2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
LB felkészítő: március
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Mottó: A tudás gyakorlatban történő alkalmazása
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Intézményi minőségbiztosítás, és a második körös intézményi akkreditáció január 17. Páczelt István.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA AZ AKKREDITÁLÓ SZEMÉVEL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2008.augusztus 27.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Önértékelés helye és szerepe az akkreditációban 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Az intézményi akkreditáció célja értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, egyben teremtse meg a kétciklusú képzésre való képesség lehetőségét is 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Az intézményi akkreditációs folyamata a következő alapelemekre épít: Az intézmény működésére vonatkozó alapvető, rendszeresen karbantartott adataira Minőségbiztosítási rendszer dokumentumaira Az intézménynek a MAB által megadott kereteken, szempontokon belüli, de alapjaiban önálló analízisre épülő önértékelésére Helyszíni látogatás és az arról készült jelentésre, illetve értékelésre. A minőség javítására szolgáló intézkedések követésére A közbülső, illetve felülvizsgálati eljárások lefolytatására. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Az akkreditáció tárgya annak vizsgálata, hogy a felsőoktatási intézmény alkalmas-e a képesítési követelményeknek megfelelő oklevél kiadására, biztosítja-e a képzés tartalmának szakmai és tudományos színvonalát, alkalmas-e arra, hogy a változó körülményekhez alkalmazkodva biztosítsa a tanterv, a tanmenet, a tanszemélyzet, a tudományos tevékenység és a képzési eszközök szinten tartását, ill. fejlesztését. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Az akkreditáció feladata: az intézményeken belül az erősségek kimutatása és az esetleges gyengeségek felderítése, a jó képzési gyakorlat azonosítása, az értékelés szempontjainak meghatározása és a szervezett belső értékelés (önértékelés) bevezetésének elősegítése, a szervezett minőségbiztosítás megalapozása a felsőoktatásban, és ezzel az intézmény hatékonyságának elősegítése, a minősítés nyilvánosságra hozatala révén a jó gyakorlat terjesztése és olyan új képzési irányzatok feltárása, amelyek mind a tudomány, mind a piac (munkaadók, diákság, egyéb szervezetek) igényeinek jobban megfelelnek, az érdeklődők tájékoztatása, a jó választás lehetővé tétele és az egészséges versengés elősegítése a felsőoktatási intézmények között. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Akkreditáció folyamata Önértékelés Az intézmény éves jelentései els ő akkreditációs második akkreditációs értékelés Közbüls ő értékelés értékelés Akkreditációs jelentés a MAB els ő a MAB a MAB akkreditációs jelentése a második jelentése, amely közbüls ő akkreditációs közbüls ő értékelésr ől jelentése értékelést írhat el ő 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Éves jelentés készítése működés ellenőrzése (intézményi feladat) a minőségjelentés tájékoztatásként a MAB tudományági bizottságainak Intézményi önértékelés (egy nyolcéves ciklus alatt legalább egyszer) intézmény saját célja szerinti feldolgozás Az önértékelésen alapuló akkreditációs jelentés összeállítása jelentés az akkreditációs bizottság számára (intézményi feladat) a MAB szempontok alapján Tudományági bizottságok értékelései működés értékelése (MAB feladat) Önértékelési jelentés alapján LB elnöki kérdésekre adott válaszok Látogatási tapasztalatok LB jelentés alapján a MAB plénum tájékoztatása Közbülső eljárás működés részleges vizsgálata (MAB feladat) feltárt hiányosságok, tendenciák vizsgálata Intézményi akkreditáció működés ellenőrzése (MAB feladat) minőséghitelesítés, minőségértékelés 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Minőségfejlesztési program 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Mi a célja az önértékelésnek? Az intézmények társadalmi megítélésének (image megalkotás) elősegítése, Kibocsátott diploma piaci értékének megítélése. (Képzők közötti verseny.) Belső működés (fejlődés) megítélése. Az önértékelést úgy kell felépíteni, hogy mind a három szint igényét ki lehessen elégíteni. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Az intézmények társadalmi megítélése (image megalkotás). Minden típusú felsőoktatási intézményt azonos szempontok szerinti értékelésnek kell alávetni. Meg kell határozni azokat az értékelési kritériumokat, amelyeket minden intézmény esetében lehet értelmezni, és mutatja az intézmény helyét a felsőoktatásban, a tudományos életben, a társadalomban, a nemzetközi tudományos világban. Ezek lehetnek az önértékelés intézményt minősítő területek fő funkciói. Itt az önértékelési szempontok (a funkciók és a minősítési értékelési skálák) azonosak. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Kibocsátott diploma piaci értékének megítélése Az önértékelés tárgya az azonos típusú diplomát kibocsátó karok. Az önértékelés ezen a szinten kétirányú: az intézményi szinten megjelenő főfunkciók karra vetített tovább bontása (rész funkciók), illetve a diploma típusához igazodó, sajátságokat megjelenítő rész funkciók. Az önértékelés eredményének megítélése két elvárás szerint történhet: a kar (a kar képzése, diplomája) helye, pozíciója az oktatási piacon, a kar képzésének erős-gyenge pontjainak meghatározása az akkreditációs követelményekhez viszonyítva az azonos típusú diplomát kibocsátó karokhoz viszonyítva, a piaci követelményekhez (rövid és hosszú távú) viszonyítva, Itt az önértékelési szempontok (a funkciók és a minősítési értékelési skálák) az azonos típusú diplomát kibocsátó karok esetében azonosak. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Belső működés (fejlődés) megítélése Az önértékelés e szintje már intézmény-kar specifikus. Az önértékelés ezen a szinten már háromirányú: az intézményi szinten megjelenő főfunkciók karra vetített rész funkcióinak intézmény-kar specifikus bontása, a diploma típusához igazodó, sajátságokat megjelenítő rész funkciók tovább bontása, intézmény működésbeli (folyamataira vonatkozó) sajátosságait tükröző értékelés. E szinten történő minősítés célja hármas: egyrészt állapot tükrözés (most hol állunk, mi jó-mi rossz), másrészt a múlt időszak változtatási (fejlesztési, javítási) feladatok eredményeinek, hatásainak értékelése, harmadrészt a jövő minőségjavító, fejlesztő feladatainak a kijelölése. Itt az önértékelési szempontok (a funkciók és a minősítési értékelési skálák) már intézmény, sőt lehet kar specifikusak. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Önértékelés Az önértékelés során ki kell térni: a vezetésre, az intézmény jelenlegi és jövőbeli igényeken és elvárásokon alapuló politikájára, stratégiájára, erőforrásaira (emberi, tárgyi), azok kezelésére, oktatási, oktatásszervezési, kutatási és kutatásszervezési tevékenységek folyamataira, a folyamatok szabályozására, a kialakított minőségbiztosítási rendszer jellemzésére, partnerkapcsolataira, az elmúlt időszak kulcsfontosságú eredményeinek bemutatására. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Önértékelés Az önértékelésen alapuló intézményi jelentésnek az intézmény működését két vetületben kell bemutatni: az intézmény rendelkezik-e az ott folyó oktatáshoz, kutatáshoz szükséges potenciálokkal, illetve a több lépcsős oktatási rendszer melyik szintjét éri el, a meglévő potenciálokat hogyan működteti, használja fel a céljai eléréséhez, megvalósításához. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Potenciálok vizsgálata Intézményi szinten végzendő vizsgálatok, minősítések: Integrált intézmények karainak kooperációja. Intézményi könyvtári szolgáltatás. Nyelvi képzés biztosítása. Sportolási lehetőségek biztosítása. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Potenciálok vizsgálata Kari szinten végzendő vizsgálatok, minősítések A kar oktatói, tudományos munkatársainak tudományági besorolása és tudományos minősítése. A kar oktatói, tudományos munkatársainak az oktatásban betöltött szerepének vizsgálata. A kar oktatóinak, tudományos munkatársainak tudományos, kutatási-fejlesztési tevékenységei. A kar oktatóinak, tudományos munkatársainak tudományos, kutatás-fejlesztési-, illetve szakmai közéleti tevékenység vizsgálata. Az intézmény/kar szakmai műhelyek tevékenységeinek hazai, nemzetközi elismertsége, színvonala. A kutatás-fejlesztési eredmények hasznosulása. Az intézményi/kari doktori iskola működtetése. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Potenciálok vizsgálata Képzési tudományági/szakonkénti vizsgálatok: A szakra vonatkozó alapadatok A képesítési követelményben rögzített (rögzítésre kerülő) kompetenciák megszerzését a szak kurzusai (tantárgyai) hogyan biztosítják? A szak kompetenciái, valamint az oktatott ismeretanyagok a gyakorlatban hogyan hasznosulnak, a gyakorlat változásait hogyan követik? A kurzus oktatói mennyire felelnek meg a szakmai és a MAB követelményeinek? A kurzusok oktatásához szükséges infrastrukturális (technikai, laborok, eszközök, gyakorló iskolai helyek, egyéb) ellátottság. A kurzusok oktatásának eredményessége. A szak hallgatói létszám alakulása. A szak hallgatóinak TDK, egyéni kutatási, demonstrátori tevékenységei 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Működtetés vizsgálata Az intézmény (karok, szervezeti egységek) vezetőinek vezetési stílusa: Az intézet küldetése, jövőképe, értékrendje. Az intézménnyel (vagy egységeivel) szemben támasztott (megjelent) jelenlegi és jövőbeli igények, elvárások ismerete. Az intézmény/egység minőségbiztosítási rendszerének szervezete. Az intézmény (egységei) működésének értékelése. Vezetés kapcsolatai (külső, belső). Dolgozók munkájának figyelemmel kísérése, motiváció, elismerés. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Működtetés vizsgálata Az intézmény (karok, szervezeti egységek) emberi erőforrásainak tervezése, irányítása és továbbfejlesztése: A feladatok végzéséhez szükséges személyi állomány. A dolgozók szakmai ismereteinek, szakértelmének és felkészültségének meghatározása, szinten tartása és továbbfejlesztése. Az utánpótlás tudatos biztosítása. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Működtetés vizsgálata Erőforrások kezelése (menedzselése): Infrastrukturális ellátottság. Az oktatás és kutatás infrastruktúrája (tudományáganként). Az információ és a tudás menedzselése A rendelkezésre álló személyi és infrastrukturális kapacitás kihasználtsága. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Működtetés vizsgálata A folyamatok (oktatás-kutatás) módszeres megtervezése és menedzselése: Az oktatás, kutatás szervezése. A folyamatok szükség szerinti továbbfejlesztése. Az oktatás, kutatás, valamint a szervezés szabályozottsága, szabályozás ismertsége, betartása, dokumentáltsága, a felmerülő problémák, hiányosságok kezelése. Az elitképzés. A kutatás és fejlesztés eredménye az oktatásban. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Működtetés vizsgálata A partnerek véleménye a szervezetről és teljesítményéről: Felhasználói partner elégedettség vizsgálat. A hallgatók oktatás véleményezési rendszere, eredményeinek hasznosítása Dolgozói elégedettség mérése. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Működtetés vizsgálata Az intézmény kulcsfontosságú eredményei, mutatói: A szervezet kulcsfontosságú eredményei. A szervezet kulcsfontosságú mutatói. Tudományos publikációk statisztikai adatai (egy főre jutó publikációk száma, szórása) tudományági bontásban. A TDK-n résztvevő hallgatók száma (az önértékelési időciklusára vonatkoztatva). A doktori iskolák működési eredményei 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Köszönöm a figyelmet 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Ha a rendszer működése során megtaláljuk: a.) a működési feladatok meghatározásánál: - az intézményszintű küldetés és minőségi célokat és ezeket meghatározó eljárást, mely magában foglalja a felülvizsgálatot, valamint a szükséges változtatási lehetőséget, - a célok eléréséhez szükséges minőségi terveket a megvalósításához szükséges feltételek meghatározásával. Az intézmény gazdálkodásában megjelenik a szükségletek biztosításának forrásai is, - a minőségi tervek megvalósításához tartozó cselekvési programokat, valamint - megjelenik e a fentiek teljesülésének ellenőrzése, időbeni követése. Megtörténi e a teljesülés értékelése, szükség szerinti beavatkozások, változtatások. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Ha a rendszer működése során megtaláljuk: b.) a „napi” működésre vonatkozó szabályozás területén: - a működés meghatározó területeire vonatkozó szabályozást, - a működés elégséges szintű dokumentáltságát, - a működés rendszeres értékelését, valamint, - az értékelés eredményétől függő beavatkozásokat. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Ha a rendszer működése során megtaláljuk: c.) a „minőségi működést felügyelő” minőségirányítási szervezetet, amelyek a felsőfokú intézmények struktúrájához igazodó: Tanácsadó testület: - az intézményi tanács alá rendelt „intézményi minőségirányítási és értékelési” bizottság, - a kari/intézeti szervezetségben a kari tanács alá rendelt „kari minőségirányítási és értékelési” bizottság, Operatív és adminisztratív feladatokat ellátó: - Minőségirányítási Iroda/osztály/Igazgatóság - kari/intézeti szinten minőségügyi felelős. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Ha a rendszer működése során megtaláljuk: d.) a működés eredményt megtestesítő, vagy a változását mutató paramétereket: - intézményi mutatók (régióban, tudományos életben betöltött szerep; nemzetközi megítélés és kapcsolat); - kari szintű mutatók (tudományos terület; kutatás, alkalmazott kutatás; régióban, tudományos életben betöltött szerep; nemzetközi kapcsolat; stb.), - szak szintű mutatók (diploma piaci értéke; „vevők” elégedettsége; tudományos eredmények; kibocsátott diploma és minősítése; jelentkezők száma; lemorzsolódás; stb.). 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

sztenderdek és irányelvek az intézményi belső minőségbiztosításra, A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjeit és irányelveit az ENQA koordinálásban sztenderdek és irányelvek az intézményi belső minőségbiztosításra, sztenderdek és irányelvek a külső értékelések megvalósítására, sztenderdek és irányelvek a külső minőségbiztosítási ügynökségek működésére vonatkozóan. 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán

Sztenderdek és irányelvek az intézményi belső minőségbiztosításra Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése A hallgatók értékelése Az oktatók minőségének biztosítása Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások Belső információs rendszer Nyilvánosság 2006. 06. 15-16. Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán