Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) (korreferátum)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Megbízó: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
Projekt általános bemutatása
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Várpalota elkerülő építése
A kerékpáros közlekedésfejlesztés aktuális feladatai
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
EKOP Elektronikus levéltár
Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
KÖZOP-hoz illeszkedő projektek határmetszési szakaszainak megvalósíthatósági tanulmány szintű feltárása, azok hálózati vizsgálata a Magyarország határszakaszain.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Kovács Gábor mb. átviteli igazgató, MAVIR ZRt. Császár György
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Galovicz Mihály, IH vezető
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
S OUTH E AST T RANSPORT A XIS D ÉL - KELETI K ÖZLEKEDÉSI T ENGELY SETA Közlekedési Fórum Szombathely november 15.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Áttekintés a magyar Nemzeti Közlekedési Stratégia kidolgozásának eddigi eredményeiről Szűcs Lajos főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Hajdúszoboszló,
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) előkészítése
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
Záhony térsége széles nyomtávú vontatóvágány hálózat felújítása
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
2017. július 5..
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Előadás másolata:

Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) (korreferátum) Magyar Tudományos Akadémia Közlekedéstudományi Bizottság ülés KKK BUDAPEST „Vásárhelyi Boldizsár” konferenciaterem, 2011. június 8. Köller László főosztályvezető Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

Az előadás vázlata   Előzmények, az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) előkészítése 2. Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció aktualizált célkitűzése, ütemezése, időhorizontja 3. Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) tartalma, javasolt szerkezeti felépítése  4. Az koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések 5. További előkészítő lépések

Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítése Előzmények, az Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítése Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció elkészítésére a közlekedési tárca KHEM/9427/3/2009. számon a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek adott megbízást. A NIF Zrt. 2009-2010-ben megkezdte az OVK kidolgozásának előkészítését: Széleskörű szakmai fórumon összeállításra került a koncepció tematikája, és a fejlesztési javaslatot megalapozó forgalmi modell készítésének alapelve

Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítése Előzmények, az Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítése A forrásbiztosítás pályázatát a KIKSz a KözOP 2.5.0-0.9-2009.004 azonosító számon befogadta. A pályázatot a kiemelt projekt tervzsűri 2010. február 24-én elfogadta. Az Ajánlatkérési Dokumentáció KIKSz és EKKE részéről történő véleményezése megtörtént. Az Ajánlatkérési Dokumentáción és a BME által kidolgozott értékelési szempontokon a kért módosítások átvezetésre kerültek.

2. Az OVK aktualizált célkitűzése, ütemezése, időhorizontja A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ NFM/2878/1/2011. számon kapott megbízást a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) kidolgozására, melynek része az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK). Az OVK célja: A magyar összközlekedési rendszerbe integrált nagy távlatú vasúti stratégia kidolgozása Ütemezése, időhorizontja: az NKS készítésével összhangban 4 EU tervezési időszakot foglal magába: Közép táv: 2014 – 2020 Hosszú táv: 2021 – 2027 Nagy táv: 2028 – 2041

3. Az OVK szerkezeti felépítése, javasolt tartalma Az OVK szerkezeti felépítése: Nagy távlatú koncepcióváltozatok kidolgozása 4 EU-s költségvetési ciklusra: személy és áruszállítási szolgáltatásfejlesztési célokkal forgalmi prognózissal, a vasúti infrastruktúra és gördülőállomány hosszú távú programjával, intézményi-, szervezeti-, szabályozási és üzemeltetési kérdések vizsgálatával és javaslat adásával. Elő-megvalósíthatósági tanulmányok készítése a 2014-2020 EU költségvetési ciklusban megvalósítandó, és a 2021-2027 időszakra előkészítendő vasúti nagyprojektekre, a nagy távlatú koncepció optimális változata alapján.

