A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái Történelem szak - Levelezők Dr. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem dardai@lib.pte.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Paradigmaváltás a tudásfelfogásban Kaposi József
A feladatok szerepe Kaposi József.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Társadalomtudomány szak
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Történelemtanítás módszertana PANTHA RHEI. I. A történelemdidaktika új útjai I. A történelemdidaktika új útjai.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban Dr. Kaposi József 2014
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái Történelem szak - Levelezők Dr. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem dardai@lib.pte.hu www.lib.pte.hu/dardai

I. A történelemtanítás társadalmi környezete Mi a történelem ? Melyik az érvényes történelem? (a posztmodern történetírás új megközelítései) Tudomány és tantárgy kapcsolata A XXI. századi oktatás elvárásai (Delors-jelentés, 1999) Megtanulni megismerni Megtanulni dolgozni Megtanulni együtt élni másokkal Megtanulni élni

II. Új trendek - paradigmaváltás Történettudományok A XIX. századi történetírás hagyományainak meghaladása (esemény-, állam-, politikatörténet, nagyhatalmak, hősök története, stb.) A XX. századi marxista történetírás meghaladása (osztályharc, forradalomelmélet, lineáris fejlődésmenet, preferált témák, stb.) Az elmozdulás új irányai (erős társadalomtudományi megközelítés, szinkron-, rendszerszemlélet, globális és multiperspektivikus megközelítés, kultúr-, művelődés-, technika-, nő-, információtörténet, „posztmodern” témák, stb.) A társadalomtudományok integrálása a történelem tantárgyba Hiány: A történelem mint iskolai stúdium diszkussziója – a történelemdidaktika emancipációja

II. Új trendek - paradigmaváltás Neveléstudományok kommunikációs forradalom – információs társadalom lifelong learning (LLL) – edukatív társadalom Tanulásfelfogások változása Iskolai tudás – gyakorlati (hasznos) tudás

III. Tanulás felfogások Filozófiai irányzat Tanári szerep Tanulási hangsúly Tantervi hangsúly Idealizmus Erkölcsi és lelki vezető, az eszmék tudatosítója Az ismeretek emlékezetbe idézése. Az absztrakt gondolkodás Ismeretközpontúság, tanárközpontúság. Előtérben a klasszikus tantárgyak (filozófia, teológia, matematika) Realizmus (materializmus) Racionális fejlesztője Az ismeretek emlékezetbe idézése, az összefüggések megértése Logikus és absztrakt Előtérben a természet- és a társadalomtudományi tárgyak Pragmatizmus A kritikai és tudományos fejlesztője. A tanulás szervezője A változó környezettel való foglalkozás, a megismerés módszereinek elsajátítása Nincsenek állandó Ismeretek és tantárgyak. Gyermekközpontúság. Előtérben a problémamegoldás A.C. Orstein-F.P. Hunkins: Curriculum: Foundations, Principles and Issues. Prentice Hall. New Yersey, 1988.) alapján

IV. Iskolai tudás – követelmények (Bloom taxonómiája a követelmények strukturálásához) TARTALMI KÖVETELMÉNYEK (Mit kell tudni?) TÉNYEK (Adatok, elemi információk) FOGALMAK (törvények, konvenciók és szabályok) ÖSSZEFÜGGÉSEK (Alapelvek, elméletek, rendszerek) ISMERET = EGYSZERŰ REPRODUKCIÓ   MEGÉRTÉS - Egyszerűbb összefüggések megértése; - Bonyolultabb összefüggések (átkódolás, értelmezés, transzformálás) megértése ALKALMAZÁS - Alkalmazás ismert, tanult szituációban; - Alkalmazás új szituációban MAGASABBRENDŰ MŰVELETEK - Analízis - Szintézis - Értékelés MŰVELETI KÖVETELMÉNYEK (Hogyan, milyen szinten kell tudni?)

