Szociálpszichológia PPKE, 2007 Rácz Judit

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Szocializáció Fogalmak:
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
MOTIVÁCIÓ.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A társas viselkedés pszichológiája
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szociálpszichológia tudományos alapjai
Egyéni döntések a szervezetben
A kulturális intelligencia
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Társas lény - 1.
CARL ROGERS
Az iskolai csoportok sajátosságai
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Az EEM helye a menedzsmentben
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Edward Sapir ( ).
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Pszichológiai Ismeretek
A deviancia értelmezési kerete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Személyiségfejlődési zavarok
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
A szocializáció folyamata
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Kognitív és emotív jelentés
Kultúra és kommunikáció
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szociálpszichológia PPKE, 2007 Rácz Judit

A kurzus Tartalom A szocpszich története, elhelyezése Módszerek Egyén és csoport természete és kölcsönviszonyai (észlelés, identitás, értékelés, attitűd, kultúra, előítélet, pro- és antiszociális viselkedés, bevonás-kizárás, befolyásolás-meggyőzés, normák stb. stb.)

A kurzus Könyv: E.R.Smith – D.M.Mackie: Szociálpszichológia Budapest, Osiris, 2004. Jelenlét: lehetséges hiányzás 20% Csoportbeli különbségek Vizsga

A szociálpszichológia fő kérdése: MIÉRT?

Megközelítések Az egyénből a csoport felé néznek, vagy fordítva Mit tekintsen tárgyának: a társas alakzatokat, az egyén társas természetét, vagy az egyének közötti interakciót Miből induljon ki a viselkedés tanulmányozásában: az egyénből (ösztönök, érzelmek stb.), vagy a társas helyzetekből

Behavioristák: a tudomány tárgya a közvetlenül megfigyelhető ingerek és általuk kiváltott viselkedés ÁMDE: Az emberi viselkedés kielégítő magyarázatához nemcsak az ingerek, hanem az észlelések, gondolatok és érzelmek megértése is szükséges.

Definíciók: ..hogyan hatnak a társas és kognitív folyamatok arra, ahogyan az emberek észlelik és befolyásolják egymást, ill. ahogyan egymáshoz viszonyulnak.Smith-Mackie ..miként befolyásolja az egyén gondolkodását, érzelmeit és viselkedését mások tényleges, képzelt, vagy mögöttes jelenléte. Allport

… személyközi kölcsönhatás, interakciók, csoportviselkedés tanulmányozása Zander, kelley, Forgács stb. … középpontjában mindig a társas lény áll, nincs is más psz, csak szocpsz Klineberg Melyek a társas jelenségek / cselekvések?

Mások megismerése Értelmezések Szabályok és normák Beilleszkedés kommunikáció Attitűdök Befolyásolás Versengés, konfliktusok Döntéshozás Kultúra Előítéletek Vonzalmak ….

McDougall, 1908 – viselkedés: ösztönök Történet, elméletek McDougall, 1908 – viselkedés: ösztönök Ross, 1908 – viselkedés: társas környezet, befolyásolhatóság Triplett, 1897 – teljesítményváltozás mások jelenlétében (szociális facilitáció, biciklizés) Mayer, 1903 – iskolai környezet: ha túlzott versengés, mások jelenléte hátrányos Allport – debilizáló hatás: szellemi feladatoknál

Történet, elméletek Tömegjelenségek kutatása, tömegember - LeBon: A tömegek lélektana, 1894 (párizsi kommün elemzése) – a civilizáció hanyatlása Egytényezős magyarázatok (filozófia) Bentham, J.S. Mill, H. Spencer – örömelv Nietzsche, B. Russell, Adler – hatalom

Kropotkin, Scheler – empátia mint alapvető ösztön; utánzás, befolyásolás Racionalizmus és irracionalizmus – a józan mérlegelés az elsődleges vagy az ösztönök Allport, Mead: – szociális behaviorizmus, jutalom/büntetés; - a személyiség külső hatásokra alakul ki (nem veleszületett) – tehát jól megválasztott módszerekkel minden elérhető Kurt Lewin – a viselkedés a külső környezet és belső állapot együttes hatása

Konkrét történelmi hatások: Nácizmus – tömegek végletes befolyásolása Háborús nehézségek – szocpsz kutatások és feladatok (étkezési szokások a hátországban, katonák morálja stb.)