3. Az OVK szerkezeti felépítése, javasolt tartalma Az OVK javasolt tartalma: Forgalmi modell: Az OVK vasúti infrastruktúrafejlesztési programja alátámasztására komplex összközlekedési forgalmi modell készül a jövőbeni személy- és áruszállítási igények, közlekedési módok közötti munkamegosztás előrebecslésével, az átrendeződés tendenciáinak meghatározásával. A kidolgozásra kerülő forgalmi modellnek alkalmasnak kell lennie a Nemzeti Közlekedési Stratégia alágazati fejlesztései kidolgozásához is. Nagy távú koncepció készítése keretében vizsgálandó személy- és áruszállítási célkitűzések: Árufuvarozás területén: Transzkontinentális szállítás (export, import, tranzit) Kombinált szállítás, multimodalitás országon belüli logisztikai rászervezettség Személyszállítás területén: nagysebességű vasúthálózat minőségi távolsági közlekedés elővárosi (városi) közlekedés Intézményi, szervezeti, szabályozási és üzemeltetési kérdések Elő-megvalósíthatósági tanulmányok

vasúti projektjavaslatai a TEN-T hálózaton 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések 2014-2020 EU tervezési időszak vasúti projektjavaslatai a TEN-T hálózaton Cél: A TEN-T alaphálózat fejlesztése, illeszkedve a már elkészült és megvalósítás alatti beruházásokhoz 8

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Projekt javaslat megnevezése Előkészítettsége Ktsg (mdFt) IV korridor Biatorbágy - Tata rekonstrukció engedélyezési terv készül 64 Nagykáta - Újszász MÁV Zrt. pályázati javaslat 25 V. korridor Székesfehérvár - Boba kiviteli terv készül 198 Budapest - Miskolc 399 V.B., C korridor Budapest - Dombóvár - Gyékényes/Pécs megvalósíthatósági tan. készítendő 316 X.B korridor Budapest - Kelebia 148 TEN-T vonalak Debrecen - Záhony 275 Győr - Pápa - Celldömölk 62 Kiskunfélegyháza - Szeged 70 Lepsény - Nagykanizsa I. ütem Megval. tan. és eng.terv készül 80 2. prioritás összesen 1637 Az igények meghaladják az uniós ciklus várható forráslehetőségét Prioritás meghatározásának fontossága Projektjavaslatok időbeni, magvalósíthatósági tanulmány szinten 2014 előtti előkészítése 9

Prioritási szempontok a TEN-T projektek rangsorolásánál 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Prioritási szempontok a TEN-T projektek rangsorolásánál Az érintett tranzit útvonal nemzetközi és belföldi forgalmi terhelése, forgalmi prognosztizációja EU elvárások, direktívák teljesítése, OVK célkitűzésekkel való összhang A közelmúlt kiemelt fejlesztési projektjeihez való illeszkedés (ISPA, EIB, Kohéziós projektek) Az infrastruktúra meglévő állapota, a rekonstrukció megvalósítási időpontjának sürgőssége A projekt műszaki- finanszírozási előkészítettségi szintje A megvalósítás ütemezését befolyásoló vasútüzemi szempontok (egymást kizáró vágányzári lehetőségek) 10

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Budapestet elkerülő árufuvarozási korridor („V0”) szükségességének vizsgálata A V0 létesítésének célja: az árufuvarozás, ezen belül az elegyrendezés hatékonyságának növelése új fuvarozási útirányok kijelölése lehetőleg villamosított fővonalakra való tereléssel, a rendezési igény minimalizálása a hálózati elegyrendezésben résztvevő pályaudvarok számának csökkentésével, a tranzitútvonalakon az átfutási idő csökkentése, az árufuvarozási kiszolgálási sebesség növelése, az elegyáramlás hálózati szintű optimalizálása, elegyfeldolgozási technológia korszerűsítése, A hálózat centrikusság oldása, kapacitás felszabadítás. 11

A tervezett „V0” tehermentesíti a budapesti elővárosi vasútvonalakat 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések A tervezett „V0” tehermentesíti a budapesti elővárosi vasútvonalakat

