SZAKMAI SZUPERVÍZIÓ, 2008. DEC. 8-12. Ápoló Szak III. évf. nappali tagozat (Belgyógyászat) Ápoló Szak IV. évf. nappali tagozat (gyermekgyógyászat, pszichiátria, sebészet)
MUTASSA BE A GYAKORLAT VÉGZÉSÉNEK FELTÉTELEIT Az osztály munkaszervezése; Fogadtatás; Bekapcsolódási lehetőség, önállóság; Kapcsolata a mentorral; STB. SWOT ERŐSSÉGEK/GYENGESÉGEK LEHETŐSÉGEK/VESZÉLYEK
A BETEG BEMUTATÁSA 26 éves nőbeteg: A beteg Hodgkin lymphoma diagnózisával került a Haematológiai Osztályra. Szüleivel és három testvérével él; fél éve van vőlegénye, gyakran látogatják és mindig együtt. A beteg elmondja, hogy a betegségéről tudja, hogy rosszindulatú, valamint a kezelésről annyit, hogy hányni fog és ki fog hullani a haja; sokat fogyott és lázas. A hajának elvesztésétől különösen fél. Az étkezés fájdalmas számára, emiatt sokat szenved. A beszélgetéseket fokozottan igényli; megfogalmazza aggodalmait a kezelésekkel és a későbbi életvitelével kapcsolatban. Testi állapotát fokozottan figyeli, a tapasztalt érzéseit azonnal jelzi. A beteg arca, teste feszült, légzése időnként szabálytalan. Nyugtalan, megszokott ingerekre is gyakran összerezdül. Szomorú, sokszor gondol arra, hogy mennyire nehéz az élete az utóbbi időben. *Tudata (világossága, rendje) tiszta; gondolatait tartalmilag és formailag képes megfogalmazni; Betegséggel szembesülést vállaló beteg; * Veszteség-élményként az én elemének/funkció képességének elvesztését jelzi. * Érzelmi állapotát erős szorongás jellemzi. * Megküzdési stratégiája érzelemközpontú, kérődző stratégia;
A BETEG MEGFIGYELT TÜNETEI Tm: 172 cm, Ts: 58 kg (az utóbbi 1 hónapban testsúlya 7,5 kg-t csökken). RR: 120/95Hgmm, P: 100/min; L: 20/min, szabálytalan időközönként, felületes, kapkodó; T: 39,2°C ( hetek óta lázas minden este); Kipirult, meleg tapintatú bőr, nyelve száraz, lepedékes, ajkai cserepesek; szájában a buccalis nyálkahártyán néhány 1-2 cm átmérőjű fehéres kiütés; jobb oldali axillaris nyirokcsomók szilvamagnyiak, tapintáskor fájdalmasak. folyadékot naponta 5-600 ml-t fogyaszt; enni 3 napja egyáltalán nem tud; Vizeletmennyisége az utóbbi napokban csökkent; széklete két napja volt, kemény, formált.
IGÉNY/SZÜKSÉGLETEK (problémák) FELMÉRÉSE Beteg Lázmentes állapot elérése Fájdalommentes étkezés és folyadékfelvétel Testsúly növekedés Ismeretek a kezelés következményeiről. Ápoló Lázas állapot Fájdalom Folyadékhiány Testsúly csökkenés Szorongás Ismerethiány, megküzdési nehézség Hozzátartozók ismerethiánya
ÁPOLÁSI DIAGNÓZIS KÖZÖS KIALAKÍTÁSA Beteg Testsúly csökkenés a fájdalmas étkezés és ivás miatt; Láz Nem tud a kezelésről, következményeiről és a későbbi ‘életvitel’ lehetőségeiről. Ápoló A szervezet igényeihez képest csökkent energia felvétel; a táplálkozás fájdalmassága, valamint a daganatos betegség miatti anyagcsere változások (egy hónap alatt 7,5 kg-os testsúly csökkenésben nyilvánul meg). Folyadékhiány…. Emelkedett testhőmérséklet Ismeretlen okból…. Szorongás ismeret hiány miatt..
