BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi Konferencia Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Budapest, 2009. október 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Dunaújváros, A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE Hová tart a külföld? Áttekintés a külföldön megvalósult felsőoktatási minőségről Dr. Veress Gábor.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest március 24. European Standards and Guidelines (ESG)
A minőség és az akkreditáció új útjai a felsőoktatásban, Bazsa György, a MAB előző elnöke Educatio – Mérleg Budapest, október 10.
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Minőségdíjak.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság A Pannon Egyetem Napja (Veszprém, Wartha Vince u. 1. Polinszky terem) február 3.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Előadás másolata:

BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi Konferencia Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Budapest, október 28. Kik felelnek a minőségért?

Miért akkreditálunk?  A XX. század első felében az USA jó egyetemei az akkreditáció rendszerének létrehozásával védték oklevelük értékét a „diploma-mill”-ekkel szemben.  A XX. század második fele: a tömegtermelésben és versenyben egyre nőtt a minőség érétke, ezért kialakultak a minőségbiztosító és értékelő rendszerek (ISO, TQM stb.).  A felsőoktatásban: megőrizni és biztosítani a hagyományos minőséget a a stake-holderek (hallgatók, munkaerőpiac, finanszírozók) érdekében.  A tudástársadalomban: megmutatni és hitelesíteni a felsőoktatásban a minőséget.

A legtágabb háttér a XXI. században: Lisbon strategy (2000): to make the EU the most dynamic and competitive knowledge-based economy in the world capable of sustainable economic growth with more and better jobs and greater social cohesion, and respect for the environment by Bologna folyamat (EFT): a kettő között ↑↓ 2008 National Summit on American Competitive-ness gathered the nation's premier leaders of business, government and academia on what steps the public and private sectors can take to secure America's position as the most competitive economy in the 21st century and beyond.

Bologna A Bologna-folyamat legfontosabb elemei: összehasonlítható, harmonizált fokozatok a szféra és a munkaerőpiac számára a fokozatok kölcsönös elismerésének támogatása a hallgatók és oktatók mobilitásának segítése az oktatási és kutatási együttműködések erősítése közös képzési programok és közös oklevelek kiadása nem-európai hallgatók idevonzása A közös bázis: a minőség növelése!

Magyar felsőoktatási helyzetkép Lakosság: 10 millió FO belépés 1990 előtt< 10% a korosztályból manapság~ 40 % a korosztályból Összes hallgató:~ (fele áll. finansz.) Jogi háttér: törvények: 1993 és 2005 FO intézmények:~7 FOI / 1 millió lakos FOIÁllami Egyházi / Privát Össz. Egyetem18725 Főiskola Összesen294069

Kik felelnek a minőségért? a) Kormányzat: FO Q politika, jogi és anyagi feltételek. b) MAB:külső Q értékelés és akkreditáció c) FOI-k:kulcsszerep és felelősség a folyamat és a „termék” Q-éért - belső Q biztosítással d) Oktatók:meghatározzák az oktatás és kutatás Q-ét e) Hallgatók: befogadják és tükrözik az oktatás Q-ét. f) Alkalmazók: véleményezik a végzettek Q-ét g) Média:tájékoztat a Q-ről, rangsorokat készít h) Európa +: Bologna, EFT, ESG, ENQA: public Q + nemzetközi Q címkék + US NFCMEA Globális világunkban a Q is globális.

a) Kormányzat (Miniszter): QA és akkreditáció a felsőoktatás-politika része. (A szomszédokban nem mindenütt van így.) Hazánk 1999-ben aláírta a Bolognai Nyilatkozatot. FELSŐOKTATÁSI MINŐSÉGI DÍJ van A nagy expanziós korszak után mára a minőség lett a felsőoktatás-politika meghatározó eleme! Hatások: A magyar felsőoktatási szféra befogadta a minőség- biztosítás és akkreditáció szellemét és gyakorlatát. A FOI-k QA rendszert és eljárásokat működtetnek. Az állami finanszírozás nem kötődik a QA-hoz. A minőség általános társadalmi igénnyé vált.

b) MAB 1 Független, szakértői testület, delegált, döntően „aka- démiai”, kis részben alkalmazói szakemberekből. 29 (19?) tag (miniszterelnöki megbízással), többséget elvi alapon az MRK (és MTA) delegálja; titkosan választott elnökkel. (Sok helyen nem így!) „Szakértői véleményt” ad – határozatként, ami így meg nem változtatható, de a miniszter (OH) másként is dönthet. Van független (3 tagú) Felülvizsgálati Bizottsága. A MAB európai szervezet, az ENQA alapító és (külső értékelés alapján) kétszer megerősített tagja. MAB elfogadja és alkalmazza az ESG-t.

