Dr. Báger Gusztáv- Dr. Vigvári András ÁSZ FEMI "Az önkormányzati rendszer reformjának szükségessége és lehetőségei" – a helyi államháztartási reformok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Vigvári András IDEA Finanszírozási Munkacsoport Mi következik az IPA után?
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Stratégiai tervezés.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Beruházás-kontrolling
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az ÚMVP intézményrendszere
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Dr. Báger Gusztáv A PPP: az állami és magánszektor együttműködésének tapasztalatai és ellenőrzése.
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Integrált gazdálkodásirányítási informatikai rendszer fejlesztése és funkcióbővítése Stratégiai eszközrendszerek fejlesztése, működési hatékonyság javítása.
IKTA-FÓRUM Fehér Éva Projektmenedzser Budapest IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése DARFT Informatikai.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Gáspár Mátyás – Dömötör Ildikó. o A mintaadó közigazgatási jó gyakorlatok jelentősége ismert, de jelenleg nem kihasznált erőforrás o Hatalmas tapasztalati.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Dr. Báger Gusztáv- Dr. Vigvári András ÁSZ FEMI "Az önkormányzati rendszer reformjának szükségessége és lehetőségei" – a helyi államháztartási reformok előfeltételei

A helyzet és a kiutak szükséges, elégséges decentralizáció szubszidiaritás nélkül.Az önkormányzati rendszer reformja nemcsak „makro” feltételeken múlik. A makro tényezők szükséges, de nem elégséges feltételek egy sikeres reformhoz. A magyar önkormányzati rendszer decentralizáció szubszidiaritás nélkül. A makro reformok kulcskérdései: Elválasztható-e a közigazgatási reformtól a finanszírozási reform? Milyen garanciák adhatók a kötelező feladatok ellátásának finanszírozási stabilitásához? Hogyan érvényesíthető a településekre épülő önkormányzati rendszerben a térségi szemlélet.

A sikeres reformok feltétele az önismeret A mindenkori helyzet ismerete az összes érdekelt szereplő (stakeholders) számára eminens érdek. Érdekhordozók: Központi kormányzat, mint forrásszabályozó; EU Bizottsága, mint a támogatások folyósítója; Magánszektor (bankok, befektetők, stratégiai partnerek(PPP); Az önkormányzati döntéshozók; Egy lehetséges megoldás az „országismeret-projekt”;

Mit értünk helyi államháztartási reformon? államháztartási gazdálkodás keretfeltételeinekSzükséges az államháztartási gazdálkodás keretfeltételeinek megváltoztatása: Így a feladatellátás intézmény centrikusságának csökkentése a non profit és az üzleti szervezetek erőteljesebb bevonása; További fontos feltétel az államszámviteli rendszer megreformálása, a részleges eredményszemléletű könyvvezetés feltételeinek megteremtése az államháztartási és a számviteli törvény által megkövetelt beszámolási rendszerek tartalmi és formai közelítése; Korszerűbb tervezési és teljesítmény értékelési módszerek alkalmazásának intézményesítése (ld. pl. programköltségvetés);

Mit értünk helyi államháztartási reformon? eredményesebbéátláthatóbbáAz önkormányzati mikro szint fejlesztésének kulcskérdése a gazdálkodás rendszerének és gyakorlatának eredményesebbé és átláthatóbbá tétele. Fontos feladat az önkormányzatoknál a belső irányítási rendszer (internal controls) és a teljesítmény ellenőrzésre alkalmas speciális kontrolling rendszerek kialakítása. E mellett megoldásra vár a szektor külső és belső ellenőrzési rendszerének továbbfejlesztése, megerősítése. Az átláthatóság, az előzetes, folyamatos és utólagos ellenőrzés nemcsak azért szükséges, mert az önkormányzati pénzek is közpénzek. Az Uniós források elnyerésének és felhasználásának és a szektor hitelképességének javulásához is elengedhetetlen az előrelépés e területen. A feladat komplex, többféle szakma együttműködését követeli. A következő példa Muraközy Csaba informatikus elképzeléseit foglalja össze.