KÖZÖS CÉLKIJELÖLÉS/TERVEZÉS Beteg „3 kg-ot szeretnék hízni 1 hét alatt” „Fájdalomcsillapítót szeretnék, amitől ebédelni tudok” „Ne legyen lázam” Ápoló A felkínált étel elfogyasztása az 1. nap végére Testsúly-megtartása az elkövetkezendő 1 héten belül Fájdalom csökkenése 1 órán belül, megszűnése 3 napon belül; Láz csillapítása; Ismeretek bővítése Közös cél: 1 órán belül a fájdalom csökkenése, 2 héten belül 0,5 kg testsúly növekedés; Láz csillapítása 1 órán belül; ismeretbővítés, hozzátartozók felkészítése Megvalósítás nehézségei: hozzátartozók által behozott ételek nem megfelelőek, a beteg céljai nem reálisak Segítő tényezők: a beteg szándékai a gyógyulásra, elérhető a kiegészítő tápszer Közös tervezés: - az orvos által előírt helyi érzéstelenítő alkalmazása étkezés előtt fél órával, a helyes alkalmazás ismertetése 2 óránként szájtoilette tápláltsági állapot felmérése, táplálásterápiás terv kidolgozása dietetikus bevonásával 1000-1200 ml Nutridrink fogyasztása a beteg által kiválasztott ízben a beteg és hozzátartozók ismeretének bővítése és betegoktatás dietetikus bevonásával Fizikális lázcsillapítás (….)
KIJELÖLT ÁPOLÁSI FELADAT Szakmai protokollok Pl. Az Egészségügyi Minisztérium szakmai protokollja: „A betegségekhez társuló malnutrició megelőzése és kezelése” (Ápolási Szakmai Kollégium) ( vagy tanultak alkalmazása) Az osztályon alkalmazott beavatkozások Pl. Az ápolási anamnézisből nem derül ki, hogy ki készíti az ételt; Ts, tm mérés van, tápláltsági állapot szűréséhez a többi vizsgálatot nem végzik el; Fekvőbeteg osztályokon a dietetikus bevonása megtörténik; Kiegészítő tápszereket nem alkalmaznak;
VÉGREHAJTÁS Beteg Önállóan alkalmazza a helyi érzéstelenítőt étkezések előtt A száj-toilettet önállóan elvégzi A csokoládés és a vaníliás Nutridrinkből 800 ml-t fogyaszt naponta ( az 1000-1200 ml helyett) A beteg megtanulja a kerülendő ételeket Megbeszéli a lehetséges ételeket a hozzátartozókkal Tájékozódik a haj pótlásának, vomitus csillapításának lehetőségéről. Ápoló Az orvos által elrendelt helyi érzéstelenítő biztosítása, lázcsillapítás a szájtoilette végrehajtásának ellenőrzése Tápláltsági állapot felmérése, táplálásterápiás terv végrehajtása Folyadék egyensúly regisztrálása A tápszerek közötti választás lehetőségeinek ismertetése Napi 30 percben a beteg és hozzátartozók oktatása, ismereteinek bővítése
Megvalósítás nehézségei: KÖZÖS ÉRTÉKELÉS Beteg Szerette volna, ha a testsúlya növekszik, de már annak is örül, hogy nem csökkent Fájdalom nélkül el tudja fogyasztani a tápszert, hőmérséklete csökkent; Az édesanyját nem szeretné megbántani, a behozott ételeket a szobatársaknak felajánlja A kezelések következményeit és a leküzdés lehetőségeit ismeri Ápoló - 1 hét múlva a beteg testsúlya nem változott Az első napon az ebédre felkínált 200 ml tápszert el tudta fogyasztani; a 3. napon fájdalma elmúlt. A beteg édesanyja gondoskodását megtanulta ‘kezelni’ A beteg édesanyja a táplálási javaslatokat nem tudta megtartani Megvalósítás nehézségei: - Az édesanya által behozott kedvenc ételek a kerülendők. Az édesanya nehezen meggyőzhető, túlzott gondoskodás jellemző rá. - A. beteg nem akarja elutasítani az édesanyja elhalmozó gondoskodását - A beteg nem tudta a nagyobb mennyiségű ételt elfogyasztani. Segítő tényezők: - A többi hozzátartozó elfogadta és betartotta az utasításokat. - A beteg tudja és alkalmazza az étkezésekre, szájtoilettere vonatkozó ismereteket. -A beteg nyitott a tájékozódásra.
MUTASSA BE A TAPASZTALATAIT Mi az, ami a legjobban tetszett a gyakorlaton, (benne: team, beteg, önmaga); Mi az, amit gondot jelentett (benne: team, beteg, önmaga); miként tudott megküzdeni a nehézségekkel (benne: team, beteg, önmaga); Mely tapasztalatokat kívánja megőrizni (benne: team, beteg, önmaga); Milyen fejlesztési feladatokat tart szükségesnek önmaga számára; Milyen fejlesztési feladatokat fogalmaz meg a képzés számára; STB. SWOT ERŐSSÉGEK/GYENGESÉGEK LEHETŐSÉGEK/VESZÉLYEK