2009. május 12.Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A múzeum, mint lehetséges felnőttképzési helyszín?! „Életen át tartó tanulás Biharban” c. projekt referencia képzésének tapasztalatai a Bihari Múzeumban
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A projekt: HEFOP / 2004 / Életen át tartó tanulás Biharban Gazdája: Bihari Szabadművelődési és Népfőiskolai Egyesület Berettyóújfalu Partnerei: Magyar Népfőiskolai Társaság, Csökmői Sárkány Népfőiskolai Egyesület, Általános célja: A települések, a térség (BIHARI) fejlesztése, népességmegtartó erejének biztosítása, a népesség általános műveltségének, tanulás iránti motívációjának növelése, képesség-készség fejlesztés. Konkrét célja: Modern módszerek megismertetése, kipróbálása, kompetencia fejlesztő képzési programok kidolgozása. A felnőttképzéshez szükséges tárgyi és humánerőforrás fejlesztése.
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom Ötlettől a beszámolóig Projekt kidolgozás: május-június Döntés, szerződés: január Előkészítés: 2005.február-április Képzők képzése: április - november Tananyag kidolgozása: ban Referencia képzések: 2006 január-július Összegzés, akkreditáció: dec. 1-re.
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom KÉPZŐK-KÉPZÉSE Mit kaptunk és mit adtunk tovább? Kulcskompetencia alapú képzés, speciális módszerekkel 100 órában, (6 hétvége ) informális és non-formális tanulás. Konfliktus kezelés és megoldási módszerek A csoport közös „bölcsessége”- csoportmunka módszerek Játékosság, jó hangulat, feszültségoldás (tréning,vita, beszélgetés) A gyakorlatok során megélt élmények aktivizálták az egyén rejtett tudását, felszínre hozták igényét a folyamatos tanulásra. (komplex személyiség fejlesztés) Bentlakásos tréning – (Balatonszepezd, Szentjobb, Berettyóújfalu) hatékony, elmélyült munka, erősödő személyes kapcsolatok – csapat Résztvevő (18 fő) népművelők, tanárok, óvónő, könyvtáros, muzeológus – a kistérség (Bújfalu, Csökmő, Komádi) számos intézményéből
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom Tananyag kidolgozás A kiképzett képzők és trénereink munkája, Páros munka 60 órányi modulokból álló tananyag 1-1 kompetenciára A modulok és benne a tananyagok tetszés szerint, a leendő csoport igényeinek megfelelően válogathatók össze.
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom Referencia képzések (120 órás) 1.-2.csoport: Csökmő 20 fő, Darvas 15 fő tartósan munkanélküli, álláskereső 3. Berettyóújfalu I. csoport 10 fő tartósan munkanélküli, álláskereső + 5 fő munkavállaló (érettségizettek) 4. Berettyóújfalu II. csoport (Kontroll csoport) 18 fő középiskolai tanár, két, újonnan összevont intézmény 9-9 tanára. (egyetemi, főiskolai végzettség)
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom Kulturális tudatosság kompetencia fejlesztő tréningek helyszínei: Bihari Múzeum Bihari Népművészeti Egyesület Alkotóháza
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A múzeumi foglalkozás tematikája, menete (4 óra) 1. A kiállítás megtekintése – tárlatvezetéssel 2. Szempontok kiadása, kiállítóterem választás (egyéni illetve két fős csoport munka)
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A múzeumi foglalkozás tematikája, menete 3. egyéni felkészülés: perc
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A múzeumi foglalkozás tematikája, menete 4. a felkészült résztvevők tárlatvezetése (kommunikáció, szerepjáték) „a múzeum élő hely, nem egy néma szentély”
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom Egy részvevő véleménye „A múzeum a múlttal való találkozás helyszíne. Mint mindegyik találkozás, ez a találkozás is hat ránk, alakít minket.” (Diószegi Ferenc résztvevő Berettyóújfalu I. csoport) A projekt 2 vezetőjének monitoringja a múzeumban: Zsákai Ildikó és Sápi József Középen: Lisztes Éva az egyik új képző
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom EREDMÉNYEK: 15 fő „kiképzett” képző (felnőttképzésben, kompetencia alapú képzésekben ma is kb fő aktívan dolgozik Biharban és alkalmazza ezeket a módszereket) Új felnőtt képző helyszínek kipróbálása (múzeum, alkotóház) Akkreditált tananyag - új képzési projektek - disszemináció pl. Szarvason 2,5 éven át 360 fő végezte el
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom a 75 fő (a referencia csoport tagjai) nyitottabb, magabiztosabb, tudatosabb, érdeklődőbb, + élményeket szerzett Munkába lépés (25-40 %) Tanulás befejezése, ill. elkezdése (érettségi, informatikai képzés, szakma) Folyamatos és aktív álláskeresés, önbizalom erősödése EREDMÉNYEK:
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom Egy részvevő véleménye: „Már a gondolat is tetszett, hogy múzeumba megyünk, mert ott különös dolgokat lehet látni, amik nem részei mindennapjainknak. A hétköznapi színterekről, mint a lakás, utca, munkahely, vagy a piac, belépünk a múzeumba. Új színek, formák, elrendezések, új képzettársítások,új érzések és hangulat. Ebben az érzelmi állapotban másképpen gondolkodunk a múltról, a jelenről, a jövőről és önmagunkról is.” (Diószegi Ferenc résztvevő Berettyóújfalu I. csoport)
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A múzeum mint lehetséges felnőttképzési helyszín! A Bihari Múzeum kipróbált felnőttképző helyszín: infrastruktúra (kiállításai, kutató terme, eszközei) humánerőforrás (múzeumpedagógus pedagógus, felnőttképző)
2009. május 12. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom KÖSZÖNÖM A FIGYELMET Kállai Irén múzeumigazgató az OKM-MOKK Hajdú-Bihar megyei múzeumi koordinátora 20 /