Baba Etológia
Szakaszok 0-tól 6 éves korig Összesen 3 szakasz: 0-1: csecsemő (0-4 hétig újszülött) 1-3: kisgyermek 3-6: óvodás
Agy fejlődése újszülött kortól Sejtek többsége már csecsemőkorban jelen van Az agy felnőttkorra négyszeresére növekszik Agykéreg különböző területei más-más ütemben fejlődnek
Reflexek, képességek szakaszonként Újszülött: feltétlen reflexek Pupillareflex Táplálkozási reflex Tájékozódási reflex Fogóreflex Átkarolási reflex Ezen kívül: vegetatív reflexek: hányási, nyelési, köhögési
Képességek (újszülött) Rövidlátók-tekintetükkel „letapogatják” környezetüket Tapintás-, hő-, és testhelyzet érzékelésük viszonylag érett Legalább két érzelem kifejezése
Csecsemőkori történések, képességek Csontok keményedése, izmok tömegének növekedése, testsúly megháromszorozása – szükségesek a kar- és láb összehangolt mozgásához, később a járáshoz Pár hónaposan-akaratlagos mozgás Fél éves kor körül: helyzetváltoztatás 1 évesen járás
Kezdik „megérteni” a szüleiket Elkezdik megérteni és használni környezetük nyelvét Kevesebb alvás-világ felfedezése, kapcsolatok kialakítása 8 hónaposok szorongása A feltétlen reflexeket felváltják a tanuláson alapuló feltételes reflexek
Kisgyermekkori jelentős fejlődések Járás megtanulása Beszéd alkalmazása Éntudat kialakulása Egocentrikus, rugalmatlan gondolkodás – agresszivitás Önállóság kialakulása (pl.:szobatisztaság)
Óvodáskori változások Fejlődés (testi) kicsit lelassul Önállóság, aktivitás kibontakozása Gyermek-felnőtt viszony átalakulása Játék fontossága – tükrözi a felnőttek életét, már képesek szabályok szerint játszani (pl.: körjátékok)
Érdekességek Harlow féle drótanya-szőranya kísérlet: kötődés vizsgálata Kondicionált félelem: mi szoktatjuk rá a gyerekeket a félelemre Megszokott a szokatlannal pl.: Mikulástól való félelem Önkényes jelentésadás: ismeretek híján elméletképzés pl.: élesztő – az, akit élesztenek Gyerekközpontúság: a világ dolgai csak akkor történnek meg ha ő tud róla, vele kapcsolatos Gyermeki mitológia: valós és képzeletbeli elemek összecserélése Megelevenítő gondolkodás: lelket tulajdonít a tárgyaknak pl.: a ceruzának fáj ha hegyezik Művi előállítás: ami körülöttünk van, azokat az emberek készítették pl.: hegyek építése Cél és ok felcserélése: a dolgok azért történnek, hogy jó legyen nekünk
Videók http://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI http://www.youtube.com/watch?v=gyVLD0hl0XY&feature=related