Ország ismeret- egy lehetséges megoldás I. A közszektor reform megvalósításának jellemzői: A közszektor reform modell tervezésének, bevezetésének és megvalósításának eredményessége döntően két pilléren nyugszik: Centrális kormányzati akarattal megerősített szakmai projet management A reform megvalósítását támogató informatikai modell kialakítása és alkalmazása A közszektor reform megvalósításának javasolt lépései : Projekt team felállítása: az állam és közigazgatás döntéshozóiból, szakértőiből, valamint a gazdasági és üzleti élet szereplőiből kialakított szinergikus struktúra létrehozása és működtetése (PPP modell), mely struktúra leginkább támogatja a közszektor reform modell tervezését és megvalósítását. Projekt team intranet: a projekt célja a munkacsoportokon belül működő tudományos műhelyek szervezeti felépítésének, hatás és feladatköreinek elektronikus rögzítése. További cél a munkacso- portokon belüli levelező rendszer és work-flow manager beindítása, megfelelően kialakított belső standard elektronikus dokumentumok segítségével, mely eszközökkel a tudományos műhelyek kommunikációja hatékonnyá és a belső projektek, munkafolyamatok is jól követhetővé válnak. Adatbázisok előállítása, adatgyűjtés: önkormányzati, államigazgatási és államháztartási, pénzügyi, felhasználási és működési folyamatok megismerése, elektronikus adat-aggregátumainak előállítása és elemzése az IT eszközök hathatós támogatásával. Ez azt jelenti, hogy a tudományos munkacsoportok által specifikált modellezési és munkafolyamat-igényei szerint ütemezetten előállnak azok az elektronikus adathalmazok, melyek elemzése a belső projektek ütemterveinek megfelelően történik.

Ország ismeret- egy lehetséges megoldás II. Adatelemzés: Az adatgyűjtési módszerekkel előállított reform adatbázisok és adatstruktúrák lekérdezése és adatelemzése, olyan addícionális előnyt jelent a tudományos műhelyek kutatói számára a reform modell kidolgozásában, melyet más módon nem tudnak elérni. A tudományos műhelyek kutatói a reform modell kialakításának munkafolyamatai során, az IT eszközrendszer felhasználásának is köszönhetően, specifikálják azokat a kommunikációs, pénzügyi, gazdálkodási, működési, működtetési és informatikai normatívákat és standardokat, melyek kialakítása nélkülözhetetlen a modell kidolgozása, megvalósítása valamint üzemeltetése szempontjából. Pilot projekt(ek): A modellezési folyamat során előre definiált “break point” –kat elérve, lehetőség nyílik bevezető, pilot projektek elindítására. A reform modell fejlesztésének munkafolyamatában előáll egy tartalmilag jól jellemezhető funkcionális applikációs modell egység, mely egység önállóan a gyakorlatban is bevezehető és működtetése során értékelhető. A pilot projektek bevezetésének és üzemeltetésének eredményeképpen előálló gyakorlati tapasztalatokkal, a tudományos kutatók tovább finomíthatják a reform modellt. Országismeret adat-közmű szolgáltatásainak megrendelői az alábbiak: Állampolgárok, önkormányzatok Kormányzat, állam és közigazgatás Önkormányzat üzleti partnerek Európai Unió

Intranet Projekt team intranet Szakértői munkacsoport II. Szakértői munkacsoport III. Szakértői munkacsoport X. Szakértői munkacsoport I. Levelező rendszer, Work-flow manager, Ms-Office, egyéb alkalmazások

Adatbázisok előállítása, adatgyűjtés Közigazgatási szervezetek reform munkacsoport Internet Szerverek Web browser Önkormányzati szervezetek Önkormányzati adat(bázis)ok Web browser Államigazgatási szervezetek Államigazgatási adat(bázis)ok Web browser Államháztartási szervezetek Közigazgatási adat(bázis)ok Államháztartási adat(bázis)ok Web browser Modell fejlesztés Önkormányzati Államigazgatási Államháztartási Pénzügyi adat-aggregátumok előállítása Adabázis II. Adatbázis I. Adatbázis III. Adatbázis X. Fejlesztői környezet

Adaptív Shema Generátor Szemantikus transzformáció Adatelemzés Meta adat Extractor Alkalmazási rendszerek Alkalmazási rendszerek Alkalmazási rendszerek Alkalmazási rendszerek Alkalmazási rendszerek Alkalmazási rendszerek G I S O L A P D A T A M I N I N G Működő rendszerekAdatbázis szerverApplikációs szerverBrowser Adattárház Data Mart End-user megoldások

Muraközy Csaba ETP-modellje Önkormányzatok, állampolgárok Kormányzat, állam és közigazgatás Önkormányzat üzleti partnerek Önkormányzati Bank Európai Unió Kiskincstár Országismeret adat-közmű Konzultatív szakmai fejlesztő projekt team.