Szociálpszichológia PPKE, 2007 Rácz Judit
A kurzus Tartalom A szocpszich története, elhelyezése Módszerek Egyén és csoport természete és kölcsönviszonyai (észlelés, identitás, értékelés, attitűd, kultúra, előítélet, pro- és antiszociális viselkedés, bevonás-kizárás, befolyásolás-meggyőzés, normák stb. stb.)
A kurzus Könyv: E.R.Smith – D.M.Mackie: Szociálpszichológia Budapest, Osiris, 2004. Jelenlét: lehetséges hiányzás 20% Csoportbeli különbségek Vizsga
A szociálpszichológia fő kérdése: MIÉRT?
Megközelítések Az egyénből a csoport felé néznek, vagy fordítva Mit tekintsen tárgyának: a társas alakzatokat, az egyén társas természetét, vagy az egyének közötti interakciót Miből induljon ki a viselkedés tanulmányozásában: az egyénből (ösztönök, érzelmek stb.), vagy a társas helyzetekből
Behavioristák: a tudomány tárgya a közvetlenül megfigyelhető ingerek és általuk kiváltott viselkedés ÁMDE: Az emberi viselkedés kielégítő magyarázatához nemcsak az ingerek, hanem az észlelések, gondolatok és érzelmek megértése is szükséges.
Definíciók: ..hogyan hatnak a társas és kognitív folyamatok arra, ahogyan az emberek észlelik és befolyásolják egymást, ill. ahogyan egymáshoz viszonyulnak.Smith-Mackie ..miként befolyásolja az egyén gondolkodását, érzelmeit és viselkedését mások tényleges, képzelt, vagy mögöttes jelenléte. Allport
… személyközi kölcsönhatás, interakciók, csoportviselkedés tanulmányozása Zander, kelley, Forgács stb. … középpontjában mindig a társas lény áll, nincs is más psz, csak szocpsz Klineberg Melyek a társas jelenségek / cselekvések?
Mások megismerése Értelmezések Szabályok és normák Beilleszkedés kommunikáció Attitűdök Befolyásolás Versengés, konfliktusok Döntéshozás Kultúra Előítéletek Vonzalmak ….
McDougall, 1908 – viselkedés: ösztönök Történet, elméletek McDougall, 1908 – viselkedés: ösztönök Ross, 1908 – viselkedés: társas környezet, befolyásolhatóság Triplett, 1897 – teljesítményváltozás mások jelenlétében (szociális facilitáció, biciklizés) Mayer, 1903 – iskolai környezet: ha túlzott versengés, mások jelenléte hátrányos Allport – debilizáló hatás: szellemi feladatoknál
Történet, elméletek Tömegjelenségek kutatása, tömegember - LeBon: A tömegek lélektana, 1894 (párizsi kommün elemzése) – a civilizáció hanyatlása Egytényezős magyarázatok (filozófia) Bentham, J.S. Mill, H. Spencer – örömelv Nietzsche, B. Russell, Adler – hatalom
Kropotkin, Scheler – empátia mint alapvető ösztön; utánzás, befolyásolás Racionalizmus és irracionalizmus – a józan mérlegelés az elsődleges vagy az ösztönök Allport, Mead: – szociális behaviorizmus, jutalom/büntetés; - a személyiség külső hatásokra alakul ki (nem veleszületett) – tehát jól megválasztott módszerekkel minden elérhető Kurt Lewin – a viselkedés a külső környezet és belső állapot együttes hatása
Konkrét történelmi hatások: Nácizmus – tömegek végletes befolyásolása Háborús nehézségek – szocpsz kutatások és feladatok (étkezési szokások a hátországban, katonák morálja stb.)
Katonák harci morálja - hogyan teljesítettek a többiekhez képest - előléptetés, összehasonlítás
Kurt Lewin: A viselkedés: valamilyen szükségállapotból keletkezett feszültség feloldására irányul A feloldási lehetőségek kiválasztása
Kurt Lewin: A szocpsz 2 fő témája: - az emberek viselkedését a valóságról alkotott szubjektív értelmezésük határozza meg az egyéni értelmezést és viselkedést a társas hatások strukturálják
1950-60-as évek alkalmazott szocpsz, sok-sok kutatás 1970-80-as évek megbízható és megismételhető kísérletek elméleti problémák és kísérleti módszerek közeledése Kognitív (elmebeli) és társas folyamatok együttes vizsgálata
Szocpszich a társ.tud.ok között Antropológia – emberi kultúra általában és a gyakorlatban Gazdaságtan – termelés, elosztás, fogyasztás Történelem – elmúlt események leírása és értelmezése Politikatudomány – társadalmi szerveződés Szociológia – emberi társadalmak és csoportok Pszichológia – a lélek tana
Pszichológia Biopsz – idegrendszer, egyéb testi jelenségek Klinikai psz – viselkedési rendellenességek, kóros jelenségek Kognitív psz – elmefolyamatok Fejlődéslélektan – változás, fejlődés Személyiságpsz – különbségek, kategóriák Alkalmazott psz – mit csináljunk mindezzel, gyakorlat
Alkalmazási területek Egészség - mitől függ? mi befolyásolja? 2. Iskola, nevelés - elvárások, önértékelés, önbizalom, versengés, együttműködés 3. Törvénykezés - rendőrség, beismerő vallomások, tárgyalás
4. Környezet - erőforrások felhasználásának megváltoztatása 5. Munka, üzleti élet - reklám, döntéshozatal, munkacsoportok, teljesítmény befolyásolása
Szociálpszichológia - elméleti és alkalmazott tudomány - a mindennapokban felmerülő problémákra reagál, megoldásokra tesz kísérletet
Ugyanazt nézzük – de ugyanazt látjuk-e?
Mit látsz?
axióma: Saját valóságunkat magunk alkotjuk meg
Nincs itt senki – vagy… mégis többen vagyunk? 2. axióma: Más emberek minden gondolatunkra, érzésünkre hatnak, akár jelen vannak, akár nem A társas befolyás akkor a legerősebb, amikor észre sem vesszük. Akkor tudatosul, amikor váltunk (elköltözünk, felnövünk, betegek vagyunk stb.)
Három motiváció a viselkedésben Uralni a helyzetet A legpontosabb információkat keressük 2. Kapcsolatot teremteni másokkal 3. Önbecsülés – magunkat és csoportunkat (család, nemzet, focicsapat stb.) kedvező színben látni
A feldolgozás három elve Konzervativizmus A világról alkotott elképzeléseink lassan változnak, erősen önfenntartók (későnjövő) - első benyomás, sztereotípiák
2. A hozzáférhetőség elve Az az információ hat legerősebben a gondolatainkra, érzelmeinkre, amelyik legkönnyebben hozzáférhető (amin pl. sokat gondolkoztunk stb.)
3. Felületesség / alaposság Általában felületesen, néha alaposan dolgozzuk fel az információt
Most már minden egyszerűnek tűnik. Csakhogy… Ugyanaz néha jó, biztonságos, kellemes Néha meg sok, ijesztő, dühítő (család)