilágban Csábító, valamiben „jobbat” ígérő szerek, események A külső felerősödése a belsővel szemben, „add el a külsőd” hullám A belső feszültségek levezetői (indulatáttétel) áldozatokat követelnek Az értékek leamortizálódása a világháló és egyéb médiák segítségével Túl sok feldolgozhatatlan információ, inger Rengeteg egészségtelen, kemikáliákkal szennyezett táplálék

A veszélyek nyújtotta lehetőségek A saját határok határozottabb képviselete, a NEM kimondása A csalódások belső utakra kényszerítenek Meg kell tanulni, mely helyzetek szólnak rólunk és melyek a másikról Kötelező szelektálása a beérkező információknak, rendre, rendszerre kényszerülés a káoszból Tudatos táplálkozás, a jó közérzetre figyelés igényének kialakulása

Stressz- keltő események az iskolában Ld. Család (jó néhány itt is érvényes) Pedagógusok oldaláról Tannyelvi diszkrimináció Verbális erőszak A problémás viselkedés félreértelmezése (tünet vagy zavaró viselkedés) Kirekesztés (+, -) Észrevétlen maradó, súlyos problémákkal küzdő gyerekek

A kortárs csoporttól elszenvedett stressz A gyerekek (kortárscsoport) oldaláról: A személyiségi jogokkal való súlyos visszaélések (pl. fotók, videók mutogatása, világhálóra helyezése) Kirekesztés Megbélyegzés Testi, lelki bántalmazás Az elfogadás súlyos feltételei (beveszünk a csapatba, ha…) A csendesek figyelmen kívül maradása

Lehetőségek a fenti stressz hatásokban A gyerekek számára: Az egyéni érdekérvényesítés megerősítése Esély arra, hogy valaki érzékeny lesz a problémára és segít A következő, új intézményben tudatosabb választás, a problémára válasz keresés Viselkedéskontroll Alkalmazkodás Karakterizálódás (oda szívesen tartozom, oda semmiképpen)

Lehetőségek A pedagógusok számára: A nehéz helyzetek tanítanak, innovációra kényszerítenek Szemléletváltás, tréningek, új kommunikációs készségek, stratégiák tanulásának igénye fogalmazódik meg A személyes határok határozottabb védelme a rendszer minden szintjén Módszertani megújulás lehetősége Kikényszerített „magánidő”

A gyerekek reakciói a stresszre hiszti – kísérlet arra, hogy kifejezésre juttassák sírás – lehetőség az érzések kifejezésre juttatására duzzogás – csimpaszkodás („mindig láb alatt vannak) – elénk állnak, hogy észrevegyük boldogtalanságukat nyűgösködés-nyafogás – azok a dolgok, amit elvárnak nem történnek meg, szeretnék elérni feleselés – „úgy bánok veled, ahogy te velem!”

A gyerekek reakciói a stresszre szégyenlősség – ügyelnek arra, hogy jól viselkedjenek (inkább eltűnnének, minthogy bántva legyenek lopás – gyakran attól a szülőtől, aki fukarkodik a szeretettel kötekedés – (testvérek közötti, fájdalmas, elnyomni a másikat típusú: nagy baj) hibáztatnak – akik hibáztatnak: félnek hazugság – torzítás, túlzás, történetek kitalálása passzív agresszivitás, elfojtás – „Mérges vagyok rád, nem akarok veled együttműködni!”

Ha erőszakossá/szorongóvá váltak a gyerekek… helyre kell állítanunk a test – elme egyensúlyt: - relaxációs gyakorlatok mozgás táplálkozás gyógyító érintések kognitív átstrukturálás a negatív gondolkodás pozitívvá alakítása problémamegoldó technikák megoldásközpontú technikák

VÁMPÍR – a térdemben van a remegés, otthon veszekedéskor, verekedéskor jön elő, félek, hogy kiszívja a vérem

ZOMBI – A SZÍVEMBEN, attól félek, hogy elrabol. Minden este jön

SEBFEJŰ ALAK – aki nem hagy

A hasamban van, irányít engem, csak otthon jön

Éjszakai ágyba vizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágy tiszta Éjszakai ágyba vizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágy tiszta. Minden éjszaka van valaki a konyhába, nyitja-csukja a szekrényajtókat, nagyon félek, mozdulni sem bírok.

Mit tekintünk megküzdésnek a stresszel szemben A gyerek tud beszélni a problémáról vagy képes azt kifejezni rajzban, mesében, zenében, mozgásban, manuális tevékenységben Tud segítséget kérni (tudatosság) Ismer feszültség levezető stratégiákat, s azzal másban kárt nem okoz Képes megnézni a probléma pozitív oldalát (átkeretezni az eseményt) Keresi a sikert (nem a kudarc elkerülése a cél) Kitartóan küzd magáért és a célokért

Egy tanulság A gyerekeknek akkor van a legnagyobb szükségük a szeretetre, amikor a legkevésbé érdemlik meg.

Irodalom Bonnie Remsberg – Antoniette Saunders: Gyermekeink és stressz, Pont Kiadó, Bp. Marianna Csóti: Gyermekkori szorongás, iskolafóbia, pánikrohanok, Pro Die Kiadó, Budapest Reneau Z. Peuriofoy: Szorongás, fóbiák, pánik, Medicína Kiadó, Budapest

Tölgyesi Klára 30-975-56-83 www. egylepcso.hu tolgyesiklara@gmail.com Köszönöm a figyelmet! Tölgyesi Klára 30-975-56-83 www. egylepcso.hu tolgyesiklara@gmail.com