A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE Kiss Szabolcs MTA Szociológiai Kutatóintézet PTE Pszichológiai Intézet
A hamisvélekedés-teszt kutatásának története Premack és Woodruff (1978) tanulmányának hiányossága Tudatfilozófusok (pl. Dennett) javaslata Wimmer és Perner (1983) Az addigi beszámolók metaanalízise (Wellman et al. 2001)
A hamisvélekedés-teszt változatai Sally-Ann teszt (Baron-Cohen et al. 1985) A „cukrosdoboz” teszt (a hamis vélekedés tulajdonítása a másik személynek versus saját magának) Nemverbális tesztek A nézés és a verbális válasz eltérése Hamis fénykép tesztek (Zaitchik, 1991) Habituációs-diszhabituációs tesztek (pl. Onishi és Baillargeon, 2005)
A teszt teljesítésének kognitív háttere A gyermeki egocentrizmus A metareprezentációs magyarázat A fogalmi váltás elmélete Fodor heurisztikái Kapcsolat a végrehajtó funkciókkal A feltételes összefüggések (ha-akkor) megértése Narratívák felfogása Szintaktikai előfeltételek A társalgások megértése mint előfeltétel A kötődés szerepe Kontrafaktuális (tényellentétes) elemzés
A teszt és az elmeolvasás nagy elméleti hozzáállásainak kapcsolata Innátizmus/modularizmus Elméletelmélet Szimulációs magyarázat Szociális konstruktivizmus
Vita a teszt implicit változatáról Hamis vélekedés tulajdonítás 15 hónapos korban ? Az implicit teszt alternatív értelmezése Az eredmény várható következményei vágytulajdonítás 15 hónapos kor előtt az implicit-explicit képességek újragondolása
Köszönöm a figyelmet!