Készítette: Kárpáti Andrea 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Multimédia az iskolában „sulinet pedagógia” világszerte
Készítette: Kárpáti Andrea 2 A Net Nemzedék Szülők nemzedékeA”Net Nemzedék" "Örökké fiatalnak maradni" - az ifjúság érték "Vegyenek komolyan minél előbb" - a felnőttkor hatalom Késleltetett szülővé válás" Parental child " („szülővé tett gyermek”) szindróma: az elfoglalt és/vagy egyedülálló szülő gyermekét felnőtt problémákkal terheli Szelíd hippi-kultúra": "virággyermekek", St. Exupéry Kis Hercege, mint ideál Távolságtartó, " cool " - de nem érzelemszegény Woodstock, marihuána, IndiaRap, kemény drogok, " dark " kultuszok Önszervező, kommunikatív – lokálisan. A nemzetközi problémákat távolságtartóan szemléli, "nem érintik" Önszervező, kommunikatív – globálisan. A világ nem ér véget a település és az ország határain - felelősségérzet az emberiségért. "Szem a láncban", jó csapattagÖnmaga főnöke, rossz alattvaló
Készítette: Kárpáti Andrea 3 What kind of traces are we leaving in the new generation? Édua Szűcs:”Father & son” International Cartoon Competition, NJSZT, 1988.
Készítette: Kárpáti Andrea 4
5
6 A Net nemzedék a munka világában I. Igény a függetlenségre a munkahely molekuláris szerkezete, Nyitott, érzelmes viszony a munkához átlátható döntési struktúra érték kollektív vezetés kell, nem főnök Önkifejezés, önérvényesítés a külső és belső kommunikációs hálózat működjön Innovációs kényszer állandó megújulás jellemezze a vállalatot; a hagyományok elvetése Bizonyítási vágy: szeniorátus helyett meritokrácia,
Készítette: Kárpáti Andrea 7 A Net nemzedék a munka világában II. Gyors reagálás az új helyzetekre bizottságok helyett egyéni felelősségvállalás A megbízhatóság ellenőrzése állandó és demokratikus munkahelyi kontroll Élethosszig tanulni mobil munkaerő-piac, ahol a többszöri pályaváltás előny Nincs márka-tisztelet a régi cégek életben tartása helyett újak teremtése Szabadidő és munkaidő nem válik szét, nincs helyhez kötve
Készítette: Kárpáti Andrea éves magyar fiatalok számítógép- használati szokásai A válaszok kódjai (a használat gyakorisága) 1 = hetente néhányszor, 2 = havonta néhányszor, 3 = néhányszor, 4 = soha, 9 = nincs adat.
Készítette: Kárpáti Andrea 9 Otthoni géphasználat - fiúk és lányok Sulinet-Monitor,
Készítette: Kárpáti Andrea 10 N emzeti oktatási informatikai stratégiák A tömeges eszközbeszerzést a fejlődés fenntartása, váltja fel. Regionális segítő-fejlesztő központok ( competency centre ) kialakítása Az informatikai alapképzettség biztosítása minden felsőfokú tanulmányokat folytató diák részére, Rendszeres nemzeti monitorozó vizsgálatok. Független, rendszeres, publikus digitális taneszköz-értékelés. Differenciált támogatás Csatlakozás nemzetközi hálózatokhoz közös fejlesztési és kutatási projektek.
