Interjú Holstein: Interjútársadalomban élünk

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Piackutatás (teszt).
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
TPM klub - extra Siófok Szabályok Kötetlen viselet Reklámmentesség Tegeződés.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
AIIR projekt Autósiskolai Integrált Információs Rendszer.
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
Családi vállalkozás.
Bevezetés. Bevezetés FELÍRÁS UNIVERZUMUNK ORVOSLÁTOGATÁS Cég Image Szakirodalom E-marketing Kutatási eredmények Termék tulajdonságai Ár KOL DM Mások.
3. Előadás Marketing Információs rendszer
A kulturális intelligencia
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
E-learning Kovácspál Eszter.
Csoport, szervezet, hálózatok
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
TERVEZET.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Environmental Compliance Inspection Course Helyszíni tevékenységek Helyszíni tevékenységek.
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Projektfeladatok I. Kutatási és elemzési módszerek 3. óra.
Asztrológiai továbbképzés
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Változó szakma-változó értékek?
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kommunikáció típusai.
Interjúzás vállalatoknál
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Interjú Holstein: Interjútársadalomban élünk beleivódott kultúránkba, napi fogyasztói vagyunk Média, sajtó HR Orvos Utca Szociológia Pszichológia Történelem (oral history) Bűnüldözés (kihallgatás)

Interjú Ismerős, magától értetődő kommunikációs forma Megkönnyíti a kutató helyzetét  azt a benyomást kelti, hogy könnyű módszer, lényegében egyszerű beszélgetés Határozott céllal történő adatgyűjtés valójában A természetes beszédhelyzethez közeli módon, de attól mégis eltérően kell működtetni ahhoz, hogy betöltse a feladatát 2

Interjú - A módszerválasztás okai Előny: Kicsi a vizsgálható alapsokaság Előzmény nélküli kutatás, feltáró jellegű kutatás Bizalmas, kemény módszerekkel nem vizsgálható téma Kérdőív elkészítése előtt – információszerzés Kérdőív tesztelés (pilot study)  ne csak válaszoljanak a kérdésekre, hanem véleményt is mondjanak a kérdésekről A vizsgálandó jelenségnek sok konkrét-egyedi változata, lényeges specifikumok 3

Interjú - A módszerválasztás okai Hátrány: időigényes forrásigényes  adminisztrátorok kutató személyisége kvantitatív kutatók ellenérzései  érvényesség, megbízhatóság 4

Az interjúk típusai 1. Az interjúalanyok száma szerint Egyéni Páros Triád Csoportos 5

Az interjúk típusai 2. Fizikai jelenlét szerint Személyes Telefonos Internetes 6

Az interjúk típusai 3. Strukturáltság foka szerint A strukturáltság két fő összetevője: kérdések mennyire nyitottak az interjúer kontrollkifejtésének erőssége Gyengén strukturált Félig strukturált Erősen strukturált 7

Az interjúk típusai Erősen strukturált interjú előny: hátrány: sok információt kaphatunk, szorosan az eredeti kutatási elképzeléseihez kapcsolódóan gyorsan feldolgozható hátrány: kimaradhatnak fontos információk, melyek hozzátartoznak a témához, de a kutató nem gondolt rá, és így nem tett fel rá konkrét kérdést 8

Az interjúk típusai Félig strukturált Előre kidolgozott interjúterv Meghatározza a feltétlenül érinteni kívánt szempontokat és kérdéseket De: a kérdések lényegét tartja szem előtt, nem a szövegezésüket Nyitott a válaszadó által felvetett szempontokra és gondolatokra Rugalmas a beszélgetés irányításában, de szem előtt tartja a kutatási kérdést. 9

Az interjúk típusai Gyengén strukturált interjú előny: hátrány: meg lehet tudni, hogy a válaszadók hogyan gondolkodnak egy adott témáról, mi az amit ők fontosnak tartanak hátrány: nehéz betájolni hatékonyság tekintetében esetenként nehéz megmondani hogy az új téma ami felvetődik zsákutca–e vagy hasznos nehéz összehasonlítani a különböző interjúk eredményeit, mivel esetleg teljesen más irányba mentek el az egyes interjúalanyok 10

Az interjúk típusai 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Spontán interjú Különbözik a hétköznapi beszélgetéstől Az interjúer tudja, hogy interjúhelyzetben van, ismeri a kutatási célt, kérdésfeltevést Tudatos kérdésfeltevés + később lejegyzi a beszélgetést 11

Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Strukturált interjú Leginkább egy kérdőíves adatfelvételhez hasonlítható A kérdések sorrendje kötött, a minimális mértékben lehet eltérni az interjúvázlattól Általában szó szerint tesszük fel a kérdéseket Az interjúvázlat kérdéseinek jelentős részére kötelezően választ vár (szükséges) ezért lehet összehasonlítani a különböző interjúalanyokat csökken a kérdező személyiségének hatása DE: az interjúalany szavaival rögzítik a válaszokat  kérdőív Előny: sok információ Hátrány: nehezebben operacionalizálhatók (kérdőív), kevesebb lehetőség az egyes válaszok mélyebb kifejtésére (félig strukturált vagy mélyinterjú) 12

Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Kevert típusú interjú A beszélgetés egy részében – általában az elején – a kutató strukturált interjúra emlékeztető kérdéseket tesz fel, melyre jól körülhatárolható válaszokat kap Menet közben egyre nyitottabb kérdéseket tesz fel, egyre inkább visszahúzódik, s teret enged a válaszadónak 13

Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Kevert típusú interjú Kérdés1 Válasz 1  Kérdés2 Válasz 2 Kérdés1 részletes kifejtése, megvitatása     Kérdés2 részletes kifejtése, megvitatása 14

Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Életútinterjú Akár a kevert típusú interjú alesete is lehet „Arra kérem, mesélje le az életét…!” Egyszerre készítünk strukturált és mélyinterjút A kérdések egy része kötött – elkerülhetetlen Megkérdezni a legfontosabb életfordulókról De: a válaszok újabb – váratlan – témákat vetnek fel Az interjúalany számára is fontos vállalkozás  legalább egyszer számot vet, elmeséli az életét (egyben mentálhigiénés munka) Genogram  egy család tagjainak rokoni viszonyait mutatja be az interjú alapján 15

Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Mélyinterjú Személyiség mélyrétegeit vizsgálja, tudat alatti réteg, az interjúalany gondolatai közötti kapcsolatok feltérképezése Cserekapcsolat  néhány kutató a saját véleményét is kifejti az interjú alatt  Az interjú készítőjének végig neutrálisnak kell maradni 16

Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból Első interjú a szociális munkában Tájékozódás: Problémafeltárás, szociális-családi háttér összegyűjtése céljából interjúznak a klienssel Kapcsolat: bizalom, munkakapcsolat megalapozása, kliens feszültségeinek csökkentése 17

Seidman féle fenomenológiai megközelítésű mélyinterjú Fókuszált élettörténet. A téma kapcsán eljutni a jelenig. Jelenlegi élettapasztalatok. A részvevő konkrét élményeinek részletei a kutatott témában. Reflexió. Az értelmezésre, élethelyzetre történő reflektálás. Kommentálják élményeik értelmezését

Interjú hossza Előre meghatározni Javasolt: 90 perc időbeosztás, feldolgozhatóság, résztvevő előzetes tájékoztatása, idejük beosztása szorongást vált ki a meghatározatlan időtartam Javasolt: 90 perc koncentráció Ragaszkodni az időtartamhoz: résztvevő bizalma 19

A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés Kapcsolatteremtés, első kontaktus: kihat a kutatás további szakaszára. Ismerősök meginterjúvolása – „minél könnyebben érjük el a résztvevőket, annál bonyolultabb lesz az interjú.” Beosztott, tanítvány: hierarchikus rendszerben kiszolgáltatottá válik Ismerős, barát: korábbi kapcsolat behatárolja a lehetőségeket, más szerep, Korlátozott kód használata, nincs kellő távolság 20

A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés Hivatalos személyeken keresztül történő elérés. A megbízó szervezet biztosítja a résztvevőkhöz való eljutást  úgy tűnik, hogy a kutató magasabb fokon áll a hierarchiában.  kollégákon keresztül érdemes felvenni a kapcsolatot. Intézményben/cégnél végzett kutatás – csak a vezető tudtával Gyerek – szülőn/gyámon keresztül iskolában – igazgató is iskolán kívül – csak szülő 21

A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés Informális vezetőn keresztül történő elérés Erkölcsi tekintélye legitimál Távolmaradása gyanús „Önjelölt tekintély”  távolságtartás a többi csoporttag részéről  bumeráng-hatás 22

A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés 3. félnek csak az elérésben érdemes közreműködnie, de nem a kapcsolatfelvételben  torzít telefon rövid bemutatkozás hogyan jutottunk el hozzá (ki a 3. fél?) személyes találkozó megbeszélése NE kérdezzünk rá, hogy vállalja-e az interjút! 23

A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés Személyes találkozó „Fontos vagy!”, tisztelet kinyilvánítása Környezet megismerése (lakóhely, munkahely) Csoportos találkozó  egy potenciális résztvevő szkepticizmusa átragad a többiekre E-mail informális és közvetlen, kevésbé rámenős Könnyű elérés Olcsó, gyors Vázoljuk röviden, mit várunk a kutatástól, a résztvevőtől. 24

A résztvevők kiválasztása Releváns legyen számára a téma Kapcsolatfelvétel bonyolultsága Együttműködési készség Kommunikációs képesség Tipikus/speciális eset 25

