A pszichológia módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

KOGNITÍV FOLYAMATOK VEGETATÍV IDEGRENDSZERI KORRELÁTUMAINAK VÁLTOZÁSAI KIS DÓZISÚ ALKOHOL HATÁSA ALATT Benyovszky Máté.
Történeti episztemológia
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
Primer és szekunder kutatás
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Interjú fogalma Irányított beszélgetés
Piackutatás (teszt).
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Dr. Lovász Sándor Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház Urológiai osztály
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Piackutatás.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Személyiséglélektan I.
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
5. A mellékelt kép(ek)en egy üzlet elárusítóterét látja. Ön szerint milyen megfigyeléseket végezhetnénk itt el? Milyen módszerekkel egészítené ki az információszerzésnek.
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Bevezetés a pszichológiába
A szociálpszichológia módszerei
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Kiválasztás: érvényesség, megbízhatóság az interjú és az Assesment Center módszere esetén Barta Bea
Az F-próba szignifikáns
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Bevezetés a pszichológiába
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
A pszichológia mint tudomány
A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Esettanulmány és módszertan
Alapsokaság (populáció)
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Korai tehetségnevelés
Pszichológiai Ismeretek
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
1 Az érzékleti csatornákat felmérő teszt reliabilitási vizsgálata.
HIPOTÉZIS MEGFOGALMAZÁSA
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
A 3B ŐSZINTE SZABÓ, A „CSÁSZÁRAI” NEM LEHETNEK NEVETSÉGESEK! ÉLŐ CSAPATELEMZÉS A 3B-VEL SZEMÉLYISÉG ÉS VISELKEDÉS ALAPOKON PALENCSÁR MIKLÓS ÉS A 3B TEAM.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Dr. Szilágyi László (Nyíregyház Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium)
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
 Generációk együttműködése az oktatásban, avagy a generációk együttműködésére/együttmozgására utaló jelek tetten érése a Google Trends adatbázisa alapján.
Komplex természettudományos tantárgy
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Megfigyelés és kísérlet
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

A pszichológia módszerei

AJÁNLOTT IRODALOM Szokolszky Ágnes (2004): Kutatómunka a pszichológiában. Metodológia, módsze- rek, gyakorlat Osiris Kiadó, Budapest

A hétköznapi és a tudományos megismerés jellegzetességei Hétköznapi megismerés Tudományos megismerés Megközelítés intuición alapul empirikus Eszközök gyakran nem megfelelően kiválasztottak, pontatlanok körültekintően kiválasztottak, pontosak Mérés nem megbízható és nem érvényes megbízható és érvényes Megfigyelés alkalomszerű, nem kontrollált szisztematikus és kontrollált Eredmények bemutatása szubjektív, gyakran elfogult objektív, előítélet-mentes Fogalmak nem egyértelműek, többjelentésűek egyértelműen definiáltak, problémacentrikusak Hipotézisek nem tesztelhetők tesztelhetők Hozzáállás nem kritikus, elfogadó kritikus, szkeptikus (Shaughnessy és Zechmeister, 1994 nyomán)

A módszerekkel szembeni követelmények Érvényesség (validitás) (mennyiben méri azt amit mérni szándékozunk) Megbízhatóság (reliabilitás) (ha ismételten ugyanazt a jelenséget mérjük – ugyanazt az eredményt kapjuk  a megbízhatóság mértéke = milyen pontossággal kapjuk ugyanazt az eredményt (mérési hiba)  Gyakorlati használhatóság (flexibilitás)

1. Kutatási módszerek (1) Cél: új tudományos eredmények feltárása 1.1. Tudományos megfigyelés (céltudatos, tervszerű, rendszeres és dokumentált észlelés) 1.1.1. A megfigyelhető jelenségek pl. viselkedés, érzelmi reakciók, teljesítmény, beszéd 1.1.2. A megfigyelés tárgya  önmegfigyelés (introspekció)  saját élmények retrospekció (saját élményeinket utólag, visszatekintve elemezzük)  mások megfigyelése (extrospekció) (objektívebb, kontrollálhatóbb) 1.1.3. A megfigyelés lebonyolítása  a megfigyelő mint tárgyilagos rögzítő  a megfigyelő mint bevont elemző