Katonák harci morálja - hogyan teljesítettek a többiekhez képest - előléptetés, összehasonlítás

Kurt Lewin: A viselkedés: valamilyen szükségállapotból keletkezett feszültség feloldására irányul A feloldási lehetőségek kiválasztása

Kurt Lewin: A szocpsz 2 fő témája: - az emberek viselkedését a valóságról alkotott szubjektív értelmezésük határozza meg az egyéni értelmezést és viselkedést a társas hatások strukturálják

1950-60-as évek alkalmazott szocpsz, sok-sok kutatás 1970-80-as évek megbízható és megismételhető kísérletek elméleti problémák és kísérleti módszerek közeledése Kognitív (elmebeli) és társas folyamatok együttes vizsgálata

Szocpszich a társ.tud.ok között Antropológia – emberi kultúra általában és a gyakorlatban Gazdaságtan – termelés, elosztás, fogyasztás Történelem – elmúlt események leírása és értelmezése Politikatudomány – társadalmi szerveződés Szociológia – emberi társadalmak és csoportok Pszichológia – a lélek tana

Pszichológia Biopsz – idegrendszer, egyéb testi jelenségek Klinikai psz – viselkedési rendellenességek, kóros jelenségek Kognitív psz – elmefolyamatok Fejlődéslélektan – változás, fejlődés Személyiságpsz – különbségek, kategóriák Alkalmazott psz – mit csináljunk mindezzel, gyakorlat

Alkalmazási területek Egészség - mitől függ? mi befolyásolja? 2. Iskola, nevelés - elvárások, önértékelés, önbizalom, versengés, együttműködés 3. Törvénykezés - rendőrség, beismerő vallomások, tárgyalás

4. Környezet - erőforrások felhasználásának megváltoztatása 5. Munka, üzleti élet - reklám, döntéshozatal, munkacsoportok, teljesítmény befolyásolása

Szociálpszichológia - elméleti és alkalmazott tudomány - a mindennapokban felmerülő problémákra reagál, megoldásokra tesz kísérletet

Ugyanazt nézzük – de ugyanazt látjuk-e?

Mit látsz?

axióma: Saját valóságunkat magunk alkotjuk meg

Nincs itt senki – vagy… mégis többen vagyunk? 2. axióma: Más emberek minden gondolatunkra, érzésünkre hatnak, akár jelen vannak, akár nem A társas befolyás akkor a legerősebb, amikor észre sem vesszük. Akkor tudatosul, amikor váltunk (elköltözünk, felnövünk, betegek vagyunk stb.)

Három motiváció a viselkedésben Uralni a helyzetet A legpontosabb információkat keressük 2. Kapcsolatot teremteni másokkal 3. Önbecsülés – magunkat és csoportunkat (család, nemzet, focicsapat stb.) kedvező színben látni

A feldolgozás három elve Konzervativizmus A világról alkotott elképzeléseink lassan változnak, erősen önfenntartók (későnjövő) - első benyomás, sztereotípiák

2. A hozzáférhetőség elve Az az információ hat legerősebben a gondolatainkra, érzelmeinkre, amelyik legkönnyebben hozzáférhető (amin pl. sokat gondolkoztunk stb.)

3. Felületesség / alaposság Általában felületesen, néha alaposan dolgozzuk fel az információt

Most már minden egyszerűnek tűnik. Csakhogy… Ugyanaz néha jó, biztonságos, kellemes Néha meg sok, ijesztő, dühítő (család)