Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu
A VIZUÁLIS TEHETSÉG Későbbi remekművek kedvelt KOMPOZÍCIÓS ELJÁRÁSAI megjelennek már a gyerekkori firkákon és rajzocskákon is. A későbbi kedvenc TÉMÁK ÉS MOTÍVUMOK, gyakran alkalmazott kompozíciós eljárások jelen vannak a kisgyerekkori művekben is. A nagyművészet alkotásaival egyenértékű hatással voltak rájuk a POPULÁRIS MŰFAJOK: az újságillusztrációk, falfirkák, mesekönyvek, reklámok.
A VIZUÁLIS TEHETSÉG rajzoló (leképező), „mesterember” tervező ALKOTÓI TÍPUSOK (domináns vizuális kifejezésmód): rajzoló (leképező), „mesterember” tervező jel/szimbólum – alkotó Konstruáló – szobrászkodó „patterner” (mintákban gondolkodó) befogadó - elemző
KIEMELKEDŐ RAJZI KÉPESSÉGŰ GYERMEKEK JELLEMZŐI 5-8 éves korban fotórealista arányrendszer a harmadik dimenzió ábrázolása rövidülés alkalmazása térbeliség érzékeltetésére átfedés, takarás helyes ábrázolása az átlagos képességű normál korosztályra jellemző szimbolikus-kanonikus ábrázolás nincs vagy ritka intellektuális képességeik gyengébbek nehezen váltanak kifejezési formák között (szó/kép, hallott/olvasott információ)
KIEMELKEDŐ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLŐDÉSE RAJZI MŰVELET Átlagos képességű /Hány évesen képes rá/ Tehetséges gyermek Rövidüléssel teret érzékeltetni 10-11 7-8 A testek nem látszó éleit elhagyni 6-7 Méret- és arányhű alakokat ábrázolni 8-9 A testességet árnyékolással visszaadni 9-10 Érzelemgazdag, kifejező műveket létrehozni 6-8 4 Modell lerajzolása emlékezetből 1011
A vizuális tehetség Juvenilia-kutatás Pedagógiai és művészeti dokumentum-elemzés Életút-interjúk 1. XIX. századi klasszikusok Kutatási témák: Hogyan integrálódik a kamasz tehetség kora képzőművészeti kultúrájába? Művészet és pedagógia Merít-e az érett művész a gyermekkori alkotásokból? Van-e törés, vagy sima a nyelvváltás? Barabás M.
Klasszikus magyar alkotók juveniliái Barabás Miklós Izsó Miklós Lotz Károly Benczúr Gyula Szinyei Merse Pál Ferenczy Károly Csók István Fényes Adolf Tornyai János Gulácsy Lajos Ferenczy István Csók István
Izsó Miklós Zichy Mihály Lotz Károly Munkácsy Mihály
Kortárs alkotók ifjúkori munkái Hogyan definiálható a vizuális tehetség a "gépi képkorszakában"? Mennyire függ a tehetség a technikai virtuozitástól? Előfeltétele, vagy kísérő jelensége a rajzi ügyesség (drawing facility)? A populáris kultúra és más életélmények hatása Milyen szerepe van a gyermekrajzoknak az érett művészi életműben? Van-e vizuális nyelvi kontinuitás, korán megjelenő ábrázolói típus? Milyen szerepe van a művészettörténeti élményeknek, elemzési tapasztalatoknak a művészi életműben?
Claude Picasso Pablo Picasso Felix Klee Paul Klee
Sinkó István Bak Imre Szabados Á. Révész L. L.
A vizuális tehetség nem azonos a rajztudással. Összetevői: tervező és konstruáló, másoló-reprodukáló képesség, vizuális memória, a részletek megfigyelésének képessége, a rész-egész szintetizálása, eredetiség, egyedi képi világ Az ügyesség csak akkor válik tehetséggé, ha lehetőség van a vizuális nyelv folyamatos megújítására, ha nem előírás a hagyomány. Fejlesztés: autentikus feladatok, műelemzés, meghatározó mesterek mentori szerepben Társművészetek nyújtotta inspiráció, a populáris kultúra "bekebelezése”, kamasz-nyelv megőrzése
PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN célzott feladatokkal egy-egy képességszféra fejlettségét értékelhetjük (felvételi vizsgák, rajzi illetve műelemző versenyek) a munkák kritériumok szerinti gyűjtésével longitudinális fejlődés dokumentálása
PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN FELADATTÍPUSOK 1. Alkotói képességek: szabályok illetve adatok, tények ismeretét számonkérő, könnyen és viszonylag objektíven értékelhető feladatok (modell vagy beállítás rajza, művészettörténeti teszt) nyitott, kreatív feladatok (tervezés, hangulatok, élmények ábrázolása)
PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN „portfolió-módszer” a művészi alkotást illetve a tervezés, építés és tárgykészítés folyamatát dokumentáló eljárás „domain project”: egy vizuális problémára irányuló vagy egy képességszférához kapcsolódó összetett feladatsor
PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN FELADATTÍPUSOK 2. Befogadói képességek: műelemző teszt és a szóbeli elemzés adott műlistáról választott alkotásról otthon készített műelemző dolgozat/előadás
PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN a vizuális memória, a differenciáló képesség, a képi információ alapján végzett munka (terv megvalósítása, tájékozódás térképen) experimentális esztétikai mérőeszközök: vizuális fogalmak értését vizsgáló, az ízlés típusáról és az esztétikai érzékenység színvonaláról számot adó, képsorozatokat használó tesztek
HOGYAN ÉRTÉKELHETŐ EGY TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM ? „Kvantitatív” módszerek: eredményesség mérés kérdőívvel, megfigyelő lappal, tesztekkel a vizuális képesség fejlődésének longitudinális vizsgálata, életpályák követése
HOGYAN ÉRTÉKELHETŐ EGY TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM ? „Kvalitatív” módszerek: résztvevő értékelés környezet-vizsgálat strukturált interjú, kérdőív portfólió-elemzés