MAB 2 A MAB az egyetlen és kötelező akkreditáló testület a magyar FO-ban (sok más akkreditáció van). Van MAB KIVÁLÓSÁGI HELY elismerés A magyar FOI-k pályázhatnak/pályáznak nemzetközi Q címkékért, pl. EUR-ACE, QUESTE-VET, EuroInf, EPAS stb., saját kezdeményezésre és költségre. A MAB részt vesz a FOI-k külső és belső minőségértékelésében is. A MAB minőségi és akkreditációs követelményeket, igényeket fogalmaz és előzetesen publikál. A MAB tevékenysége és határozatai nyilvánosak:

MAB 3 A MAB rendszeres kapcsolatot tart a hazai munkaadókkal (Magyar Tanácsadó Testület) és (igen rangos) Nemzetközi Tanácsadó Testületet is működtet. A MAB belső QA mechanizmust működtet. A MAB a bemeneti (input) feltételek értékelésétől el kell mozduljon a folyamat és kimeneti (output) eredmények értékelése felé. (A bemeneti szűrés kevésbé fájdalmas, mint menetközi.) A Bologna- rendszer beállása után már ez fog dominálni. Az akkreditáció ne „félt” ellenőrzés, hanem a FOI helyzetének, eredményeinek tudatos bemutatása legyen: eredményekre alapuló önbizalom jellemezze

A MAB tevékenysége (FOI-k külső QA-ja) Bemeneti (input = ex ante) – FOI fizeti Folyamat és output (ex post) – díjmentes FOI/(karok) létesítése Működő FOI-k akkreditációja benne a QA rendszeré (/8y) B és M szakok (kkk) létesítése --- B és M szakok indítása Párhuzamos szak- akkreditációk Doktori iskolák létesítése Doktori iskolák értékelése Egyetemi tanári pályá- zatok véleményezése ---

Egy sajátos minőségügy: minden doktori iskola párhuzamos akkreditációja (2008, ill. – 2009). egy új, teljes, élő elektronikus adatbázis létrehozása (FOI, OD, MAB), (A leendő doktoranduszoknak is fontos információk!) ~170 működő doktori iskola ex post értékelése eddig ~ 20 új doktori iskola ex ante értékelése -dokumentumok, szervezet, képzési és kutatási terv, koherencia, QA program, együttműködések -honlap, -~ 2200 törzstag egyenkénti értékelése (témavezetői és kutatói teljesítmény, relevancia). Ez a DI képzési és kutatási teljesítményének mennyiségi és minőségi értékelése.

Feladat Átl. eset- szám /év Igen/összes FOI (kar) létesítés2 – 4--- Működő FOI akkreditációja8 – Alapszak létesítés (kkk)4 – 6141/163 Alapszak indítás80 – 100~800/1100 Mesterszak létesítés (kkk)50 – 60~350/450 Mesterszak indítás300 – 400~550/750 Párhuz. szak-akkreditáció30 – DI-k akkreditációja2 – * Egy. tan. p. véleményezése120 – 140yes: 90–100 A MAB tevékenysége számokban

A MAB hatása a FOI-k minőségére A FOI-k minden tekintetben figyelembe veszik a MAB értékelés normáit és ajánlásait: beadványokat e szerint készítik. Ezzel együtt ~25% „nem” lesz. A MAB normák minden intézménytípusra azonosak: a minőség nem fenntartó függő! A MAB a magas minőségi követelményekkel igyekszik kompenzálni a még mindig erős expanzív törekvéseket. (Még mindig a több hallgató a fontosabb, mint a jó hallgató.) A MAB értékelések a FOI-k minőségügyére is kiterjednek és hatnak. Veszély: az erős MAB kontroll csökkenti a FOI-k felelősségérzetét. Ezen fordítani kell!

c) FOI-k minőségbiztosítása 1 – 2 dokumentum  FO törvény: Minőségbiztosítási szabályzat a FOI működésének folyamatait, ezen belül vezetés, tervezés, ellenőrzés, mérés, értékelés, a működés biztosítás kritériumai, szabályai, a képzések indításának, követésének, rendszeres belső értékelésének mechanizmusa, a végzettségi szint és szakképzettség minőségének belső értékelése, ill. fogyasztóvédelmi szempontok, doktori iskola létesítés, működés követelményei, az oktatói munka hallgatói véleményezése.

FOI-k minőségbiztosítása 2  ESG (Part 1) 1.1 Policy and procedures for quality assurance *** 1.2 Approval, monitoring and periodic review of programs and awards * 1.3 Assessment of students * 1.4 Quality assurance of teaching staff * 1.5 Learning resources and student support ** 1.6 Information systems *** 1.7 Public information *** A magyar FOI-k elkezdték követni/alkalmazni az ESG-t.

