A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke www.mab.hu MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem 2009. szeptember 25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A magyar felsőoktatási akkreditációs helyzete, tervek Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Mezőkövesd, június 16.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A felsőoktatási törvény módosítása alapján Bazsa György a MAB elnöke MRK plénum – Budapest február 24. A MAB feladatai.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke Eötvös József Főiskola, Baja, szeptember 16.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi Konferencia Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Budapest, október 28.
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
A MAB új testülete működésének előkészítése Bazsa György a MAB elnöke MRK Állami felsőoktatási intézmények bizottságának ülése Budapest, 20.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A MAB szerepe a magyar felsőoktatásban Bazsa György a MAB elnöke Magyar Pedagógiai Társaság Felsőoktatási szakosztálya Budapest, január.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens december 2.
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
2014. november november november 18.1.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
A diplomás pályakövetés lehetséges céljai és intézményi szolgáltatások kialakítása: INNOVÁCIÓ vagy IRRITÁCIÓ? Volume 2 Andrási Monika – Majó Zoltán 2009.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Az SZMBK Intézményi Modell
A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség?
Előadás másolata:

A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.

Elvek Minőség: megfelelés a célnak. A diplomás célja: megfelelni munkájának (hivatásának), ezzel együtt önmagának. 2 alapdokumentumunk van: - Felsőoktatási törvény (+ kormányrendelet) - European Standards and Guidelines (ESG) - ENQA tagságunk A minőségügy nem cél, hanem fontos eszköz a a jó oktatási, kutatási, szolgáltatási teljesít- ményhez, annak magas minőségéhez. A minőség a felsőoktatási intézményekben és nem a MAB-ban dől el! De a MAB-on sok múlik!

A felsőoktatás minőségügyének szereplői: OKM: ágazati minőségpolitika (keret, feltételek) főszereplők a FOI-k: belső minőségbiztosítás MAB: külső minőségértékelés és -hitelesítés alkalmazói szféra (stake holderek, köztük hallgatók) Napjaink minőségügyi paradigma váltása: az intézmények szerepe és felelőssége növekszik, a belső minőségbiztosítás meghatározó szerephez jut (pl. Oxford, Írország). Az intézmények funkciói (a jó oktatás, kutatás, szolgáltatás érdekében) a minőségügyben: minőségbiztosítás + minőségfejlesztés + belső minőségértékelés: minőségkultúra

Gyakorlat: a MAB konkrét feladatai: Bemenet = input = ex ante (FOI kezdeményez): alap- és mesterszak létesítések alap- és mesterszak indítások doktori iskolák létesítése intézmény- és (kar)létesítés egyetemi tanári pályázatok (évente ~150) Ezek szakértői véleményezése – ma! – közel nélkülözhetetlen funkció: a magyar felső- oktatás ambiciózus, fejlődő, expanzív – de olykor (ön)kritikátlan, mértéktelen, …

A MAB a bemenet akkreditációjában: Akkreditációs követelményeket fogalmaz meg. Útmutatót publikál a beadványokhoz. Értékeli a beadványokat (dokumentumokat) – nyilvános szempontok alapján. (Nem győzné a helyszíni értékelést, de egyes indokolt esetekben kommunikál az intézménnyel.) (szakértői) értékeli(k) a tartalmat, a személyi hát- teret, az infrastrukturális feltételeket: a minőséget; elfogadja az oktatók tőle független minősítését (besorolás, PhD, DSc), de értékeli relevanciájukat; elhiszi a kapacitás akkreditáció adatait.

Folyamat = process = ex post (8 évente) benne: kimenet = output értékelés Tartalma – témája (a MAB kezdeményez): párhuzamos szak-akkreditációk intézmény akkreditáció: stratégia, szervezet, működés, minőségbiztosítás. Jellege: akkreditáció és audit – vegyesen, így nem csak hitelesítő, de értékelő, segítő is. Fázisai (ehhez is adunk útmutatókat): önértékelési jelentés helyszíni látogatás (komponált LB) akkreditációs jelentés és határozat (8/X évre). Akkreditációs működési feltételeket magyar jogszabály nem (vagy alig), csak a MAB ad meg. Így o. k.

Egy komplett akkreditáció: doktori iskolák akkreditációja – teljes, elektronikus, nyilvános, hiteles adatbázisra alapoz, az érintettek rendszeresen aktualizálják bemeneti feltételeket, működési adatokat és kimeneti teljesítményértékeket egyaránt tartalmaz ~2200 törzstagot és ~170 doktori iskolát komplex módon értékelünk utána a program évi rendszerességgel figyeli a bemeneti, működési és teljesítményadatokat a párhuzamos szak-akkreditáció keretében helyszíni DI értékelést is végzünk

Az ex ante akkreditációk főbb adatai Szakértői feladat Össz.TNTNT% Alapszak létesítés % Alapszak indítás %26%26%26% Mesterszak létesítés % Mesterszak indítás % Professzori pályázat % Ex post intézményi és párhuzamos szak-akkreditációk: évente 8-14 (mérettől függően)

A MAB szervezete 29 tagú testület (plénum: a fő) → 19 [elnökség : elnök, 4 alelnök + 2 tag] 4 kollégium (az illetékes KÁB elnökökből áll) 15 képzési ági bizottság (KÁB) → 8 TTB anonim szakértők vs. ismert LB tagok 7 elnökségi bizottság: EtKoll; Doktori, QA, Stratégiai, Etikai, MTT, NTT. titkárság (főtitkár, főtitkárh., gazdasági ig., szak referensek, ügyintézők) 2. szint: Felülvizsgálati Bizottság [vs. új beadvány] Felügyelő Bizottság (gazdálkodás)

A MAB a szféra része, + MTA, kamarák stb.: ez előny (hozzáértés, tapasztalat, szakmai tekintély) és hátrány (érintettség, érdekeltség, belterjesség) Határozott tapasztalatom és véleményem: a MAB tagok és közreműködő szakértők döntő többsége tárgyilagos, felelős, minőségelvű mun- kát végez és ilyen véleményt formál (szavaz). Sajnos, egyetlen rossz eljárás száz jó hatását rontja el a közvéleményben.

A szakértő (expert, peer review) „sapkája”: elismert, tapasztalt felsőoktatási szakember; látogató bizottságokban + hallgató + stake holder + minőségügyi szakember is van; független (összeférhetetlenség); személye anonim. Csak a KÁB elnök, a MAB referens és ő tudja: nem fedhető fel; véleménye a FOI kérésére kiadható, kivéve az egyetemi tanári pályázatokat; csekély anyagi elismerést kap; képzésüket itthon most kezdjük el; szakértői nyilvántartást tervezünk;

objektív (tárgyilagos) és nem szubjektív; jó elemző és kritikai készsége van; látja a lényeget és a belső összefüggéseket („olvas a sorok között is”); érzékeli a kontextusokat; át- és körültekintően értékel; határozott, megindokolt véleményt formál; szabatosan fogalmaz (nem feltételes módban); a bírálatban igazodik az Útmutatóhoz; visszacsatolás: nincs szervezett rendje, de a szakértő a MAB honlapon követni tudja A KÁB jogosult – alapos indoklással – eltérni a szakértői véleményektől.

A MAB rendszerében egy-egy elem – szakértő, KÁB, kollégium, plénum – tévedhet (téved is), de a rendszer, benne a Felülvizsgálati Bizottság, képes a korrekcióra, így megalapozott, objektív szakértői vélemény kialakítására és kiadására. Az OKM ezt nem változtathatja meg, de (állam- igazgatási, oktatáspolitikai) döntésében a MAB véleményétől eltérhet. (Nem) ritkán el is tér. Ma „mindenki” akkreditációt akar. Ezt a formulát kéri a felsőoktatás is a törvényhozástól. Köszönöm a figyelmet!