Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint a fejlesztések indukáló tényezője. Európai fejlesztési programok Beruházások
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között2 A KÖZLEKEDÉSI PAC, MINT A FEJLESZTÉSEK INDUKÁLÓ TÉNYEZŐJE Az európai közlekedési piac jellemzői: A nemzeti hálózatok a nemzetgazdaságok érdekei szerint alakultak ki. (struktúra, sűrűség, kapacitás, munkamegosztás) Tranzitútvonalak- a nemzetközi munkamegosztás függvényében alakultak. Kapacitás- a nemzeti tranzithálózatok eltérő kapacitásúak - szűk keresztmetszetek kialakulása Eltérő minőségi paraméterek (sebesség, tengelyteher, forgalomirányító rendszerek, átlagos utazási sebesség, stb.) A liberalizáltság elérő mértékű. A közlekedési munkamegosztás eltérő (földrajzi adottság, gazdasági fejlettség, stb.)
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között3 A KÖZLEKEDÉSI PAC, MINT A FEJLESZTÉSEK INDUKÁLÓ TÉNYEZŐJE Az integráció egyik pillére a közlekedés. Fő célkitűzés: egységes európai közlekedési piac létrehozása - piacszabályozás - piacszabályozás - hálózat összehangolás, egységes hálózat kialakítása - hálózat összehangolás, egységes hálózat kialakítása - interoperabilitás teljessé tétele - interoperabilitás teljessé tétele - egységes biztonsági feltételrendszer - egységes biztonsági feltételrendszer Eszköze: - európai közlekedéspolitika megvalósítása. - támogatási és felzárkóztatási rendszer működtetése - támogatási és felzárkóztatási rendszer működtetése - európai fejlesztési programok kialakítása és a nemzeti fejlesztési programok összehangolása. - európai fejlesztési programok kialakítása és a nemzeti fejlesztési programok összehangolása.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között4 % ÉV % FUVARPIACVASÚT RÉSZESEDÉSE A FUVARPIAC PROGNÓZISA AZ EU-BAN EURÓPAI FEJLESZTÉSI PROGRAMOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között5 EURÓPAI FEJLESZTÉSI PROGRAMOK TERFN (Trans- European Rail Freight Network) Pán- Európai hálózatok: Helsinki korridorok TEN (Trans European Network) hálózat (Nyugat-Európa) TINA (Transport Infrastructure Needs Assesstments) hálózat (Közép- és Kelet- Európa) Egyéb európai hálózatok: TIRS (Transport Infrastructure Regional Study) hálózat (Balkán) TEN-T hálózat
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között6 Trans-European Rail Freight Network
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között7
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között8 TINA multimodális közl. R-r This network comprises: kilometres of roads kilometres of railways 38 airports 13 sea ports 49 river ports
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között9
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között10
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között11 PÁNEURÓPAI KORRIDOROK ÉS TINA HÁLÓZAT MAGYARORSZÁGON
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között12 BERUHÁZÁSOK Európában a hálózatfejlesztés középpontjában a vasúthálózat minőségi fejlesztése áll. Közép- Európában jellemző: - a közúthálózat intenzív fejlesztése, - a vasúthálózaton csak a pán- európai hálózaton folyik intenzív fejlesztés, - a vasúti fejlesztések szinte kizárólag az EU támogatási forrásaira épülnek, - a minőséget és a szolgáltatások színvonalát illetően polarizálódnak a hálózatok. A FELZÁRKÓZÁS CSAK HOSSZÚTÁVON VALÓSÍTHATÓ MEG!
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között13 BERUHÁZÁSOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között14 BERUHÁZÁSOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között15 BERUHÁZÁSOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között16 BERUHÁZÁSOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között17 BERUHÁZÁSOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között18 BERUHÁZÁSOK
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között19
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között20