Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

„Egy kép többet mond ezer szónál!”
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
A képzőművészet-terápia
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az egyéni fejlesztési terv
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A 19. századi líra átalakulása
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
SZTE BTK Spanyoltanár MA
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
Korai tehetségnevelés
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A tehetségtantervek készítésének módszertana
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Magyar Nemzeti Galéria
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Impresszionizmus.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
a évi szakmai vizsgáról
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A képzőművészet-terápia
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu

A VIZUÁLIS TEHETSÉG Későbbi remekművek kedvelt KOMPOZÍCIÓS ELJÁRÁSAI megjelennek már a gyerekkori firkákon és rajzocskákon is. A későbbi kedvenc TÉMÁK ÉS MOTÍVUMOK, gyakran alkalmazott kompozíciós eljárások jelen vannak a kisgyerekkori művekben is. A nagyművészet alkotásaival egyenértékű hatással voltak rájuk a POPULÁRIS MŰFAJOK: az újságillusztrációk, falfirkák, mesekönyvek, reklámok.

A VIZUÁLIS TEHETSÉG rajzoló (leképező), „mesterember” tervező ALKOTÓI TÍPUSOK (domináns vizuális kifejezésmód): rajzoló (leképező), „mesterember” tervező jel/szimbólum – alkotó Konstruáló – szobrászkodó „patterner” (mintákban gondolkodó) befogadó - elemző

KIEMELKEDŐ RAJZI KÉPESSÉGŰ GYERMEKEK JELLEMZŐI 5-8 éves korban fotórealista arányrendszer a harmadik dimenzió ábrázolása rövidülés alkalmazása térbeliség érzékeltetésére átfedés, takarás helyes ábrázolása az átlagos képességű normál korosztályra jellemző szimbolikus-kanonikus ábrázolás nincs vagy ritka intellektuális képességeik gyengébbek nehezen váltanak kifejezési formák között (szó/kép, hallott/olvasott információ)

KIEMELKEDŐ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLŐDÉSE RAJZI MŰVELET Átlagos képességű /Hány évesen képes rá/ Tehetséges gyermek Rövidüléssel teret érzékeltetni 10-11 7-8 A testek nem látszó éleit elhagyni 6-7 Méret- és arányhű alakokat ábrázolni 8-9 A testességet árnyékolással visszaadni 9-10 Érzelemgazdag, kifejező műveket létrehozni 6-8 4 Modell lerajzolása emlékezetből 1011

A vizuális tehetség Juvenilia-kutatás Pedagógiai és művészeti dokumentum-elemzés Életút-interjúk 1. XIX. századi klasszikusok Kutatási témák: Hogyan integrálódik a kamasz tehetség kora képzőművészeti kultúrájába? Művészet és pedagógia Merít-e az érett művész a gyermekkori alkotásokból? Van-e törés, vagy sima a nyelvváltás? Barabás M.

Klasszikus magyar alkotók juveniliái Barabás Miklós Izsó Miklós Lotz Károly Benczúr Gyula Szinyei Merse Pál Ferenczy Károly Csók István Fényes Adolf Tornyai János Gulácsy Lajos Ferenczy István Csók István

Izsó Miklós Zichy Mihály Lotz Károly Munkácsy Mihály

Kortárs alkotók ifjúkori munkái Hogyan definiálható a vizuális tehetség a "gépi képkorszakában"? Mennyire függ a tehetség a technikai virtuozitástól? Előfeltétele, vagy kísérő jelensége a rajzi ügyesség (drawing facility)? A populáris kultúra és más életélmények hatása Milyen szerepe van a gyermekrajzoknak az érett művészi életműben? Van-e vizuális nyelvi kontinuitás, korán megjelenő ábrázolói típus? Milyen szerepe van a művészettörténeti élményeknek, elemzési tapasztalatoknak a művészi életműben?

Claude Picasso Pablo Picasso Felix Klee Paul Klee

Sinkó István Bak Imre Szabados Á. Révész L. L.

A vizuális tehetség nem azonos a rajztudással. Összetevői: tervező és konstruáló, másoló-reprodukáló képesség, vizuális memória, a részletek megfigyelésének képessége, a rész-egész szintetizálása, eredetiség, egyedi képi világ Az ügyesség csak akkor válik tehetséggé, ha lehetőség van a vizuális nyelv folyamatos megújítására, ha nem előírás a hagyomány. Fejlesztés: autentikus feladatok, műelemzés, meghatározó mesterek mentori szerepben Társművészetek nyújtotta inspiráció, a populáris kultúra "bekebelezése”, kamasz-nyelv megőrzése

PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN célzott feladatokkal egy-egy képességszféra fejlettségét értékelhetjük (felvételi vizsgák, rajzi illetve műelemző versenyek) a munkák kritériumok szerinti gyűjtésével longitudinális fejlődés dokumentálása

PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN FELADATTÍPUSOK 1. Alkotói képességek: szabályok illetve adatok, tények ismeretét számonkérő, könnyen és viszonylag objektíven értékelhető feladatok (modell vagy beállítás rajza, művészettörténeti teszt) nyitott, kreatív feladatok (tervezés, hangulatok, élmények ábrázolása)

PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN „portfolió-módszer” a művészi alkotást illetve a tervezés, építés és tárgykészítés folyamatát dokumentáló eljárás „domain project”: egy vizuális problémára irányuló vagy egy képességszférához kapcsolódó összetett feladatsor

PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN FELADATTÍPUSOK 2. Befogadói képességek: műelemző teszt és a szóbeli elemzés adott műlistáról választott alkotásról otthon készített műelemző dolgozat/előadás

PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN a vizuális memória, a differenciáló képesség, a képi információ alapján végzett munka (terv megvalósítása, tájékozódás térképen) experimentális esztétikai mérőeszközök: vizuális fogalmak értését vizsgáló, az ízlés típusáról és az esztétikai érzékenység színvonaláról számot adó, képsorozatokat használó tesztek

HOGYAN ÉRTÉKELHETŐ EGY TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM ? „Kvantitatív” módszerek: eredményesség mérés kérdőívvel, megfigyelő lappal, tesztekkel a vizuális képesség fejlődésének longitudinális vizsgálata, életpályák követése

HOGYAN ÉRTÉKELHETŐ EGY TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM ? „Kvalitatív” módszerek: résztvevő értékelés környezet-vizsgálat strukturált interjú, kérdőív portfólió-elemzés