- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

1994-ben telepedett le Arlóban, Magyarország északi határának közelében (Ózd mellett). Küldetésük a szemlélődésből és a testvériség megéléséből fakadó.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
PLATÓN (i.e ).
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
A görög poliszok: Spárta és Athén.
Antropológa III. Az élet.
Görög filozófia.
G AMIFICATION Tananyagok igazítása a megváltozott igényekhez.
Arisztotelész életútja.
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
Mit jelent a megfejtésül kapott szó?
PITHAGORASZ Készítette: Skorka Anett.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Ókori görög régészeti leletek
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Az antik görög világképek Az első filozófiai/”tudományos” világképek
Építészet.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
AZ ÓKORI HELLÁSZ Összefoglaló óra 5.z osztály.
Élete szeptember 20-án született Farkaslakán
1 A gör. fil. kezdeteitől jelen van a rac. reflexio az isteniről Arist. emelte először a fil. részévé a teológiát Platón: Isten jó és változatlan >> kritizálja.
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
Ókori görög régészeti leletek
Ókori Görögország A perzsa háborúktól a hellenizmus koráig
Pedagógiai antropológia III.
4. előadás A mítikus világkép – antik görögök IV.
Pedagógiai antropológia és etika
Fenntarthatatlan gazdaság avagy a „politikai korrektség” diszkrét bája.
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
Folyamodjatok az Úrhoz,
Afrikai teremtéstörténet
Seress Attila tézisei szeptember 16. Ad 1 Kellemes és hasznos időtöltést kívánok a diasorozatomhoz.
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
AZ ATHÉNI TÁRSADALOM ÉS ÁLLAM
Goethe: Faust 23/C.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Milétoszi filozófusok
BEVEZETÉS A FILOZÓFIÁBA
Bölcsességek, aforizmák
A POLISZ SZÜLETÉSE.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A Tst Tánciskola: Alapítója Vezető tánctanára Csapattárs Lelki segélyszolgálata.
Aquinói Szent Tamás.
Fekete Afrika A 2. Világháború jelentős hatással volt Afrikára. A háború után a legtöbb afrikai országban napirendre került a függetlenség kihívása. A.
Pitagorasz (Püthagorasz) (Kr. e. 570-kr.e 495 körül.)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Platón Kr. e. 4. század első fele
SPÁRTA, A KATONAÁLLAM Egy másik út Hellaszban.
Görög-perzsa háborúk
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett. - Annak halála után beutazta a görög városokat Egyiptomtól Itáliáig - Hazatérve konfliktusba került a zsarnokokkal, eladták rabszolgának. - Támogatói kiváltották, és Athén mellett megalapítja az Akadémiát: olyan iskola, ahol matematikát és filozófiát tanultak. Leghíresebb tanítványa Arisztotelész.

- Harminchét műve maradt fenn, de a nevében több hamisítvány is született. - Mai napig vita folyik, melyek a hiteles Platón-művek. Azokat lehet hitelesnek elfogadni, amelyeket Arisztotelész megemlít: ÁLLAM, TIMAIOSZ, PHAIDÓN, LAKOMA, GORGIÁSZ, SZÓKRATÉSZ VÉDŐBESZÉDE, KRITÓN, stb.

- ESZMETAN: Platón leghíresebb tanítása az ideák tana, amit az ún. „barlang- hasonlatban” mutat be: minden anyagi dolognak van egy ideális, tökéletes formája a szellemi, magasabb rangú világban. A természetet szemlélve következtethetünk az ideákra, a tökéletes formákra. Az ideák és az anyagi valóság között a „demiurgosz”, az isteni közvetít, az hozza létre az ideákból az anyagi valóságokat.

- ANTROPOLÓGIA: az emberi lélek halhatatlan és 3 részre oszlik: gondol- kodás, akarat és vágy. Mivel a lélek halhatatlan, ezért újra meg újra meg- testesül, vagyis Platón vallota a rein- karnációt, így magyarázza az emléke- zetet. Az emberi lélek részesül az ideá- ból, ezért célja visszatérni hozzá. Ehhez erényesen kell viselkedni: 4 fő erény van: bölcsesség, bátorság, megfontolt- ság és igazságosság.

- ÁLLAM: az állami fejlődésnek 3 szakasza van: oligarchia – demokrácia – diktatúra. Ezek egyike sem tökéletes. Az ideális államban mindenki egyfor- mán tanul, és a legjobb képességűek lesznek a vezetők, ún. „filozófus- királyok”. Ez arisztokratikus államkép, mert csak a kiválasztottak juthatnak hatalomhoz. Nem lenne magántulaj- don, még a nők és a gyerekek is állami tulajdonban lennének.