Koltai Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem, FEEK: A múzeumandragógia kihívásai az USA-ban Széphalom, 2009. május 11.
A múzeumi felnőttoktatás innovációjának területei Szervezeti innováció + múzeumi alkalmazottak továbbképzése Termék- innováció (kiállítás/kiállításpolitika) Múzeumandragógiai módszerek innovációja Mediációs eszközök innovációja Új funkciók, feladatok és célcsoportok meghatározása
Theodore Low “ az oktatás ne csak az oktatási osztály célja legyen! Tekintsék céljuknak a kurátorok, az igazgatók és a múzeum többi dolgozói is!” “a múzeumpedagógusoknak szükséges volna elsajátítani a felnőttoktatás elméletét és gyakorlatát” “ A múzeumok szálljanak le néha az esztétikai és művészettörténeti katedráról!”
Kiemelt célcsoportok Aktív időskorúak Egyedülállóak Munkanélküliek Családok Lokális etnikai/vallási közösségek
Múzeumok Amerikai Szövetsége, éves beszámoló, 2008. … a múzeum a „lifelong learning bástyája, fontos gazdasági motor, szociális szolgáltatások nyújtója, terápiás kezelések oázisa, az állampolgári büszkeség forrása, valamint felbecsülhetetlen értékű közösségi vagyon”
A kiállítás lehetséges befogadási módjai, Barry Lord, 2007. Megértési mód Típus Fő alkalmazási terület Jellemzők Szemlélődés Esztétikai Művészeti múzeumok Egyes tárgyak individuális percepciója Megértés Kontextuális vagy tematikus Történeti, régészeti, néprajzi múzeumok A tárgy kontextushoz vagy témához kapcsolódó percepciója Felfedezés Látványtár Természettudományi múzeumok Kategóriákként csoportosított tárgyak felfedezése Interakció Élő demonstráció, multimédia Tudományos központok Stimulusra adott kinesztikai válasz-reakció
Marilyn G. Hood: A felnőttek múzeummal kapcsolatos attitűdjei 1.) Tanulásra való lehetőség 2.) Szociális interakció 3.) Új tapasztalatok szerzésének lehetősége 4.) Aktivitás 5.)Kellemes időeltöltés valaki társaságában
Módszertani innováció Audio guide Podcasting Mobil tanulás, PDA Digitális story-telling Múzeumi weboldal individualizálása Felnőttképzési módszerek alkalmazása: pl: előadás, szerepjáték, csoportmunka, tréning, projektmódszer, vita, játék
Multiszenzoros, multimodális Konstruktivista Tanulásvezérelt A történetmesélés pedagógiai dimenziói Julie Springer, National Gallery of Art, Chicago Humanista Interdiszciplináris Interkulturális Multiszenzoros, multimodális Konstruktivista Tanulásvezérelt
Digitális „story-telling” Szociális és multikulturális jelentőség Lehetőség a saját tapasztalataink és a kulturális örökség jobb megértésére Tradicionális és új feladatok egyesítése
Felnőttoktatási programok Metropolitan Galéria beszélgetések Tárlatvezetések Előadások Koncertek Filmvetítések Órák felnőttek számára Közösségi és munkahelyi programok Tanártovábbképzés Főiskolások/egyetemisták programja
Köszönöm a figyelmet!