LB felkészítő: március

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Minőségbiztosításunk helyzete
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens december 2.
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Mottó: A tudás gyakorlatban történő alkalmazása
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
2014. november november november 18.1.
Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens szeptember 15.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Intézményi minőségbiztosítás, és a második körös intézményi akkreditáció január 17. Páczelt István.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA AZ AKKREDITÁLÓ SZEMÉVEL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2008.augusztus 27.
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Az intézményi felkészülés módszertana 14. előadás.
FÓKUSZBAN A MINŐSÉG Stratégiai szemlélettel a közművelődés minőségfejlesztési programjáról.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

LB felkészítő: 2013. március 18 - 25. Az intézményakkreditáció feladatai (ajánlások a MAB Látogató Bizottságok munkájához) Bodorkós László egyetemi főtanácsos MAB szakértő LB felkészítő: 2013. március 18 - 25.

Bemutatkozás …az előadó személyes nézőpontja Két évtized gazdaságban, másfél évtized felsőoktatásban szerzett tapasztalat A felsőoktatásban öt évig főtitkári munkakörben öt évig minőségfejlesztési igazgatói munkakörben Műszaki és bölcsész képesítések (minőségügyi mérnök is) Közreműködés intézményakkreditációs eljárásokban (FOI és LB oldalról egyaránt) Közreműködés programakkreditációs eljárásokban MAB Minőségfejlesztési Bizottsági tagság 2010-2012

Témakörök MAB akkreditációs dokumentumok; a dokumentumok ajánlásai A helyszíni látogatásra történő felkészülés feladatai A helyszíni látogatás lebonyolítása Az akkreditációs jelentés összeállítása

Az intézményakkreditációt szabályozó MAB dokumentumok Intézményakkreditáció értékelési szempontjai (2012/7/III/11.sz. MAB határozat) Intézményakkreditációs önértékelési útmutató (2012/8/III/1. sz. MAB határozat) Kézikönyv az intézményakkreditációs eljárás végrehajtásához 2011/2/IV. sz. MAB határozat (frissítve: 2012/7/III/11 sz. MAB határozat alapján) …… a dokumentumok ugyanarról szólnak, csak más a „nézőpont” a dokumentumok elérhetők: www.mab.hu Akkreditáció/Intézményakkreditáció menüpontok

Két alapvetés…. Intézményakkreditáció értékelési szempontjai (2012/7/III/11.sz. MAB határozat), (Elnöki előszó) „A MAB által korábban elindított párhuzamos szakakkreditáció rendszere megteremtette annak lehetőségét, hogy elváljon egymástól az egyes képzési programok (szakok) szakmai, elmélyült tartalmi elbírálása és az általános intézményi működésre, vezetésre, szervezetre, infrastruktúrára, az oktatás - és kutatásszervezésre, az intézményi minőségbiztosításra koncentráló intézményakkreditáció.” „Az intézményi önértékelésben és a külső értékelésben egyik kiindulópont az európai miniszterek által 2005-ben elfogadott bergeni dokumentum: a „Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area” (a továbbiakban: ESG).”

Ajánlások a dokumentumokban… Intézményakkreditációs önértékelési útmutató (2012/8/III/1. sz. MAB határozat), 3. oldal Az értékelők figyelmébe: „Az intézményakkreditáció során a törvényi, jogszabályi és MAB határozatokra vonatkozó minimumok teljesülésének igazolásán kívül a hatékony működés, a minőségfejlesztés ösztönzése és segítése a célunk. Ezt úgy közelítjük meg, hogy az ESG szerinti elveket követjük az értékelésnél. „ Az intézmények és az értékelők figyelmébe egyaránt: „Az önértékelés mindenképpen mutassa be az intézményt, mint egészet, valamint (ha vannak) meghatározó egységeit (karait) – külön-külön 40–60 oldal terjedelemben. Információs rendszer keretében kell elérhetővé tenni – a meglévő intézményi adatbázis formátuma szerint – az adatforrásokat, jelentős hányadban (linkekkel) az intézmény (kar) internetes honlapján. „