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések A „V0” projektjavaslatot megalapozó elegyáramlási és hálózati adottságok A Budapestre irányuló elegy jellemzői, tendenciái Jelenleg a vasúti teheráramlat 80-90%-a érinti a fővárost és az oda bevezető vonalakat, melynek oka: A hálózat főváros centrikus, sugaras elrendezése Budapest-Ferencváros központú hálózati elegyrendezés Egyetlen hálózati jelentőségű vasúti Duna-híd megléte Átlós vonalak hiánya ill. alacsony kiépítettségi szintje A budapesti rendeltetésű elegy csökkenése Következmények, lehetőségek: A jelenlegi Tehervonati Közlekedési Rend szerint a fővárosi vonalakat terhelő 162 vonat többsége kényszerből igényli a fővároson való áthaladást. Átlós útirány („V0”) kiépítésével ez 8 -10 vonat/napra csökkenthető. 13

A távlati nagysebességű vasúthálózat (NSV) vizsgálata 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések A távlati nagysebességű vasúthálózat (NSV) vizsgálata A kiépülő európai nagysebességű hálózat Magyarországot Bécs / Pozsony és Velence-Trieszt útirányon ér majd el. 14

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések A magyarországi nagysebességű hálózat OTrT felülvizsgálat során elfogadott változata Bécs Pozsony Lemberg Budapest Velence, Trieszt Belgrád Bukarest 15

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések A távlati nagysebességű vasúthálózat (NSV) előkészítésében elért eddigi eredmények Elkészültek a tervezett főirányok hatástanulmányai: Bécs/Pozsony – Budapest Budapest – Cegléd – Szolnok – Záhony - Lemberg Budapest – Cegléd – Szeged – Szabadka – Belgrád – Temesvár – Bukarest - Constanca Velence – Trieszt - Budapest útirányok hazai szakaszaira Kidolgozásra került a nagysebességű forgalom budapesti átvezetési javaslata Döntés született a nagysebességű vasútvonal és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapcsolatára 10 ország részvételével pályázat készül a KKK – KTI – CESCI vezetésével az NSV hálózat Dél-Kelet európai továbbvezetési lehetősége vizsgálatára 16

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Az „S-Bahn” koncepció aktualizálása, főpályaudvari rendszer kialakításának vizsgálata „S-Bahn koncepció forgalmi sémája: I. ütem: Fejpályaudvarra alapozott elővárosi fejlesztés II. ütem: Átlós elővárosi forgalommal kombinált rendszer III. ütem: Körvasút zárása a Vasúti alagút kiépítésével „S-Bahn” I. ütem „S-Bahn” II. ütem „S-Bahn” Iii. ütem MÁV Zrt. javaslat forgalmi sémája: Új központi átmenő főpályaudvar létesítése Fejpályaudvarok megszüntetése Városon belüli vasúti forgalomnak a Körvasút elemeire való koncentrálása Városi közlekedési kapcsolatok, átadási pontok fejlesztése MÁV Zrt. javaslat 17

4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Az „S-Bahn” koncepció aktualizálása, főpályaudvari rendszer kialakításának vizsgálata Tervezett vasúti alagút Javasolt főpályaudvar 18

Határon átnyúló fejlesztések vizsgálata „Varratmentes” Európa 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Határon átnyúló fejlesztések vizsgálata „Varratmentes” Európa elvágott vasútvonalak „Peage” vonalak helyreállított kapcsolat

Vasúti határátmenetek visszaállítása regionális kezdeményezései 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Vasúti határátmenetek visszaállítása regionális kezdeményezései Torna Tornanádaska Losonc Ipolytarnóc Balassagyarmat Mátészalka Ipolyság Drégelypalánk Szatmárnémeti Felsőlászló Debrecen Kőszeg Szombathely Nagyvárad Felsőlövő Körösnagyharsány Rédics Alsólendva Battonya Szeged Csáktornya Baja Arad Ópécska Szabadka Temesvár

5. További előkészítő lépések Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció készíttetésére a KKK megbízatás minisztériumi kiadása Az OVK aktualizált tematikája szakminiszteri megerősítése A KözOP 2. prioritás keretében a NIF Zrt-nek biztosított forrás és szerződések KKK részére való cedálása Közbeszerzési eljárás indítása és lefolytatása OVK tervezési folyamat elvégzése 21

Köller László főosztályvezető KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 1024 Budapest, Lövőház u. 39. Tel.: (36-1) 3368 115 Fax: (36-1) 3361 770 Internet: www.kkk.gov.hu E-mail: koller.laszlo@kkk.gov.hu 22