Addikciók Kognitív elmélete Dr. Bodrogi Andrea Semmelweis Egyetem Közösségi Pszichiátriai Centrum
Alkoholhelyzet Európában Az EU-ban 55 millió felnőtt súlyos alkoholfogyasztó A 15 - 29 év közöttiek korcsoportjában nők halálozásának több mint 10 %-a, a férfiak halálozásának 25%-a összefüggésben áll a súlyos alkoholfogyasztással
Európai Alkoholpolitikai konferencia 2008 ápr. 03.-05. Európa az 1 felnőttre jutó évi 11 l alkoholfogyasztásával a Világ legerőteljesebben ivó régiója Az alkoholfogyasztás alábecsült probléma Korrekt információátadás!
Mekkora a probléma hazánkban? A felnőtt lakosság 20 %-a nagyfogyasztó A 10. évfolyamos középiskolásoknak több mint 2/3-ada iszik havi rendszerességgel
Fiatalok alkoholfogyasztása Hosszútávú biológiai változásokat triggerelhet, melyek kórosan hatnak a fejlődő agyra, pl. neuro-kognitív változásokat okozhatnak Kockázat alkoholfüggőségre Felnőtt kori egyéb alkoholos károsodásra Különös fogékonyság az alkoholreklámokra
Drog-kereső magatartás Averzív drog-hatás Ingerhelyzetek Diszkrimitatív drog-hatás Pozitív megerősítő droghatás Szociális kontextus Pozitív érzések Módosító (eufória) változók Genetikai Szorongásoldás Viselkedés Idegi tényezők mechanizmusok mechanizmusok Viselkedés- Funkció-növekedés történet Megvonás-csökkenés Monoaminok Neuropeptidek Farmakológiai történet
A Kognitív modell Az információfeldolgozásra és a jelentésadási folyamatra helyezi a hangsúlyt A viselkedést nem az ingerek határozzák meg önmagukban, hanem azok értelmezése
A Kognitív modell Az információk a már meglévő kognitív sémák szerint rendeződnek el. A személynek az adott helyzethez való viszonyulását nem maga a helyzet, hanem az annak tulajdonított jelentés határozza meg (Beck)
Addiktív hiedelmek Bizonyos helyzetekben aktiválódnak, sóvárgáshoz vezetnek, Sérülékennyé teszik az egyént a szerhasználattal szemben „Csak akkor fogadnak be, ha velük együtt iszom” „Muszáj innom, hogy elmúljon a szorongásom” A diszfunkcionális hiedelmek akadályozzák a használat abbahagyását
Az addiktív viselkedés kialakulása a kognitív modellben Alap sémák Érzelmek Magányos vagyok szomorúság Addiktív hiedelmek Csak akkor tudok barátkozni, ha iszom Automatikus gondolatok Egy kis alkoholtól felengedek Addiktív viselkedés
Romanticizált hiedelmek A hiedelmek rendszere Anticipátoros hiedelmek Kíváncsiság-orientált hiedelmek „Izgalmas lesz kipróbálni” Romanticizált hiedelmek „Vidám leszek”, „Elmúlik a feszültségem” Megnövekedett hatékonyságot jelző hiedelmek „Szórakoztatóbb leszek”, „Jobban fogok teljesíteni”. Szükséglet-orientált hiedelmek „Szükségem van az alkoholra, hogy működőképes legyek”, Szerhasználat abbahagyásával kapcsolatos hiedelmek „Nem fogom tudni elviselni a fájdalmat”, Megengedő hiedelmek „Nehéz napom volt, most ihatok, hogy pihenni tudjak.”
A Kognitív terápia célja A hibás gondolkodás és a diszfunkcionális hiedelmek azonosítása és módosítása, illetve helyettesítése adaptívabb, funkcionálisabb hiedelmekkel
Miben különbözik egyéb terápiáktól? Nem motivált kliensek Nehéz a szerződéskötés Szerződés-szegések – új és új szerződések Alkalmazkodunk a kliens motiváltsági állapotához
Elvonási tünetek csillapítása? Pozitív hatások „élvezete”? Miért nem motivált? Alkoholfogyasztás: Elvonási tünetek csillapítása? Pozitív hatások „élvezete”? Vágyik az eufóriára
Hiedelmek az egyes motivációs fázisokban Prekontempláció, Kontempláció „Én nem vagyok alkoholista” „Akkor hagyom abba amikor akarom” „Énnekem a drog nem okoz problémát” „Csak annyit iszom, mint bárki más” Cél: Motiváció fokozása
Hiedelmek az egyes motivációs fázisokban Determináció, Cselekvés „Hát néha csak megihatok egy sört?” „Hát hogy Szilveszterkor se ihassak meg egy pohár pezsgőt az már igazán nevetséges” Cél: Szerződéskötés, használat abbahagyása Fenntartás „Most már csak ihatok néha – néha?” Cél: Relapszusprvenció
Mire szerződjünk? Függő fogyasztó
Mire szerződjünk? Nem függő fogyasztó Dietary Guidelines for Americans. USDA, 2005. 20
A terápia célja Az optimiális életminőség elérése, képessé tétel a konstruktív tartalmas életstílus kialakítására a józanság megtartása mellett
Mikor a leghatékonyabb a terápia? Korai felismerés és intervenció! Mi hat a terápia ellen? tanult viselkedés, szokások, hagyomány drog-fogyasztással kapcsolatos hiedelmek közösség nyomása (pl. kollégium) média nehéz a terápiába – vonás
Alkoholreklámok hatása a fiatalokra Az alkoholreklámok hozzájárulnak a fiatalkorúak alkoholfogyasztásának növekedéséhez Havi átlag 23 megnézett alkoholreklámmal számolva minden további megnézett alkoholreklám 1 %-kal növelte a fiatalok alkoholfogyasztását (L.B. Snyder, F.F. Milici, M. Slater, H. Sun, and Y. Strizhakova, "Effects of Alcohol Advertising Exposure on Drinking Among Youth," Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine 160 (2006): 18-24.)
Mit váltanak ki az alkoholreklámok a fiatalokban? Pozitív elvárások az alkoholfogyasztástól (E.W. Austin and C. Knaus, "Predicting the Potential for Risky Behavior Among Those ‘Too Young’ to Drink as a Result of Appealing Advertising," Journal of Health Communications 5(2000): 13-27.) (E.W. Austin, B. E. Pinkleton, et al., "The Role of Interpretation Processes and Parental Discussion in the Media's Effects on Adolescents' Use of Alcohol," Pediatrics 105(2000): 343-349)
A segítség egyedüli módja Az egészségügyi és szociális szolgáltatók integrált működése !
Köszönöm a figyelmet!