22. tétel: A stílus nyelvelméleti alapjai I. A nyelv és a valóság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vírusok, kémek és egyéb kártevők
Advertisements

Az Élet Igéje április.
A Női Szavak Értelmező Szótára
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Művészet By: Turi Krisztina.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A várandós anyák segítése döntéseikben „Nyújts szárnyad árnyékában menedéket nekem” 17. Zsoltár.
Matematika a filozófiában
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Érvek, érvelés.
Szemiot i ka.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Demokrácia és diktatúra
Népdalaink stílusjegyei
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A bőr színe…..
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A szöveg a kommunikáció eszköze.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
A bevezetés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Aki keres, az talál? Igen, talál. Ki ezt, ki azt, de egy szót beütve a google keresőbe (pl.) mindig ugyanazt, hacsak nem kerültek fel új honlapok az adott.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
22. tétel: A stílus nyelvelméleti alapjai I. A nyelv és a valóság.
A szóképek (trópusok) és alakzatok rendszere
A jelentés.
A képszerűség szerepe a retorikában
A szintagmák 18. tétel.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
Statisztika.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A nyelv, mint jelrendszer
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
1 NYESZE KONFERENCIA NYESZE KONFERENCIA ÁLTALÁNOS NYELVI ÉS SZAKNYELVI VIZSGÁK, VIZSGAANYAGOK Varga György
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Miért nem valóságos az idő?
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A kommunikáció tényezői
A pontos idő: 18:58.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az alapvető kommunikáció
Az Élet Igéje szeptember.
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Hosszú dokumentumok kezelése.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Mountain of China Tudjuk…. - miért nem teszünk róla ?
Szövegszerkesztés.   Minimum 5 oldalas dokumentum.  Szabadon választott (papírt tűrő) témában.  1. oldal fedőlap.  2. oldal tartalomjegyzék - automatikusan.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Óvópedagógus és tanító közötti kommunikáció Készítette: Abrudán Judit-Hajnal Bartha Helga Beáta Szilágyi Noémi.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A generatív nyelvelmélet
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
A stílus.
Nagy elbeszélések október 4..
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Madách Imre barátomnak
Előadás másolata:

22. tétel: A stílus nyelvelméleti alapjai

I. A nyelv és a valóság

I. 1. Ha a nyelv és a valóság között nem volna semmi eltérés, stílus nem létezne.

I. 2. „A nyelv csak akkor tudna teljes mértékben a valósághoz tapadni, ha minden egyes tárgyra és jelenségre lenne külön szava. Külön szó jelölne minden fűszálat, minden felhőt, de még az olyan, az ember által gyártott használati eszközöket is, amelyekből milliószámra léteznek egymással teljesen egyező példányok, mint például székek vagy reklámplakátok.” (Kibédi Varga Áron: Narráció és kommentár)

I. 3. Ha mindenre külön szavunk lenne, az nagyságrendekkel több szót eredményezne, mint amennyinek a kezelésére az emberi emlékezet képes. Ráadásul ezek a szavak valójában nem is bírnának az általunk megszokott értelemben vett jelentéssel, mivel a szavak jelentése csak elegendő számú ismételt használat nyomán rögzülhet. (A „szegénység törvénye” — Polányi Mihály: Személyes tudás I., 140.)

I. 4. Ezért a nyelv (és a nyelvet használó ember) kompromisszumot köt, amelynek során azonosnak tekinti azt, ami pedig csak hasonló.

I. 5. Ez a folyamat nem formalizált, minden egyes verbalizációnál („szavakba öntésnél”) külön, egyedi döntések sorát hozzuk. „... amikor egy formális szabályrendszert a tapasztalatra alkalmazunk, mindig fennáll bizonyos meghatározatlanság, amelyet a megfigyelőnek fel kell oldania, közelebbről meg nem határozható kritériumok alapján. Hozzátehetjük [...] ehhez, hogy a nyelv alkalmazása a dolgokra szintén nem formalizált, vagyis nem artikulált folyamat. Következésképp a megnevezés mesterség, s a dolgokról való beszélés mindig feltételezi, hogy elismerjük saját jártasságunkat e mesterség gyakorlásában.” (Polányi Mihály: Személyes tudás I. 144–145.)