V. Új pedagógiai kultúra Társadalmi elvárások „Ünnepi” tudás helyett „alkalmazható” tudás Puszta befogadás helyett aktív részvétel Tanár-, és tananyag centrikusság helyett tanuló centrikus oktatás Módszerek: tanáré + tanulóé Differenciált tanulásszervezés Ellenőrzés: nemcsak intellektuális, hanem más képességek is

VI. A történelemtanítás célja

VII. A történelemtanítás feladata Ismeretközvetítés Ismeretek Tények Fogalmak Összefüggések Általános Történelmi műveltség Gondolkodásfejlesztés Intellektuális kompetenciák, képességek kialakítása Önállóság Kritikai készség Vitakészség Beleérző/átérző képesség Kreativitás problémamegoldás Érték/normaközvetítés Pozitív életszemlélet Nemzeti identitás Európaiság Demokrácia Humanizmus Az élet, a környezet védelme Nyitottság Tolerancia Szociális felelősség Társadalmi közéleti tevékenység

VIII. Történelemtanítási stratégiák A tanulás A tanítás célja A tanuló tevékenysége Médium/ tankönyv Tanítási forma/ módszerek Ismeret átadó Tények, adatok összefüggések megismerése Memorizálás, bevésés, visszaadás Történelmi összefoglaló, vezérfonal Ismeretátadás (előadás, közlés) Elbeszélő (narratív) Tört. események megelevenítése, elbeszélése Beleélés, átélés Tanári elb., történelmi regény, film, szerepjáték Elbeszélés (felolvasás, leírás, játék) Munkáltató Tört. események megértése, oknyomozás Megbeszélés, magyarázat, kérdve kifejtés Munkáltató tankönyv Munkáltatás Probléma megoldó A történelem kritikus értelmezése Kérdések, problémák felvetése, elemzése, értékelése, Forrás-, feladat gyűjtemény megoldás Projekt tanítás A múlt kérdve kutató rekonstrukciója Tudatosítás, reflexió, cselekvés Multipers. és kontroverzív források Cselekedtetés (projekt) Ismeretorientált, Tanárorientált, Irányított, Receptív, Reproduktív, Osztálykeretben, Passzív befogadás Kognitív Emocionális, pragmatikus Kognitív Képességorientált, Tanulóorientált, Önálló Produktív Csoportban/ egyénileg, Aktív elsajátítás Emocionális, pragmatikus

IX. A tanulásszervezés hangsúlyos területei Tervezés Tevékenységek szervezése Módszertani alternatívák Mérés, értékelés

X. Összegzés CÉLOK: TARTALOM: Tantárgyi ismeretek helyett  történelmi műveltség, történelemszemlélet, a történelmi megismerés képessége TARTALOM: Politikatörténet, eseménytörténet túlhangsúlyozása helyett  társadalom-, életmód-, mentalitás-, technikatörténet stb. A kronologikus szempont mellett  tematikus "hosszmetszetek", "keresztmetszetek", esettanulmányok Diakron szemlélet mellett  szinkron szemlélet Az egyetlen történelmi igazság helyett  multiperspektívikus, kontroverzív megközelítés

X. Összegzés MÓDSZEREK MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS Módszertani alternatívákban való gondolkodás Tudatos módszerválasztás Puszta ismeretátadás helyett  önálló ismeretszerzés Passzív megértés helyett  aktív kommunikáció, alkalmazható tudás MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS Ismeret, megértés mellett  alkalmazás Tartalmi követelmények mellett  képesség jellegű követelmények

Feladatok a követelmények teljesítéséhez 1. Egy tanítási egység (lecke) követelményeinek kidolgozása a Bloom-taxonómia felhasználásával. 2. Egy tanítási egységhez (téma, tankönyvi fejezet) számonkérő feladatlap elkészítése megoldókulccsal, és pontozási értékeléssel együtt. 3. Egy könyvtárban/levéltárban/múzeumban zajló történelem óra részletes forgatókönyvének elkészítése. 4. Egy téma kidolgozása a projekttanítás keretében. 5. Egy művelődés- és/vagy életmódtörténeti téma kidolgozása történelmi készségeket fejlesztő órák keretében (tématerv kidolgozása). 6. Bármely történelemdidaktikai téma szakirodalmának összegyűjtése, és rövid kritikai áttekintése (pl. térbeli és időbeli tájékozódás fejlesztése, a kritikai gondolkodás fejlesztése történelem órán; az életkori sajátosságok; a fogalmi gondolkodás