A család és az egészség Kovács Eszter Pikó Bettina Magatartástudományi Napok 2008 június 6. Szeged.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Az első házasság felbomlása
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
az általános iskolákban
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Szociális munka az onkológiában
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Alkoholizmus.
A család a globalizált világban
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A népesség családi állapota. Az élet folyamán szerzett tulajdonság Az élet folyamán szerzett tulajdonság Családi helyzet megközelítése: Családi helyzet.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A magyar társadalom demográfiai helyzete, egészségi állapota az ezredfordulón. A szocializáció folyamata.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Mintaváltás a párkapcsolati életútban
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutató Intézet
Demográfiai helyzetünk és kilátásaink
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
A család a szociológiában
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
A lelki egészség védelme az iskolában
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
A család történeti alakulásáról
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
Az új családformák hatása a jövő generációra (=) A családformálódás alakulásának irányai, jelei Spéder Zsolt.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

A család és az egészség Kovács Eszter Pikó Bettina Magatartástudományi Napok 2008 június 6. Szeged

Alapfogalmak „A család ellenkező nemű partnerek, vagyis (házas)társak együttélését jelenti közvetlen leszármazottaikkal együtt. A családot egyszersmind az emberi létezésmód leginkább elterjedt és legstabilabb alapmintájának tekinthetjük a leglényegesebb, primer szükségletek és funkciók kielégítésében, illetve teljesítésében.” (Buser és Kaul-Hecker, 1998) WHO „Az egészség a betegség hiánya, teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota” és Parsons „Az egészség optimális képesség, hogy hatékonyan el tudjuk látni társadalmi szerepeinket, feladatainkat, amelyekre szocializálva vagyunk” (Parsons, 1951)

Társadalmi változások Értékrendváltás, szekularizáció (Varga, 2003) Fogyasztói társadalom és következményei (Bauman, 2000) Új paradigmák a családi életre nevelésben – a szocializációs csatornák szerepének megváltozása Új szemléletmód az egészség kapcsán Családformák repertoárjának kiszélesedése, pluralitás (Somlai, 1999)

Mai trendek Kitolódik a házasságkötési életkor Házasságok száma csökken Válások száma nő Újraházasodási arányok csökkennek Populárissá válik az élettársi kapcsolat Szingli életforma →csökkenő gyermekvállalási hajlandóság, fogy a népesség (Clarkberg et al, 1995; Cherlin, 2004; Martin et al, 2003; Thornton & DeMarco, 2001; Pongrácz és Spéder, 2003)

Összefüggés az egészségi állapottal Szomatikus és pszichoszomatikus megbetegedések – eltérések családi állapot szerint (Schoenborn, 2004) Mentális jól-lét, elégedettség és boldogságérzet (Peiró, 2006) Deviáns magatartásformák – eltérések családi állapot szerint (Pikó, 2002) Újfajta szerepkonfliktusok – pszichikai teher, kiemelkedett veszélyben az orvosi hivatás (Peake és Harris, 2002)

Egészség Társas támogatás, mint védőfunkció (Kafetsios és Sideridis, 2006) és a közösségi kontroll Network – erős és gyenge kötések (Granovetter, 1971) Secure persons – a „biztos személyek” (Keadiene et al. 2007) Coping Prevenció – Rizikótényezők csökkentése, Egészségvédő faktorok megerősítése, Egészségtudatosság, Egészségvédelem- és fejlesztés

Kutatás a párkapcsolati preferenciákról és értékekről előrejelzés a fiatalok vágyottnak ítélt jövőjéről, családképéről N= 551 Szegedi reprezentatív minta Középiskolások év között

Szülői értékek Unger et al értékskálák - Szülői értékek tisztelete, fatalizmus, férfiközpontúság Hagyománytisztelet Erős mintakövetés – primer szocializáció „Jelennek élés” Hagyományos nemi szerepek – a munkaerő piacon A szülők véleménye nem fontos a párválasztásnál

Családformák megítélése National Survey on Marriage in America 2005 és ISSP 2002 Family and Changing Gender Roles III. családformákra vonatkozó véleménykérdések A családalapítás és gyermekvállalás szerepel a jövőképükben 78%-ban Tradicionális szemlélet - Házasságpárti attitűd jellemző

3 csoport a párkapcsolati attitűdök alapján

A házasság megítélése I.

A házasság megítélése II.

Eredmények Társadalmi trendek megjelenése – vallásosság terén megjelenő szekularizáció; szülők családi állapota → élettársi kapcsolatban élő szülők aránya

Konklúziók Családi minták erejéből fakadóan az egészségre nevelést már kisgyermekkorban el kell kezdeni Hatni kell a szülőkre is az egészséges életmód tekintetében Társas támasz szerepe hangsúlyos a prevenció minden fázisában, ezért ennek erősítése a cél Egészségfejlesztő programok kidolgozása az egész család számára

Konklúziók Családi életre nevelés – pedagógusok szerepe nagy → gyermekközpontú nevelés: érzelmi szocializáció, partnerviszony A társadalomban való egészséges funkcionáláshoz szükséges a társas kapcsolati háló megerősítése, az új szerepek és értékek ismerete, adaptációs és coping stratégiák kidolgozása

Célok Komplex egészségfejlesztési programok: Családi életre nevelés Káros szenvedélyek Szexuális magatartás Stresszkezelés Szociális készségek fejlesztése