A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével Szakképzési rész
TARTALOMJEGYZÉK 1.Bevezető 2.A tanulmányt megalapozó helyzetértékelés 2.1.A szakképzés helye a társadalomban 2.2.A szakképzés néhány országos szintű jellemzője A kereslet-vezérelt szakképzés A térségi integrált szakképző központok A regionális fejlesztési és képzési bizottságok (RFKB) A fejlesztési támogatás 2.3.A STRATOSZ-nál folyó szakképzés helyzetértékelése 3.Új kihívás a STRATOSZ szakképzési munka területén 4.A STRATOSZ szervezeti struktúrájának rövid áttekintése 5.Javaslat a STRATOSZ szakképzési szervezetnék struktúrájára 5.1.A STRATOSZ szakképzési szervezetének működési rendje Szakképzési Tanács Központi szakképzési előadó Régió szakképzési koordinátor Tagvállalati szakképzési összekötő 6.A STRATOSZ SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KORSZERŰSÍTÉSE 6.1.A STRATOSZ, korszerűsített Szakképzési Szabályzatának elfogadásának és alkalmazásba vételének menete
A tanulmány előkészítése alapján egyértelművé vált, hogy a STRATOSZ szervezetébe tartozó tagvállalatoknál a szakképzési munkák további javítása érdekében nem elegendő csak egy korszerűsített szakképzési szabályzat kiadása, hanem azt megelőzően jelentős ismeretbővítés is szükséges az érdekképviseleti és a szakképzési munka területén egyaránt. Bevezető
a STRATOSZ előtt álló kihívások a szakképzés területen: A törvényes jogszabályokra és együttműködési megállapodásokra alapozva, ki kell alakítani a STRATOSZ szakképzési humánerőforrás és technológiai infrastruktúráját, Ki kell dolgozni a STRATOSZ új, a jelenlegi helyzethez illeszkedő új szakképzési szabályzatát Biztosítani kell a STRATOSZ szakképzési szakembereinek megfelelő szintű kiképzését, Folyamatosan erősíteni kell a szövetség részvételét a szakképzési munka minden szintjén.
TANÍTÁS KÉPZÉS OKTATÁS TÖRVÉNYEK KÖZOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI FELNŐTTKÉPZÉSI MINISZTÉRIUMOK OKTATÁSI FOGLALKOZTATÁSI GAZDASÁGI LAKOSSÁG MUNKAERŐPIAC MUNKAADÓK MUNKAVÁLLALÓK KAMARÁK NSZFT MPA KOORDINÁCIÓ ÁRAMLÁS A szakképzés helye a társadalomban SZAK- KÉPZÉS TÁMOGATÁS KOORDINÁCIÓRA
Nemzetközi / EU Regionális szint RFKB Megrendelői igények Elvárt kompetenciákÁltalános igények Fejlesztő együttműködés Partnerségi kialakítása, Kommunikációs kultúra Adaptivitás Kreativitás Lojalitás Kommunikáció... NSZFT Fenntartók TISZK SZSZT Képzés tartalma Fejlesztés A szakképzés néhány országos szintű jellemzője
A Szakképzési szabályzat átdolgozásának, korszerűsítésének legfontosabbak indokai: A STRATOSZ felvállalta húsz szakma gondozását, ami teljesen új feladatot jelent a STRATOSZ számára, hisz eddig a STRATOSZ központja közvetlenül nem gondozott szakmákat, Az MKIK támogatásával széleskörű koordinációs munka indult el a szakképzés területén, melynek kapcsán új szakképzési feladatokat kell a jövőben is ellátni, A TÁMOP pályázat keretében új lehetőségek nyílnak az érdekképviseleti szakképzés területén, melynek szabályozása elengedhetetlen. A STRATOSZ szervezetében új tagozódásként kialakításra kerültek az érdekképviseleti régiós egységek, ami megteremti a lehetőséget, hogy a szakképzési munka a régiók szintjén is új lendületet kapjon. A STRATOSZ számos szakértőt delegált a szakképzés legkülönbözőbb szintjein működő szervezetekbe, akiknek a munkáját célszerű egységesen szabályozni
A STRATOSZ Szakképzési szervezetének struktúrája a STRATOSZ szakképzési szervezete lényegében négyszintű lesz: Szakképzési Tanács Központi szakképzési előadó Régió szakképzési előadó Tagvállalati szakképzési összekötő
Szakképzési Tanács A STRATOSZ Szakképzési Tanácsa, amely a STRATOSZ által a különböző országos és régió szintű szakképzési testületekbe delegált szakértőkből áll, a STRATOSZ legfelsőbb, közvetlen az Elnökség mellé rendet testület, melynek az alábbi feladatai vannak: Összegzi, és a STRATOSZ területére, konkretizálja a szakképzés országos és régiószintű információkat és intézkedéseket, Évente értékeli a STRATOSZ szakképzési munkáját, (és ennek alapján) Javaslattokkal él az Elnökség felé a szakképzés területén teendő átfogó intézkedésekre
Központi szakképzési előadó A STRATOSZ Központi szakképzési előadóját a STRATOSZ Elnöke, az elnökség tagjaival folytatott konzultáció alapján bízza meg. A Központi szakképzési előadó feladata, hogy a STRATOSZ-nál folyó szakképzési munkát a Szakképzési Tanács, és az Elnökség instrukció alapján irányítsa: Szoros kapcsolatot tart az MKIK szakképzési szakembereivel és a STRATOSZ régió koordinátoraival, valamit a tagvállalatok szakképzési összekötőivel, Évente elkészíti a STRATOSZ szakképzési munkatervét, beleértve a szakképzési támogatások felhasználási tervét is, A STRATOSZ Szakképzési Tanácsával együttműködve, évente két alkalommal összefoglaló tájékoztatást készít a szakképzési terv teljesítésének állásáról.
Régió szakképzési koordinátor A régiók szakképzési koordinátorokat a régióvezetők bízzák meg. A régió szakképzési koordinátorok feladata a régióban folyó szakképzési munka koordinálása: Szoros kapcsolatot tartanak a STRATOSZ központi szakképzési előadójával és a régióba tartozó tagvállalatok szakképzési összekötőivel, A STRATOSZ éves szakképzési tervéhez igazodóan elkészítik a régió szakképzési tervét, Közvetlen irányítják a régió számára biztosított szakképzési támogatások felhasználását
Tagvállalati szakképzési összekötő A Tagvállalati szakképzési összekötőket a tagvállalatok vezetői bízzák meg. A Tagvállalati szakképzési összekötőinek elsődleges feladata a tagvállalatoknál folyó szakképzési munka szerzése: Szoros kapcsolatot tartanak a Régió szakképzési koordinátorával, valamint vállalatukkal kapcsolatban álló, szakágazati szakképzési intézetekkel, Közreműködnek a régió számara biztosított szakképzési támogatások szakszerű felhasználásában.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével RÉSZ vége Szakképzési rész