FOI-k minőségbiztosítása 3 Egy minőség-díjas intézmény rendszere 1.Az egyetem és a QA menedzsmentje 2.Az egyetem küldetése 3.Humán erőforrások 4.Külső- és belső források, partnerek 5.QA folyamatok, eljárások 6.Hallgatói és alkalmazói elégedettség 7.Oktatói és dolgozói elégedettség 8.Társadalmi hatások 9.Legjelentősebb eredmények

A minőségügy hatása a FOI-kra Az egyetem tradicionális minőségalapú intézmény: a hallgatókat és professzorokat ilyen alapon válogatta. Ez (volt) a magyar gyakorlat is: kutatás és elitképzés A tömegoktatás a hatékony minőségügyet követel. Ma minden magyar FOI-ben szervezett minőségügy kell működjön: QA rendszer, bizottságok, szabályzatok, sztenderdek, fejlesztési program stb. Rendszeres önértékelés is folyik: C-SWOT analízis. Ezek hatása intézményenként nagyon különböző: a mennyiségi szemlélet még mindig erősebb a minőséginél. Egy széleskörűen és mélyen ható minőség kultúra még nem általános a magyar felsőoktatásban.

d) Az oktatók: Az esetek többségében meritokratikus kiválasztás érvényesül. Sok helyen ez ellen dolgoznak a jövedelmi viszonyok. A minőségelvű mentalitás jelen van, maga a minőségügy rendszere még nem a hétköznapok szerves része. Formális akciók inkább ellenhatnak. Általános a felismerés: a minőség a hazai és nemzetközi versenyben fontos, gyakran meg- határozó tényezős. Az oktatók hallgatói értékelése sok helyen rendszeres, de hatása még nagyon mérsékelt. Az elit-oktatás módszerei mellett a tömegoktatási eljárások kialakítása elengedhetetlen.

e) Hallgatók: A minőség számukra jelenti a legtöbb hozadékot. Minőségi képzés csak aktív részvételükkel valósítható meg. A tömegek beengedése a FO-ba csökkenő szín- vonalat, gyengébb motivációt is eredményezett. A hallgatók között vannak kiválóak, de vannak kellemes időtöltésre berendezkedők. A kreditrendszert jó és rossz célokra egyaránt használják. Erősíteni kell azt a hallgatói tudatot, hogy itteni aktív részvételükkel alapozhatják meg karrierjüket. A HÖOK/ HÖK gyakran, de mindig jó partner ebben.

f) Stakeholders (munkáltatók, munkaerőpiac): 4 (2) MAB tag képviseli őket. Van MAB Magyar Tanácsadó Testület, de gyakran intézményekben is működik (ez nem a GT). A munkaerőpiac általánosságban igényel jó készségeket, képességeket, motivációt, kreativitást, kritikus gondolkodást, csapatmunkát, menedzseri, IT és nyelvismereteket, kommunikációs készséget, továbbképzési/tanulási hajlamot. A munkaerőpiacon az egyedi diploma-minősítésnél fontosabb az intézmény és az interjú. A jövedelmi viszonyok (és a média) erősen visszahatnak a jelentkezők orientációjára. Örvendetes a kiválóságok szaporodó elismerése.

g) Média: Elfogadható arányt mutat az értékek és a hiányok bemutatásában, bár a botrány mindig nagyobb hír! A MAB-nak javítani kell média-szereplését. E téren vannak jó, sőt túlzó intézményeink is. A rangsorolás egyre terjedő szokás/divat hazánkban is. Tetszik/nem tetszik a felsőoktatásnak: van! Minden FOI szereti megkeresni,, miben a legjobb ezekben és ezt reklámozza is. A rangsorolás, minden torzítása ellenére, nagyobb hatással van a közvéleményre, mint az alaposabb és fáradtságosabb minőségértékelés.

h) Európa + A magyar felsőoktatás kezdetektől európai szelle- miségű felsőoktatás (peregrinációtól Selmecbányán, a Georgikonon át Nobel-díjas diplomásaiig. A MK helyszínen aláírta a Bolognai Nyilatkozatot. A 2010-es konferencia helyszíne: Budapest/Bécs. Ezzel részt veszünk az Európai Felsőoktatási Térség (és az Európai Kutatási Térség) alakításában. Elfogadtuk és alkalmazzuk az ESG-t. A MAB ENQA tagsága mindezek fontos eleme. US National Committee on Foreign Medical Education and Accreditation a MAB-ot értékeli. Ezek pozitív hatással vannak a MFO minőségére.

A magyar felsőoktatási akkreditáció jövője: („I have a dream!”) belső program akkreditáció (a külső helyett), ami a felsőoktatási intézmény MAB akkreditációján alapszik. Ehhez egy új és szigorú minőségkultúra szükséges az intézmények hétköznapjában, ahol - a minőség előnyt élvez a mennyiséggel szemben, - a közösségi és az egyedi érdekek találkoznak, - a társadalmi és egyéni értékek konvergálnak..

QA vs. QP: QA nem l’art pour l’art tevékenység: a minőségügy fő célja nem maga a jó minőségügy, hanem a kiváló minőségű termék: - jól képzett diplomások, - kiváló kutatás és innováció, - hatékony társadalmi szolgáltatások.