Kutatási módszerek (2) 1.1.4. A megfigyelt jelenségek rögzítése  kódolás nélkül (feljegyzés, napló, teljes vagy szelek- tív jegyzőkönyv)  kódolással (becslési skála, jel- vagy kategóriarend- szer) 1.2. Kikérdezés (kérdések segítségével gyűjtünk információt egyén/csoport ismereteiről, véleményéről, élményeiről, motívumairól stb., összefüggések feltárása, szabályszerűségek igazolására, ten- dencia kimutatására) Alapváltozatai: szóbeli/írásbeli 1.2.1. Szóbeli kikérdezés (személyes interakcióra épül)  A kikérdezettek száma szerint: egyéni - csoportos  A kikérdezés sajátosságai szerint  interjú

Kutatási módszerek (3)  klinikai beszélgetés (a kérdés mindig a válaszra épül)  exploráció (az irodalomból ismerhető és a gyakorlatban használt kész kérdéssorok együttesét hasz- nálják) 1.2.2. Írásbeli kikérdezés (nem szükséges vagy nem kívánatos a kérdező jelenléte)  A kikérdezettek száma szerint: egyéni - csoportos  A kikérdezést szolgáló eszköz jellege szerint:  kérdőívek  skálák  szociometria (közösségi kapcsolatok feltárása) 1.3. Esettanulmány (tárgya lehet: ember, helyzet, történés stb.)  Legfőbb jellemzője: idiografikus  Típusai: longitudinális és retrospektív

Kutatási módszerek (4) 1.4. Kísérlet 1.4.1. Lényege:  a megfigyelni-elemezni kívánt jelenség létrejöttének feltételeit a kísérletvezető teremti meg  a kívánt je- lenség biztosan előáll, a helyzet megismételhető, kontrollálható. 1.4.2. A módszer szakkifejezései:  hipotézis,  változó,  mérés,  statisztika,

Kutatási módszerek (5) 1.4.3. Jellemzői:  kísérleti csoport,  kontrollcsoport. 1.4.3. Jellemzői:  Hipotézisekből (előfeltevésekből) kiinduló új, rejtett összefüggések, törvényszerűségek feltárása alkalmas.  A kísérlet során a kiválasztott feltételeket variálják (független változók).  A vizsgálat során a független változók hatását vizsgál- ják a megfigyelt jelenségre, amely maga is változik (függő változó).

Kutatási módszerek (6) 1.4.4. Formái  laboratóriumi  természetes vagy terepkísérlet + műszeres vizsgálatok

2. Vizsgálati módszerek (1) Cél: a már rendszerezett kutatási eredmények alkal- mazása 2.1. Tudományos megfigyelés 2.2. Kikérdezés 2.3. Teszt (próba) 2.3.1. Jellemzői:  nemzetközileg szabványosított feladatsor,  feladathelyzeteket tartalmaz,  értékelési útmutatók és ún. standardek (átlagok) alapján minősítik.

Vizsgálati módszerek (2) 2.3.2. Fő típusai:  teljesítmény,  személyiség,  klinikai,  speciális képesség – alkalmassági. + + műszeres és egyéb vizsgálatok

3. Műszeres és egyéb vizsgálatok (1) Hagyományos röntgenkép Képalkotó eljárások □ számítógépes tomográfia (CT) □ mágneses rezonancia (MR) □ pozitron emissziós tomográfia (PET) □ ultrahang- technikák (UH)

Műszeres és egyéb vizsgálatok (2) Elektrofiziológiai módszerek □ Elektroenkefalográfia (EEG) □ Magneto- enkefalográfia (MEG) □ Elektro- miográfia (EMG) □ Elektro- okulográfia (EOG) □ Galvános- bőrellenállás (EDA)

Műszeres és egyéb vizsgálatok (3) Keringési rendszer vizsgálata □ Elektrokardiográfia (EKG) □ Vérnyomásmérés Sztereotaxikus eljárások Pszchofarmakológiai módszerek Pupillometria A légzőrendszer vizsgálata Szövettani vizsgálat

Műszeres és egyéb vizsgálatok (4)