A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 17., Szeged.
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Bűntelenség vagy büntetlenség? A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A környezetvédelem intézményrendszere
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet ügyvezető igazgatója.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Munkahelyi egészség és biztonság
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
A magyarországi korrupcióról
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 8. dr.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 22., Pécs.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Projekttámogatási Osztály
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Strukturális és Kohéziós Alapok
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A munkahelyi biztonság és egészségvédelem mindenkit érint. Jó Önnek. Jó a vállalkozásoknak. Együtt a kockázatok megelőzéséért Egészséges munkahelyek kampány.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály
Rendőrség és az informatikai biztonság Dr. Peszleg Tibor r. őrnagy Nemzeti Nyomozó Iroda.
Út az etikus bank felé – az Ökobank projekt Kapitány Ákos Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért.
Dr. Gyökér Irén, egyetemi docens. Fogalmak Kedvezőtlen helyzet: korrupt magatartás elfogadott B2B kapcsolatokban csúszópénz elfogadott Pályázatokon elnyerhető.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Előadás másolata:

A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár

Végső cél csak a korrupció teljes legyőzése lehet

De csak olyat vállalhatunk, amit teljesíteni is tudunk

A saját házunk táján kezdjük

A korrupció szintje kormányzati intézkedésekkel befolyásolható Forrás: TI

Mi is a probléma?

A korrupció többtényezős jelenség, nem elég üldözni Miről is beszélünk? A korrupció többtényezős jelenség, nem elég üldözni egyén motiváció lehetőség elfogadhatóvá magyarázás TÁRSADALOM EMBERI ESENDŐSÉG INTÉZMÉNYRENDSZER TÖKÉLETENSÉGE ROSSZ TÁRSADALMI GYAKORLAT korrupció Minden visszaélés elkövetésénél a következő három tényező van jelen: a lehetőség, a motiváció (ide értve a nyomásgyakorlást is) és az önigazolás, vagyis a szabályszegés elfogadhatóvá magyarázása. A motiváció, késztetés az emberi jellemből, a bizonyos mértékig természetesnek tekinthető előny- vagy haszonszerzési igényből fakad. Az önigazolás alapja a rossz, az elfogadhatóvá magyarázást lehetővé tevő és azt megtűrő rossz társadalmi gyakorlat. A lehetőséget az intézményen belüli, illetve a rendszerszintű ellenőrzés, felügyelet tökéletlensége teremti meg. A korrupció megelőzéséhez a három közül elegendő csupán egyetlen tényezőt kiküszöbölni. 7

A jó állam koncepciójából a komplex megközelítés következik

Hol tartunk most? 1. A probléma figyelmen kívül hagyása – a döntéshozók nem szentelnek figyelmet a korrupció problémájának 2. Tudatosulás – valamilyen esemény rátereli a figyelmet a problémára, melynek következtében annak léte tudatosul a döntéshozókban 3. „Keményvonalas” megközelítés – célja a korrupció elfojtása döntően büntetőjogi eszközökkel 4. A „keményvonalas” megközelítés korlátainak felismerése – tudatosul, hogy megelőzés hiányában a korrupciós problémák újratermelik magukat 5. Integritás-alapú megközelítés – a megelőzés eszközkörén belül megnő az értékek melletti elköteleződés, az etikus, pozitív szervezeti környezet szerepe 6. Kiegyensúlyozott megközelítés – a megelőzési és büntetőjogi eszközök „begyakorolt” alkalmazása, kiegyensúlyozott aránya

Mit gondolnak erről az állampolgárok? Az állampolgárok 88%-a gondolja úgy, hogy a korrupció komoly probléma Az állampolgárok nagy része mégis úgy gondolja, hogy ügyének elintézéséhez sokszor szükség van erre. 71% szerint valószínű, hogy ellenszolgáltatást kell nyújtani orvosoknak, nővéreknek, 43% szerint parlamenti képviselőknek, 38% szerint minisztériumi tisztviselőknek és 37% szerint önkormányzati tisztviselőknek… Elmúlt 12 hónapban 50%-tól kért pénzt orvos, 11%-tól önkormányzati tisztviselő. 69% nem tudja, hogy hol tehet bejelentést… de 57% bejelentené, ebből 27% név nélkül

Partnereket keresünk a korrupció megelőzéséhez Hogyan is fogunk hozzá? Partnereket keresünk a korrupció megelőzéséhez

Támaszkodunk a társadalmi tudásra

Nyitottak vagyunk a nemzetközi kezdeményezésekre

Ezért komplex megelőzési intézkedéseket teszünk INTÉZMÉNYRENDSZER TÖKÉLETLENSÉGE A szabálykövetési megközelítés beavatkozási területe lehetőség korrupció elfogadhatóvá magyarázás motiváció egyén ROSSZ TÁRSADALMI GYAKORLAT EMBERI ESENDŐSÉG TÁRSADALOM Az integritás alapú megközelítés beavatkozási területe

Hatunk az emberi tényezőre, 2012 2013 2014 szám intézkedés I. né II. né III. né IV. né 1 Hivatásetikai Kódex kiadása a költségvetési szervek munkatársai számára   2 Kísérleti program indítása az integritás felelősi és integritás irányítási rendszer bevezetésére az államigazgatási szerveknél 3 Központi integritás- és antikorrupciós képzések nyújtása 4 A jogszabályok hatásvizsgálatának a korrupciós kockázatok vizsgálatával történő kiegészítése 5 A korrupciós cselekmények bejelentések kivizsgálásának és a bejelentők védelmének Kormánytól független rendszerének megteremtése 6 A minisztériumok belső korrupcióellenes bejelentés-kezelő rendszerének kialakítása

hatunk az intézményrendszerre, 2012 2013 2014 szám intézkedés I. né II. né III. né IV. né 7 A magánérdeket képviselő külső partnerek tisztviselők általi fogadásának engedélyezése és nyilvánosságra hozatala eljárásrendjének kialakítása   8 A közbeszerzési és támogatási rendszer korrupciós kockázatainak gyakorlati tapasztalatok alapján történő áttekintése 9 A jogi személyek büntetőjogi felelősségével kapcsolatos szabályozás felülvizsgálata a korrupció hatékony visszaszorítása érdekében 10 A jogi szabályozás felülvizsgálata a Magyarországról készült értékelő jelentések alapján a magyar vállalkozások külföldi hivatalos személyekkel szembeni korrupciós cselekményeinek hatékony megelőzése érdekében 11 A nyomozó hatóságok korrupcióellenes egységei – lehetőség szerinti – megerősítése 12 A korrupció visszaszorításáért felelős állami szervek együttműködési rendszerének javítása

…és hatunk a társadalmi gyakorlatra 2012 2013 2014 szám intézkedés I. né II. né III. né IV. né 13 A korrupcióellenes értékek melletti nyilvános elköteleződés valamennyi állami szerv számára nyitott egységes, áttekinthető felületének kialakítása   14 Tájékoztató program a társadalom korrupcióval szembeni tudatosságának növelésére 15 Az állami szervek korrupcióval szembeni értékek melletti elkötelezettségének rendszeres kinyilvánítása és azoknak a gyakorlatban történő következetes érvényesítése 16 A korrupcióval szembeni ellenállást szolgáló értékek és ismeretek beépítése a Nemzeti Alaptantervbe 17 Tájékoztató program a külföldön tevékenykedő magyar vállalkozások korrupciós cselekményeinek megelőzésére

Felhasználjuk az ÁSZ integritás projektjének eredményeit

Ez a program csak az első lépés…

…de nem jelentéktelen

Köszönjük a figyelmet és a bíztatást… Hiszen egységben az erő…