A résztvevők kiválasztása „Céltudatos mintavételi eljárás”: tipikus eset, deviáns eset, kényes eset „Maximális variáció” a kutató elemzi a potenciális populációt, értékeli a max. kiterjedési kört helyszínekre, emberekre egyaránt vonatkozhat cél: a legszélesebb variációból való merítés „Negatív esetek”: néhány olyan részvevő, akik nem potenciális részvevő 26

A résztvevők kiválasztása Hólabda módszer túl homogén  több indítási pont Résztvevők száma menet közben alakuló kutatási terv, nincs konkrét szám új szempontok a kutatásban  új résztvevők minőség az előtérben a mennyiség helyett Kvalitatív kutatáshoz ne kvantitatív előfeltételezéssel/attitűddel közelítsünk („Minél több, annál tudományosabb”) 27

A résztvevők kiválasztása Elegendő résztvevő a résztvevők köre és a helyszínek úgy tükrözik a teljes populációt, hogy a mintán kívül lévőknek lehetőségük van a mintába beválasztottak tapasztalataihoz kapcsolódni. minden kategóriából több résztvevőt! információ telítődése Kb. 25 résztvevő Idő, pénz, kérdezők – praktikus szempontok DE: túl kevés résztvevő  hibás következtetések 28

Időpont, helyszín Résztvevő választ, kutató alkalmazkodik kényelmes, biztonságos nyilvános hely  zaj, intimitás hiánya, zavaró „fültanúk” Írásban megerősíthető a találkozó + megköszönni a találkozót  bizalom erősítése, tisztelet Résztvevő távolmaradása – a gyenge kommunikáció is okozhatja  saját elérhetőségünk megadása 29

Az interjúk ütemezése A) Adatgyűjtés és elemzés szakaszainak az integrálása. Néhány interjú – elemzés – újabb kérdések felmerülése. Előny: emlékszünk a szituációra ↕ B) Összes interjú elkészítése. A későbbi résztvevőkre a kutató önkéntelenül is rákényszeríti az előző interjúk tapasztalatait.  minimalizálni 30

Kérdezéstechnika Érdeklődés aktív odafigyelés Mit mond „belső hang” – mit akar kifejezni  metakommunikáció az interjú folyamata – idő beosztása, részvevő energiái, technika kezelése, végszavak megragadása beszédvágy elnyomása, ne szakítsd félbe a választ  kérdések lejegyzése - kulcsszavak interjú képe  kevés és ritka a kérdező szövege 31

Kérdezéstechnika Az elhangzottak követése, reagálás ne tegye fel újra ua. kérdést Megerősítés, rákérdezés, ha az elhangzottak nem érthetőek odafigyelés kimutatása sugallni, hogy nem a résztvevő volt érthetetlen pl. „Még egyszer…?!” „Összefoglalná…!” jelentéshordozó kifejezések megvilágítása + szleng pl. „Mit jelent az, hogy … 32

Kérdezéstechnika Sugalmazást kerülni! hanghordozás, szórend „Tényleg…?”, „Ugye…?” Nyílt kérdések hosszan kifejtő Pl. „rekonstruálja egy átlagos munkanapját!” Első kérdést előre tudni, megfogalmazni! alaposan átgondolni, kihat az egész interjúra „Visszhang technika”: „..bla-bla…Beszélne erről bővebben?!” ne túl gyakran! 33

Kérdezéstechnika Szituáció kreálása bezárkózás, formális beszéd esetén kizökkent, felfrissít „Hogyan/mit mondana nekem, ha a férje, testvére…. lennék?!” Mondjon egy történetet le is blokkolhatja a válaszadót 34

Kérdezéstechnika „hangkulissza” szükségtelen, zavaró („igen, igen…” „Aha…!”) Nevetés értelmezése. Vicces, ironikus, keserű nevetések megkülönböztetése Nonverbális és a verbális kommunikáció összevetése – ellentétes is lehet  okait feltárni 35

Kérdezéstechnika Egyszerre csak egy kérdést! (NE: egymástól eltérő kérdéseket!)  információvesztés (sürgetés, rövid válasz, csak 1 válasz) Érthető (rövid) kérdés. Hosszabb kifejtés esetén  a kérdés megerősítése (pl. „tehát a kérdésem…”) Reagálás  interjú továbbgördítése „mire gondolt pontosan…? Hirtelen témaváltás  zavaró  átkötés, magyarázat 36

Technika Érdemes diktafont használni csak az interjú kezdetén zavaró ellenőrizhetőség, pontosság bizonyítható, mit mondtak  védelem a résztvevőnek és a kutatónak egyaránt csak az interjú kezdetén zavaró mikrofon – jobb hangminőség, de zavaróbb próbafelvétel 37

Rögzítés Időtartam Szabályok 38