Készítette: Kárpáti Andrea 11 Milyen keretek között oktatják az informatikát? A KIT oktatásának kereteiOrszágok Önálló informatikai tantárgy, kötelezőÍrország: középisk. ( életév), Finnország, (csak alapfok), Hollandia Önálló informatikai tantárgy, választhatóNorvégia, Finnország (csak középfok) Egy természettudományos tárgy (pl. Matematika, Technika) része Kanada, USA: választható komplex természettudományos (science) tanterv a középiskolában Valamennyi tantárgy anyagában szerepelUSA, Kanada, Norvégia, Írország, Hollandia (csak alapfok) Nincs ilyen szaktárgyi oktatás az iskolában csak szakkörben tanítják Olaszország
Készítette: Kárpáti Andrea 12
Készítette: Kárpáti Andrea 13
Készítette: Kárpáti Andrea 14 Az OECD vizsgálata az IKT iskolai kultúrára gyakorolt hatásáról, I. 1. hipotézis-pár: Az oktatási informatika kapcsolata a pedagógiai innovációval Az IKT kiváló katalizátora a pedagógiai innovációnak, különösen, ha az Internetes oktatási módszereket is alkalmazzuk. Az IKT csak olyan iskolai környezetben tud elterjedni, ahol amúgy is folyik pedagógiai innováció, a tanárok és diákok nyitottak az új pedagógiai módszerek iránt. Itt a számítógép nem több mint a reform-folyamat egyik eszköze.
Készítette: Kárpáti Andrea 15 Az OECD vizsgálata az IKT iskolai kultúrára gyakorolt hatásáról, II. 2. hipotézis-pár: A számítógépes kultúra elterjedése az iskolában A számítógépek iskolai elterjedése egyesek szerint követi a hagyományos, más új oktatási módszerekre jellemző elterjedési modellt. A számítógéppel segített módszerek jelentős felszereltség- igénye, az eszközök gyors avulása miatt egészen más terjesztési lehetőségekről s így elterjedési modellről van szó, mint az eddigi pedagógiai innovációk esetében.
Készítette: Kárpáti Andrea 16 Az OECD vizsgálata az IKT iskolai kultúrára gyakorolt hatásáról, III. 3. hipotézis-pár: A tanárok szerepe a számítógépes oktatás sikerében Az IKT iskolai térhódítása sokak szerint legfőképpen a tanárok hozzáállásától, képzettségéktől függ. E szerint az elképzelés szerint a tanárok annál inkább hajlamosak az új technikával kísérletezni, minél magabiztosabbak a tanítás mesterségében. Minél jobb a tanár, annál hatékonyabb eszközzé válik a kezében az IKT. A másik, rivális hipotézis szerint az iskola számítógépes felszereltségétől és a diákok informatikai képzettségétől, érdeklődésétől függ, mennyire lesz sikeres a reform.
Készítette: Kárpáti Andrea 17 Az OECD vizsgálata az IKT iskolai kultúrára gyakorolt hatásáról, IV 4. hipotézis-pár: Az iskolai informatikai kultúra hatása a tanulók közötti, szociális helyzet által meghatározott különbségekre Az IKT nem fogja növelni az egyébként is meglevő különbségeket a kedvező és kedvezőtlen anyagi körülmények között élő tanulók között. Vannak azonban, akik úgy vélik, hogy az informatikai kultúra elterjedésével a különböző szociális hátterű gyerekek közötti iskolai teljesítmény-különbség is nőni fog.
Készítette: Kárpáti Andrea 18 A kutatás-fejlesztés irányai A lehetőségeket a technikai fejlesztés korlátozza “Hardware is no longer hard” – “user” helyett megrendelő-barát technika Tanár-központú környezetDiák-központú környezet Kutatják az online tanulásban a tanárok szerepét A tanárjelölteket (is) mentorokká képzik Technika határozza meg a hozzáférhetőséget Olcsó, gyors kapcsolat: hozzáférés igények szerint Tanulás oktatási intézményekbenTanulás közösségi intézményekben és munkahelyen Digitális szakadékIKT a tanulási/szociális hátrányok ellen Területi és nemzeti oktatási hálózatokGlobális hálózatok Korlátozott hozzáférésIgények szerinti hozzáférés Sokféle szabályozó ás standardNemzetközi szabályozók Forrás: Connecting the Future – Global Summit of Online Knowledge Networks, Adelaide 2002 március (Ford.: Kárpáti A.)
Készítette: Kárpáti Andrea 19 Szerk. Dringó_Horváth Ida Nemzeti Tankönyvkiadó, OECD "Információs és kommunikációs technológiák és a tanulás minősége" (" Information and Communication Technology (ICT) and the Quality of Learning" ) című kutatás