A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a támogatások igénybevételét akadályozó tényezők lebontása -új viselkedési minták megtanítása a klienseknek -tudatosítani segíteni az embereket az önállóság elérésében
II. Önsegítés támogatása Funkciói: -a polgárok elkötelezettségének aktivizálása -önsegítő csoportok hálózatba szervezése és támogatása
- önsegítő szemlélet és feltételek kiépítés az intézményekben -formális és informális rendszerek fejlesztése -az önkéntes elkötelezettség felértékelése és elismertetése -hálózati szociális munka alkalmazása az önsegítésben
A hálózati szociális munka feladatai az önsegítés támogatásában -az érintettek továbbközvetítése -új önsegítő csoportok létrehozásának támogatása -publikáció az önsegítő csoportokról a szakma és a közvélemény részére -infrastruktúra biztosítása az önsegítő csoportok működéséhez -a régió önsegítő kezdeményezéseinek hálózatba szervezése -tapasztalatcserék szervezése a hálózaton belül
III. Empowerment Célja: az individuális és közösségi erőforrások, erőtartalékok feltárása, kiaknázása és “képessé tevés” ezek használatára Működtetésének szintjei: a./ Személyes: az erőforrások mobilizálása érdekében végzett támogatás vezetése b./ Csoport: hálózati munka és az önszerveződés támogatása c./ Intézmény: polgári részvétel és szociálpolitikai beavatkozás
Az empowerment alapelvei: -a deficit – vagy betegségorientáltság helyett erőforrás, vagy kompetencia irányultság -segítség az önsegítéshez -a kliensek tanult tehetetlenségének leküzdése -az azonos problémákkal küzdők, vagy azonosan érintettek hálózatba szervezése
IV. Szociális szolgáltatások hálózatba szervezése Célok: -áttekinthetővé tenni a szolgáltatások rendszerét a kliensek számára -ésszerű gazdálkodás az erőforrásokkal -a kliensek önerejének fejlesztése az önrendelkezés eléréséig -együttműködés konkurenciaharc helyett
A jó hálózatépítés feltételei: -nyitottság: innovációs képesség, életszerűség -különböző társadalmi csoportok közötti kapcsolat lehetőségének megteremtése -gettósodás leépítése -átláthatóság és áteresztő képesség -városrészre irányultság és a mindennapi élet közelsége -önszerveződés -az ön- és a külső segítség összekapcsolása
V. Hálózatorientált közösségi munka Céljai: -társadalmi élet és az intézményi rendszer világa közötti felvilágosító jellegű közvetítés -racionális, hatékonyabb erőforrás gazdálkodás -a szolgáltatások minőségének növelése Feladatai: -az adott településrész erőforrásainak összekötése -kapcsolatok kiépítésének segítése a városrész polgárai között -közösségi szükségletek felmérése -a különböző érdekek összehangolása
VI. Szociális támogató menedzsment A munka folyamata: 1. Értékelés: információgyűjtés a kliensek érdekeiről stb. 2. Szolgáltatás – tervezés Feladatok megtervezése az információk elemzését követően 3. Megvalósítás 4. Monitoring v. “folyamatos figyelőszolgálat” a kliens haladásának (fejlődésének) nyomon követése 5. Értékelés, beválás vizsgálata