I. 6. „[Ireneo Funes ] Nemcsak azt értette meg nehezen, hogy a kutya általános megjelölés annyi eltérő, különböző méretű és különböző alakú egyedet foglal magában; az is zavarta, hogy a három óra tizennégy perckor (oldalnézetből) látott kutyának ugyanaz a neve, mint a negyed négykor (elölnézetből) látott kutyának.” (Jorge Luis Borges: Funes, az emlékező)

I. 7. A nyelv eredendő inopiája (inopia = szószegénység). A nyelv eredendő inopiáján való felülkerekedés mikéntje a stílus létének egyik forrása. Aki a „megnevezés mesterségében” nagyobb jártasságot mutat, arról mondjuk, hogy „jó stílusa van”, aki kisebbet, annak a stílusát kevesebbre értékeljük.

I. 8. A szavak és szófűzési módok kiválasztását (az inopián való felülkerekedést) „közelebbről meg nem határozható kritériumok” (Polányi) alapján végezzük. A három fő mód mégis a következő: a) új szavak/jelek létrehozása (’machete’) b) szóképek használata (hasonlatok: ’nagy, mint egy ház’; metaforák: ’hajnalban gyöngyöznek a szőlővesszők’; metonímiák: ’a fél évfolyam megbukott’; szinesztéziák: ’borízű hang’, ’káprázik a fülem’) c) körülírások használata.

I. 9. Az inopia (szószegénység) mellett a stílus másik nyelvi forrása a copia (szóbőség). Miközben a nyelvnek számos dologra nincs szava, egyes dolgokra több szava is van: lány, nő, hölgy, csaj, némber, perszóna stb. mind ugyanazt jelenti: ’nőnemű emberi lény’. A nyelvhasználónak választania kell a rendelkezésre álló arzenálból, s e választás mikéntje a stílus másik forrása.

II. A grammatika és a stilisztika kapcsolata

II. 1. Míg a nyelvtan (és a szótár) a nyelvi rendszer korlátainak a leltára, addig a stilisztika a megengedések és a választási lehetőségek sohasem lezárt, mindig nyitott számbavétele. (Pierre Guiraud)

II. 2. Klasszikus esetben a stilisztika ott kezdődik, ahol a grammatika végződik. A 20. századi irodalomban azonban gyakori, hogy a grammatikai hiba válik stílusténnyé.

II. 3. A leggyakoribb eset az, amikor műveletlen vagy bárdolatlan szereplőt jellemez az író azzal, hogy nyelvtanilag hibás szöveget ad a szájába. Ilyen a korábbi irodalomban is előfordult.

II. 4. Újabb keletű jelenség az, amikor az író/költő maga szólal meg nyelvtanilag hibás szöveggel: „Harmadnapja nem eszek...” „Margittay Edina még soha nem volt egymáséi.”

II. 5. Csak az a nyelvi hiba lehet stílustény, amelynek vannak szociolingvisztikai alapjai! ‘Harmadnapja nem eszef...’— nem lenne stílustény!

III. A retorika és a stilisztika viszonya

III. 1. A retorika az ókori demokrácia terméke, mivel csak demokráciákban van fontossága a hatásosan érvelő nyelvhasználatnak.

III. 2. A stilisztika a retorikán belül született meg: a retorika a hatásos szövegképzésen túl a meggyőző előadásmód egyéb eszközeivel is foglalkozik. Továbbá: a retorikának soha nem tárgya az írott szöveg.

III. 3. A nyelvhasználat során a nyelv „önjáróvá”, autonómmá válhat. Ez azt jelenti, hogy a szavak mintegy önmaguk indukálják egymás megszületését.

„Tegnap interperszonális verbális kommunikációt folytattam a barátommal.”

„Uraim! Midőn a szószékre lépek, hogy felhívjam Önöket, mentsék meg a hazát, e percnek irtózatos nagyszerűsége szorítva hat le keblemre.”

A posztmodern (posztstrukturalista) nyelvszemlélet és irodalomfelfogás tagadja a nyelv referenciális jellegét: azt, hogy a szavak biztonsággal vonatkoztathatók a valóság elemeire. Ily módon a mai nyelvszemlélet és irodalomfelfogás inkább a Sapir–Whorf-i nyelvi relativizmusba simul bele.