..és további ajánlások 1. Az intézmény/kar általános helyzetképe Intézményakkreditáció értékelési szempontjai (2012/7/III/11.sz. MAB határozat) 4. oldal 1. Az intézmény/kar általános helyzetképe 2. Az intézmény/kar működésének kiemelkedő oktatási, kutatás- fejlesztési, alkotó/művészeti tevékenység és a gazdálkodás eredményei. 3. Az ESG alapján alkalmazott értékelési szempontok: 3.1 Minőségpolitika, - stratégia és eljárások a minőség biztosítására. 3.2 Képzési programok indítása, követése, rendszeres belső értékelés. 3.3 A hallgatói teljesítmények értékelése. 3.4 Az oktatói minőség biztosítása. 3.5 Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások. 3.6 Belső információs rendszer. 3.7 Nyilvánosság, a közvélemény tájékoztatása.

Felkészülés a látogatásra Az LB bizottság tagjainak a helyszíni látogatást megelőző feladatai: Az intézményakkreditációs eljárást szabályozó MAB dokumentumok áttanulmányozása Az LB tagjaira szabott munkaprogram összeállítása, a helyszíni látogatás feladatköreinek meghatározása Az önértékelési dokumentumok értékelő feldolgozása Tájékozódás honlapon és egyéb forrásokból (…az intézményi szempontok megértése, mérlegelése) A helyszíni látogatás során érinteni kívánt témakörök, kérdések rögzítése (időtartamok, helyszínek, résztvevők tervezése)

A helyszíni látogatás Kézikönyv az intézményakkreditációs eljárás végrehajtásához 2011/2/IV. sz. MAB határozat (frissítve: 2012/7/III/11 sz. MAB határozat alapján) intakkr_m-1 melléklet

Példa az LB kézikönyv használatára A folyamatleírás tartalma látogatás 4 : ZÁRÓÉRTEKEZLET A tevékenység célja: A helyszíni látogatás lezárása. Végrehajtandó feladatok: Az LB (elnöke) és az intézmény vezetése értékeli a helyszíni látogatás során végzett közös munkát. Az LB a lehetséges akkreditációs minősítési javaslatra nem tér ki. Az LB elnöke tájékoztatja az intézményt az akkreditációs folyamat további lépéseiről, a MAB határozathozatal várható időpontjáról. Felelős: LB elnöke Határidő: a helyszíni látogatás zárónapja

Az akkreditációs jelentés szerkezete LB Kézikönyv intakkr_m-6 melléklet I. Akkreditációs javaslat. Az intézmény akkreditációs minősítése: A-20XX-ig / NA; Az akkreditációs minősítés indoklása (az akkreditációs minimumnak való megfelelés / nem megfelelés). II. Minőségértékelés. 1. Az intézmény/kar általános helyzetképe 2. Az intézmény/kar kulcsfontosságú eredményei 2.1. Oktatás 2.2. Kutatás-fejlesztés, alkotó/művészeti tevékenység 2.3. Gazdálkodás 3. A minőségbiztosítás alapelvei és gyakorlata 3.1. Stratégia és eljárások a minőség biztosítására (szervezet, dokumentumok) 3.2. Képzési programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése 3.3. A hallgatói teljesítmények értékelési rendszere 3.4. Az oktatók minőségének biztosítása 3.5. Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások 3.6. Belső információs rendszer 3.7. Nyilvánosság, a közvélemény tájékoztatása III. Minőségfejlesztési javaslatok, ajánlások az intézmény számára.

..és amiről nem szabad elfeledkezni ! Látogatási időkeretek betartása (elkerülendő: időcsúszások, terjengősség, lényeges körülmények vizsgálatának elmaradása) Tájékozottság – szakszerűség (tájékozottság az intézményről; szakszerűség a MAB dokumentumok szerinti eljárásrend betartásában) Tárgy - és tényszerűség (a „megfelelés mértékének vizsgálata”; tény - és adatgyűjtés) „Kritikus barát” szerep (a fentiek szellemisége mindig legyen szem előtt)

Köszönöm a figyelmüket bodorkos@sek.nyme.hu +36-30-500-2379